המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.1.2009
7/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 7.1.2009

 

בתקציר: עורך יומון הרש"פ פוסל שימוש בתושבים כמגן אנושי *  ראש נטורי קרטא: פשעי ישראל - נוראיים * סרקוזי: על סוריה לשכנע את חמאס לנהוג בהיגיון * בכיר סעודי: כולנו פלסטינים הכמהים למות קדושים * מחלוקת בין השרים הערביים ביחס להצעת צרפת למשבר בעזה * דיווח: סוכלה תוכנית לחטיפת זרים באלג'יר

 

עורך יומון הרש"פ תוקף שימוש חמאס בתושבים כמגן אנושי

עורך יומון הרש"פ, "אל-חיאת אל-ג'דידה", חאפט' אל-ברע'ות'י, תקף את השימוש של אנשי הזרוע הצבאית של החמאס באזרחים כמגן אנושי וטען כי פרסום הקלטות המראות אנשי חמאס חופרים מנהרות מסתור מתחת לבתי תושבים, מאפשר לישראל לתרץ את פגיעתה בבתי התושבים.הוא קרא לאנשי החמאס להתרחק ממקומות מאוכלסים ולהגן על חיי האזרחים במקום להשתמש בהם.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 7.1.09

 

ראש נטורי קרטא לעיתון אלג'יראי: ישראל מבצעת פשעים נוראיים

ראש נטורי קרטא הרב דוד וייס (בתמונה למטה) אמר לעיתון האלג'יראי אל-שרוק אל-יומי שישראל מבצעת פשעים נוראיים נגד הפלסטינים, ועל היהודים להתנצל בפניהם ולהשיב להם את ארצם. הוא התעלם משאלה אודות אלימותם של חמאס וחזבאללה וסירב לגנותה. וייס גם טען כי הציונים שיתפו פעולה עם הנאצים, ושפעילות נטורי קרטא לא זוכה לכיסוי תקשורתי בשל שליטת הציונים באמצעי התקשורת בארה"ב.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה),  7.1.09  

 

 

סרקוזי: על סוריה לשכנע את חמאס לנהוג בהיגיון

במסיבת עיתונאים משותפת בדמשק עם הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, קרא נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לסוריה לשכנע את חמאס לנהוג בהיגיון ולתמוך בשלום עם ישראל ובפיוס הפנים-פלסטיני, על מנת שניתן יהיה להגיע לפיתרון קבע הכולל הקמת שתי מדינות, פלסטינית וישראלית.

אל-וטן (סוריה), 7.1.09

 

מחלוקת בין השרים הערביים ביחס להצעת צרפת למשבר בעזה

משלחת שרים ממדינות ערב גיבשה הצעת החלטה ערבית בנושא עזה שתוצג במועהב"ט. עיקריה: הפסקת אש, הפסקת האלימות ונסיגת ישראל מעזה; הסרת המצור ופתיחת המעברים; יישום הסכם מעבר רפיח משנת 2005 כדי לאפשר מעבר סחורות ואנשים; קריאה לישראל להבטיח הספקת מזון, תרופות, דלק וסיוע הומניטארי; קריאה לקהילה הבינ"ל לסיוע הומניטארי; פריסת כוח משקיפים בינ"ל לפיקוח על הפסקת האש; המשך המאמצים לפיוס לאומי פלסטיני; קריאה לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים; פנייה למזכ"ל האו"ם לעקוב אחר ביצוע ההחלטה. נימסר כי בין השרים יש מחלוקת לגבי הצעות צרפת להוסיף להצעה הערבית סעיף בדבר הפסקת הברחות הנשק ופיקוח בינ"ל על מעברי הגבול. במשלחת קיימת מחלוקת גם לגבי מעמדה של החמאס בדיונים, כאשר סוריה ולוב, רוצות בשיתופה בכל צעד להסדרת הפסקת האש.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 7.1.09

 

בכיר סעודי: כולנו פלסטינים הכמהים למות מות קדושים

שגריר סעודיה בוושינגטון לשעבר, תורכי אל-פיצל, אמר בתגובה למתקפה הישראלית בעזה: "כולנו היום פלסטינים המשתוקקים למות מות קדושים למען אללה ולמען פלסטין מבלי להתחשב בתוצאות, [וללכת] בדרכם של הילדים, הנשים והזקנים שמתו מות קדושים בעזה."

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 7.1.09

 

חילוף תפקידים – גוליית הישראלי ודוד הפלסטיני

אל-מסתקבל (לבנון), 6.1.09

 

שר החוץ הסעודי: חששנו מפני נשק להשמדה המונית באזור - מוצדק

ב"כנס המפרץ 2009" בריאץ', שדן ביחסי המפרץ-ארה"ב בעידן אובמה, אמר  שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, ברמזו לאיראן, כי למדינות המפרץ הזכות להתנגדות מוחלטת לשליטה עליהן, או להפיכתן לכלי שחמט במו"מ עם אחרים וכי חששן מפני התפשטות של נשק להשמדה המונית באזור - מוצדק. שגריר סעודיה בוושינגטון לשעבר, תורכי אל-פיצל, אמר כי על איראן לגלות יחס חיובי יותר לנושא הביטחון במפרץ וכי אחזקת נשק גרעיני אינה ערבות לביטחון ויציבות, אלא מניע למרוץ חימוש שיפגע באזור ביטחונית וכלכלית. לדבריו, מלחמתה של ארה"ב בעיראק שינתה את המאזן האסטרטגי באזור לטובת איראן, המנצלת זאת להרחבת השפעתה ולהמשך פיתוח נשק גרעיני, באופן המאיים על ביטחון המפרץ.   

אל-קדס אל-ערבי, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.1.09.

 

סרקוזי: השגריר הסורי יגיע בקרוב לבירות

במהלך ביקורו אתמול (6.1.09) בבירות, הודיע נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לעמיתו הלבנוני, מישל סולימאן, כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, עמו נועד מוקדם יותר אתמול, הדגיש בפניו כי חילופי השגרירים בין סוריה ללבנון יתבצעו "בהקדם האפשרי", אך לא ציין את מועד הגעתו המדויק של השגריר הסורי לבירות.

אל-חיאת (לונדון), 7.1.09

 

דיווח: סוכלה תוכנית לפיגועים וחטיפת זרים באלג'יר

מקורות ביטחוניים באלג'יריה דיווחו כי סוכלה תוכנית של אל-קאעדה מגרב לבצע פיגועים נגד מטרות ממשלתיות ולחטוף מספר זרים בבירה אלג'יר בסוף 2008.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 7.1.09          

 

בכיר מצרי לאיראן: להעמיד לדין המסיתים לרצח מובארכ

יו"ר הוועדה ליחסי חוץ בפרלמנט המצרי, ד"ר מוצטפא פקי, קרא לאיראן להעמיד לדין את המסיתים שקראו לרצח נשיא מצרים, מובארכ, בהפגנות בטהראן לאחרונה. פקי אמר כי במדינה כמו איראן אי אפשר לדבר על קיומם של ארגונים או סוכנויות שאינם תחת שליטת המדינה. לדבריו, אם הייתה הפגנה באיראן, השלטונות האיראניים יודעים עליה ומסוגלים לעצור אותה, ואם הייתה בה הסתה, המדינה היא האחראית לה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.1.09

 

ברק הישראלי וברק האמריקאי

אל-וטן (קטר), 6.1.09/ אילי צליבא