המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.12.2008
10/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.12.2008

 

בתקציר: ליברל סעודי: לקבוע כופר נפש שווה לאישה ולגבר * עוד התקפות באיראן על אל-ערביה * בכיר בחזבאללה: גאים להיות חייליו של ח'אמנאי * עיראק: נכונות להסכם ביטחוני עם רוסיה * יומונים באיראן: ארה"ב מאחורי פיגועי מומבאי * מאמר במצרים: להביא את בוש לדין בינ"ל * שגריר לבנון בסוריה ימונה בשבוע הבא

 

מאמר ביומון מצרי: להעמיד את בוש למשפט בינ"ל

בטורו ביומון המצרי הממסדי "אל-אהראם", קרא עמאד עריאן לגופים ערביים ובינ"ל לפעול להעמדתו לדין של נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש, בגין פשעי מלחמה. לדבריו, ניתן לראות בהתבטאויותיו של בוש לאחרונה בדבר התבססותה של הפלישה לעיראק על מודיעין שגוי – הודאה בפשע של הצתת מלחמה ללא יסודות חוקיים או מוסריים, הריסת מדינה ורצח מיליונים מתושביה.

אל-אהראם (מצרים), 10.12.08

 

מנהיג שיעי בעיראק: הבחירות במחוזות יכשירו הפיכתם לפדרציות

מנהיג "המועצה האסלאמית העליונה" ויו"ר הקואליציה העיראקית השיעית המאוחדת, עבד אל-עזיז אל-חכים, האיץ אתמול (9.12.08) באלפי חסידיו, לאחר תפילת החג, ליטול חלק בבחירות למועצות המחוזיות, שאמורות להתקיים בסוף ינואר 2009. לדבריו, בחירות אלו חשובות ביותר והן מהוות מפנה חשוב שיכשיר את הפיכת המחוזות לחבלים פדראליים, בהתאם לחוקה.

www.baghdadtimes.net , 10.12.08

 

פוסק הלכה שיעי: להחריף ההתנגדות לארה"ב בעיראק

פוסק ההלכה השיעי הבכיר, איאתאללה אחמד אל-בגדאדי, שלל את הלגיטימיות של פעילות האו"ם בעיראק ושל הפרלמנט העיראקי וקרא לאויבי ארה"ב להתאחד ולהחריף את ההתנגדות כלפיה כדי לסלקה מעיראק וכדי לסכל את ההסכם הביטחוני עימה. לדבריו, ההתנגדות העיראקית הצליחה להכשיל את התכנית האמריקאית בעזרת קלצ'ניקוב ישן ואלמלא העמידה האיתנה ואורך הרוח של ההתנגדות, היה האזור נכנע להגמוניה של ישראל וארה"ב.

www.middle-east-online.com , 9.12.08     

 

רמ"מ עיראק: יום אישור ההסכם עם ארה"ב - יום לאומי

למרות התנגדותו של פוסק ההלכה השיעי הבכיר, אל-סיסתאני, להסכם עם ארה"ב, קרא רמ"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, להפוך את יום אישור ההסכם בפרלמנט ליום לאומי. לדבריו, לאחר קביעת מועד נסיגת הכוחות האמריקאיים, תוך שלוש שנים, תוחזר לעיראק ריבונותה המלאה.

www.nahrainnet.net , 10.12.08

 

עיראק: נכונות להסכם ביטחוני עם רוסיה

בפגישה של שר ההגנה העיראקי, עבד אל-קאדר אל-עוביידי, עם נשיא צ'צ'ניה, רמדאן קדירוב, במכה - לשם עלו השניים לרגל -  הביע אל-עוביידי את נכונותה של עיראק לחתום על הסכם ביטחוני עם רוסיה וציין כי הדבר יגביר את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים.

 www.nahrainnet.net , 9.12.08       

 

מהומות ביוון

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 9.12.08

 

נמשכות ההאשמות באיראן נגד אל-ערביה

בעקבות דברי ביקורת (9.12.08) על הנשיא אחמדי-נז'אד ודיווחים על מחלוקות במחנה השמרנים באיראן, ששידר הערוץ הסעודי אל-ערביה, טענה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנא, כי הערוץ הוא אנטי איראני ומשחיר בקביעות את פניה של איראן.

אירנא (איראן), 9.12.08

 

מומחה אנרגיה איראני: סעודיה אשמה בנפילת מחיר הנפט

המומחה האיראני לאנרגיה, סעיד ח'ושרו, טען כי סעודיה הגבירה חד צדדית ומתוך חוסר אחריות את הפקת הנפט, כדי להפגין את דאגתה לכלכלת ארה"ב והמערב ובכך גרמה לנפילת מחירי הנפט. איראן מוכרת עתה חבית נפט במחיר של 37 דולר, מאה דולר פחות מאשר לפני חמישה חודשים.

אעתמאד-י מלי (איראן), 4.12.08; שאנא (איראן), 28.11.08

 

בכיר בחזבאללה: גאים להיות חייליו של ח'אמנאי

בפגישה במכה עם מוחמד רישהרי, נציג המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר מחמד יזבכ, ראש משלחת החזבאללה במכה, כי "אנו גאים להיות חיילי ח'אמנאי" וכי האסטרטגיה של הארגון הותוותה ע"י מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה ח'ומיני. לדבריו, חזבאללה יפעל בהתאם להוראותיו של  ח'אמנאי עד לשחרור פלסטין.

אירנא (איראן), 2.12.08

 

יומונים באיראן: ארה"ב מאחורי פיגועי מומבאי

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי אמריקה עומדת מאחורי אירועי מומבאי, לבד או תוך שת"פ עם אנגליה וישראל; שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, טען אף הוא כי ארה"ב, אנגליה וישראל ביצעו את פיגועי מומבאי, בשל דמיונם לפיגועי ה-11 בספטמבר "שבוצעו על ידן". לדברי השבועון, הפיגועים נועדו לכפות על פקיסטן ביטול חוזים שחתמה עם סין לבניית כורי גרעין; נסיגה מפני התוקפנות האמריקאית נגד אל-קאעדה באזור סרהד (מזרח פקיסטאן, סמוך לגבול הודו); ויתור על אינטרסים שלה באפגניסטן לטובת ארה"ב. השבועון העריך שגם ממשלת הודו מעורבת בפיגועים מתוך רצון לכפות על פקיסטן  ויתורים טריטוריאליים ופוליטיים.

כיהאן (איראן), 10.12.08; צבח-י צאדק (איראן), 8.12.08

 

החייל הישראלי עוצר את צינור "הסיוע לעם הפלסטיני"

ובכך יוצר את הדור הבא של הטרור

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.12.08/ אמג'ד רסמי

 

פקיסטן: ערוכים למלחמה, אם זו תיכפה עלינו

פקיסטן הודיעה כי בכוונתה לשפוט בעצמה את 16החשודים שנעצרו בגין תכנון ובמעורבות בפיגועים במומבאי, ולא להסגירם להודו. שה"ח הפקיסטני אמר כי ארצו אינה מעוניינת במלחמה, אולם היא ערוכה לה, אם זו תיכפה עליה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.12.08

 

 שגריר לבנון בסוריה ימונה בשבוע הבא

מקורות בממשלת לבנון גילו כי בישיבת הממשלה בשבוע הבא ימונה שגריר לבנון בסוריה. השרים נוטים להשאיר בידי הנשיא את ההחלטה במי לבחור כשגריר.

אל-חיאת (לונדון), 10.12.08

 

ליברל סעודי: לקבוע כופר נפש שווה לאישה ולגבר

הליברל הסעודי, מוח'לף בן דהאם אל-שמרי, ביקש במאמר שפרסם לרגל יום השנה השישים להכרזה העולמית על זכויות האדם, להשוות את כופר הנפש של האישה לזה של הגבר, בטענה שאין בקוראן הוכחה לכך שכופר הנפש של האישה שווה למחצית מזה של הגבר.

www.aafaq.org, 10.12.08.

 

התולעת (הגבר הערבי) מכרסמת את עלה זכויות האישה

אל-ג'זירה (סעודיה), 9.12.08/ האג'ד