המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.12.2008
3/12/2008

מה חדש? סיכום יומי 3.12.2008

 

בתקציר: מחלוקת על יצוא הנפט בין חבל כורדיסטן לממשלת עיראק * יומון איראני: מדינות ערב המתונות בוגדות בפלסטינים * דיווח: הידוק השת"פ המודיעיני בין צרפת לסוריה *  אסד: רמזים לשובו של השגריר האמריקאי * הליע"ר מגבשת מסמך שלום שיוגש לאובמה * סודאן: דיונים על שלום ומחאות נגד הממשלה

 

עיראק: הארכיון היהודי-העיראקי לא הוברח לישראל

ממשלת עיראק החליטה לבחון מחדש את הרכב המשלחת הדנה עם האמריקאים בשאלת הארכיון של יהודי עיראק ולדאוג שחבריה יהיו מומחים לנושא זה ושהחלטותיהם יוכפפו לאישור הממשלה. מיניסטריון המדינה לענייני תיירות וארכיאולוגיה כבר הכחיש פרסומים בדבר הברחת ארכיון זה לישראל והבהיר כי האמריקאים אישרו שהארכיון במלואו נמצא עדיין תחת חסותם.

אל-צבאח (עיראק), 2.12.08 

 

עיראק: גזר דין מוות שני ל"עלי הכימי"

בית הדין הפלילי העליון בעיראק דן למוות בפעם השנייה את עלי חסן אל-מג'יד, המכונה "עלי הכימי" ואת עבד אל-ע'ני עבד אל-ע'פור, בגין פשעיהם במהלך דיכוי ההתקוממות השיעית בעיראק ב-1991. בית הדין גם דן לתקופות מאסר שבין 15 שנים למאסר עולם שורה ארוכה של בעלי תפקידים במשטרו של סדאם חוסיין.

www.alsumaria.tv , 3.12.08 , אל-מדא (עיראק), 2.12.08  

 

פליטים עיראקים בדמשק נגד ההסכם הביטחוני עם ארה"ב

אתמול, 2.12.08, הפגינו בדמשק כאלפיים פליטים עיראקיים נגד ההסכם הביטחוני בין עיראק לבין ארה"ב, שאושר בפרלמנט העיראקי ב- 27.11.08.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.12.08

 

מתח בנושא הנפט בין חבל כורדיסטן לממשלת עיראק

ראש ממשלת חבל כורדיסטן, ניצ'רוואן ברזאני, אמר כי בהתאם לחוזים שנחתמו עם חברות זרות ייצא החבל, החל מהשנה הבאה, כמאה אלף חביות נפט ביום. בתגובה לדברי של שר הנפט העיראקי, חוסיין אל-שהרסתאני, ששלל את הלגיטימיות של החבל לחתום על חוזי נפט עצמאיים, אמר ברזאני: "ששהרסתאני יאמר מה שהוא רוצה, החוזים האלה תקינים וחוקיים".

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.12.08 

 

הפלסטיני טוען: אובמה פלסטיני; הסודאני טוען;

 אובמה סודאני; אובמה עצמו מנהל רומן עם ישראל

אל-דסתור (ירדן), 2.12.08/ ג'לאל אל-רפאעי

 

יומון איראני: מדינות ערב המתונות בוגדות בפלסטינים

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קרא למנהיגי מדינות ערב המתונות להציג את עמדתן הרשמית כלפי ישראל, בעקבות דברי שר החוץ הבריטי, דיוויד מיליבנד, בדבר הבטחתן לדאוג לשלומה של ישראל. היומון האשים את מנהיגי המדינות המתונות בבגידה באסלאם, בערבים ובפלסטינים, וטען כי מוטב היה לעולם הערבי בלעדיהן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן),  2.12.08

 

רפסנג'אני מזהיר: האמריקאים מצחצחים חרבות 

בנאום בפני צירי מג'לס, קבע האשמי רפסנג'אני, הנחשב למספר 2 בהיררכית השלטון באיראן, כי ארה"ב היא האויבת הראשית של איראן והזהיר כי האמריקאים משחיזים את שיניהם ומצחצחים את חרבותיהם נגדה, ולפיכך על האיראנים להתאחד ולהתייצב מאחורי המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי.

אילנא (איראן), 2.12.08

 

דיווחים: ייתכן פיזור של ממשלת אחמדי-נז'אד

אמצעי תקשורת באיראן דיווחו כי המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, בראשות האשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי העיקרי של הנשיא אחמדי-נז'אד, דנה בהדחתו של שר המשפטים, ע'ולאם חוסין אלהאם, המכהן בכמה תפקידים, בניגוד להוראות החוקה. אם תתבצע ההדחה, ייאלץ אחמדי-נז'אד לפזר את ממשלתו ולבקש מהמג'לס אמון בממשלה חדשה. 

רוז (איראן), 3.12.08; אעתמאד-י מלי (איראן), 2.12.08

 

דיווח: הידוק השת"פ המודיעיני בין צרפת לסוריה

היומון  הלבנוני אל-ספיר דיווח מפי מקור צרפתי, כי לאחרונה הודק שיתוף הפעולה המודיעיני והביטחוני בין סוריה לצרפת במטרה להיאבק בטרור בלבנון. המקור גילה כי ראש מנהלת המודיעין הכללי הסורי, האלוף עלי ממלוכ, ביקר בחודש נובמבר בצרפת ונפגש עם מזכ"ל נשיאות צרפת, קלוד גיאן, ועם בכירים צרפתיים נוספים, כדי להחליף מידע לגבי פעילי טרור צרפתיים ממוצא ערבי שעברו לעיראק דרך לבנון וסוריה.

אל-ספיר (לבנון), 3.12.08  

 

דיווח: אזרח עונה למוות בכלא הסורי

הוועדה הסורית לזכויות אדם דיווחה כי האזרח הסורי אחמד מוסא אל-שקיפי, מורה ממחוז אדלב שנעצר בספטמבר 2008, עונה למוות בכלא הסורי. משפחתו של אל-שקיפי קיבלה את גופתו שבוע לאחר שנעצר מסיבות שלא הובהרו.

www.thisissyria.net , 2.12.08

 

הצוות החדש של אובמהג'יימס ג'ונס, רוברט גייטס

 והילרי קלינטון  מוכן לפעולה נגד איראן הגרעינית

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.12.08/ אמג'ד רסמי

 

מישל עון: המערב מאחורי הגליית הנוצרים מהמזה"ת

מישל עון, מבכירי האופוזיציה הלבנונית, אמר ליומון הסורי אל-וטן, כי המערב עומד מאחורי הגליית הנוצרים מאזורים שונים במזרח התיכון לאורך ההיסטוריה, בתהליך המכונה "טיהור אתני בדרכי שלום". לדבריו, יש היום תכנית אמריקאית-ישראלית שמטרתה להתיש את הנוצרים ו"אנו מנסים לתקן זאת בטרם יהיה מאוחר".

אל-וטן (סוריה), 3.12.08

 

אסד: רמזים על שובו של השגריר האמריקאי

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר למשלחת לבנונית שביקרה בדמשק, כי סוריה הצליחה להתגבר על כל הניסיונות לפגוע בה ועל הלחצים שהופעלו עליה מאז הפלישה האמריקאית לעיראק. לדבריו, "האמריקאים אפילו שיגרו לנו רמזים בדבר שובו של השגריר האמריקאי לדמשק בתחילת השנה הבאה".

אל-ספיר (לבנון), 2.12.08

 

מקדונלד'ס מתנצלת בפני אזרחי מרוקו

רשת המזון מקדונלד'ס במרוקו התנצלה על פרסום מפה שחילקה בתוך ארוחות "האפי מיל" (ארוחת ילדים), שבה לא נכללה סהרה המערבית בתוך גבולות המדינה. במכתב ההתנצלות, שבא בעקבות מחאה ציבורית נגדה, הביעה מקדונלד'ס צער על שרטוט "לא נכון" של הגבולות. על הריבונות בסהרה המערבית נטושה מחלוקת בין מרוקו לבין חזית הפוליסריו.

אל-תג'דיד (מרוקו), 2.12.08                

 

סודאן: דיונים על שלום ומחאות נגד הממשלה

משלחת של ארגון מורדי דארפור ("התנועה לשחרור סודאן") תדון בקטר ביוזמת השלום לדארפור, שממשלת קטר מובילה מטעם הליע"ר, זאת על אף שראש התנועה, עבד אל-ואחד אל-נור, הודיע שהוא שולל מו"מ עם ממשלת סודאן כל עוד נמשכת האלימות בדארפור; משלחת של ארגון מורדים נוסף ("התנועה לצדק ושוויון") מקיימת דיונים בקטר לקראת השתתפותה בוועידת שלום הצפויה להתקיים בדוחה בקרוב; דו"ח שפרסמו 15 ארגוני זכויות אדם בינ"ל הגדיר את הכרזת ממשלת סודאן על הפסקת אש כ"מילים ריקות" וטען שהפגיעה באזרחים בדארפור נמשכת. סודאן דחתה את הטענות ודובר משרד החוץ, עלי אל-צאדק, הבהיר שהממשלה "לא תתיר לאף גוף אופורטוניסטי לנצל את נושא זכויות האדם כדי להתערב בענייניה הפנימיים של סודאן".

אל-חיאת (לונדון), 3.12.08 

 

בוש מביע חרטה על הידיעות המודיעיניות

הכוזבות  אודות עיראק לפני המלחמה

אל-וטן (קטר), 3.12.08/ אילי צליבא

 

הליע"ר מגבשת מסמך שלום שיוגש לאובמה

חברות הליגה הערבית דנות בגיבוש מסמך שיציג את עמדתן בנושא תהליך השלום בפני הממשל האמריקאי החדש. השאם יוסף, מנהל לשכתו מזכ"ל הליה"ע, הצביע על החשיבות שיש בהצגת עמדה ערבית אחידה בנושא זה ערב כניסת הממשל האמריקאי חדש ולקראת הבחירות בישראל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.12.08

 

אבו קתאדה יוחזר לכלא

בית משפט בלונדון קבע כי אבו קתאדה, שנחשב בעבר למנהיג הרוחני של ארגון אל-קאעדה באירופה, יחזור לכלא בגין הפרת תנאי מעצר הבית שנקבעו לו. אבו קתאדה ריצה עונשי מאסר לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.12.08