המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.11.2008
25/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 25.11.2008

 

בתקציר: יושוו תנאי העבודה בין נשים לגברים בסעודיה * בכיר דת באלג'יריה: הנשים נהנות ממכות בעליהן * ועידה בדמשק: אין ויתור על זכות השיבה * מישל סולימאן משבח את התנגדות  החזבאללה * שה"ח הבריטי: לטפל באיראן בשיטת המקל והגזר *  הישגי הגרעין האיראני בתערוכה באונ' טהראן

 

סעודיה: יושוו תנאי גברים ונשים במקומות העבודה

ממשלת סעודיה הטילה (24.11.08) על משרד התעסוקה ליישם המלצה של "ארגון העבודה הבינלאומי" מיוני 2006, בדבר החלת עקרון השוויון בין גברים לנשים במקומות העבודה ולחדול מאפליית נשים.

אל-וטן (סעודיה), 25.11.08.

 

משרד החינוך הסעודי: להוציא ספרים קיצוניים מבתי הספר

סגן שר החינוך הסעודי הורה להוציא מספריות בתיה"ס שני ספרים - האחד על סיד קוטוב (הוגה דעות של האחים המוסלמים שהוצא להורג ב-1966) והשני על הג'יהאד, כדי להגן על  הנוער מפני רעיונות קיצוניים.

אל-וטן (סעודיה), 25.11.08. 

 

שר תוניסאי: יש פעילי זכויות אדם שהם מכשיר בידי זרים

השר התוניסאי למשפטים ולזכויות אדם, אל-בשיר אל-תכארי, אמר שכמה מפעילי זכויות אדם וארגוני זכויות אדם עצמאיים הם מכשיר פוליטי בידי גורמים זרים. הדברים, שנאמרו בכנס לציון 60 שנה להצהרה העולמית על זכויות אדם, עוררו כעס רב בקרב פעילי זכויות עצמאיים במדינה.

www.elaph.com, 24.11.08                 

 

יו"ר ארגון העולמאא באלג'יריה: נשים נהנות ממכות בעליהן

יו"ר ארגון העולמאא המוסלמים באלג'יריה, עבד אל-רחמן שיבאן, שלל הצעה של  יו"ר ועדה ממלכתית לזכויות אדם במדינה, פרוק קסנטיני, לאפשר לתבוע בעלים מכים ע"פ עדות השכנים. הוא אמר: "קסנטיני אינו יותר רחמן כלפי נשים מבוראו אשר הזכיר הכאה בקראן בהקשר של חינוך נשים סוררות" וטען כי לפי מחקרים פסיכולוגיים, נשים נהנות ממכות בעליהן. ואולם, אף שהשריעה מתירה זאת, קרא עבד אל-רחמן שיבאן להימנע מהכאת האישה, בשל הנזק הפוליטי שזה גורם לאסלאם, המצטייר כדת אלימה.

www.alarabiya.net, 24.11.08                 

 

סגן רקטור אל-אזהר לשעבר: היוגה מותרת

בתגובה לפתווא של המועצה הלאומית לפתוות במלזיה, שאסרה עשיית יוגה, אמר השיח' מחמוד עאשור, סגן הרקטור של אל-אזהר לשעבר (23.11.08) לרשת הטלוויזיה המצרית "אל-חיאת", כי היוגה נחשבת לספורט ומותרת באסלאם, כל זמן שאינה כרוכה בטקסים הנוגדים את האסלאם. לדבריו, הפתוא במלזיה מחייבת את מלזיה בלבד, כיוון ששם היוגה כרוכה בטקסים דתיים, מה שאין כך במדינות אחרות.

www.islamtime.net, 24.11.08

 

אירופה מתרפסת בפני רוסיה, ספקית הגז שלה

איראן דיילי (איראן), 20.11.08/ מחמד עלי רג'בי

 

ממשלת סודאן: אי מעצרו של בשיר – יתרום ליציבות באזור

ממשלת סודאן הביעה סיפוק מדבריו של אדמונד מולת, עוזר מזכ"ל האו"ם לענייני שמירת השלום, שהזהיר כי כוחות האו"ם בסודאן עלולים להיפגע אם יוגש צו מעצר בינ"ל נגד הנשיא בשיר. דובר משה"ח הסודאני, עלי אל-צאדק, אמר שהסתייגות נציג האו"ם ממעצרו של בשיר, תואמת את עמדת סודאן, החותרת ליציבות באזור.

אח'ר לחט'ה (סודאן), 25.11.08

 

ועידה בדמשק: לא לוויתורים בנושא זכות השיבה

בהודעת הסיכום (מה-24.11.08) של הוועידה בנושא זכות השיבה שנערכה בדמשק בהשתתפות 5000 איש מ-54 מדינות, נאמר כי זכות השיבה היא "זכות קבועה ומוחלטת ולאף גורם, פרטי או קיבוצי, אין זכות לוותר עליה". ההודעה גינתה תכניות המבטאות נכונות לוויתורים בנושא זכות השיבה של הפליטים בתמורה לפיצויים או לאזרוח, יהיו הגורמים העומדים מאחוריהן אשר יהיו. המשתתפים הביעו תמיכה בהתנגדות, שהיא "הדרך המועילה והקצרה ביותר להגשמת [זכות] השיבה של הפלסטינים לארצם".

אל-ת'ורה (סוריה), 25.11.08   

 

מישל סולימאן: חזבאללה הגן על דר"ל במשך 30 שנה

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר בשיחה שקיים עם סטודנטים כי אסור לדבר על פירוק הנשק של חזבאללה כאילו שמדובר בנשק של כנופיה. לדבריו, ההתנגדות היא שהגנה על דרום לבנון במשך 30 שנה ושימשה משענת רצינית למדינה.

אל-אח'באר (לבנון), 25.11.08

 

מכון מחקר איראני: ביקור סולימאן – פתח לעסקת נשק עם לבנון

מכון המחקר האיראני Iran Diploacy  טען כי ביקור נשיא לבנון, מישל סלימאן, יכול לקדם אספקת נשק איראני לצבא לבנון הכוללת מל"טים, טילים לטווח קצר, טנקים, תותחים, משגרי נ"ט ונ"מ, מערכות תקשורת, מסוקים, נשק קל, שריוניות, וסירות סיור חופים וכן הכשרה של קציני צבא לבנון.

Iran Diplomacy (איראן), 25.11.08

 

הישגי הגרעין האיראני בתערוכה באונ' טהראן

הארגון לאנרגיה גרעינית של איראן יציג את הישגי תעשיית הגרעין של המדינה בתערוכה באונ' טהראן, שתהיה פתוחה רק למרצים ולסטודנטים החל מה-24.11.

אירנא (איראן), 23.11.08

 

עזה שמצייר איש החמאס מול עזה היושבת פצועה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.11.08/ אמג'ד רסמי

 

איראן: מסוגלים לשגר סדרת טילי סג'יל בו"ז

יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר כי השימוש בדלק מוצק מאפשר לה לשגר בו-זמנית כמות גדולה של טילי קרקע-קרקע מסוג סג'יל.

אירנא (איראן), 23.11.08

 

מפקד משמרות המהפכה: עצרנו רשת ריגול ישראלית

מפקד משמרות המהפכה באיראן, מוחמד ג'עפרי, טען כי כוחותיו עצרו רשת ריגול ישראלית שאספה מודיעין בנושא הגרעין ועל משמרות המהפכה. לטענתו, חברי הרשת הוכשרו בישראל לבצע פעולות חבלה  והתנקשות והודו במיוחס להם.

מהר (איראן), 24.11.08

 

בכירים איראנים: הסנקציות מעיקות על הסוחרים

סגן יו"ר המרכז לסטטיסטיקה באיראן, עלי רזא זאהדיאן, טען כי צפוי גידול באבטלה במדינה, במיוחד בקרב האקדמאים ושמירה על 10% אבטלה תיחשב להישג. שר העבודה האיראני, מוחמד ג'הרומי, אמר כי יותר מעשירית מפוטנציאל העבודה באיראן אינו מועסק. חבר לשכת הסחר של איראן, מסעוד דאנשמאנד, אמר כי הסנקציות מאלצות את איראן להשתמש בתיווך של איחוד האמירויות כדי לייצא סחורות, דבר הגורע כ-15% מרווחי הסוחרים, ומייקר את הסחורות המיובאות לאיראן בלמעלה מ-20%.

פרס טי וי (איראן), 23.11.08; מהר (איראן), 21.11.08; סרמאיה (איראן), 20.11.08

 

יומון איראני לעיראקים: השתמשו בהתנגדות נגד האמריקאים

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי קרא לעם העיראקי להשתמש בדרך 'ההתנגדות' כדי לסכל את אישור ההסכם בין ארה"ב מעיראק ולסלק את האמריקאים מעיראק.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 25.11.08

 

שר החוץ הבריטי: לטפל באיראן בשיטת המקל והגזר

שה"ח הבריטי, דיוויד מיליבנד, קרא למדינות המפרץ לנקוט במדיניות המקל והגזר כלפי איראן, כדי לאלצה לוותר על תכנית הגרעין: להעניק לה חבילות תמריצים, לקשור קשרים מסחריים עימה ולנקוט בעוד צעדים שיביאו לתלותה הכלכלית בשכנותיה. שה"ח הבריטי דיבר בוועידת "האנרגיה הגרעינית במפרץ" באבו ט'בי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.11.08   

 

ההסכם הביטחוני בין ארה"ב ועיראק – מלכודת מסוכנת

אל-דסתור (ירדן), 24.11.08/ עבדאללה דרקאוי

 

רפסנג'אני: אני מציית לאהובי ח'אמנאי

בכינוס בפני סטודנטים, דיבר האשמי רפסנג'אני, מס' 2 בהנהגת המשטר האיראני, אודות היחסים בינו לבין מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, "אהבתו", שלו הוא מציית גם בעת מחלוקת. רפסנג'אני, שהודה כי הוא מתנגד ברוב המקרים למדיניות אחמדי-נז'אד, מנה את הטעויות שעשתה המהפכה בראשית דרכה, בהן ההשתלטות  על שגרירות ארה"ב ב-1980 ומעצר הדפלומטים האמריקאיים למשך 444 ימים. לטענתו, הוא למד בשעתה על התקרית מהרדיו, בהיותו עם ח'אמנאי במכה לרגל החג'.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.11.08

 

 יומון איראני: אין שת"פ עם אל-קאעדה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי הכחיש דיווח של היומון הבריטי דיילי טלגרף לפיו שיתפה איראן פעולה עם אל-קאעדה בפיגוע בשגרירות האמריקאית בתימן בספטמבר 2008. הדיילי טלגרף חשף מכתב ממס' 2 בארגון אל-קאעדה, אימן אלט'ואהרי, המשבח את סיועה של איראן למתקפות הטרור ובמיוחד למתקפה בצנעא, ומודה למשמרות המהפכה על הסיוע בהקמת בסיס אל-קאעדה בתימן.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 25.11.08