המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 4.12.2008
4/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 4.12.2008

 

בתקציר: מישל עון: על הלבנונים להתנצל בפני סוריה * סודאן דחתה דרישה לביטול עונש המוות במדינה * מאוריטניה: דיון בהדחת חברי פרלמנט המתנגדים להפיכה * אסטרטגיית האיחוד האירופי לשלום במזה"ת * אחמדי נז'אד: הפיגוע במומבאי – מזימה חיצונית * יומון איראני: אל-ג'זירה מפיצה תעמולה אנטי-איראנית

 

אסטרטגיית האיחוד האירופי לשלום במזה"ת

בישיבת שרי החוץ של האיחוד האירופי (ב-8.12.08), יובא לאישור מסמך העוסק באסטרטגיה של 'האיחוד'  להשגת שלום במזה"ת. להלן עיקריו: הסדר קבע על בסיס של "שטחים תמורת שלום", שנקבע בוועידת מדריד, בתוספת מרכיבים מן היוזמה הערבית (הסעודית), מתוכנית "מפת הדרכים" ומהסכמים שנחתמו עד כה; הקמת מדינה פלסטינית עצמאית ודמוקרטית, כתנאי לביטחונה של ישראל; הקפאת כל בנייה – כולל לצורך ריבוי טבעי - בהתנחלויות ובמזרח ירושלים; שיפור תפקודם של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים כולל בתחום המלחמה בטרור; קידום הסדר קבע, צודק מציאותי ומוסכם לבעיית הפליטים, כולל טיפול בהיבטיה הלוגיסטיים והכספיים; ירושלים - בירה של ישראל ופלסטין; תמיכה בהמשך פעילותם של המוסדות הפלסטיניים בירושלים ופתיחה מחדש של "האוריינט האוז". במישור האזורי: קידום שלום בין ישראל לבין סוריה ולבנון; השגת יציבות בלבנון ונרמול יחסיה עם סוריה; פתרון בעיית חוות שבעא לפי החלטת מועהב"ט 1701; קידום הסדרי ביטחון אזוריים בשת"פ עם ארה"ב, ישראל והערבים.          

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.12.08

 

מישל עון מדמשק: על הלבנוניים להתנצל בפני סוריה

מישל עון, מבכירי האופוזיציה הלבנונית, הודיע במסיבת עיתונאים בדמשק, לאחר פגישתו עם בשאר אל-אסד,  על פתיחת דף חדש ביחסי סוריה לבנון שבו אין מנצחים ואין מובסים והדגיש כי על הלבנוניים להתנצל בפני סוריה בטרם ידרשו ממנה להתנצל בפניהם. לדבריו, יש הבדל גדול בין סוריה של חאפט' אל-אסד לסוריה של בנו בשאר, בשל השתנות הנסיבות וההנהגות. עוד אמר כי אין מחלוקת בחן סוריה ללבנון על הבעלות בחוות שבעא, לבד מנושא משני הקשור למועד שרטוט הגבולות.  

אל-מסתקבל, אל-אח'באר (לבנון), אל-וטן (סוריה), 4.12.08

 

סודאן דחתה דרישה לביטול עונש המוות

בעקבות פגישה (3.12.08) בח'רטום בין משלחת האיחוד האירופי לבין המועצה המייעצת לזכויות אדם בממשלת סודאן, אמר ראש המועצה הסודאנית, עבד אל-מנעם עת'מאן מחמד טה, כי סודאן דוחה את דרישת אירופה לביטול עונש המוות במדינה. הוא הבהיר כי עונש זה בסודאן מעוגן בתפיסות דתיות וחוקיות, ואין דבר בהסכמי זכויות האדם המחייב את ארצו לבטלו. 

אל-סודאני (סודאן), 4.12.08

 

ההסכם בין ארה"ב לעיראק נחתם על גבו של העם העיראקי

אל-ג'זירה (סעודיה), 3.12.08/ עבדאללה ג'אבר 

 

מאוריטניה: דיון בהדחת חברי פרלמנט המתנגדים להפיכה

הפרלמנט המאוריטני צפוי להצביע היום על הדחת חברי פרלמנט המתנגדים להפיכה שבוצעה במדינה באוגוסט השנה. הצעד בא לאחר קבלת חוק המתיר להדיח חברי פרלמנט שנעדרו מישיבותיו. המתנגדים  הסבירו את היעדרותם בכך שהישיבות אשר נוהלו ע"י תומכי ההפיכה, היו בלתי חוקיות. בין הצפויים להדחה -  יו"ר הפרלמנט, מסעוד אולד בלח'יר, המוכר כלוחם למען ביטול העבדות במאוריטניה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.12.08            

 

אחמדי נז'אד: הפיגוע במומבאי – מזימה חיצונית

בראיון לטלוויזיה האיראנית, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד, כי פיגוע הטרור במומבאי הוא המשך למזימה של פיגועי ה-11בספטמבר, שנועדה להרחיב את פרישת כוחות נאט"ו באזור, והאשים גורמים שמחוץ לאזור בתכנון הפיגוע. היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען ארה"ב עומדת  מאחורי פיגועים אלה.

כיהאן (איראן), 3.12.08 פארס (איראן), 2.11.08

  

רופא השיניים לפציינט הפלסטיני: "שאללה יעזור לך, יש לך שתי

שיניים טוחנות – [פת"ח וחמאס] שגורמות לך לכאבי ראש"

אל-דסתור (ירדן), 3.12.08/ ג'לאל אל-רפאעי

 

צוות אמריקאי ידון עם גולשים איראניים בנושא גרעין

משרד החוץ האמריקאי הקים צוות מיוחד שאנשיו דוברי הפרסית, כדי לעקוב אחר אתרי אינטרנט ובלוגים באיראן, להגיב ולהסביר את העמדה האמריקאית - בעיקר בנושא הגרעין - בצ'טים ובפורומים אינטרנטיים.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 4.12.08; פארס, פרסין (איראן), 3.12.08

 

יומון איראני: אל-ג'זירה מפיצה תעמולה אנטי-איראנית

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען רשת אלג'זירה הפיצה תעמולה אנטי איראנית, בהציגה תמונות מהטלת הפצצה האטומית על הירושימה מיד לאחר דיווחה על נאומו של אחמדי-נז'אד.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 4.12.08

 

בכיר איראני: איראן הכוח המוביל במזה"ת

ראש המחלקה המדינית ב'משמרות המהפכה', ידאללה ג'ואני, טען כי איראן מתפתחת לכוח המוביל באזור ויש ביכולתה להפוך את המזה"ת מאמריקאי לאסלאמי. לדבריו, ברור שתקופת האימפריה האמריקאית במזה"ת קרבה לקיצה.

צבח-י צאדק (איראן), 1.12.08

  

הטרור נועץ את סכיניו בגבם של ההודי והפקיסטני

המאשימים  זה את זה באחריות לפיגועים במומבאי

אל-וטן (עומאן), 3.12.08/ יאסין אל-ח'ליל

 

תמרון איראני במפרץ עומאן

סגן מפקד חיל הים בצבא איראן, קאסם רוסתם-אבאדי, אמר כי בתמרון הימי הנוכחי מתאמן צבא איראן באמצעי לוחמה אלקטרוניים נגד יחידות אויב ימיות ואוויריות; בזיהוי והשמדה של כוחות פולשים בעזרת ספינות טילים, צוללות, מל"טים וארטילריה ימית, וכן תרגול פשיטות על עמדות אויב בחופים מתוך כלים תת ימיים, והשמדתם בלוחמת גרילה. לדבריו, התרגיל מתפרש על שטח גדול, המגיע עד למזרח מפרץ עומאן.

מהר (איראן), 3-4.12.08