המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 19.11.2008
19/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 19.11.2008

 

בתקציר: "אל-אזהאר" סירב לקבל סטודנטים קופטים * קמפיין בבגדאד נגד סחורות איראניות * לאחר שבע שנים: שה"ח הבריטי בסוריה * כווית: שאילתא לרה"מ מאיימת על הממשלה * אלג'יריה: פעיל ברברי זוכה מאשמת הונאה * סוריה: חצי שנת מאסר לפעיל אופוזיציה  * האמירויות: סנקציות נגד עיתון  עקב תביעת דיבה

 

שיח' אל-אזהר תומך בארגון איראני אופוזיציוני

שיח' אל-אזהר, ד"ר מוחמד טנטאוי, הצהיר כי יש לשמור על ביטחונם וכבודם של חברי הארגון האיראני האופוזיציוני מוג'אהדין ח'לק בעיראק ובכל מקום בעולם ואמר כי אין להרשות תוקפנות כלפיהם.

ג'האן ניוז (איראן), 18.11.08; shia-online.ir, 17.11.08

 

מצרים: אל-אזהר סירב לקבל סטודנטים קופטים

העו"ד הקופטי ממדוח נח'לה, הגיש תביעה נגד אוניברסיטת אל-אזהר, בשל סירובה לרשום סטודנט קופטי ללימודי תיאולוגיה במוסד. לדבריו, אל-אזהר פועל בניגוד לחוקה, המתירה לכל אזרח מצרי ללמוד בכל מוסד אקדמי במצרים. מרצים באל-אזהר אמרו כי הם מתנגדים לכניסתם של תלמידים נוצרים למוסד, בשל פגיעה באופיו ההיסטורי. מנגד, תמכו מרצים מאוניברסיטאות אחרות במדינה, בדרישות הקופטיות.

אל-זמאן (לונדון), 14.11.08    

 

ויכוח במצרים סביב מחקר גיאולוגי של הכעבה

במצרים פרצה מחלוקת דתית בעקבות בקשתו של הגיאולוג והוגה הדעות האסלאמי, ד"ר זע'לול אל-נגאר, ליטול דגימה מהאבן השחורה של הכעבה, כדי לחקור האם אכן אבן זו היא אבן גן העדן, השונה מאבני כדור הארץ, ככתוב במקורות האסלאמיים המיוחסים לנביא. מתנגדי אל-נגאר טענו כי אין לפקפק באמירות המיוחסות לנביא, וכי יש הגזמה בכמות המחקרים המדעיים סביב ענייני הדת.

www.alarabiya.net,18.11.08

 

הדיאלוג בין היהדות והאסלאם

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 18.11.08/ עאמר אל-זועבי

 

חברי פרלמנט עיראקים חומקים מהצבעה על ההסכם עם ארה"ב

מקורות בפרלמנט העיראקי דיווחו כי כמה חברי פרלמנט, מכמה מפלגות, יצאו מן המדינה בתירוצים שונים, כדי לחמוק מההצבעה על אישור ההסכם הביטחוני עם ארה"ב וכדי להימנע מעימות עם מפלגותיהם סביב עמדתם זו. לדברי המקורות, הביעו חברי פרלמנט אלה את התנגדותם להסכם בערוצי הלוויין הערביים, ובכוונתם לשוב לעיראק לאחר ההצבעה. 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 18.11.08

 

קמפיין בבגדאד נגד סחורות המיובאות מאיראן

בימים האחרונים הופצו בבגדאד פרסומים וכרזות הקוראים לתושבים להחרים את הסחורות מתוצרת איראן – אותן כינו "סחורות המוות האיראניות" בשל סכנתן לבריאות ואף לחיי התושבים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.11.08

 

ירושתו של בוש לאובאמה

אל-שרק (קטר), 18.11.08/ עלאא' אל-לקטה   

 

אלג'יריה: הקלה בעונשם של מעשנים ברמדאן

בית משפט באלג'יר המיר במאסר על תנאי או קנס, עונשי מאסר של שלוש שנים שהוטלו על ארבעה צעירים בגין "פגיעה באסלאם", לאחר שנתפסו מעשנים בפומבי בחודש הרמדאן.

אל-וטן (אלג'יריה), 19.11.08      

 

אלג'יריה: פעיל ברברי זוכה מאשמת הונאה

בית משפט באורן שבאלג'יריה זיכה את הפעיל הברברי סעיד זעמוש מאשמת הונאה, לאחר שערכה נמוכה יותר גזרה עליו שנת מאסר על תנאי. התביעה טענה כי זעמוש הזמין קבוצת פרלמנטרים בלגיים לאלג'יריה בתירוץ של דיון על נושאי הגירה, בשעה שהמטרה האמיתית היתה לדון באירועי "האביב השחור" שהיו בשנת 2001. באירועים אלה נהרגו יותר ממאה אנשים, בעימותים שפרצו בין מפגינים ברברים לכוחות הביטחון.

 אל-ח'בר (אלג'יריה), 19.11.08  

       

העזרה שהעולם הערבי מגיש לעזה

אל-ערב אל-יום (ירדן); אל-קדס (רש"פ), 18.11.08/ נאצר אל-ג'עפרי 

 

 

לראשונה מזה שבע שנים: שה"ח הבריטי ביקר בדמשק
בביקור ראשון של מנהיג בריטי רם דרג בסוריה מזה שבע שנים, נפגש (18.11.08) שה"ח הבריטי, דיוויד מיליבנד, עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ועם שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, כדי לדון ביחסי המדינות ובהתפתחויות באזור ובעולם. במסיבת עיתונאים משותפת של שרי החוץ, אמר אל-מועלם כי סוריה ובריטניה מקוות ש-2009 תהיה שנה של הזדמנויות אמיתיות להשגת שלום ויציבות במזה"ת. הוא הביע קורת רוח מכך שהמערב דן עתה באפשרות שסוריה תהווה גשר בין איראן למערב ולא ביחסיה הבילטראליים עם איראן.
אל-ת'ורה (סוריה); אל-וטן (סוריה), 19.11.08  

 

סוריה: שישה חודשי מאסר לפעיל אופוזיציה
ביהמ"ש הצבאי בדמשק גזר (18.11.08) שישה חודשי מאסר על הפעיל הסורי, מצטפא אל-דאלאתי, באשמת חברות בארגון פוליטי אסור ופגיעה בכבוד המדינה. אל-דאלאתי, שנעצר ביוני 2008, הכחיש את ההאשמות המיוחסות לו והסביר כי ביקש לקדם רפורמה פוליטית בארצו, מתוך הזדהות עם "הצהרת דמשק", ארגון גג של כוחות אופוזיציה סוריים.
www.middleeasttransparent; www.syriahr.com,
 18.11.08

 

סוריה: עצומה לשחרור מישל כילו ומחמוד עיסא

אתר "הצהרת דמשק" (annidaa.org) פרסם עצומה הקוראת לחבר השופטים הכללי בביהמ"ש הסורי לערעורים, שייתכנס ב-25 בנובמבר, לאשר את שחרור פעילי האופוזיציה הסוריים, מישל כילו ומחמוד עיסא.  ביהמ"ש כבר אישר (2.11.08) מתן חנינה לשניים, אך החלטתו טרם בוצעה.

annidaa.org, 17.11.08

 

כווית: שאילתא לרה"מ עלולה להוביל לפיזור הפרלמנט

בכווית שוררת מתיחות בין חברי הפרלמנט הסלפים לבין הממשלה, בשל התרת כניסתו למדינה של איש הדת השיעי האיראני, מחמד אל-פאלי, שהואשם בקללת חברי הנביא. על רקע זה הגישו שלושה חברי פרלמנט סלפים שאילתא לראש הממשלה, נאצר אל-מחמד, בשלושה נושאים: הרעה בשירותים הציבוריים; עלייה בשחיתות ובזבוז כספי ציבור; כניעת הממשלה ללחצים ונסיגה מהחלטותיה. וליד אל-טבטבאא'י, ממגישי ההצעה, אמר כי בפני האמיר של כווית – ראש המדינה, הממנה את רה"מ -  ניצבות שלוש אפשרויות. לדרוש מרה"מ להשיב לטענות; לפזר את הפרלמנט וללכת לבחירות; להקים ממשלה חדשה במקום הנוכחית.  

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.11.08 

 

איחוד האמירויות: סנקציות נגד עיתון עקב תביעת דיבה

בית המשפט לערעורים באבו-ט'בי הורה על סגירת העיתון "האמירויות היום" למשך עשרים יום בשל תביעת דיבה שהגישו נגדו בעלי אורוות ורסאן. בכתבה שפרסם (באוקטובר 2006), טען העיתון כי לסוסי המרוץ של האורוות ניתנו סמי מרץ. העיתון קיבל ארכה של 24 שעות להגשת ערעור, בטרם תיכנס הסנקציה לתוקף.

אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 19.11.08