המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 4.11.2008
4/11/2008

מה חדש? סיכום יומי 4.11.2008

 

בתקציר: איגרת מאסד לאחמדי-נז'אד * ח'אלד משעל בדיונים בלבנון * מחלקה לנושא זכויות אדם ברשת אל-ג'זירה * קמפיין פלסטיני: לתבוע את בריטניה בגין הצהרת בלפור * אל-גומהוריה: המערב מבקש הצלה ממדינות הנפט הערביות * צבא עיראק: נוכל לרשת את הצבא האמריקאי  * סודאן: אדישים לחרם האמריקאי

 

סודאן:  אדישים לחרם הכלכלי האמריקאי

דובר משרד החוץ הסודאני, עלי אל-צאדק, אמר שסודאן אינה מוטרדת מחידושו אתמול  (3.11.08) של החרם הכלכלי האמריקאי, אותו הגדיר כחסר תועלת. לדבריו, הצעד הוא חלק ממערכת הבחירות בארה"ב, שננקט תוך התעלמות מחתירתה של  סודאן לפתרון משבר דארפור. אמש נועדו עוזרת מזכירת המדינה האמריקאית לענייני אפריקה, ג'ינדאי פרייזר ושר החוץ דינג אלור, לדיון במצב בדארפור ובפרישת הכוח לשמירת השלום.

אל-צחאפה (סודאן), 3.11.08

 

קמפיין פלסטיני: לתבוע את בריטניה בשל הצהרת בלפור

גוף פלסטיני בשם "מולדתנו- למען הצעירים והפיתוח" פועל לאיסוף מיליון חתימות של פלסטינים למען עצומה התובעת מבריטניה פיצויים "פוליטיים וחומריים" 91 שנים לאחר הצהרת בלפור - ה"אסון של העם הפלסטיני."

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.11.08  

 

אל-גומהוריה: המערב מבקש הצלה ממדינות ערב העשירות

היומון המצרי אל-גמהוריה טען כי ביקורו של רמ"מ בריטניה, גורדון בראון, במדינות המפרץ, הוא במסגרת בקשת המערב מהמדינות הערביות העשירות להציל אותו ואת הכלכלה העולמית מן המשבר. לדברי היומון, על מדינות הנפט הערביות לנצל את מעמדן ולהתנות את הסיוע בשחרור הערבים מלפיתת המערב.  

אל-גומהוריה (מצרים), 4.11.08

 

ח'אלד משעל בבירות

ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, ביקר בלבנון ונפגש הנשיא סולימאן, ראש הממשלה סניורה, מזכ"ל חזבאללה נאסרללה ויו"ר סיעת אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי. בפגישותיו דרש משעל לפתור את בעיית הנשק הפלסטיני במחנות הפליטים בלבנון במסגרת דיאלוג לבנוני-פלסטיני. דווח כי אחת הסיבות לבואו לבירות היא חיפוש חלופות ליוזמה המצרית לפתרון המשבר הפנים פלסטיני, אם זו תיכשל.

אל-חיאת (לונדון), 4.11.08

 

הדיאלוג הלאומי הפלסטיני – איטי ומסובך

אל-ערב אל-יום (ירדן); אל-קדס (רש"פ), 3.11.08/ נאצר אל-ג'עפרי

 

איגרת מאחמדי-נז'אד לאסד 

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, העביר בביקורו בסוריה, לנשיא בשאר אל-אסד, איגרת מעמיתו האיראני, מחמוד אחמדי נז'אד, העוסקת ביחסי סוריה-איראן, ובסוגיות הקשורות לאזור. מותכי הצהיר כי ביקורו הוא ביטוי לסולידאריות של איראן עם סוריה, בעקבות התוקפנות האמריקאית בשטחה.

אל-ת'ורה (סוריה), 4.11.08

 

צבא עיראק: נוכל למלא את מקומו של הצבא האמריקאי

משרד ההגנה העיראקי הגיש לראש הממשלה, נורי אל-מאלכי, דו"ח לפיו יוכלו כוחות צבא עיראק לשמור על הביטחון בכל רחבי המדינה במקרה של כשלון המו"מ על חתימת ההסכם הביטחוני עם וושינגטון ויציאת הכוחות האמריקאים מעיראק. דעה דומה השמיעו בכירי הצבא העיראקי בפרלמנט, ב- 3.11.08.

www.elaph.com , 3.11.08 ; אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 4.11.08

 

סגן נשיא עיראק: להביא את ההסכם עם ארה"ב למשאל עם

סגן נשיא עיראק, טארק אל-האשמי, קרא להביא את טיוטת "הסכם נסיגת הכוחות האמריקאיים" למשאל עם, ש"יש לו דעה בנדון". לדבריו, אין הצעד מעיד על התחמקות הממשלה מאחריותה להסכם, אלא על חשיבותו.

אל-צבאח (עיראק), 3.11.08

 

עיראק: אושר שיריון למיעוטים במועצות המחוזיות

הפרלמנט העיראקי אישר (3.10.08) הצעה לתיקון חוק הבחירות למועצות המחוזיות, המשריינת למיעוטים מקומות במועצות של מחוזות בצרה, נינוה ובגדאד. הצעד נעשה בעקבות מחאה שהתעוררה, לאחר שב- 24.9.08 אישר הפרלמנט חוק בחירות שהושמט ממנו הסעיף המבטיח ייצוג למיעוטים.

www.aswataliraq.info , 4.11.08

 

מחלקה לחירויות וזכויות אדם ב"אל-ג'זירה"

לרגל יום השנה ה-12 להיווסדה, חנכה רשת אל-ג'זירה מחלקה העוסקת בחירויות ובזכויות האדם. נשיא מועצת הנהלת הרשת, השיח' חמד בן ת'אמר אל ת'אני, אמר כי פתיחת מחלקה זו מבטאת את תמיכתה של הרשת בסוגיות הקשורות בקידום זכויות האדם.

www.aljazeera.net , 31.10.08, אל-ראיה (קטר), 3.11.08.

 

ההבדל בין אובאמה למקיין ביחסם למזה"ת

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.11.08/ אמג'ד רסמי