המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.11.2008
7/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 7.11.2008

 

בתקציר: עימותים אלימים בדרום לוב * שת"פ עיראקי-איראני בתעבורה האווירית * סודאן פועלת לפיתוח תכנית גרעינית * אחמדי-נז'אד מברך את אובמה * בחריין: הממשלה מונעת דיונים על בחריין בחו"ל * אתר איראני: ארה"ב בונה בסיס בעומאן * דיווח: סעודים ו"אל-מסתקבל" מימנו את הפיגוע בדמשק

 

סודאן פועלת לפיתוח תכנית גרעינית

אחמד עומר, שר המדע והטכנולוגיה של סודאן, הודיע על כוונת ארצו לפתח תכנית גרעינית למטרות מחקר  ויצור אנרגיה. לדבריו, סודאן דיווחה על-כך לסבא"א, שתשתתף במימון הפרויקט.

סודאן טריביון (סודאן), 5.11.08 

מרוקו: מגעים על ברית בין מפלגת שמאל לאסלאמיסטים

בוועידת מפלגת השמאל המרוקאית הגדולה, "האיחוד הסוציאליסטי של הכוחות העממיים", הנערכת עתה,  ייבחר יו"ר חדש למפלגה ויוחלט אם להישאר בקואליציה או לפרוש. מדיווחים שונים עולה כי בכירים במפלגה שלחו מסרים למפלגת "הצדק והפיתוח" האסלאמיסטית, בדבר כריתת ברית בין שתי המפלגות. הצעד נועד  ליצור גוש אופוזיציוני שיחסום את איחוד המפלגות החדש במרוקו, שבו פואד עלי אל-המה, שהיה יד ימינו של המלך, נחשב לדמות מובילה. בין הסוציאליסטים והאסלאמיסטים שררו בעבר יחסי עוינות קשים.

www.elaph.com, 7.11.08               

 

עימותים אלימים בדרום לוב

מקורות אופוזיציוניים בלוב מדווחים על עימותים אלימים בין שבטי ה"טובו" לבין כוחות הביטחון בעיר הדרומית כופרה, בהם נהרגו ארבע אנשים ונפצעו 29. נמסר כי שבטי הטובו שולטים למעשה בכל העיר, כשכוחות הביטחון נסוגו לשדה התעופה הצבאי, תוך שהם מנתקים את קווי הטלפון לאזור ומזעיקים תגבורת מטריפולי. הטובו הם עם אפריקאי המתגורר בלוב, צ'אד, וניגר; הטובו בלוב טוענים שהמדינה מפלה ומדכאת אותם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.11.08       

 

שולחן המו"מ בין עיראק לארה"ב - אקדח מול עיראק

כיהאן (איראן), 3.11.08 / נזיאר ביזהאני  

 

בחריין: הממשלה מונעת דיונים על בחריין בחו"ל

ממשלת בחריין איימה בהענשת אנשי אופוזיציה שישתתפו – בלא אישור השלטונות - בסימפוזיונים ופעילויות שיתקיימו מחוץ לבחריין, שבהם יידונו ענייניה הפנימיים. אנשי האופוזיציה הבחרינים דחו את האיומים וטענו כי  "זו מדיניות של סתימת פיות".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.11.08

 

דיווח: סעודים וזרם אל-מסתקבל מימנו את הפיגוע בדמשק

הטלוויזיה הסורית שידרה אתמול (6.11.08) עדויות של מבצעי הפיגוע בדמשק ב-27.9.08, שהודו בחברותם בארגון פתח אל-אסלאם - שקיים בעבר קשרים עם ארגון אל-קאעדה בעיראק – סיפרו כיצד השיגו כספים וחומרי נפץ לביצוע הפיגוע בדמשק וכיצד הם הוברחו מלבנון לסוריה. לדבריהם, נהג מכונית התופת היה סעודי במוצאו, המכונה אבו עאישה או אבו בנדר אל-ג'זראוי. ופאא אל-עבסי, בתו של מנהיג "פתח אל-אסלאם", שאכר אל-עבסי, שהיתה בין העצורים, אמרה כי אישים סעודיים ואף זרם אל-מסתקבל הלבנוני, בראשות סעד אל-חרירי, סייעו במימון הארגון, וכי אביה סיפר לה שלארגון קשר קבוע עם זרם אל-מסתקבל.

אל-ת'ורה (סוריה), 7.11.08

 

אחמדי-נז'אד מברך את אובמה

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, בירך את הנשיא הנבחר אובמה. הוא קרא לו לשנות במהרה את מדיניות קודמיו ולתחום את מעורבות ארה"ב לגבולותיה הגיאוגרפיים בלבד.

אירנא (איראן) 6.11.08

 

אובאמה ניצב על ראשו של בוש ואומר:

 "היה לי חלום והוא התגשם"

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 6.11.08/ עבדאללה מחרקי

 

בכיר איראני: שפרנו יכולות לאחר ניתוח פעולות ישראל וארה"ב

יו"ר 'ארגון ההגנה הפאסיבית' באיראן, ע'ולאם רזא ג'לאלי, אמר כי איראן חיזקה את יכולותיה ההגנתיות, לאחר שניתחה את המהלכים הצבאיים של ארה"ב בעיראק ובאפגניסטאן ושל ישראל נגד החזבאללה. לדבריו, איראן מנטרלת את תזוזות הכוחות האמריקאיים בגבולותיה, למרות ניסיונותיהם להסתירם.

פארס (איראן), 5.11.08

 

אתר איראני: ארה"ב בונה בסיס בעומאן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק, טען כי ארה"ב בונה בסיס צבאי באזור דבאא בעומאן, דבר שיאפשר לה לפקח על המעבר במיצרי הורמוז ויבטל את יתרונה הצבאי של איראן. לטענת האתר, בניית הבסיס, שתושלם ב-2010, מנוגדת להסכם שנחתם בין איראן לעומאן בתקופת השאה, במסגרתו נמסר לאיראן הפיקוח על המיצרים.

תבאנאק (איראן), 6.11.08

 

איראן סגרה שבועון רפורמיסטי

ממשלת אחמדי-נז'אד סגרה את השבועון הרפורמיסטי שהרונד-י אמרוז. סיבת הסגירה לא נמסרה.

תאבנאק, פארס (איראן), 5.11.08

 

שת"פ עיראקי-איראני בתחום התעבורה האווירית

עיראק ואיראן חתמו ב- 6.11.08 על מזכר הבנה לשת"פ בתחום התעבורה האווירית, במסגרתו יתאמו השתיים את נתיבי התעופה ביניהן, את הטיסות, את הפיקוח על התעופה וביטחון הטיסות.

www.alrafidayn.com , 6.11.08

 

בוש מעביר לאובאמה את השלטון

אל-דסתור (ירדן), 6.11.08/ ג'לאל אל-רפאעי