המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.1.2009
6/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 6.1.2009

 

בתקציר: עשרות אלפי סטודנטים איראנים נרשמו לג'יהאד נגד ישראל * מאמצים דיפלומטיים ערביים לפתרון משבר עזה * מאמר ב"אל-חיאת": לישראל אין זכות קיום *  מאוריטניה החזירה את שגרירה מישראל * פסגה ערבית מצומצמת של המדינות המתונות * בחריין: ייחקר חבר פרלמנט שהשווה בין השיעים לציונים

 

דיווח: עשרות אלפי סטודנטים איראנים וזרים נרשמו לג'יהאד

בכיר בארגון בסיג' הסטודנטים באיראן, איסמאעיל אחמדי, אמר כי עד כה נענו למעלה מ-70,000 סטודנטים  לקריאת הג'יהאד של ח'אמנאי נגד האויב הציוני. ראש ועדת הקשר עם הסטודנטים בעולם האסלאם, מסעוד טוסי, אמר כי גם סטודנטים זרים נרשמו ל'גדודי האסתשהאד' וציין כי המטרה היא להקים גרעין של סטודנטים  במדינות השונות שיהיה כפוף לגדודים אלה. טוסי הזמין סטודנטים מכל העולם להפגין מול שגרירויות של מדינות המגנות על ישראל במיוחד במצרים, בתורכיה, בפקיסטאן ובמדינות אמריקה הלטינית. יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי פעילותה של ישראל בעזה "גרועה משל הנאצים."

פארס, אירנא (איראן), 5.1.09.

 

מאמצים דיפלומטים ערביים לפתרון המשבר בעזה

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח על מאמצים דיפלומטיים ערביים בניו יורק לפתרון המשבר בעזה, המתמקדים בשני כיוונים: קבלת החלטה במועה"ב על הפסקת אש ואבטחת סיוע הומניטארי לתושבי עזה; השני - החלטה רחבה יותר על פתרון המשבר ופיקוח בינ"ל על המעברים ועל הפסקת אש קבועה. היום ייפגשו בקהיר בכירים מצריים וחברי הלשכה המדינית של החמאס, הנמצאים מחוץ לעזה - עמאד אל-עלמי ומחמד נצר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.1.09

 

שה"ח הסורי: היתננו מו"מ עם ישראל באי יציאתה לפעולה

שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, אמר לאחר פגישה עם שה"ח התורכי, עלי באבאג'אן, כי התנאי למו"מ הבלתי ישיר בין סוריה לבין ישראל היה שזו לא תיזום כל פעולה צבאית בעזה או בגדמ"ע. ר"מ תורכיה רג'ב טיב ארדואן, שנפגש אף הוא עם אל-מעלם אמר לאחר שביקר גם במצרים ובירדן, כי הצעת אנקרה לפתרון המשבר כוללת הפסקת אש בין חמאס לישראל וסיום הפיצול הפנים פלסטיני.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.1.09

 

ידי מועה"ב כבולות ב"זכות הווטו"

בעוד שישראל משמידה את עזה

אל-גומהוריה (מצרים), 6.1.09/ אחמד טוע'אן  

 

בכיר במשמרות המהפכה: מפיקים לקחי לבנון ועזה

בכיר במשמרות המהפכה, עבדאללה עראקי, אמר שהבסיג' ו"המשמרות" עברו ארגון מחדש על בסיס מודל מלחמה א-סימטרית כלקח מהמלחמות בלבנון ב-2006 ובעזה

 פארס (איראן), 5.1.08

 

איראן למצרים: נקים במשותף בית חולים שדה על גבול עזה

ראש משרד האינטרסים האיראניים בקהיר, חסין רג'בי, העביר לחסין הורידי, עוזר שה"ח המצרי, איגרת משה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, לשה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, ובה בקשה של איראן ממצרים לשתף עימה פעולה בהקמת בית חולים שדה על גבול הרצועה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.1.09

 

מאמר ב"אל-חיאת": לישראל אין זכות קיום

בעל הטור באל-חיאת, ג'יהאד אל-ח'אזן, כתב במאמרו כי ישראל היא מדינה נאצית שאין לה זכות קיום במזרח התיכון. לדבריו, ישראלים רבים, כולל ציפי ליבני, שבו לתמוך בטרנספר לפלסטינים ולכן יש לדרוש את החזרת הישראלים שהגיעו לישראל לאחר הקמתה למדינות מהן באו. עוד אמר כי הקיצוניות הישראלית גורמת לשוחרי שלום ערביים כמוהו לדרוש את משיכתה של היוזמה הערבית לשלום.

אל-חיאת (לונדון), 6.1.09

 

המערכה היבשתית: ישראל, עזה והמציאות הערבית

אל-ע'ד (ירדן), 5.1.09/ עמאד חג'אג'   

 

דיווח: פסגה ערבית מצומצמת של המדינות המתונות

היומון הקטרי אל-ערב דיווח מפי מקורות מצריים רמי דרג כי יש מגמה בקרב מדינות ערב המתונות לכנס פסגה ערבית מצומצמת בריאצ' בהשתתפות מובארכ ומנהיגי מדינות מועצת שתה"פ של המפרץ "במטרה לעצור את מעשי הטבח בעזה". על פי הדיווח סוריה וקטר שקראו לכנס פסגת חירום ערבית לא ישתתפו בה.

אל-ערב (קטר), 6.1.09 

 

המופתי של מצרים: ישראל מבצעת "שואה חדשה"

בביקורו אצל פצועים פלסטינים המאושפזים במצרים, אמר המופתי של מצרים, ד"ר עלי גומעה, כי ההתקפה הישראלית על עזה היא הנקודה השחורה ביותר בהיסטוריה של האנושות. לדבריו, ההתקפה הישראלית היא "שואה חדשה וחמורה יותר מהטבח שעשו הנאצים ביהודים – אותו גינתה כל האנושות".

אל-אהראם (מצרים), 6.1.09 

 

מאוריטניה החזירה את שגרירה בישראל להתייעצויות

מאוריטניה החזירה שגרירה בתל אביב לצורך התייעצויות, כמחאה על המבצע בעזה. מספר מפלגות דרשו מגנרל אולד עבד אל-עזיז, ראש הוועדה הלאומית העליונה השולטת במדינה, לנתק את היחסים עם ישראל, אך לפי מקורות במערכת הפוליטית הוא אינו סבור שהתנאים מתאימים לצעד שכזה.

www.aljazeera.net, 5.1.08                  

 

קריאות "מוות למובארכ" בטהראן

בהפגנת בסיג' הסטודנטים של העיר האמדאן, מול משרד האינטרסים המצרי בטהראן, הושמעו קריאות "מוות לחוסני מובארכ", (בתמונה למטה מימין) "מוות לצבועים הערבים" ודרישה לסגור את המשרד לאלתר.  מול שגרירות בריטניה (בתמונה משמאל) מתקיימת היום הפגנה ובה קריאות "מוות לאנגליה, ארה"ב וישראל" וכן "הסעודים היהודים הם ההורים של מובארכ" ו"הוי הציונים צבא מחמד מגיע". שר התעשיה והמסחר האיראני, עלי אכבר מחראביאן, אמר כי הושעתה פעילות חברות מערביות החשודות בקשר עם הציונים.

       

פארס (איראן), 5.1.09  ו-6.1.09                                      

 

 בשאר אל-אסד: הישראלים לא למדו לקח ממלחמת לבנון השניה

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר במסיבת עיתונאים (6.1.09) עם עמיתו הצרפתי ניקולא סרקוזי, כי בעזה מתרחש פשע מלחמה. לדבריו, הוא הבהיר לסרקוזי את עמדת סוריה לפיה פתרון בעזה פירושו הפסקה מיידית של התוקפנות הברברית והירי, נסיגה מיידית מעזה והסרת המצור מעליה, כתנאי להפסקת אש אמיתית. לדבריו, ישראל לא למדה מלקחי מלחמת לבנון השנייה כשרצתה לעקור מן השורש את ההתנגדות. הוא טען כי ההתנגדות היא ארגון שלא ניתן לפרק, אדם שניתן לחסל, או מחסן נשק שניתן להרוס, אלא צורת מחשבה הנמצאת במגמת התרחבות. אסד אמר כי סוריה עדיין דבקה בקריאתה לכנס פסגה ערבית ואפשר שתתכנס פסגה ערבית מצומצמת.

www.champress.net , 6.1.09

 

בחריין: ייחקר חבר פרלמנט שהשווה בין השיעים לציונים

משרד המשפטים הבחריני הורה לפתוח בחקירה נגד חבר הפרלמנט הסלפי ג'אסם אל-סעידי ולמנוע ממנו לשאת דרשות, לאחר שבמהלך דרשה שנשא ביום שישי השווה בין חלק מהשיעים בבחריין לציונים וכינה אותם "בני הציונים בבחריין". הוא הסביר כי התכוון לשיעים שתכננו לבצע פיגוע טרור בבחריין.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.1.09