המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 21.12.2008
21/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 21.12.2008

 

בתקציר: הפרלמנט העיראקי דחה חוק נסיגת הכוחות הזרים * "אל-אזהר": היתר לפרסום פרשנות נשית לקוראן * דיווח: ג'מאל מובארכ מוכר גז לעזה דרך המנהרות * סעודיה: נדחתה תביעת גירושים של ילדה בת 8 מגבר בן 50  * איראן: עצרנו רשת ריגול בריטית * סגן מזכ"ל חזבאללה תוקף בחריפות את מדינות ערב 

 

עיראק: מעצר מבוקש בכיר בזרם הצדרי

כוח אמריקאי-עיראקי משותף עצר את הממונה על פרויקט "אל-מומהדון" ("סוללי הדרך" לבואו של המהדי – מונח מן המסורת השיעית) בצדר סיטי שבבגדאד, השיח' פריד אל-פצ'לא, המכונה "מפקד הטובחים בבבל"  והמבוקש ע"י זרועות החוק. יצוין כי לפני מספר חודשים הכריז מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, על הקמת פרויקט "אל-מומהדון" כפרויקט חברתי- תרבותי לאנשי "צבא המהדי" לשעבר.

אל-זמאן (לונדון), 19.12.08         

 

אל-סיסתאני: להשתתף בבחירות ולהצביע "כראוי"

פוסק ההלכה השיעי הבכיר עלי אל-סיסתאני, קרא לאזרחי עיראק לא להסתפק בהשתתפות בבחירות למועצות המחוזיות, אלא גם להצביע "כראוי". הוא אמר כי תופעת קניית קולות אסורה ע"פ הדת ומהווה בגידה במולדת ובמצפון.

אל-זמאן (לונדון), 19.12.08     

 

עיראק: הפרלמנט דחה הצעת חוק נסיגת הכוחות הזרים

הפרלמנט העיראקי סירב לאשר את הצעת חוק "נסיגת הכוחות הזרים" (להוציא הכוחות האמריקאיים) שאושרה בממשלה ב- 16.12.08.

אל-צבאח (עיראק), 20.12.08

 

עיראק: סוריה חזרה להתיר זרימת חמושים ונשק לעיראק

מפקד משטרת מחוז אל-אנבאר שבמערב עיראק, גנרל טארק יוסף אל-דיאבי, טען כי בחודשים האחרונים שוב מתירה סוריה לארגונים חמושים לאמן את אנשיהם בבסיסים בשטחה ומסייעת להם להבריח חמושים ונשק לשטח עיראק, דבר המהווה איום על ביטחון המחוז.

אל-מסתקבל (לבנון), 21.12.08  

 

"אל-אזהר": היתר לפרסום פרשנות נשית לקוראן

האקדמיה למחקרים אסלאמיים באל-אזהר, התירה לפרסום ולהפצה ספר פרשנות לקוראן שנכתב על ידי אישה. בטרם ניתן ההיתר, עבר הספר עיון ובדיקה שנמשכו יותר משלוש שנים.

אל-מצריון (מצרים), 21.12.08 

 

ראשי הממסד הדתי במצרים מסרבים לבקר באיראן

קבוצת אנשי דת מצריים בהם שיח' אל-אזהר, ד"ר מחמד סיד טנטאוי, המופתי של מצרים, עלי גומעה, וראש האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, שיח' יוסף אל-קרדאוי, דחו הזמנות מצד אנשי דת שיעים מהעיר קום לבקר בטהראן, על רקע המתיחות ביחסי מצרים-איראן.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.12.08

 

דיווח: ג'מאל מובארכ מוכר גז לעזה דרך המנהרות

אתר "אפאק" דיווח כי ג'מאל מובארכ, בנו של נשיא מצרים ומזכיר הוועדה הפוליטית במפל"ד, חתם על הסכם עם אחד מסוחרי עזה למכירת גז לרצועת עזה דרך המנהרות במחיר מופקע.

www.aafaq.org 20/12/08

 

סעודיה: נדחתה תביעת גירושים של ילדה בת 8 מגבר בן 50

בית משפט סעודי דחה תביעה לגירושים שהגישה אם לילדה בת 8 שאביה השיאה לגבר בשנות החמישים לחייו, תמורת מוהר של כ-30 אלף ריאל סעודי (כ-8,000 דולר אמריקאי).

אל-וטן (סעודיה), 20.12.08.

 

סעודיה: הפגנת תמיכה שיעית בתושבי עזה

שיעים בעיר אל-קטיף שבסעודיה הפגינו (19.12.08) במחאה על המצור על רצועת עזה. המפגינים נשאו תמונות של מזכ"ל ארגון החזבאללה, חסן נאסרללה, הניפו דגלים של הארגון וכרזות נגד ישראל וארה"ב. פורומים אסלאמיסטיים דיווחו כי ההפגנה נערכה במענה לקריאת נאסרללה, להזדהות עם תושבי עזה.

www.shamikh.com/vb , 19.12.08, www.rasid.com, 19.12.08

 

 

רפסנג'אני: המערב מגייס את המדינות הערביות נגד איראן

בהתייחסו להודעה על המשך התייעצויות בין נציגי ה-5+1 ו-9 מדינות ערביות בנוגע לגרעין האיראני, טען האשמי רפסנג'אני, מספר 2 בהירארכית השלטון באיראן, כי המערב רוצה להפוך את מדינות האזור הערביות לשותפותיו נגד איראן, בעוד שעד כה היו אלה מדינות אירופה, סין ורוסיה.

סוכנות הידיעות האיראנית, מהר (איראן), 21.12.08

 

איראן: עצרנו רשת ריגול בריטית

חבר וועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של איראן, מוחמד כרים עאבדי, הודיע כי מנגנוני המודיעין של איראן עצרו כמה עיתונאים מרשת BBC שהיו חברים ב"קבוצת ריגול או שתיים" בריטיות, שאספו מידע מודיעיני בחסות שגרירות בריטניה בטהראן. לדבריו, בנוסף לעצורים, נחקרים חשודים בריטים נוספים.

תאבנאק (איראן), 21.12.08

 

תמרונים ימיים איראניים במפרץ עדן

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה על תמרונים של ספינות מלחמה איראניות במפרץ עדן, שנועדו  להפגין את עצמתה הימית של איראן ולהגביר את מיומנותו של חיל הים שלה. בכיר בצבא איראן אישר כי ספינות מלחמה איראניות משייטות באזור אפריקה ובמפרץ עדן, לדבריו כדי להתמודד עם הפיראטים הימיים.

פארס (איראן), 20.12.08

 

החל ביצוע עיסקת טילי הנ"מ בין רוסיה לאיראן

סיו"ר ועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של איראן, אסמאעיל כות'רי, אישר כי הוחל בהעברת מערכות ההגנה החדישות של טילי נ"מ s-300  מרוסיה לאיראן. אתר האינטרנט האיראני איינדה ניוז דיווח מפי מקורות רוסיים כי העסקה כוללת מכירת 5 סוללות של  20 מערכות נ"מ ו-60 משגרי טילים.

אירנא (איראן), 21.12.08; אינדה-ניוז (איראן), 20.12.08

 

דיווח: בכיר איראני נפגש עם יועצי אובמה

היומון האיראני אעתמאד דיווח מפי מקור יודע דבר במשרד החוץ האיראני, כי בנסיעתו האחרונה לניו יורק, נפגש סגנו של הנשיא אחמדי-נז'אד, אספנדיאר רחים משאי, עם יועציו של אובמה ודן עמם בנורמליזציה בין איראן לארה"ב, אך לא הושגה הסכמה בנושא. עפ"י המקור, אובמה לא נענה לבקשת משאי להיפגש עימו. יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, דחה את רעיון פתיחת משרד אינטרסים אמריקאי בטהראן  ואמר כי לאזור דרוש שינוי אסטרטגי ולא טקטי.

אירנא (איראן), 21.1208; אעתמאד (איראן), 15.12.08

 

מנהיג האחה"ס לחמאס: דבקו בדרך ההתנגדות

בדרשתו השבועית, פנה המדריך הכללי של האחים המוסלמים במצרים, מחמד מהדי עאכף, לחמאס, במלאת 21 שנים להיווסדה, ואמר כי על לוחמי הג'יהאד של התנועה לדבוק בעקרון ההתנגדות, כדרך לניצחון ולהשבת הזכויות הפלסטיניות. עאכף קרא ללוחמי חמאס להפנות את נשקם נגד האויב הכובש בלבד ולא לצפות לדבר מממשל אובמה, מהאו"ם או מאירופה.

www.ikhwanonline.com, 19.12.08

 

רוצח היהודי בתימן: הצעתי ליהודים להתאסלם או למות

עבד אל-עזיז חמוד אל-עבדי אשר רצח לפני כמה ימים יהודי תימני במחוז עמראן, הודה במעשה ואמר כי ביצע את הרצח לאחר שהעביר מסר ליהודים בו הציג בפניהם שתי אפשרויות- להתאסלם או למות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.12.08

 

מנהיג מורדי דארפור: מנהיגים תומכים בבשיר מחשש לגורלם

בשיחת ועידה עם עיתונאים בדוחה, דחה ראש התנועה לצדק ושוויון בדארפור, ח'ליל אבראהים, את התיווך של הליע"ר והאיחוד האפריקאי בשיחות עם ממשלת סודאן, בטענה שהם מוטים לטובתה ותבע מממשלת סודאן לקיים שיחות ישירות עם ארגונו. לדבריו, ראשי המשטרים הערבים והאפריקאים פועלים להצלת הנשיא בשיר מתביעה בינ"ל בשל דאגתם לגורלם. עוד אמר כי האסטרטגיה של ארגונו היא הקמת דמוקרטיה אמיתית בסודאן שתתיר לבני דארפור לנהל את ענייניהם. אבראהים ציין כי בכוונת תנועתו להחרים את הבחירות בסודאן בשנה הבאה, כיוון שתוצאותיהן נשלטות על-ידי משטרו של בשיר.

אל-חיאת (לונדון), 21.12.08

 

סגן מזכ"ל חזבאללה תוקף בחריפות את מדינות ערב 

בנאום במסגרת הפגנה (19.12.08) בצ'אחיה שבבירות, האשים סגן מזכ"ל חזבאללה, השיח' נעים קאסם, את מדינות המערב ומועצת הביטחון בקשירת קשר ובסיוע למצור המוטל על עזה וקרא "מוות לאמריקה". קאסם תקף את מדינות ערב, "הצופות מן הצד בהרעבה של הנשים, הילדים והזקנים" בעזה וכינה את מנהיגיהן  "פחדנים". לדבריו, מנהיגים אלה צריכים לתמוך בעם הפלסטיני בנשק, בכסף ובעמדותיהם ולא - יהיה זה אות קלון עליהם. כן אמר שאין תירוץ המצדיק את השתיקה נוכח המצור על עזה המהווה שותפות בכיבוש.

www.hizbollah.tv , 19.12.08

 

לבנון: מונה השגריר בסוריה

ממשלת לבנון מינתה אתמול (20.12.08) את שגרירה בסוריה, בלא פרסום שמו. שר ההסברה הלבנוני, טארק מתרי, אמר כי השם יפורסם רשמית רק לאחר שסוריה תיתן הסכמתה למינוי, על-פי כללי הדיפלומטיה. מדיווחים בתקשורת עולה כי המדובר בשגריר הנוכחי בקפריסין, מישל אל-ח'ורי.

אל-מסתקבל (לבנון), 21.12.08