המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 23.2.2009
23/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 23.2.2009

 

בתקציר: חבר פרלמנט בחריני: לגרש את השיעים מהמדינה * רוסיה מציעה לאיראן מערכות נשק מתקדמות * מחוות בין פת"ח לחמאס לקראת הדיאלוג * סודאן: איומים לקטוע נקטע את איברי המנסים לעצור את בשיר * עיראק: מצור על חבר פרלמנט החשוד במעורבות בפיגוע *  בית המשפט בתימן אישר סחר בעבד

 

מחוות בין פת"ח לחמאס לקראת הדיאלוג

בכירים בפת"ח מסרו כי שוחררו 21 אנשי חמאס מבתי הכלא ברש"פ לקראת הדיאלוג בין שתי התנועות, שאמור להתחיל ב-25.2.09 והוסיפו כי בימים הקרובים ישוחררו 60 – 80 אסירים נוספים. במקביל, שחררה חמאס בכירים בפת"ח ממעצר בית ואפשרה להם לצאת לרמאללה, כדי להשתתף בישיבת המועצה המהפכנית של פת"ח. בכירים משתי התנועות אמרו כי ייתכן שינוי במועד פתיחת הדיאלוג.

אל-קדס (ירושלים), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-מסתקבל (לבנון), 23.2.09 

 

אל-זהאר: שליט תמורת 450 כולל אל-ברע'ות'י וסעדאת

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, הצהיר כי גלעד שליט ישוחרר רק לאחר שישראל תשחרר 450 אסירים פלסטיניים ובכללם בכירי פת"ח וחז"ע, מרואן אל-ברע'ות'י ואחמד סעדאת.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 23.2.09

 

חבר פרלמנט בחריני: יש לגרש את השיעים מהמדינה

חבר הפרלמנט  הסלפי הבחריני, ג'אסם אל-סעידי, קרא לגרש את השיעים מבחריין, "גם אם הממשלה תיאלץ להפעיל כוח", משום שאין שיעים ערבים בבחריין אלא איראנים פרסים שהתנחלו בה. הוא קרא לדכא בתקיפות את מחאותיהם של השיעים והדגיש כי זכותה של הממשלה להעניק אזרחות לערבים סונים ולשלול אותה ממי שאינו ערבי, וזכותה למנוע מהשיעים לתפוס עמדות מפתח בצבא ובממשלה.

www.alrafidayn.com, 21.2.09

 

עורך אל-שרק אל-אוסט: לבנון - זירת המערכה הבאה

עורך היומון אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, טען במאמרו, כי לבנון עומדת בפני פיצוץ והיא תהיה זירת המערכה הבאה. לדבריו, לבנון נמצאת לקראת בחירות פרלמנטריות שנראה כי תוצאותיהן יאכזבו את איראן, סוריה וחזבאללה; בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי יחל בקרוב את פעילותו; איראן חשה מאוימת עם עליית הימין בישראל וגם הבינה כי סעודיה נאבקת ברצינות נגד התפשטותה באזור. אל-חומיד העריך כי איראן שוקלת לפתוח חזית לבנונית מול ישראל משום שהדבר יקטין את הסיכוי שישראל תתקוף אותה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.2.09

 

כותרת: מתוך הפרוטוקולים של שליטי ערב 'המתונים'.

על הלוח רשום: ישראל - עובדה קיימת ולא ניתן לבטלה 

אביץ' ואסוד (סוריה), 22.2.09 /  ח'אלד קטאע  

 

בית המשפט בתימן אישר סחר בעבד

ארגון תימני לזכויות אדם חשף לאחרונה מקרה של מכירת עבד שבוצעה באישור בית המשפט במדינה. לדברי הארגון, מוסד העבדות עדיין קיים בתימן, וזאת למרות שהחוקה בתימן מחויבת להצהרה הבינ"ל לזכויות אדם.

www.yohr.org, (20.2.09)

 

גינויים והכחשות בעקבות הצהרת הריבונות האיראנית על בחריין

המשתתפים בכינוס שרי האוצר והחוץ של מדינות מועצת השת"פ במפרץ, שנערך (22.2.09) בריאץ', גינו את הצהרותיה "הצורמות" של איראן בדבר ריבונותה על בחריין וטענו כי הן אינן עולות בקנה אחד עם יחסי שכנות טובה וכבוד הדדי; נאטק נורי, יועצו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, שהצהרותיו בנושא הריבונות  חוללו את הסערה, אמר כי ארצו מכבדת את ריבונותה של בחריין וכי דבריו הוצאו מהקשרם. דווח כי שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, העביר מסר מרגיע לבחריין והוא צפוי לבקר בה ולהתנצל על דברי נורי.

אל-ריאץ', אל-וטן (סעודיה), 23.2.09; אל-ג'זירה (קטר), 22.2.09

 

דיווח: לאיראן יש אוראניום לפצצה אחת

דו"ח סבא"א (20.2.09) קבע כי בידי איראן 1,010 ק"ג אוראניום מועשר ברמה נמוכה, דבר המאפשר לה, לטענת משרד החוץ האמריקאי, לייצר פצצת אטום. בדו"ח נדרשת איראן ליישם את הפרוטוקול הנוסף (המתיר ביקורי פתע של פקחי סבא"א); להפסיק את בניית כור המים הכבדים (IR-40) באראכ ואת ייצור הדלק עבורו; להתיר כניסת פקחים למתקן נוסף באראכ, שלא ניתן לפקח עליו באמצעות לוויינים; להתיר לסבא"א נגישות למסמכים ולגורמים הבקיאים בתוכנית הגרעין של איראן. נציג איראן בסבא"א, עלי אסע'ר סולטאניה, אמר כי אין עדות לכך שאיראן מייצרת נשק אסור, והיא תמשיך בתוכניתה הגרעינית. היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי דרישות סבא"א אינן מקובלות ומעידות כי אל-בראדעי הוא כלי בידי הנשיא אובמה, וזה אינו מתכוון לשנות את מדיניות ארה"ב. בפגישתו עם לאריג'אני, יו"ר המג'לס האיראני (21.2.09), תמך קנצלר גרמניה לשעבר, גרהארד שרודר, בהצעת איראן לארה"ב, להקים קונסורציום גרעיני בינ"ל להעשרת אוראניום, בשטח איראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 22.2.09; איראן דיפלומסי (איראן), מהר, פרס טי וי (איראן), 21.2.09; פרס טי וי (איראן), 20.2.09 

 

רוסיה מציעה לאיראן מערכות נשק מתקדמות

בביקורו של שר ההגנה האיראני, מוצטפא מוחמד נג'אר במוסקבה, הציעו הרוסים לאיראן עסקה לשדרוג האמל"ח האיראני הכוללת מטוסי מיג 29 אס.אם.טי; מערכת הגנה אס-300 ו"פלטפורמה ימית". האיראנים  דרשו לקבל לידיהם טכנולוגיה צבאית מתקדמת ושת"פ בייצור מערכות הנשק הנ"ל. דווח כי הרוסים משהים את תשובתם לדרישות אלה וכי בכוונת רוסיה לייצא ב-2009 לאיראן אמל"ח בשווי 8.5.מליארד דולר.

אינדה נוז (איראן), 21.2.09  

 

כיצד תיראה ממשלת אחדות לאומית בישראל

אל-דסתור (ירדן), 22.2.09/ עבדאללה דרקאוי 

 

בכיר איראני: עצרנו את העשרת האוראניום

צאדק רבאני, בעבר סגן ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, אמר כי איראן עצרה את העשרת האוראניום, באופן לא רשמי, כדי שהדבר יצוין לחיוב בדו"ח אל-בראדעי (מה-19.2.09) וכדי להסיר את הסנקציות. לדבריו,  המערב מנסה לעכב את שיחות הגרעין עם איראן עד להיוודע תוצאות הבחירות לנשיאות איראן, ביוני 2009.

איראן דיפלומסי (איראן), 21.2.09

 

איראן: המשטר מתנכל לח'אתמי ותומכיו

ממשלת אחמדי-נז'אד חסמה את הגישה באיראן לאתר yaarinews.com, המזוהה עם תומכי מחמד ח'אתמי, המתמודד בבחירות לנשיאות, בגין הוצאת דיבה נגד בכירי המשטר, פגיעה באחדות הלאומית ובלגיטימיות של המשטר. היומון כיהאן הביע תמיהה על הצעד וטען שהוא יעצים את תחושת המסכנות של הרפורמיסטים.  פאטמה רג'בי, שמרנית מתומכי אחמדי-נז'אד, אמרה כי ח'אתמי אפילו לא שווה התנקשות.

ג'ומהורית (איראן), 22.2.09; הבלוג של פאטמה רג'בי (איראן), 17.2.09

 

שר ההגנה האיראני: איראן מעצמת על אזורית

בראיון לטלוויזיה הרוסית, אמר שר ההגנה של איראן, מוצטפא מוחמד נג'אר, כי איראן היא מעצמת על אזורית שלא ניתן להביסה. לדבריו, נוכחות הכוחות הזרים באפגניסטן ומגמת ההתפשטות מזרחה של נאט"ו, הם אתגר עבור איראן; על התוכנית האמריקאית להצבת מערכות הגנה מפני טילים אמר כי היא מאיימת על רוסיה ולא על איראן.

מהר (איראן), 21.2.09

 

איראן: השקה ניסיונית לכור בבושהר

איראן הודיעה על טקס השקה ניסיונית של הכור הגרעיני בבושהר ב-25.2.09, בהשתתפות בכירים איראניים ומנהלי חברת רואסטום הרוסית, המשתתפת בבניית הכור.

טהראן טיימס (איראן), 23.2.09

 

ראש שירותי הביטחון בסודאן: נקטע את איברי המנסים לעצור את בשיר

צלאח עבדאללה קוש, ראש שירותי הביטחון בסודאן, אמר כי מי שינסה לבצע את תכניות ביה"ד הפלילי הבינ"ל ולעצור את הנשיא בשיר – "נקטע את ידיו, ראשו ואיבריו". עוד אמר כי "היינו אסלאמיסטים קיצוניים בעבר ונעשינו מתונים... אך נשוב לקיצוניות כדי לנהל את המלחמה".

אל-צחאפה (סודאן), 22.2.09

 

מצרים מעוניינת "להשלים" את התיווך הקטרי בדארפור

נשיא מצרים, חוסני מובארכ, אמר בפגישה (22.2.09) עם נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, כי מצרים מעוניינת להשתתף בתיווך בסכסוך בדארפור, "כהשלמה" לתיווך הקטרי וכי היא תחתור לגיבוש עמדה אחידה של פלגי המורדים ולהבאת עבד אל-ואחד אל-נור, ראש ארגון המורדים התנועה לשחרור סודאן, לשולחן המו"מ. נמסר כי בשיר הבטיח למובארכ שסודאן לא "תשבור את הכלים" אם ביה"ד הפלילי הבינ"ל יוציא נגדו צו מעצר.

אל-חיאת (לונדון), 23.2.09 

 

פורום ועדת הדיאלוג בין אל-אזהר לוותיקן ייפתח מחר

בוותיקן ייפתח (24.2.09) הפורום השנתי השני של ועדת הדיאלוג בין הדתות המונותיאיסטיות, בהשתתפות משלחת רמת דרג מאל-אזהר. מזכ"ל האקדמיה למחקרים אסלאמיים, שיח' עלי עבד אל-באקי, העומד בראש המשלחת לוותיקן, אמר כי הדיאלוג עם הוותיקן ודתות אחרות חיוני, כדי למנוע פגיעה בקודשי הדתות השונות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.2.09

 

מצרים: האחה"ס גינו הפיגוע בקהיר

האחים המוסלמיים גינו את הפיגוע שהיה (22.2.09) בקהיר, סמוך למסגד אל-אזהר, בו נהרגה תיירת מצרפת ונפצעו עשרות. המדריך הכללי של התנועה, מחמד מהדי עאכף, אמר כי הדבר מנוגד לאסלאם הדוגל במאבק בשלטון בדרכי שלום ובהתאם לחוק. עצאם אל-עריאן, בכיר באחה"ס, האשים גורמי מודיעין זרים בפיגוע.

אל-גומהוריה (מצרים), אל-מצרי אל-יום (מצרים) ,www.ikhwanonline.com 23.2.09 ,

 

דיווח: הטאלבאן חטפו את נציג ממשלת פקיסטן במחוז סואט

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי הטאלבאן בפקיסטן חטפו (22.2.09)  את הנציג הבכיר ביותר של ממשלת פקיסטן במחוז סואט וכי דובר הטאלבאן במחוז הבטיח שהנציג הממשלתי ישוחרר בקרוב.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.02.09 

 

עיראק: מצור על חבר פרלמנט החשוד במעורבות בפיגוע

כוחות הביטחון העיראקיים מכתרים מלון בו שוהה חבר הפרלמנט מחמד אל-דאיני, החשוד במעורבות בפיגוע רב נפגעים בפרלמנט (באפריל 2008), ודורשים מהפרלמנט להסיר את חסינותו כדי שיוכלו לעצרו. ר"מ עיראק הורה לכוחות הביטחון שלא לפגוע בחסינותו של אל-דאיני - הידוע בביקורתו על הממשלה בנושא זכויות האדם -  כיוון שהדבר מנוגד לחוקה. חברי פרלמנט עיראקיים גינו את פעולת כוחות הביטחון וטענו כי היא מזכירה את השיטות האכזריות של המשטר הקודם.

אל-זמאן (לונדון), 22.2.09   

 

השאיפות האיראניות להשתלט על בחריין

אל-וטן (סעודיה), 22.2.09/ ח'אלד אחמד  

 

שת"פ עיראקי-אמריקאי לחיסול מוקדי אל-קאעדה

דובר כוחות צבא עיראק במחוז הצפוני נינוה, בריגדיר גנרל סעיד אחמד עבדאללה, אמר כי כוחות אמריקאים ועיראקיים פתחו במבצע צבאי חדש למיגור כוחות אל-קאעדה במחוז, הנחשב למעוז האחרון של הארגון בעיראק. לדבריו, כוחות עיראקיים עורכים חיפושים נרחבים בבתים ועד כה נעצרו 84 חשודים. 

www.alrafidayn.com , 22.2.09   

 

האמריקאים בוחנים נתיבי יציאה מעיראק

דובר הכוחות האמריקאיים בעיראק דיווח כי מאז תחילת 2009 מסרו הכוחות 30 אתרים לאחריותה של ממשלת עיראק ובארבעת החודשים הבאים תושלם  מסירת יתר האתרים שנקבעו בהסכם הביטחוני בין שתי המדינות. לדבריו, הצבא האמריקאי בוחן אפשרות להסיג כוחות נוספים. בתוך כך דווח כי ארה"ב בוחנת נתיבי יציאה מעיראק וכבר החלה להוציא ציוד צבאי דרך ירדן וכווית. 

אל-מדא (עיראק), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.2.09