המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 29.1.2009
29/1/2009

 

מה חדש? סיכום יומי 29.1.2009

 

בתקציר: ברכה מהניה לאובמה * בכיר צרפתי: סוריה פעלה לריסון חזבאללה * עבאס: מבקר את חמאס, תומך בהתנגדות * בחריין: מחאה נגד מעצר פעילים שיעים * הבנות צבאיות בין סוריה ללבנון *  דיווח: איראן וארה"ב לקראת מו"מ חשאי * אל-קרצ'אוי רוצה להיות שהיד בעזה * בן של איתאללה טוען: אחמדי-נז'אד ממוצא יהודי

 

הניה ברך את אובמה

באיגרת ברכה ששיגר ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוא קרא לו לתקן את טעויותיו של הממשל האמריקאי הקודם והדגיש כי דרכו של הממשל האמריקאי לעולם האסלאמי עוברת בפלסטין.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 29.1.09

 

מחמוד עבאס תומך בהתנגדות אך מבקר את חמאס

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הדגיש במסיבת עיתונאים את זכותו של העם הפלסטיני להתנגד כל עוד אדמתו כבושה. עבאס ביקר את ח'אלד משעל, שסבר כי תגובת ישראל על ירי הטילים תימשך רק יומיים - שלושה ואמר כי על משעל לעמוד לדין על כך שגרר את העם הפלסטיני למלחמה רק בשל הערכתו המוטעית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.1.09

 

אל-קרצ'אוי מייחל להיות שהיד בעזה

בעצרת לכבוד "הניצחון בעזה" שנערכה בקטר, בהשתתפות בכירים בחמאס, אמר ד"ר יוסף אל-קרצ'אוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים: "אני מקווה כי בסוף חיי אלך לעזה, אפילו על כסא גלגלים, ואזכה להיות שהיד על אדמת פלסטין". עוד אמר: "הניצחון בעזה חלקי ואנו מחכים לניצחון הכולל שיושג עם שחרור פלסטין."

 29.1.09, www.islamonline.net

 

שליחו של סרקוזי: סוריה פעלה לריסון חזבאללה 

שליחו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, פיליפ מאריני, אמר אתמול בבירות כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מסר לו שהוא פעל כדי שחזבאללה ישמור על איפוק ולא יתערב במלחמה בעזה. לדברי מאריני, סוריה מילאה בכך תפקיד חיובי ושילובה מחדש במשחק הפוליטי באזור הוכיח את עצמו. מאריני אמר כי אינו מודאג מכך שסוריה טרם מינתה שגריר בלבנון כיוון שהתהליך המדיני בין סוריה ללבנון כבר החל. יצוין כי שגריר צרפת בדמשק, מישל דוקלו, שנכח בפגישה בין אסד למאריני, הכחיש (28.1.09) את דברי מאריני וטען כי אסד כלל לא התייחס לנושא החזבאללה ולא אמר את מה שיוחס לו.

אל-ספיר (לבנון), אל-וטן (סוריה), 29.1.09

 

הבנות צבאיות בין סוריה ללבנון

שר ההגנה הלבנוני, אליאס אל-מר, דן בפגישתו (28.1.09) בדמשק עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד ועם שר ההגנה הסורי חסן תורכמאני בהידוק השת"פ בין הצבאות, בפיקוח על הגבולות המשותפים ובמאבק בטרור. עפ"י סוכנות הידיעות הסורית, אסד הביע נכונות לפעול למען חיזוקה בטחונה ויציבותה של לבנון. היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי הושגו בפגישות הבנות על תגבור הסיורים הלבנוניים לאורך הגבולות עם סוריה כדי למנוע הברחות נשק והסתננויות וכי הוסכם על אופן הטיפול בבסיסים הצבאיים הפלסטיניים הנמצאים בלבנון וכפופים לסוריה. היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי הצד הסורי הביע נכונות לענות על כל צרכיה הצבאיים של לבנון ועל בקשותיה בנושא הפיקוח על הגבולות ומניעת הברחות, אך הדגיש את עמדת סוריה לפיה נושא הבסיסים הצבאיים הפלסטינים הוא עניין שצריך להידון בין לבנון לצד הפלסטיני.

אל-מסתקבל, אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 29.1.09

 

אובמה: מ"המשבר הכלכלי האמריקאי" למוקש "הבעיה הפלסטינית"

      

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 28.1.09/ עבדאללה מחרקי

 

שר המשפטים האלג'יראי: לא נחון מעורבים בטרור מחוץ למדינה

שר משפטים האלג'יראי אל-טיב בלעיז אמר שחשודים בפעילות טרור מחוץ למדינה לא ייהנו מחנינה הניתנת במסגרת תכנית הפיוס הלאומי לטרוריסטים המתחייבים להניח את נשקם. בכך נשללה האפשרות שחשודים שהוסגרו לאלג'יריה מכלא גואנטאנמו ומאנגליה יינצלו מעמידה לדין. השר הסביר שתוכנית הפיוס נועדה לפתרון משבר פנים-אלג'יראי, ולא להפוך את המדינה למקום מפלט לארגוני טרור בינלאומיים.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 29.1.09    

     

 תוניסיה: שיח' סלפי שוחרר מהכלא

שיח' של התנועה הסלפית בתוניסיה, אל-ח'טיב אל-אדריסי, שוחרר מהכלא לאחר שסיים לרצות עונש מאסר של שנתיים בגין אי-דיווח על מעשה טרור. אל-אדריסי, העיוור, טען במשפטו כי לא היה לו קשר להתארגנות הטרור שהתעמתה עם כוחות הביטחון בסוף 2006, ושהוא נענש רק בגלל דעותיו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 29.1.09    

                  

דיווח: מצור משטרתי על תחנת רדיו עצמאי בתוניסיה

עיתונאים ברדיו האינטרנטי "כלמה" בתוניסיה דיווחו שעל תחנת הרדיו הוטל מצור משטרתי וכי שוטרים בלבוש אזרחי מנסים למנוע מעובדים בתחנה מלהגיע למשרדיה, והם אף עצרו עיתונאי אחד. על-פי אחת ההערכות, העימות בין המשטר לתחנה קשור להודעת "כלמה" על תחילת שידוריה באמצעות הלוויין "הוטבירד".

www.elaph.com, 28.1.09  

                  

בחריין: הפגנות מחאה אלימות נגד מעצר פעילים שיעים

בבחריין נערכות הפגנות מחאה אלימות מזה שלושה ימים בתגובה למעצרם של שלושה פעילים שיעים, ביניהם יו"ר תנועת החירויות והדמוקרטיה "חק" ואיש דת שיעי. השלושה מואשמים בהקמה ובמימון של קבוצת טרור, בהסתה ובניסיון להפיכה. מועצת חכמי הדת האסלאמית, הסמכות השיעית העליונה בבחריין, גינתה את המעצרים וטענה שמדובר בסתימת פיות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון) , 29.1.09

 

ראש הילד היהודי ניזון מ"אגדות", "זיופים"  ו"היסטוריה שקרית"

בלדנא (סוריה), 28.1.09/ ח'אלד קטאע  

 

יומון איראני: הוצאת מג'אהדין ח'לק מרשימת הטרור – סכנה לאירופה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי מדינות אירופה ייפגעו מהוצאת ארגון האופוזיציה האיראני מוג'אהדין ח'לק מרשימת ארגוני הטרור, כיוון שהדבר יביא להתפשטות הטרור ולפגיעה בביטחון אירופה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 29.1.09

 

דיווח: איראן וארה"ב לקראת מו"מ חשאי

אתר האינטרנט האיראני, יאריניוז, דיווח כי איראן וארה"ב עומדות לפתוח במו"מ חשאי בבירה אירופאית וכי את איראן ייצגו במו"מ יועצי הנשיא אחמדי-נז'אד, מוג'תבא האשמי ת'מרה וחמיד מולאנה, שהוא בעל אזרחות אמריקאית; את ארה"ב ייצג מזכיר ההגנה לשעבר ויליאם פרי. ת'מרה האשמי הכחיש את הדיווח.

פארס, יאריניוז (איראן), 27.1.09 

 

יומון איראני: למגר את ג'נדאללה בשטח פקיסטאן

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קרא לממשלת אחמדי-נז'אד לשגר כוחות צבא איראניים לשטח פקיסטאן כדי למגר את ארגון האופוזיציה הסוני ג'נדאללה והוסיף כי הצעד יסייע לפקיסטאן ולא ייחשב פלישה לשטחה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 28.1.09

 

בנו של איתאללה איראני: אחמדי-נז'אד ממוצא יהודי

מהדי ח'זעלי, בנו של איתאללה אבו אל-קאסם חז'עלי, טען כי משפחתו של נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, היא ממוצא יהודי. יצוין כי משרד הפנים פסל את מועמדותו של ח'זעלי למג'לס, במרץ 2008, וכי לאחרונה פסל אותו  משרד הבריאות לכהונה בארגון הרפואי האיראני. חז'עלי טען, לפני שנה, כי אחמדי-נז'אד נבחר לנשיא הודות לזיופים.

הבלוג של מהדי חז'עלי (איראן), 26.1.09, 30.12.08, 23.1.08

 

יונת השלום מגיעה מארה"ב למזה"ת והנשר מחכה לה...

אל-חיאת (לונדון), 28.1.09/ חביב חדאד