המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.2.2009
5/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 5.2.2009

 

בתקציר: חבר מערכת "כיהאן" צופה מלחמה נוספת בין ישראל לחמאס * מובארכ: כוחות אזוריים ניסו לזרוע פירוד בין הפלסטינים * עצורים בלבנון: יש לבצע ג'יהאד נגד כוחות יוניפי"ל * עיראק: ניצחון לרשימתו של נורי אל-מאלכי ברוב המחוזות * הוועידה האסלאמית אישרה הגדרת  ישראל "ישות טרוריסטית"

 

מובארכ: כוחות אזוריים ניסו לזרוע פירוד בין הפלסטינים

בנאום לרגל יום המשטרה, אמר נשיא מצרים, חוסני מובארכ, כי כוחות אזוריים ידועים (קרי – איראן) ניסו לנצל את התקיפה הישראלית בעזה, כדי ליצור מציאות חדשה בקרב הפלסטינים ובקרב העולם הערבי. כמו כן, נעשו ניסיונות להגברת הלגיטימציה של הפלגים הפלסטינים, על חשבון הרש"פ, תוך העמקת הפיצול בין עזה לגדמ"ע. לדבריו, ההסכם הישראלי-אמריקאי למניעת הברחות נשק אינו מחייב את מצרים כלל.

אל-אהראם (מצרים), 5.2.09

 

אונר"א: חמאס השתלטה על סיוע המיועד לנזקקים

ארגון אונר"א האשים את החמאס בהשתלטות על מזון וציוד המיועדים לתושבים נזקקים בעזה לאחר שאונר"א דחה את דרישת ממשל חמאס להעביר את הסיוע לידיו. מנהל רשות השידור הפלסטינית, באסם אבו סומיה, כתב במאמרו ביומון הרש"פ, כי חמאס איבדה את אמינותה ואת ערכיה המוסריים והדתיים ולכן היא אינה ראויה להיות אחראית על שיקום עזה.

אל-חיאת אלג'דידה (רש"פ), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.2.09

 

הרש"פ אישרה תוכנית לשיקום עזה

ראש הממשלה הפלסטינית, סלאם פיאצ', הודיע כי הרש"פ אישרה תוכנית לשיקום המבנים שנהרסו בעזה בעלות של 600 מיליון דולר מכספי המדינות התורמות. כמו כן תקצה הרש"פ 67 מיליון דולר מתקציבה לסיוע לתושבים ולשיקום תשתיות. שר הרווחה בממשל החמאס בעזה, אחמד אל-כורד, הודיע כי יקצה 50 מיליון דולר סיוע לתושבי עזה.

אל-איאם, אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.2.09  

 

חבר מערכת כיהאן צופה מלחמה נוספת בין ישראל לחמאס

חבר מערכת היומון כיהאן, סעדאללה זארעי, צופה מלחמה נוספת בין ישראל לחמאס בשנתיים הקרובות, שבה יסייעו מרבית מדינות האזור לחמאס. לדבריו, מלחמה זו תחסל את ישראל ואת תקוותיהן של ממשלות מצרים וסעודיה לפתור את הסכסוך במזה"ת בדרכי שלום.

פארס (איראן), 3.2.09 

 

אובמה מנסה לצייר ארה"ב אחרת

אל-חיאת (לונדון), 4.2.09/ חביב חדאד 

 

בכיר איראני: עזה הפכה לקום הפלסטינית

רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של מנהיג איראן ח'אמנאי, אמר כי מלחמת עזה 2009 הפכה אותה "לקום הפלסטינית" מפני שיש בה למעלה מאלף מסגדים ואנשיה נלחמו ממניעים אסלאמיים. לדבריו, אובמה יתקרב לרוסיה כדי להגביר את הלחץ על איראן;  ראש המחלקה המדינית במשמרות המהפכה, ידאללה ג'ואני, טען כי מרבית הפלסטינים בעזה, המשתייכים לאסכולה הסונית-השאפעית, אוהדים את השיעים ואף קרובים אליהם יותר מאשר לוואהבים (הסעודים). לדבריו, ישראל היא גידול סרטני המאיים על האסלאם והמוסלמים.

 פארס (איראן), 4.2.09; צבח-י צאדק (איראן), 2.2.09 

 

סמזכ"ל חזבאללה: גאים בקשרינו עם איראן

בטקס בקונסוליה האיראנית בלבנון, לציון שלושים שנה למהפכה האסלאמית באיראן, אמר סמזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, כי הארגון מקיים עם איראן  "קשר שיש להתפאר בו", בעוד גורמים אחרים בלבנון קשורים "לסחטנות ולכניעה לארה"ב ולישראל". על איראן אמר שהיא "סמל המוסר וההתנגדות האנושית".

אל-אח'באר (לבנון), 4.2.09

 

ה-5+1 מברכות על נכונות ארה"ב לנהל שיחות עם איראן

במפגשן בגרמניה, ברכו ה-5+1 על נכונותו של נשיא ארה"ב אובמה לנהל שיחות עם איראן. בכיר אירופאי שהשתתף בשיחות אמר ל"אל-חיאת" כי פגישה נוספת של הפורום תתקיים לאחר שארה"ב תגבש את מדיניותה כלפי איראן, וייתכן שהדבר יקרה בלונדון בחודש מרץ הקרוב.
אל-חיאת (לונדון), 5.2.09; אירנא (איראן), 4.2.09

אחמדי-נז'אד על ישראל: המערב ייסד "חיידק מזהם"

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר במשהד (צפון מזרח איראן) כי האומה האיראנית "תמשיך את דרכה עד הסוף, תשיג ניצחונות גדולים יותר ואיש לא יוכל לעצור אותה." הוא האשים את מדינות המערב בייסוד ה"חיידק המזוהם" המכונה ישראל. יצוין כי המשפט האחרון הופיע בדיווח פארס אך הוסר בהמשך.

פארס, ג'אמ-י ג'ם (איראן), 5.2.09  

 

עצורים בלבנון: יש לבצע ג'יהאד נגד כוחות יוניפי"ל

בית המשפט הצבאי בלבנון סיים אתמול לחקור שמונה עצורים המואשמים בניסיון לפגוע (ביולי 2007) בכוחות יוניפי"ל  בדרום לבנון ובמעקב אחר מרכזים ומחסומים צבאיים של יוניפי"ל. דווח כי לפחות שלושה מהעצורים הודו בפיצוץ מטענים בסמוך לרכבי יוניפי"ל וטענו כי עשו זאת משום שכוחות יוניפי"ל הם כמו כוחות הכיבוש בעיראק והלחימה בהם הינה חובה הלכתית. לדבריהם, הם נתבקשו לעשות זאת על ידי עבד אל-רחמן עוצ', שעל פי הדיווחים, החליף את שאכר אל-עבסי ועומד כיום בראש ארגון פתח אל-אסלאם.

אל-מסתקבל (לבנון), 5.2.09

 

ישראל ותורכיה – יחסי אהבה-שנאה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.2.09/ אמג'ד רסמי 

 

לראשונה - הוראות בשפה הברברית לטסים לאלג'יריה

בצעד הראשון מסוגו, תעביר חברת התעופה הצרפתית "אגלה אזור" לטסים במטוסיה לאלג'יריה, הוראות גם בשפה הבֶרבֶרית, זאת בנוסף לצרפתית, ערבית, ואנגלית.

לה דפש דה קבילי (אלג'יריה), 5.2.09     

 

אלג'יריה: אל-סלטאני תומך בחזרת ה-FIS לפעילות פוליטית

אבו ג'רה אל-סלטאני, יו"ר מפלגת "תנועת חברת השלום" (מפלגה אסלאמית השותפה בקואליציה), תומך בחזרת פעילי החזית ההצלה האסלאמית (FIS) לחיים הפוליטיים ובביטול הדרגתי של חוקי החירום במדינה. ה-FIS היתה קרובה לניצחון בבחירות בתחילת שנות ה-90, בטרם התערב הצבא וביטל את תוצאותיהן, דבר שהצית מלחמת אזרחים. אל-סולטאני עצמו היה מועמד מטעם ה-FIS לזמן קצר ב-1991, אך לטענתו היה זה במסגרת איחוד עם פלגים פחות מיליטנטים, איחוד אשר לא יצא לפועל.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 5.2.09

             

עיראק: ניצחון לרשימתו של נורי אל-מאלכי ברוב המחוזות

מקורות בנציבות העליונה של הבחירות בעיראק מסרו כי בתום ספירת 90% מן הקולות עולה כי רשימת "מדינת החוק" של רה"מ נורי אל-מאלכי, ניצחה ב-9 מתוך 14 מחוזות, ובהן בגדאד, בצרה ונג'ף, וכי ביתר חמשת המחוזות ניצחו רשימות שונות. אל-מאלכי ביקר אצל פוסק ההלכה עלי סיסתאני, עדכנו בתוצאות והודה לו על קריאתו לאזרחים להשתתף בבחירות ועל כך שלא הביע תמיכה בשום רשימה. נמסר כי גורמים רשמיים יספרו מחדש את קולות הבוחרים במחוז אל-אנבאר ויעמידו לדין את האחראים לזיוף התוצאות.

אל-זמאן (עיראק), 4.2.09

 

הוועידה האסלאמית אישרה הגדרת  ישראל "ישות טרוריסטית"

הוועידה האסלאמית השנייה שעסקה בענייני חינוך וזכויות הילד שהתקיימה בח'רטום בהשתתפות 36 מדינות ערביות ואסלאמיות, קיבלה את ההצעה הסורית לכנות את ישראל בתכניות הלימוד ובתקשורת "ישות טרוריסטית".

תשרין (סוריה), 5.2.09

 

סודאן לתורכיה: סכלו הוצאת צו מעצר לבשיר

במהלך פגישה עם ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טייפ ארדואן, קרא סגן נשיא סודאן עלי עת'מאן טה לתורכיה לסכל את הניסיון להוציא צו מעצר בינלאומי לנשיא סודאן בשיר. חברי פרלמנט תורכים שנפגשו עם טה הביעו את עמידתם האיתנה לצד סודאן אל מול המזימות, כהגדרתם.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 5.2.09  

 

איראן בחלל ומצרים במנהרות

אל-וטן (קטר), 4.2.09/ אילי צליבא 

 

דיווח בלבנון: מידע על כוונה לרצוח חברי פרלמנט מ"כוחות ה14 במרץ"

אתר האינטרנט הלבנוני www.nowlebanon.com דיווח כי לידי מנגנוני הביטחון הלבנוניים הגיע מידע לפיו ארגונים פונדמנטליסטים קיצוניים, בהם "פתח אל-אסלאם", תכננו לרצוח שני חברי פרלמנט מצפון לבנון המשתייכים ל"כוחות ה-14 במרץ" וכי יש איום רציני על חיי השניים. על פי הדיווח, פעלו מנגנוני הביטחון הלבנוניים לסיכול התכנית.

www.nowlebanon.com , 4.2.09

 

בחריין: בנו של ראש תנועת "חק" קורא להתקומם נגד השלטונות

עלי מושימע, בנו של חסן מושימע, יו"ר תנועת החירויות והדמוקרטיה "חק", העצור בידי השלטונות בבחריין, קרא לעם הבחריני להתקומם נגד השלטון במדינה ואמר כי אם לא ישוחררו העצורים ולא תופסק מדיניות הדיכוי כלפי השיעים, תפרוץ התקוממות עממית שתוביל להפיכה.

פארס (איראן), 4.2.09