המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 24.12.2008
24/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 24.12.2008

 

בתקציר: התקפה חריפה של ראש המודיעין המצרי על חמאס * לוב מתווכת בין מצרים לסוריה * 6,000 ילדים בשורות צבא סודאן והמורדים * עיראק: יו"ר הפרלנמט אולץ להתפטר מתפקידו * בכיר איראני: ארה"ב וישראל מאחורי הפיראטים במפרץ עדן *  חסינות לכספי הנפט העיראקי מפני נושים עד 2010

 

בכיר פקיסטני: ארה"ב פועלת למען מונופול גרעיני ישראלי במזה"ת

בראיון לסוכנות אירנא (22.12.08), טען ראש ארגון המודיעין הצבאי לשעבר בפקיסטן, חמיד גול, כי ארה"ב פועלת לקידום מטרותיה באזור, במיוחד באפגניסטן, ע"י החלשת מנגנוני הביטחון והממשל הפקיסטנים.  לדבריו, ארה"ב מעוניינת "בהחרבת יכולתה הגרעינית של פקיסטן, ובחיזוק ישראל כמעצמה הגרעינית היחידה במזה"ת." גול הצביע על לחצן של ממשלות המערב, ובמיוחד ארה"ב, על המודיעין הפקיסטני לאחר אירועי מומבאי, ואמר ש"על הבית הלבן להבין שפקיסטן איננה המשרתת שלהם."

אירנא (איראן), 22.12.08

 

חמאס בדרכה לאישור חוק עונשין אסלאמי

חברי סיעת החמאס במועצה המחוקקת אישרו בקריאה שנייה חוק עונשין אסלאמי הכולל מלקות, גדיעת ידיים ותלייה.

אל-חיאת (לונדון), 24.12.08

 

דובר החמאס: כל הדרכים כשרות כולל פיגועי התאבדות

דובר החמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי כל הדרכים כשרות בעיני אנשי ההתנגדות, כולל פיגועי התאבדות, משום שהקהילה הבין-לאומית וישראל אינן מותירות לחמאס אופציה אחרת להגן על עצמה.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 23.12.08 

 

דיווח: ראש המודיעין המצרי: אין מנוס מפלישה ישראלית לעזה

העיתון אל קדס אל-ערבי דיווח מפי מקורות פלסטיניים, שראש המודיעין המצרי, עמר סלימאן, סירב לבקשתה של ישראל לשכנע את החמאס לחדש את התהדיאה. נימסר כי מצרים זועמת על הנהגת החוץ של החמאס, שטרפדה את הדיאלוג הפנים פלסטיני שנועד להתקיים בקהיר בחודש שעבר, ומטילה את האחריות לכך על ח'אלד משעל, שנכנע לתכתיבי איראן וסוריה. המקורות מסרו כי סולימאן ביטא את זעמו בפגישתו עם עמוס גלעד, ראש המטה המדיני במשרד הביטחון הישראלי, ואמר כי כעת אין מנוס מפלישה ישראלית לעזה, שתוביל להפלת ממשלת החמאס.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.12.08 

 

לוב מתווכת בין מצרים לסוריה
מקורות דיפלומטיים ערביים בקהיר מסרו כי מנהיג לוב, מועמר אל-קד'אפי, פועל כדי לתווך בין קהיר לדמשק, ומקדם פגישה בין שרי החוץ של מצרים וסוריה כהכנה למפגש פסגה, ראשון מסוגו, בין נשיאי שתי המדינות. ע"פ הדיווח, יוזמה זו תידון במהלך ביקורו של נשיא מצרים, חוסני מובארכ, היום בלוב.
www.elaph.com,
 24.12.08 
 

6,000 ילדים בשורות צבא סודאן והמורדים

ראש משרד יוניצ"ף בסודאן, טד צ'איבאן, אמר אתמול (23.12.08) במסיבת עיתונאים שכ-6,000 ילדים - הצעירים שבהם בני 11 - משרתים בצבא סודאן ובשורות מורדי דארפור, רבים מהם חמושים בנשק. אתמול חתם צבא סודאן על מזכר הבנה עם יוניצ"ף בדבר הקמת משרד להגנת זכויות הילד בצבא ואכיפת גיל 18 כגיל מינימום לשירות צבאי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), סודאן טריביון (סודאן), 24.12.08

 

אל-חרירי: אסד מוכן לקבוע גבול עם ישראל ולא עם לבנון

ראש סיעת אל-מסתקבל בלבנון, סעד אל-חרירי, מתח ביקורת על הצהרתו של נשיא סוריה אסד, בדבר אפשרות לקיים מו"מ ישיר בין סוריה לישראל. אל-חרירי תהה כיצד אסד, שסירב לקבוע את הגבול עם לבנון בגלל כיבוש חוות שבעא בידי ישראל, מוכן לנהל מו"מ עם ישראל בעוד הגולן כבוש על ידה. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.12.08

 

שולחן המו"מ הלבנוני

אל-חיאת (לונדון), 23.12.08/ חביב חדאד 

 

עיראק: יו"ר הפרלנמט אולץ להתפטר מתפקידו

מחמוד אל-משהדאני, יו"ר הפרלמנט העיראקי, שאיים בשבוע שעבר להתפטר, הגיש את התפטרותו אתמול (23.12.08), לאחר שרוב מוחלט מקרב חברי הפרלמנט, קבע כי האיש איננו מתאים לתפקידו, בשל מזגו הסוער וסגנונו הבוטה כלפי חברי הפרלמנט.

אל-צבאח (עיראק), 23.12.08 , אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.12.08

 

הזרם הצדרי בעיראק: אין לנו קשר לרשימות המתמודדות בבחירות

מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר הכחיש ידיעות לפיהן שש רשימות המשתתפות בבחירות למועצות המחוזיות (ב- 31.1.09) מייצגות את הזרם שלו. הכחשה זו באה בהמשך להכרזת הזרם הצדרי בעבר כי לא יהיו לו בבחירות הללו רשימות משלו והוא יתמוך רק במתמודדים עצמאיים שירוצו מטעמו.

אל-זמאן (לונדון), 23.12.08

 

עיראק: כספי הנפט יהיו חסינים מפני נושים עד 2010

לבקשת עיראק, אישרה מועה"ב את ההחלטה לסיים את מנדט הכוח הרב לאומי במדינה ב- 31.12.08 ולשחררה מפרק 7 של אמנת האו"ם (המתיר הפעלת כוח נגד מדינה המאיימת על שלום העולם). כמו כן, אישרה המועצה את הארכת הנוהל לגבי הפקדת רווחי יצוא הנפט והגז של עיראק ב"קרן הפיתוח למען עיראק" עד ה- 31.12.09, דבר המקנה לפיקדונות אלו חסינות מפני תביעות של נושים.

אל-זמאן (לונדון), 23.12.08

 

אחרי אובדן האמון בדולר; ליד הקבצן כתוב: "מכבדים יורו בלבד"

אל-ראיה (קטר), 23.12.08/ פארס קרהבית

 

אירנא: מדינות ערב חוששות מהתקרבות ארה"ב לאיראן

סוכנות הידיעות האיראנית אירנא טענה כי תשע המדינות הערביות הסכימו לדון עם נציגי ה-5+1 בעניין איראן, בשל חששן מההתקרבות בין איראן לארה"ב ומן האפשרות לחידוש היחסים ביניהן. לטענת אירנא, הן הסבירו לארה"ב כי התקרבות לאיראן תסב לה נזקים במזה"ת, ובכלל זה אובדן התמיכה הערבית.

אירנא (איראן), 21.12.08

 

בכיר איראני: ארה"ב וישראל מאחורי הפיראטים במפרץ עדן

עלי רזא זאכר אספהאני, יועצו של הנשיא אחמדי-נז'אד וראש המרכז למחקרים אסטרטגים במוסד הנשיאות, טען כי ארה"ב וישראל מחמשות את הפיראטים במפרץ עדן כדי להבטיח את שליטתן שם. לדבריו, שליחת הכוח הצבאי האיראני למפרץ עדן תחליש את השליטה של ארה"ב, אנגליה, צרפת וגרמניה במקום.

פארס (איראן), 24.12.08

 

איראן: המרגלים שנתפסו אינם בריטים

בתגובה לדיווח האיראני על תפיסת מרגלים בריטיים, הודיע שר המודיעין האיראני, ע'ולאם חוסין אז'אי, כי המרגלים שנתפסו לאחרונה אינם אזרחים בריטים.

פארס (איראן), 24.12.08