המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.12.2008
15/12/2008


מה חדש? סיכום יומי 15.12.2008


בתקציר: הבעות תמיכה במשליך הנעליים על בוש * דיווח: ביקור חשאי של נאסרללה באיראן * הסכם שתה"פ הסורי-אירופי נחתם בר"ת * משעל: התהדיאה לא תחודש * "ארה"ב לא תוותר על בית הדין לרצח אל-חרירי" * התנגדות לצירוף עיראק למועצת שתה"פ במפרץ * אושר חוק המעמד האישי בבחריין


הסכם שתה"פ הסורי-אירופי נחתם בראשי תיבות

סוריה והאיחוד האירופי חתמו אתמול (14.12.08) בראשי תיבות על הנוסח המעודכן של הסכם שתה"פ הסורי-אירופי שהוקפא בשלהי 2004. סגן ר"מ סוריה לענייני כלכלה, עבדאללה אל-דרדרי, הכחיש כי סוריה עשתה ויתורים כלשהם עבור חתימת ההסכם, והדגיש כי היא לא תקריב את עמדותיה ועקרונותיה בעד שום הסכם. לדבריו, ההסכם ייחתם סופית במחצית הראשונה של שנת 2009.

אל-וטן (סוריה); אל-בעת' (סוריה), 15.12.08


דיווח: סוריה לא תשתתף בכנס של אנשי דת למען השלום

מקורות באונסק"ו מסרו כי סוריה לא תשתתף בכינוס הנפתח היום (15.12.08) במטה אונסק"ו בפריז תחת הכותרת "אמאמים ורבנים למען השלום", בניגוד למה שנטען בהודעה שפרסמו מארגני הכינוס.

אל-וטן (סוריה), 15.12.08


הבעות תמיכה במשליך הנעליים על בוש

עבד אל-בארי עטואן, עורך היומון אל-קודס אל-ערבי, הצדיק את השלכת הנעליים של העיתונאי העיראקי, מונתט'ר אל-זידי, לעבר הנשיא ג'ורג' בוש, במהלך מסיבת עיתונאים (14.12.08) שקיים עם רמ"מ עיראק, נורי אל-מאלכי. עטואן טען כי אל-זידי ביטא את תסכולו מהפיכת ארצו ל"בית קברות קולקטיבי וזירת קטל וגזל" ומהריגתם של למעלה ממיליון מבני עמו. הוא קרא להעמיד את הנשיא בוש ואת המעורבים במעשי הטבח שלו בעיראק לדין על פשעי מלחמה והוסיף כי העיתונאי הביע במעשהו את דעתו של הרוב הדומם בעיראק, ע"י אקט מחאה דמוקרטי, כמקובל במערב. ערוץ אל-בגדאדיה, בו עובד אל-זידי, קרא לשלטונות עיראק לשחררו לאלתר בשם חופש הביטוי, כלפיו מחויבים ארה"ב והמשטר העיראקי החדש.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), www.aswataliraq.info , 15.12.08


דיווח: ביקור חשאי של נאסרללה באיראן

היומון הכוויתי "אל-סיאסה" דיווח כי מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ביקר לאחרונה באיראן בחשאי וביקש מראשיה לפעול כדי לשים קץ למחלוקות הפנימיות בתוך חזבאללה, אשר מנעו את כינוס הוועידה הכללית של הארגון. על פי הדיווח, זהו ביקורו השני של נאסרללה באיראן בתוך שנה; בביקורו הראשון הוא הצליח לבסס את מעמדו כמזכ"ל חזבאללה, אך ההתנגדויות כלפיו בתוך הארגון התחדשו עם שובו. כעת מצפים שהוועידה של החזבאללה תתכנס בקרוב, לאחר שהוכרע כי נאסרללה יכהן כמזכ"ל הארגון.

אל-סיאסה (כווית), 13.12.08


הטרור מרחיב את השסע בין הודו ופקיסטן


אל-וטן (עומאן), 13.12.08/ יאסין אל-ח'ליל


ח'אלד משעל: התהדיאה לא תחודש

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, הצהיר כי הסכם התהדיאה (ההרגעה) לא יחודש לאחר ה-19 בדצמבר 2008 משום שישראל לא כיבדה את ההסכם.

www.palestine-info.info14.12.08


זעם במצרים: איראן מנסה להשתלט על המזה"ת

היומון הכוויתי אל-ג'רידה דיווח כי נשיא מצרים חוסני מובארכ הזהיר, בכינוס מפלגתי, מפני "השאיפות הפרסיות באזור ומפני רצון הפרסים לבלוע את האדמות הערביות". שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, האשים את איראן בניסיון להשתלט על המזה"ת ולהשליט את האידיאולוגיה שלה עליו, ובשימוש בחמאס ובבעיה הפלסטינית לצרכיה. לדבריו, איראן לא תרמה דבר לעניין הפלסטיני, "זולת טענות כזב, מעשיות ושקרים."

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 15.12.08, אל-ג'רידה (כווית), 11.12.08


שבועון איראני: נשחרר את "שגרירי המוות" אם תתקיף ישראל

מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, הזהיר את ישראל, כי איראן תשחרר את "שגרירי המוות שלה" כדי ללמדה לקח אם תתקוף את איראן. לדברי המאמר, איראן הסתירה את מתקניה הביטחוניים ולישראל ולארה"ב אין מידע עליהם, כך שהתקפה עליה איננה יעילה.

צבח-י צאדק (איראן), 8.12.08


"ארה"ב לא תוותר על בית הדין לרצח אל-חרירי"

משלחת מהקונגרס האמריקאי בראשות גרי אקרמן, ראש תת הוועדה לענייני המזה"ת ודרום אסיה, נפגשה בלבנון עם הנשיא מישל סולימאן ועם בכירים לבנונים אחרים. אקרמן אמר כי לא צפוי שינוי בתמיכה של ארה"ב בלבנון בתקופת ממשל אובמה. על רצח רפיק אל-חרירי אמר כי זהו "פשע נגד האנושות" וארה"ב לא תוותר על בית הדין הבינ"ל, שכן יש להעניש את הרוצחים. יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, סירב להיפגש עם המשלחת, על רקע דברי אקרמן בעבר נגד חזבאללה והאופוזיציה הלבנונית.

אל-מסתקבל (לבנון),14.12.08, אל-ספיר (לבנון) 15.12.08


אישור חוק המעמד האישי בבחריין

ממשלת בחריין אישרה את חוק המעמד האישי, המאפשר לאישה להתנות את נישואיה באיסור על הבעל לשאת אישה נוספת, ומתיר לה לבקש גירושין (ח'ולע) בתנאים מסוימים וללא הסכמת הבעל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.12.08.


שר החוץ הבחריני: אם הדיפלומטיה תיכשל - נשתמש בכוח

שר החוץ הבחריני, השיח' חא'לד בן אחמד אל-ח'ליפה, הזהיר בוועידה לביטחון המפרץ שהתקיימה במנאמה – ברמזו לאיראן - כי מדינות המפרץ לא יהססו להשתמש בכוח להגנה על האינטרסים שלהן, אם ייכשלו הדרכים דיפלומטיות. אל-ח'ליפה ציין את חשיבות התפקיד האמריקאי בשמירה על ביטחון המפרץ, וקרא שוב להקים ארגון אזורי שיכלול את כל מדינות המזה"ת, כולל איראן וישראל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.12.08, אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 13.12.08.


עומאן לא תשתתף בכינוס ביטחון המפרץ בניו-יורק

שר החוץ העומאני, יוסוף בן עלווי, דחה את הזמנתה של שרת החוץ האמריקאית, קונדוליסה רייס, להשתתף בכינוס בנושא ביטחון המפרץ המתקיים בניו-יורק (15-16.12.08). בן עלווי, שתהה על אי הזמנתן של איראן ופקיסטן לכינוס, אמר: "איננו חשים מאוימים מאיראן גרעינית או שאיננה גרעינית".

אל-חיאת (לונדון), 14.12.08.


התנגדות לצירוף עיראק למועצת שתה"פ במפרץ

מזכ"ל מועצת שתה"פ במפרץ, עבד אל-רחמן אל-עטיה, התנגד לקריאתו של שר ההגנה האמריקאי, רוברט גייטס, לצירוף עיראק למועצת שתה"פ במפרץ. שר החוץ הבחריני, השיח' חא'לד בן אחמד אל-ח'ליפה, אמר כי ארצו אינה מתנגדת לצירוף עיראק למועצה, אך כרגע לא ניתן לצרף למועצה עוד מדינות.

www.elaph.com , 13.12.08


עיראק חזרה בה מהסכם להחלפת אסירים עם סעודיה

ממשלת עיראק חזרה בה מהסכם חילופי אסירים שעשתה עם סעודיה, כהכנה לחתימת הסכם ביטחוני בין שתי המדינות. יועץ הביטחון הלאומי של עיראק, מואפק אל-רובייעי, אמר כי עיראק לא תחזיר את האסירים הסעודים שבידה, "משום שחלק מהם ביצעו פשעים איומים, כמו רצח על רקע זהות [לאומית]".

אל-זמאן (לונדון), 14.12.08


עיראק: אוכלוסיית עיראק מונה כ- 30 מיליון נפש

משרד התכנון העיראקי דיווח כי ע"פ הערכות, הגיע מספר תושבי עיראק בשנת 2007 ל- 29.7 מיליון נפש, עם יתרון קל לזכרים.

אל-זמאן (לונדון), 14.12.08