המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.1.2009
25/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 25.1.2009

 

בתקציר: עבאס דחה יוזמה להיפגש עם משעל בכווית * סרי נוסיבה: פתרון מדיני לפני שיקום עזה * כיהאן: אובמה - בוש השני * ונצואלה תוקפת את "הפרו-ישראליות" של מרוקו * סעודיה: נשים יוכלו לעסוק בפסיקה הלכתית * גמאל מובארכ: יש לנו חילוקי דעות מהותיים עם איראן * לבנון: "ואלס עם בשיר" נאסר להקרנה

 

דיווח: התקדמות בנושא גלעד שליט; חמאס מציגה התנאים להודנה

מקורות פלסטיניים מסרו על התקדמות ניכרת בעסקה לשחרור גלעד שליט תמורת אסירים פלסטיניים וכי להערכתם ניתן לממש את העסקה בתוך שלושה שבועות, על רקע התפתחויות דרמטיות בעמדת ישראל; חבר משלחת חמאס לקהיר, איימן טה, מסר כי תנועתו הודיעה למצרים על הסכמתה להודנה של שנה – עם אופציה להארכה - תמורת פתיחת המעברים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.1.09; אל-קדס (ירושלים), 24.1.09   

 

חמאס מחרימה סיוע ומונעת חלוקתו לנזקקים

מנגנוני הביטחון של חמאס מנעו מוועדת החירום העממית ברפיח להגיש סיוע למשפחות נזקקות והחרימו מזון ממחסני הוועדה.

אל-איאם (רש"פ), 24.1.09

 

עבאס דחה יוזמה להיפגש עם משעל בכווית

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, גילה כי נוכח אווירת הפיוס בוועידת כווית, ניסו מנהיגי קטר ועוד מנהיגים ערביים,  בהם עבדאללה מלך ירדן, לפייס בין פת"ח לחמאס ע"י הזמנת ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, לכווית, אך הוא (עבאס) סירב לכך בטענה שתחושת הפיוס דועכת ויוזמה כזאת תפגע בנשיא מובארכ.

אל-אח'באר (לבנון), 24.1.09

 

סרי נוסיבה: פיתרון מדיני לפני שיקום עזה

נשיא אוניברסיטת אל-קדס, סרי נוסיבה, תקף את עיסוק הפלגים הפלסטיניים בשיקום עזה ובשאלה מי יקבל את כספי הסיוע במקום להתמקד בעניין הפוליטי, ואמר שאסור לשקם את עזה בטרם יושג פיתרון מדיני.

אל-קדס (ירושלים), 25.1.09

 

סכסוכים פנים-פלסטינייםמי יקבל את הסיוע לשיקום עזה?

אל-ג'זירה (סעודיה), 24.1.09/ עבדאללה ג'אבר 

 

ביקורת של חמאס על הצהרות אובמה

בהתייחסו לדרישת ברק אובמה מן החמאס להכיר בישראל ולהבנה שגילה לצרכי ישראל להגן על עצמה, אמר דובר החמאס, פוזי ברהום, כי הצהרותיו של נשיא ארה"ב, הן סימן לתחילתה של מדיניות אמריקאית שגויה.

www.palestine-info.info 23.1.09

 

חמאס: נמצא כל דרך להשיג נשק להמשך ההתנגדות

אחמד יוסף, יועצו של ראש ממשל החמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, הקל ראש במאמצי ישראל, ארה"ב, מדינות ערביות ואירופיות למנוע הברחת נשק לעזה. לדבריו, ההתנגדות היא זכות לגיטימית וכך גם נשקה, ולכן ההתנגדות תמצא כל דרך להשיג נשק כדי להמשיך את פעילותה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.1.09

 

ונצואלה תוקפת את "הפרו-ישראליות" של מרוקו

סגן שר החוץ של ונצואלה לענייני אפריקה, רינלדו בוליבר, האשים את מרוקו ב"פרו-ישראליות", עקב החלטתה לסגור את שגרירותה בקראקס (15.1.09), מיד לאחר גירוש שגריר ישראל מוונצואלה. מרוקו טענה כי סגירת השגרירות היא תגובה לעמדה העוינת של ונצואלה ביחס לריבונותה בסהרה המערבית, ואולם בוליבר טען כי זהו "תירוץ קלוש".

אל-ח'בר (אלג'יריה), 25.1.09          

   

איראן: מערכת הגנה אווירית חדשה לשימוש מבצעי

שר ההגנה האיראני, מוצטפא מחמד נג'אר, הודיע כי מערכת הגנה אווירית לטווח בינוני מתוצרת איראן תוכנס לשימוש מבצעי ב"שבוע פג'ר" לרגל חגיגות ה-30 למהפכה, המתקיימות בראשית  חודש פברואר.

פארס (איראן), 26.1.09

 

תאבנאק: איחוד האמירויות פוגעת בהשפעתה של איראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק האשים את מדינת איחוד האמירויות הערביות בחתירה "חוצפנית" לפגיעה בהשפעתה האזורית של איראן ע"י סילוק אנשי דת שיעים בכירים מאדמתה; הטלת פיקוח על מטענים איראנים ומניעת העברתם לאיראן, כדי ליהנות מסיוע גרעיני אמריקאי; ניצול המשבר בעזה כדי להחריף את הסנקציות נגד איראן. האתר תקף את שתיקתו של משרד החוץ האיראני בנושא.

תאבנאק (איראן), 22.1.09

 

לאריג'אני: נצחונות חמאס וחזבאללה - פרי המהפכה האסלאמית

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר בטקס לציון ניצחון החמאס על ישראל בעיר קום, כי המהפכה האסלאמית האיראנית היא עץ גדול, שמלחמת חזבאללה 2006  וניצחון החמאס בעזה הם מפירותיו. לדבריו, מלחמת עזה היא תכנית זדונית של המערב וכמה מדינות ערביות לעצור את איראן ואת תכניתה הגרעינית וכן לזרוע פירוד בקרב המוסלמים.

אירנא (איראן), 22.1.09; אינדה ניוז (איראן), 21.1.09

 

סעד אל-חרירי: איראן היא הסיבה לפילוג הערבי

יו"ר סיעת אל-מסתקבל בלבנון, סעד אל-חרירי, אמר כי איראן היא הסיבה לפילוג בעולם הערבי. לדבריו, יש חשיבות לכך שיוזמת הפיוס של המלך הסעודי בפסגה הערבית בכווית תצליח, משום שהיא תביא לאחדות בעולם הערבי ובכך תמנע מאיראן להתערב בענייניה של לבנון ובענייני הערבים בכלל.

אל-מסתקבל (לבנון), 25.1.09

 

סטודנטים באיראן למשטר: הפסיקו 'השואה' נגדנו

סטודנטים מאוניברסיטאות ברחבי איראן כינו את מדיניות המשטר נגדם 'שואה אוניברסיטאית' ודרשו לבטל את עונשי ההרחקה והמעצרים של המשטר נגד סטודנטים שמחו נגד מדיניות אחמדי-נז'אד ביום הסטודנט בחודש שעבר. לדבריהם, מדיניות הדיכוי הקשה של הממשלה רק תגביר את נחישותם להשיג את זכויותיהם.

אזאדנא (איראן), 17.1.09 

 

ארדואן: תיאמנו עם סוריה את הפסקת התיווך בינה לישראל

ר"מ תורכיה רג'ב טיב ארדואן אמר כי תורכיה אינה מתכוונת לשלוח כוחות לעזה, אך תהיה מוכנה לשלוח משקיפים אזרחיים, אם תתבקש. לדבריו, ההחלטה להקפיא את המו"מ הבלתי ישיר בין ישראל לבין סוריה התקבלה בתיאום עם סוריה ואם לישראל יהיו כוונות רציניות- המאמצים הדיפלומטיים יחודשו. באשר לחמאס אמר ארדואן, כי תנועה זו נבחרה באופן דמוקרטי ותורכיה מכבדת את תוצאות הבחירות.

אל-חיאת (לונדון), 25.1.09

 

לבנון: נאסרה הצגת הסרט "ואלס עם בשיר"

שר ההסברה הלבנוני, טארק מתרי, אסר להציג בלבנון את הסרט הישראלי המועמד לאוסקר, "ואלס עם בשיר". מתרי אמר כי האיסור נובע ממדיניות ההחרמה של המוצרים הישראלים.

אל-מסתקבל (לבנון), 24.1.09

 

"מסמך הפתוות" בסעודיה מתיר לנשים לעסוק בפסיקה הלכתית  

הוועידה העולמית לפסקי הלכה שנערכה במכה (17-20.1.09), פרסמה מסמך בן 41 סעיפים המגדיר את תנאי פרסום הפתוות בסעודיה. יצוין כי הסעיף המציג את התנאים שעל פוסק ההלכה לעמוד בהם בעת פרסום פתוא, אינו מתייחס למינו של הפוסק, דבר המאפשר לנשים לעסוק בפסיקה הלכתית.

אל-חיאת (לונדון), 25.1.09. 

 

הודעה על מועד הבחירות במאוריטניה

נשיא מאוריטניה המודח, סידי אולד אל-שיח' עבדאללהי, הציג (23.1.09) תכנית לפתרון המשבר הפוליטי במדינה, הכוללת חזרה למצב שלפני הפיכת אוגוסט 2008; הרחקת הצבא מהחיים הפוליטיים; קיום בחירות מוקדמות. בהודעה מקבילה, הכריזו השליטים הצבאיים על יום 6.6.09 כמועד לבחירות לנשיאות.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 25.1.09              

 

כיהאן: אובמה הוא בוש השני

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי אובמה הוא בוש השני וממשיך דרכו משום שהצדיק את המתקפה הישראלית בעזה. היומון הזהיר את מצרים כי המכה הקשה שתנחת עליה בקרוב תהיה חזקה יותר ככל שתגבר בגידתה בחמאס.

כיהאן (איראן), 25.1.09

 

סדר בבית הלבן: אובמה משליך לאשפה את גואנטנמו, בוש וצ'ייני

אל-חיאת (לונדון), 24.1.09/ חביב חדאד   

 

לבנון: מנגנוני הביטחון הסגירו לדמשק אופוזיציונר סורי

גורמים פוליטיים אנטי-סוריים בלבנון חשפו כי מנגנוני הביטחון הלבנוניים הסגירו לידי סוריה בסוף החודש שעבר את האופוזיציונר הסורי, נואר עבוד, הנמנה על אנשי רפעת אל-אסד, דודו של נשיא סוריה. הגורמים הביעו חשש ממעורבותו המחודשת של המודיעין הסורי בלבנון, ודרשו מהרשויות הלבנוניות המוסמכות להסביר את פשר האירוע. יצוין כי באוקטובר 2008 דווח כי לבנון מגבילה את פעילות האופוזיציונרים הסורים בתחומה, על רקע כינון היחסים הדיפלומטיים עם דמשק.

אל-מסתקבל (לבנון), 23.1.09; 25.1.09  

 

גמאל מובארכ: בין מצרים לאיראן חילוקי דעות מהותיים

גמאל מובארכ, בנו של נשיא מצרים ומזכיר הוועדה הפוליטית במפלגת השלטון- המפל"ד, אמר בוועידת המפלגה (24.1.09), כי איראן היא מדינה חשובה, אך למצרים יש חילוקי דעות מהותיים עימה בנושאים אזוריים ובין-ערביים. על היחסים עם סוריה אמר שהם היסטוריים ומתמשכים, שלעיתים מעיבות עליהם מחלוקות ואולם מצרים תמיד תתמוך במאמצי סוריה להשיב את אדמותיה הכבושות. גמאל מובארכ הדגיש כי מצרים תומכת בהתנגדות לכיבוש ומי שטוען אחרת, מנסה לשחק ברגשותיו של הרחוב הערבי.

אל-אהראם (מצרים), 25.1.09