המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
התקפה חריפה על באן קי מון באתר המקורב למשטר הסורי
1/2/2009

 

 

עורך אתר אינטרנט המקורב למשטר הסורי תוקף בחריפות את באן קי מון

 

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ביקר בסוריה ב-18 בינואר 2009, בעיצומה של הפעולה הישראלית בעזה, ונפגש עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. במאמר חריף שפורסם למחרת ביקורו באתר champress.net, המקורב למשטר הסורי, תקף עורך האתר, עלי ג'מאלו, בחריפות את עמדתו של קי מון כלפי המצב בעזה.[1] להלן תרגום עיקרי מאמרו:

 

"יפה עשה הממשל הסורי כאשר הודיע מראש – כמו תמיד – למזכ"ל האו"ם, באן קי מון,  שטריה רוד לארסן [הממונה מטעמו על יישום החלטה 1559] מתבקש שלא להתלוות אליו בביקורו בסוריה, שכן לארסן לא רצוי במדינה שדוחותיו זייפו את תפקידה ופגעו במוניטין של אנשיה... [ואולם], לארסן לא ראוי ליותר מאשר אזכור חטוף במאמר זה, העלול שלא למצוא חן בעיני כמה ממקבלי ההחלטות בדמשק... ואשר נועד להעלות את השאלה שאין מנוס ממנה: מה באשר לבאן קי מון עצמו?

 

באן קי מון נע ונד בין יבשות בתור 'מנהיג בית הזכוכית' [האו"ם], אך אין ספק שתואר זה גדול על מידותיו של האיש, שכן אדון בלתי-נכבד זה הוכיח זה מכבר כי אין לו יכולת וניסיון וכי הוא קטן בממדיו ובתפקידו, ויתרה מזו, אין לו השפעה. חשבנו כי קי מון זה, הבא מקוריאה, הוא מסוג האנשים המבריקים ומהירי התפיסה החמושים בתרבות הצדק והסירוב לסחטנות ולסיאוב ביחסים הבינ"ל, ושהוא נמנה על אלה היכולים להתייצב ולומר 'לא' ליהירות. ואולם... התברר כי האיש הזה, בעל השם הקצבי, ראוי להיות חבר בלהקת דבקה [ריקוד ערבי מסורתי] ותו לא. האמירה לפיה 'עדיף לך לשתוק ושיחשבו שאתה טיפש, מאשר לפתוח את הפה ולאשש את הסברה הזו' נכונה לגביו.

 

מראשית השואה הישראלית בעזה, על כל כיעורה וזוועותיה, נשאנו עינינו אל עבר 'בית הזכוכית' בציפייה לשמוע תגובה כלשהי, מילת גינוי אחת או משפט אחד הרומז למעשיה של ישראל, ולראות הבעה של גינוי, ולו רק בתווי הפנים [של קי מון], אך לשווא. יש לאיש הזה פרצוף נטול תווי פנים. 

 

מועצת הביטחון התכנסה ושרי [החוץ] של מדינות ערב המתונות – או שמא מוטב לומר מדינות ערב החולות – השפילו את כבודם ואת כבוד אדוניהם באזור כדי להוציא החלטה מכל סוג, אפילו אם היא ללא טעם וללא ריח. [ואולם], לא שמענו מבאן קי מון ולו מילה אחת.

 

 ישראל הרסה את בנייני האו"ם ואונר"א, ורצחה חפים מפשע שחסו בהם כפי שעשתה בקאנא, אך תווי פניו של האיש נותרו קפואים.

 

מועצת הביטחון פרסמה החלטה נטולת בשר, וישראל – כמו תמיד – התקוממה וסירבה להתחייב לה. יתר על כן, היא הפנתה עורף בזלזול למועצת הביטחון ולהחלטותיה ואמרה כי הן אינן נוגעות לה, אך האיש לא הניד עפעף.

 

המזכ"ל הזה ביקר בתל-אביב, ו[ציפי לבני], סוכנת המוסד שהפכה בינתיים לשה"ח הישראלית, נהגה בו בזלזול מוחלט, ואמרה לו בשפה גזענית: 'החלטות מועצת [הביטחון] שלכם לא נוגעות לנו. לכו לעזאזל, אתם וההחלטות שלכם'. תווי פניו של האיש לא נעו ולא זעו.

 

[קי מון] הוא פקיד זוטר שלא נאה לו לגלות תעוזה ולשלם מחיר על נקיטת עמדה. הוא דומה לדמויות בכתביו של צ'כוב: פקידים קטנים ללא תווי פנים החוששים מהצל של עצמם. יותר מכך, הוא מזכיר לי את הפנתר הורוד, אותה דמות מצוירת ונבערת הנכשלת בכל משימה אליה היא נחלצת.

 

אם כן, [מר באן קי מון], היית אתמול בדמשק. מה אמרת ומה תגיד על מדינה זו, אשר היית עד שקר לכל מה שבדה עליה מלבו האיש שלך בלבנון [לארסן]? היש באמתחתך משהו חדש עבור אלה האוחזים [בך באמצעות] שלט רחוק? האם יש לך רעיונות חדשים להאשמות חדשות, או שמא אתה מעוניין בכמה הצעות? מה דעתך למשל להאשים את סוריה בעמידה מאחורי העיכוב בעונת הגשמים, בניהול המנהרות בין עזה לסיני או באי-התווית הגבול בין שתי הקוריאות? האשם את סוריה גם באחריות למשבר הכלכלי העולמי, בהתרחבות החור באוזון ובעוני. היא הרי מממנת את הטרור העולמי.

 

מר באן קי-מון, אתה אדם מסכן ונטול כישרון משחק, שכן משחק מצריך כנות, ואילו אתה אינך יודע מהי. דרך אגב, האם מר טריה רוד לארסן גילה לך מה שכר הטרחה שהוא מקבל ממשפחת אל-חרירי כדי לזייף את דוחותיו ואת מצפונו? או שמא שוב, כמו לך, גם לו אין מצפון?"     

 

 



[1] champress.net, 19.1.2009. בעקבות פרסום המאמר, דיווח האתר champress.net כי אחד מחברי פמלייתו של באן קי מון, התלונן בפני היועצת המדינית וההסברתית אסד, ד"ר בות'ינה שעבאן, על מאמרו של ג'מאלו, והיא השיבה לו כי מדובר באתר פרטי שאינו כפוף למשטר הסורי. עוד דווח באתר כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, ניגש לג'מאלו במהלך פסגת כווית, בה נכח ג'מאלו, ואמר לו כי מאמרו הכעיס את באן קי מון. champress.net, 19.1.2009; 21.1.2009.