המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.1.2009
2/1/2009

מה חדש? סיכום יומי 2.1.2009

 

בתקציר: שה"ח המצרי: חמאס הגישה את עזה לישראל על טס זהב * שה"ח הסעודי: המשך התהדיאה היה מונע את המצב הנוכחי * סטודנטים איראנים: נצא באופן עצמאי לעזה  * חמאס: נגיב בעוצמה על חיסולו של ריאן *  מנהיג האחה"ס: הגיע הזמן לג'יהאד * יו"ר הפרלמנט הסורי: נעמוד לצד ההתנגדות עד לניצחונה

 

משמרות המהפכה: ההתקפה על המבנה הבריטי בטהראן - ספונטנית

משמרות המהפכה של איראן דחו את טענות ה-BBC  בדבר קשר בין התקפת הסטודנטים על מבנה השייך לשגרירות הבריטית בטהראן (30.12.08), לבין איומים שהשמיע מפקד משמרות המהפכה קודם לכן, בדבר מוכנות הבסיג' לפעול נגד נציגות אמריקאית במדינה, אם תהיה כזו. לטענת משמרות המהפכה, הסטודנטים מחו באופן ספונטני נגד תמיכת בריטניה בפעולת ישראל.

תאבנאק (איראן), 31.12.08

 

שה"ח הסעודי: לו נמשכה התהדיאה לא היינו מגיעים למצב הזה

במסיבת עיתונאים לאחר ישיבת שרי החוץ הערבים בקהיר, מתח שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, ביקורת מרומזת על תנועת החמאס כשאמר כי המשך התהדיאה היה מונע הגעה למצב הנוכחי. בתגובה לקריאות למצרים וסעודיה לפעול נגד התוקפנות על עזה אמר אל-פיצל כי המנהיגים הערביים אינם הרפתקנים והם לא ייכנסו למערכה שלא קבעו אופייה, אך הם יהיו הראשונים להגן על האינטרסים עמיהם בבוא הזמן המתאים.

אל-ריאצ' (סעודיה), 2.1.09

 

סטודנטים איראנים: נצא באופן עצמאי לעזה

סטודנטים ממחוז סיסתאן-בלוצי'יסטאן (דרום-מזרח איראן) תבעו מהנשיא אחמדי-נז'אד להציג "ברגע  היסטורי זה" את ההבדל בין המשטר האסלאמי האיראני - תקוות מדוכאי העולם - לבין משטרי ערב המתפייסים עם ישראל. הם קראו לנשיאם ללחוץ על אופ"ק לקיים חרם נפט על ישראל; לפעול למען שליחת כוחות מן המדינות האסלאמיות לעזה; להקפיא את היחסים עם מצרים "הפושעת והמשת"פית" ולהחרים חברות התומכות בישראל. הסטודנטים איימו כי אם לא תיענה קריאתם - הם ילכו עצמאית לעזה.

פארס (איראן), 1.1.09

 

חמאס: נגיב בעוצמה על חיסולו של ריאן

האתר המזוהה עם החמאס www.palestine-info.info דיווח כי נזאר ריאן, שחוסל על ידי ישראל, דגל בשיטת "המגן האנושי", שהתבטאה בהצבת אזרחים פלסטיניים על גגות מבנים בעזה שישראל איימה להפציץ, כדי להרתיעה מפגיעה בבתים אלה, פן ייהרגו אזרחים. מזכיר סיעת החמאס במועצה המחוקקת, מושיר אל-מצרי, אמר כי ההתנקשות בחיי ד"ר ניזאר ריאן, היא חציית כל הקווים האדומים ולכן משוואת ההרתעה תשתנה וכגודל החיסול – כך גודל התגובה הכואבת

www.palestine-info.info 1.1.09, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.1.09 

 

שה"ח המצרי: סוריה דחתה הצעה לניהול מעבר רפיח ע"י הרש"פ

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, אמר כי שה"ח הסורי דחה את הצעת מצרים בוועידת שרי החוץ הערביים בקהיר, לבקש את הסכמת חמאס לחזרת נציג הרש"פ לניהול מעבר רפיח. לדבריו, פתיחת המעברים ע"י מצרים תאפשר לישראל להתנער מהאחריות על הרצועה ולהפיל על מצרים את העול של אספקת הצרכים לתושבים. אל-ע'יט גם טען כי חמאס הגישה את עזה לישראל על מגש של זהב בהעניקה לה הזדמנות לתקוף אותה וציין כי מצרים היא היחידה שיכולה להתמודד עם התכנית האיראנית והישראלית להשתלט על מדינות ערב והמזה"ת. עוד אמר כי אין תיווך תורכי בין מצרים לסוריה.

אל-אהראם (מצרים), אל-גומהוריה (מצרים), 2.1.09

 

מנהיג האחה"ס: הגיע הזמן לג'יהאד

בדרשתו השבועית קרא המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד מהדי עאכף, לפתוח בג'יהאד למען הפלסטינים בעזה, בכל דרך אפשרית: בלחימה של צבאות, ע"י קבוצות של התנגדות עממית, בתרומת דם וכסף ובחרם כלכלי. לדבריו, רגע גורלי זה של מאבק בציונות, הוא זמן לג'יהאד בדרגתו המקסימאלית וזו חובה החלה על כולם. בראיון ל"אל-קדס אל-ערבי", אמר עאכף כי פעולת ישראל בעזה  תוכננה ותואמה במצרים, בפלסטין, בארה"ב ובישראל, וכולן הסכימו עם האג'נדה הציונית-אמריקאית, לחסל את ראשי ההתנגדות הפלסטינית.

www.ikhwanonline.com, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.1.09

 

קריקטורה אנטישמית: הציונות חולמת להשתלט על העולם

אל-גומהוריה (מצרים), 2.1.09/ אחמד טוע'אן 

 

חמאס יורה בו-זמנית גם על ישראל וגם על העולם הערבי

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 2.1.09/ פהד אל-ח'מאיסי  

 

אל-קרדאוי: מנהיגי החמאס מודל לגבורה 

בתהלוכת הזדהות המונית עם העם הפלסטיני בעזה, שהתקיימה בדוחה שבקטר (1.1.09), אמר השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, כי הסיוע לתושבי עזה הוא חובה אסלאמית וכי מנהיגי החמאס הם מודל לגבורה ולגבריות. בביקורת מרומזת על מנהיגי ערב אמר: "מוזר שהעמים מוכנים להקריב עצמם ולהילחם מלחמת ג'יהאד, אך הדבר נמנע מהם."  

אל-ראיה (קטר), 2.1.09  www.paelstine-info.info 2.1.09  

 

יו"ר הפרלמנט הסורי: "נעמוד לצד ההתנגדות עד לניצחון הוודאי"

בנאום בפני הפרלמנט הערבי בצור, אמר יו"ר הפרלמנט הסורי, ד"ר מחמוד אל-אברש, כי "סוריה עמדה ותמשיך לעמוד לצד ההתנגדות הערבית בלבנון ובפלסטין, עד שיושג הניצחון הוודאי". הוא האשים חלק מהמשטרים הערביים ב"קשירת קשר גלויה וסמויה נגד המאבק של עמנו בעזה".

אל-ת'ורה (סוריה); אל-מסתקבל (לבנון), 2.1.09