המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 20.1.2009
20/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 20.1.2009

 

בתקציר: דיווחים סותרים על יחסו של מובארכ לפיוס הערבי בכווית *  דיווח: צפויה פגישת פיוס פלסטינית * אחמדי-נז'אד מברך על הקפאת יחסי מאוריטניה – ישראל * מובארכ: גורמים בעולם הערבי סוחרים בדם הפלסטינים * בכיר איראני: יש לחמש את הפלסטינים *  מחמוד עבאס: להקים ממשלת אחדות

 

צפויה פגישת פיוס פלסטינית בכווית או במצרים

מקורות מעריכים כי לפני סיום הפסגה הכלכלית בכווית יוזמנו אליה נציגי הפלגים הפלסטינים, ביניהם חמאס, לפגישת פיוס עם אבו מאזן. השגריר הפלסטיני בקהיר, נביל עמרו, העריך שפגישת הפיוס תיערך בקהיר, וציין כי הערבים הסכימו שמצרים תהיה אחראית לפיוס הפלסטיני.

אל-סיאסה (כווית), 20.1.09

 

דיווחים סותרים על עמדת מובארכ כלפי הפיוס הערבי בפסגת כווית

בעקבות פסגת הפיוס שנערכה בכווית בה השתתפו מנהיגי סעודיה, מצרים, קטר, סוריה, ירדן, כווית ובחריין, דיווח היומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה כי "הפיוס הערבי ההיסטורי", נעשה מתוך היענות לקריאתו של מובארכ לשים קץ לסכסוכים בין מדינות ערב וכי נאומי מובארכ והמלך הסעודי קידמו את הפיוס בפסגה. מנגד, דיווח היומון הלבנוני אל-אח'באר כי מובארכ התעכב בהגעתו לכווית כדי להימנע מלחצים עליו, להתפייס עם כמה מהמנהיגים הערביים. היומון הוסיף כי מובארכ הפגין קרירות כלפי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד והשניים כמעט ולא דיברו ביניהםהיומון הלונדוני אל-חיאת דיווח מפי מקור מצרי בפסגה, כי מובארכ הסתייג מפיוס עם הגורמים "שהזיקו למצרים", אך נענה לבוא לכווית מתוך היענות להזמנה של המלך הסעודי וכאות הערכה למאמציו של אמיר כווית. דווח כי מובארכ מיהר לשוב למצרים מיד בתום האירוע.

אל-גומהוריה (מצרים), אל-אח'באר (לבנון) 20.1.09

 

אחמדי-נז'אד מברך על הקפאת יחסי מאוריטניה - ישראל

נשיא איראן מחמוד אחמדי-נז'אד שלח מכתב לשליט מאוריטניה, המשבח אותו על ההחלטה להקפיא את היחסים עם ישראל.

אל-אח'באר (מאוריטניה), 20.1.09               

 

בוש משאיר את העולם חבול ופצוע ומסיים את הקדנציה שלו

אל-דסתור (ירדן), 20.1.09/ עבדאללה דרקאוי 

 

אל-חיאת: תוניסיה הצטרפה לצד הערבי המתון

היומון הלונדוני אל-חיאת טען כי השתתפותו של נשיא תוניסיה במפגש הפסגה הכלכלית בכווית, מלמדת על  הצטרפותה של ארצו לציר המדינות הערביות המתונות ועל שינוי בעמדת תוניסיה, שבעשורים האחרונים השקיעה בפיתוח קשריה עם איראן, סוריה לוב וסודאן, בעוד יחסיה עם מדינות המפרץ היו רעועים.

אל-חיאת (לונדון), 20.1.09            

 

מובארכ: גורמים בעולם הערבי סוחרים בדם הפלסטינים

בנאום בוועידה הערבית בכווית, וברמזו על איראן והמדינות הערביות הפרו-איראניות, אמר נשיא מצרים חוסני מובארכ, כי העולם הערבי עובר תקופה קשה ונתון לסכנות ואתגרים, ביניהם ניסיונות פנימיים וחיצוניים להגביר את ההשפעה האזורית של גורמים מסוימים ולזרוע פירוד בעולם הערבי, תוך סחר בדם הפלסטינים.

אל-אהראם (מצרים), 20.1.09   

 

מחמוד עבאס קורא להקים ממשלת אחדות

בנאומו בכווית קרא יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להקים ממשלת אחדות פלסטינית אשר תתמודד עם הסרת המצור מעל עזה, ושיקומה, פתיחת המעברים ועריכת בחירות לראשות הרש"פ ולמועצה המחוקקת.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 20.1.09

 

בכיר איראני: יש לחמש את הפלסטינים

עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדרי, מקורבו של של מנהיג איראן ח'אמנאי, אמר בכנס בינ"ל בנושא עזה ש"חובה לשלוח נשק בחופשיות לרצועת עזה"; ראש ארגון בסיג' הסטודנטים של איראן, רזא סראג', אמר כי יותר ממאה אלף סטודנטים איראניים חתמו על הצטרפות לגדודי האסתשהאד והוסיף כי נכונותם להתגייס לתנועת הג'האד, מעידה על קיומו של דור "כרבלאי" חדש, הנכון לקריאתו של מנהיג המהפכה ח'אמנאי   להלחם - כמו בקרב כרבלא - עד טיפת הדם האחרונה.

שהאב ניוז (איראן), 19.1.09; פארס (איראן) 20.1.09- 19 

 

תוצאות המלחמה; מימין לשמאל: פת"ח, חמאס והאו"ם

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.1.09/ אמג'ד רסמי 

 

מהנדסי הבסיג': מוכנים לבנות את עזה

מהנדסי הבסיג' באיראן הודיעו, מול ארגון האו"ם, על נכונותם לבנות מחדש את עזה למען העם הפלסטיני, והם יעשו זאת טוב יותר מאשר קודם.

פארס (איראן), 19.1.09