המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 4.1.2009
4/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 4.1.2009

 

בתקציר: משעל: גורל שחור מצפה לחיילי צה"ל * "הגמאעה האסלאמיה" מגנה את נאום נאסרללה * סוריה: נגיב לפגיעה בפעילי חמאס בשטחנו * פרס באיראן: מליון דולר על ראשו של מובארכ  * עיראק: נורי אל-מאלכי מיטיב עם העיתונאים * חכמי דת מצריים: ג'יהאד נגד ישראל * בחמאס עושים שרירים ומדברים על פתרון

 

החמאס: מתפארים ביכולת הצבאית ומדברים על פתרון

בכירים בחמאס אמרו כי "גדודי עז אל-דין אל-קסאם" החלו לשגר טילים בעלי טווח של 56 ק"מ וכי להערכתם הקרבות נגד ישראל רק יגבירו את הלגיטימציה של התנועה; דובר התנועה, אסמאעיל רצ'ואן, הזהיר במהלך הלווייתו של  נזאר ריאן, מראשי חמאס שחוסל, כי כל האופציות פתוחות, כולל פיגועי התאבדות ו"פגיעה באינטרסים ציוניים בכל מקום." בד בבד מדברים בכירים בתנועה על הערוץ המדיני ואומרים כי חמאס פתוחה לכל יוזמה הכוללת את הפסקת התוקפנות והסרת המצור. היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי שלשום (2.1.09) יצרו שלטונות מצרים קשר עם ח'אלד משעל והנהגת החמאס בדמשק וביקשו ממנה לשגר משלחת של בכירים, כדי לקיים התייעצויות על פתרון המשבר. שיחה זו עם מצרים, היא הראשונה מאז החרימה חמאס את הדיאלוג הלאומי, בחודש נובמבר האחרון.

אל-חיאת (לונדון), 4.1.09, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-ספיר (לבנון), 3.1.09

 

משעל: לחיילי צה"ל מצפה גורל שחור

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, אמר כי תנועתו הציעה לפני כשנה למצרים ניהול משותף של המעברים ע"י מצרים, נשיאות הרש"פ, חמאס ומדינות אירופיות – מבלי שלחמאס תהיה אחריות בלעדית - אך ללא תוצאות. בפנותו לאנשי הזרוע הצבאית של החמאס, גדודי עז אל-דין אל-קסאם, אמר כי הג'יהאד יימשך עד הניצחון והשחרור וכי לחיילי צה"ל הנכנסים לעזה מצפה גורל שחור והם צפויים למות, להיפצע או ליפול בשבי.

www.palestine-info.info ,  3.1.09 

 

ארגון לבנוני: לפגוע באינטרסים יהודיים וישראליים בעולם

ארגון "חזית הפעולה האסלאמית" בלבנון, בראשות חבר הפרלמנט לשעבר, פתחי יכן, קרא (3.1.09) לפגוע באינטרסים יהודיים וישראלים ברחבי העולם. בפנייה לכוחות, למפלגות, לזרמים, לכוחות התנגדות וללוחמי ג'יהאד נאמר שיש "להיכנס למערכה נגד האויב ולעמוד לצד אחיהם בעזה ופלסטין הכבושה".

אל-נהאר (לבנון), 4.1.09     

 

בכיר סעודי: הפגנות המחאה הן מעשה שחיתות

יו"ר מועצת השפיטה העליונה בסעודיה, השיח' צאלח אל-לחידאן, אמר כי ההפגנות הנערכות בכמה מדינות ערביות כמחאה על המתקפה הישראלית בעזה נחשבות לשחיתות.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 4.1.09

 

יועץ אחמדי-נז'אד: לשגר לעזה אנשים בעלי כרטיס בכיוון אחד

מהדי כלהר, יועץ התקשורת של הנשיא אחמדי-נז'אד, אמר לסטודנטים המבקשים להגיע לעזה ומתבצרים בשדה"ת מהראבאד בטהראן, כי "איראן חייבת לעשות מעשה...לעזה יש 45 ק"מ של גבול ימי ועלינו  לשלוח אליהם עזרה בסירות עם אנשים בעלי כרטיס לכיוון אחד... אין מה לפחד מהתקפה ישראלית על הסירות, שאם לא כן, איך נהפוך לשהידים?" כלהר אמר כי תהה בפני הנשיא אחמדי-נז'אד "מדוע איננו נמצאים ערב העאשורא ברצועת עזה?"

פארס (איראן), 4.1.09

 

לאריג'אני: עזה בית הקברות של הציונים

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר בישיבת המג'לס כי "הציונים צריכים לדעת שעזה תהפוך לבית הקברות שלהם."

איסנא (איראן), 4.1.09

 

מפקד משמרות המהפכה: בידי החמאס מספיק נשק

מפקד משמרות המהפכה של איראן, מחמד עלי ג'עפרי, אמר כי בידי החמאס יש די נשק וכי העם בעזה אינו זקוק לעזרת צבאות אחרים וביכולתו להתמודד היטב עם צעדי המשטר הציוני. בהתייחסו לדבריו אודות תפיסת השגרירות האמריקאית, חזר ואמר כי "על כוחות המהפכה להיות מוכנים תמיד למלא אחר משימותיהם המהפכניות."

מהר (איראן), 4.1.09

 

עזה כמחנה ריכוז נאצי בעיתון אלג'יראי:

בכותרת כתוב: "היום ה-7 למתקפה  – מבול אש על עזה"

על הבניין כתוב (בגרמנית): "העבודה משחררת"

אל-וטן (אלג'יריה), 4.1.08

 

סוריה: נגיב לפגיעה בפעילי חמאס בשטחנו

מקורות יודעי דבר מסרו כי סוריה הזהירה את ישראל, באמצעות גורם שלישי, שהיא תגיב במהירות אם ישראל תנסה לפגוע במנהיגי חמאס הפועלים משטחה.

אל-ריאץ' (סעודיה), 2.1.08  

 

"הגמאעה האסלאמיה" במצרים מגנה את נאום נאסרללה

במאמר באתר "הגמאעה האסלאמיה במצרים", גינה אוסאמה חאפט', המופתי של הארגון, את קריאתו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, לעם ולצבא המצרי להתמרד נגד המשטר, וקבע כי מצרים לא עשתה אף טעות בהתנהלותה מול הפלסטינים ולא זנחה את חובתה כלפיהם. במאמרו שאל חאפט': מה עשה חזבאללה לנוכח המצור על עזה, למרות שבידיו די טילים בכדי לעזור לפלסטינים?! ומה עשה המשטר הסורי – יוצר חזבאללה ופטרונו – נגד ישראל חוץ מלשמור בידיו את "זכות התגובה" שתוקפה פג מזמן?!

www.egyig.com , 3.1.09; אל-אהראם (מצרים), 4.1.09   

 

מליון דולר על ראשו של הנשיא מובארכ

ארגון הסטודנטים חפצי הצדק האיראני הודיע כי נקבע פרס על ראשו של "הטרוריסט" חוסני מובארכ בסך מליון דולר שיוענק למי שיתנקש בחייו.

פארס (איראן), 4.1.09

 

היהודי תוקף את עזה והערבי מפנה את הראש

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 3.1.09/ עאמר אל-זועבי

 

פגישת בכיר איראני עם נאסרללה ואסד

מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, סעיד ג'לילי, נפגש בלבנון (3.1.09) עם מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ודן עימו בהתפתחויות בעזה. כן נפגש עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ודן עימו בדרכים לאלץ את ישראל להפסיק את המתקפה בעזה ולהסיר המצור מעליה. דווח גם כי יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, צפוי להגיע מחר (5.1) לביקור בדמשק.

פארס (איראן), אל-ת'ורה (סוריה), אל-אנתקאד (לבנון), 4.1.09

 

עיראק: נורי אל-מאלכי מיטיב עם העיתונאים

רמ"מ עיראק, נורי אל-מאלכי הורה - בעת ביקור נציגי אגודת העיתונאים במשרדו - לספק לכל עיתונאי חלקת אדמה במקום הולדתו, לתת מענק כספי לעיתונאים בגמלאות ולשפץ את בניין אגודת העיתונאים. הוא הביע תקווה "כי התקשורת החופשית בצל הדמוקרטיה, תגלה אחריות כלפי המולדת וכלפי המקצוע" וקרא לעיתונאים להצביע על הישגי הבנייה והשיקום ולא להתמקד בסיקור תופעות שליליות.

אל-צבאח (עיראק), 3.1.09

 

שה"ח התורכי: סוריה וישראל היו קרובות מאוד למו"מ ישיר

שה"ח התורכי, עלי בבג'אן, טען בראיון לטלוויזיה התורכית, כי המתקפה הישראלית בעזה קטעה את המו"מ הבלתי ישיר בין סוריה לישראל, רגע לפני המעבר לשלב המו"מ הישיר ביניהן. לדבריו, לו הושגה הבנה לגבי מילה בודדת שנותרה במחלוקת לקראת סבב השיחות הבא בין הצדדים, המו"מ היה עובר ל"שלב חדש לחלוטין".

אל-חיאת (לונדון), 4.1.09   

 

תועמלנים וחכמי דת מצריים: ג'יהאד נגד ישראל

ארבעים תועמלנים וחכמי דת מוסלמים ממצרים, קראו בגילוי דעת שהוציאו, לג'יהאד נגד ישראל, שכן "ג'יהאד למען אללה וההתנגדות המזוינת הן האופציות [היחידות] להשבת האדמה שנעשקה...משום שהציונים לא מכירים את שפת הדיאלוג...". סגן נשיא בית הדין לערעורים במצרים ומנהל הקמפיין נגד המצור בעזה, מחמוד אל-ח'צ'ירי, הודיע על ארגון שיירה של עשרת אלפים מתאבדים למען הפלסטינים בעזה, לאחר שקריאתו לארגן שיירה כזו, בעת הפגנת תמיכה בעם הפלסטיני, לפני מספר ימים, התקבלה בהתלהבות.

www.islamonline.net ; אל-מצריון (מצרים), 3.1.09     

 

שלושה תימנים נרצחו בחשד שהם הומוסקסואלים

מקור בתימן מסר כי קבוצה פונדמנטליסטית בשם "צבא עדן-אבין האסלאמי" עומדת מאחורי רציחתם של שלושה בחורים תימנים בחשד שהם הומוסקסואלים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.1.09

 

אפקטיביות היוזמות הבינ"ל מול הטנקים הישראלים

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.1.09/ אמג'ד רסמי

 

מצרים מנעה כניסתו של דיפלומט אמריקאי לשטחה

רשויות מצרים מנעו את כניסתו של דיפלומט אמריקאי לתחומי המדינה ללא ויזה. הצעד בא בתגובה ליחס בלתי הולם כלפי דיפלומטים מצריים בחו"ל. במסגרת מהלך זה כבר נמנעה כניסתם של דיפלומטים אירופים לשטח מצרים, אך זו הפעם הראשונה שעיקרון זה חל על דיפלומט אמריקאי.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 3.1.09