המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 27.10.2008
27/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 27.10.2008

 

בתקציר:  דיווח: בקרוב פסגה סורית-אירופאית * גינוי ביומוני איראן למצרים וסעודיה * בלגיה: אישה מונתה לאמאם * יומון איראני: המשבר העולמי - נקמת האל בפולשים * סעודיה: מחאה נגד מעצר רפורמיסטים * סודאן: גינוי למשלחת האו"ם במדינה *  חודשו הטיסות בקו איסטנבול - בגדאד

 

סוריה: ארה"ב תקפה מבנה אזרחי

מקור סורי בכיר מסר (26.10.08) כי ארבעה מסוקים אמריקאים שהגיעו מעיראק תקפו מבנה אזרחי והרגו שמונה אזרחים סורים, ביניהם אב וארבעת ילדיו. המקור הטיל את האחריות למעשה על ארה"ב, וקרא לממשלת עיראק לפתוח בחקירה מיידית ולמנוע שימוש בשטחה לתוקפנות נגד סוריה. סגן שה"ח הסורי, פיצל אל-מקדאד, מחה בפני הממונים הזמניים בשגרירויות ארה"ב ועיראק בדמשק על הפגיעה החמורה. היומון הסורי הממסדי, תשרין, טען כי התקיפה היא "רצח בדם קר ופשע מלחמה", ו"אווילות" של ממשל בוש. יצוין כי בכנס שרי הפנים של המדינות השכנות לעיראק, שהיה בשבוע שעבר ברבת עמון, לפני אירוע התקיפה, אמר שר הפנים הסורי, בסאם עבד אל-מג'יד, כי "סוריה תסייע לעיראק לשים קץ לטרור ולא תשמש מעבר לאיום על עיראק או על כל מדינה אחרת". דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע' אמר כי אזור זה בסוריה שימש זירת פעילות לארגוני טרור אנטי עיראקיים ובפעולתם האחרונה באזור הגבול נהרגו 13 מאנשי משרד הפנים. לדבריו, עיראק שוקדת על יחסיה עם סוריה אך סיוע סורי לארגוני טרור אנטי עיראקיים מעיב על יחסים אלה.

www.aswatalirq.info , 27.10.08; סאנא (סוכנות הידיעות הסורית), 24.10.08; תשרין (סוריה), 27.10.08     

 

דיווחים סותרים על שיפור ביחסי סוריה-סעודיה

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח על סימני התקדמות ביחסי סוריה-סעודיה. שגריר סעודיה בלבנון, עבד אל-עזיז ח'וג'ה, אמר לעיתון כי דברי שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, בשבוע שעבר, שסוריה וסעודיה הן "משפחה אחת", היוו ביטוי לרחשי לב כנים בממלכה הסעודית ולכך שהדיאלוג בינה לבין סוריה מתנהל בשפה יותר חיובית. מנגד, כתב דאוד אל-שריאן, בעל טור ביומון הסעודי אל-חיאת, כי אין כל שיפור ביחסי שתי המדינות.

אל-ספיר (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 25.10.08

 

דיווח: סוריה אירחה אופוזיציונרים סעודיים

אתר האופוזיציה הסורי www.thisissyria.net דיווח כי השלטונות הסוריים אירחו אנשי אופוזיציה סעודים מ"תנועת הרפורמה האסלאמית הסעודית", וארגנו עבורם (22.10.08) מפגש באוניברסיטת דמשק עם התאחדות הסטודנטים הסורית, הכפופה למפלגת הבעת'. במהלך המפגש, האשימו אנשי האופוזיציה את משפחת המלוכה הסעודית בכפירה ובקשירת קשר נגד העמים הערביים ונגד סוריה.

www.thisissyria.net, 24.10.08

 

דיווח: פסגה סורית-אירופאית לקראת סוף השנה

מקורות סוריים יודעי דבר מסרו כי בסוף שנת 2008 או בראשית 2009, צפויה להיערך בבריסל פסגה סורית-אירופאית, במהלכה ייחתם הסכם לשת"פ כלכלי בין הצדדים. המקורות הדגישו כי הפתיחות האירופאית כלפי דמשק מתואמת עם וושינגטון, וכי יחסי סוריה-ארה"ב ישובו לאיתנם עם בוא הממשל האמריקאי הבא.

אל-וטן (קטר), 26.10.08   

 

נאסרללה: לא הורעלתי

בראיון לערוץ אל-מנאר הכחיש מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, את הדיווחים אודות הרעלתו והצלתו ע"י צוות רפואי שהובהל מאיראן. לדבריו, זו שמועה שקרית, במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ההתנגדות הלבנונית.

www.hizbollah.tv , 25.10.08

 

נאסרללה נפגש עם סעד אל-חרירי

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, נפגש אתמול (26.10.08) עם יו"ר סיעת אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי כדי לדון בהתפתחויות בלבנון ובאזור. השניים הדגישו את ההכרח למנוע מתיחות פנימית ופתנה והסכימו על המשך מגעים בין הצדדים, לעודד את אווירת הדיאלוג ולחדול מהתקפות ההדדיות בתקשורת. אתר האינטרנט הלבנוני www.nowlebanon.com דיווח כי הפגישה היתה "יותר ממצוינת" וכללה דיון מעמיק על "טעויות העבר" ועל מניעת הישנותן של טעויות כאלה. יצוין כי  במשך זמן רב נעשו ניסיונות לארגן פגישה בין השניים כדי להפיג את המתיחות ביניהם, שנוצרה על רקע השתלטות חזבאללה על רחובות בירות, במאי 2008.

www.nowlebanon.com , http://www.hizbollah.tv/ , 27.10.08

 

המשבר הכלכלי העולמי – הדולר בטיפול נמרץ

אל-ג'זירה (סעודיה), 26.10.08/ עבד אל-עזיז אל-מזיני

 

לבנון: חודשו המגעים בין חזבאללה לכוחות הסלפים

בלבנון דווח כי לאחרונה חודשו המגעים בין חזבאללה לגורמים הסלפים במדינה, לאחר שמסמך ההבנות המשותף עליו חתמו הצדדים הוקפא לפני כחודשיים. לפי הדיווחים, יתחדש הדיאלוג מחר (27.10.08), לאחר פגישות הכנה חשאיות שהיו בין הצדדים. מקורות סלפים בטריפולי אמרו כי ייתכן וחידוש המגעים יוביל להחייאה של מסמך ההבנות המוקפא.

אל-אח'באר (לבנון), 24.10.08, אל-ספיר (לבנון), 25.10.08

 

גינוי ביומוני איראן למצרים וסעודיה

היומונים המרכזיים באיראן גינו את מצרים וסעודיה על הזמנת איש דת שיעי עיראקי החי בירדן, חסין אל-מועיד, למצרים, לדיונים על 'מניעת התפשטות ההשפעה האיראנית בעיראק ומדינות האזור'. לטענת היומון כיהאן, מצרים וסעודיה רוצות בחיזוק סמכותו הדתית של אל-מועיד, כדי לאפשר להן מעורבות בעולם השיעה.

כיהאן, ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 23.10.08

 

יומון איראני: המשבר העולמי - נקמת האל בפולשים

בניגוד לדברים שאמר האשמי רפסנג'אני, מס' 2 בהיררכית השלטון באיראן בתפילת יום השישי, כתב עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדארי - המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי - כי המשבר הכלכלי בארה"ב משמח את האיראנים והמוסלמים ברחבי העולם, ומהווה את נקמת האל בפולשים. לדבריו, בזכות עמידתה האיתנה של ממשלת אחמדי-נז'אד, השפעת המשבר על איראן -  מינימלית. האתר בסירת, המזוהה עם משמרות המהפכה, קרא לממשלה למצוא ענפי יצוא אחרים מלבד הנפט, כדי למזער את הנזקים לכלכלת איראן.   

בסירת (איראן), 27.10.08; כיהאן (איראן), 26.10.08

 

בכיר איראני: לאיים על לונדון כדי להרתיע את ארה"ב

מנהל מחלקת אירופה וארה"ב במשרד החוץ של איראן, וחיד כרימי, טען במאמר באתר האינטרנט האיראני אפתאב, כי על איראן לאיים על לונדון כדי להרתיע את בוש מלתקוף את איראן טרם סיום כהונתו.

אפתאב (איראן), 20.10.08

 

רפסנג'אני: ארה"ב וישראל מאחורי הפיצוצים בסוריה

בפגישה עם חבר מפלגת הבעת' השלטת בסוריה, אחמד אל-חסן, טען האשמי רפסנג'אני, מס' 2 בהיררכית השלטון באיראן, כי ארה"ב וישראל עומדות מאחורי הפיצוצים וההתנקשויות שאירעו בחודשים האחרונים בסוריה והזהיר את סוריה מפני חתימת הסכם שלום עם ישראל.

כיהאן (איראן), 23.10.08

 

בכיר איראני פסל הקמת מסגד סוני בטהראן

בראיון ליומון אלג'ירי, אמר מזכ"ל האסיפה העולמית לקרוב לבבות בין זרמים באסלאם, איתאללה מוחמד עלי תסח'ירי, כי המשטר האיראני מתנגד להקמת מסגד סוני ראשון בטהראן, משום שלא בשלו התנאים לכך.

אל-שרוק (אלג'יר), 17.10.08

 

סגן מפקד הבסיג' האיראני: איראן מחמשת צבאות במזה"ת

סגן מפקד הבסיג' (מיליציה סמי-צבאית הכפופה למשמרות המהפכה), חוסין המדאני, אישר כי איראן מחמשת  צבאות במזה"ת וטען כי "צבאות האזור מקבלים חלק מאמצעי הלחימה שלהם מאיתנו". דברי המדאני הנוגעים לחימוש צבאות באזור, שנאמרו לאתר ספאהניוז - צונזרו, אך פורסמו ע"י סוכנות איסנא. היומון אל-שרק אל-אוסט, שציטט את דברי המדאני בספאהניוז, טען כי איראן מחמשת את "צבאות החופש" באזור, בהתייחסו לחמאס, לג'האד האסלאמי ולחזבאללה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.10.08 ספאהניוז, איסנא (איראן), 26.10.08

 

מפקד הבסיג': לאיראן יכולת לשבור מערכות הגנה מפני טילים

מפקד כוחות הבסיג' באיראן, חוסין טאיב, אמר כי בתרגיל שערכו, הצליחו כוחות הבסיג' לזהות ולשבש את מערכות ההגנה של האויב מפני טילים. עוד דווח כי צבא איראן ערך לראשונה תחרות ירי טילי קרקע-קרקע בין יחידות טילים של זרוע היבשה לחיל האוויר. סגן מפקד צבא איראן, עבד אל-רחים מוסאוי, אמר שהתחרויות הסתיימו בהצלחה במחוזות אצפהאן וסמנאן (מרכז איראן) והן יורחבו למחוזות אחרים ולסוגי טילים נוספים.

פארס (איראן), 26-27.10.08

 

ניסיונות לגרש את הנוצרים מעיראק

אל-דסתור (ירדן), 26.10.08/ עבדאללה דרקאוי  

 

דיווח: איראן תתמוך במחלקות ללימודי אסלאם בחו"ל

בכיר במיניסטריון המדע, המחקר והטכנולוגיה של איראן אמר כי איראן תומכת בהקמת מחלקות ללימודי האסלאם במרכזים אקדמיים בעולם, וכי עד כה קיבל משרדו בקשות לתמיכה ממרכזים אקדמיים בארה"ב, אנגליה וגרמניה וממרכזים אקדמיים נוספים מחוץ לאיראן.

אירנא (איראן), 21.10.08

 

ממשלת עיראק: הסכם עם ארה"ב עדיף על הארכת מנדט האו"ם

 דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', אמר כי חתימה על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב - לאחר הכנסת השינויים הבלתי מהותיים, לדבריו, שאותם דורשת עיראק – עדיפה לעיראק על-פני הארכת המנדט של הכוח הרב לאומי. לדבריו, אין גוף פוליטי המיוצג בממשלה, המתנגד עקרונית להסכם. עם זאת, הוא שלל אפשרות שהוא ייחתם לפני ה- 4.11.08, מועד הבחירות בארה"ב. חבר הפרלמנט ממפלגת "אל-דעוה", חידר אל-עבאדי, אישר כי יש הבדל בין הנוסח האנגלי לנוסח הערבי של ההסכם וציין שההסכם הפך מהסכם ביטחוני ארוך טווח להסכם המסדיר את יציאת הכוחות האמריקאיים מעיראק.

אל- צבאח (עיראק), 25.10.08

 

עיראק: פשיטה על ביתו של מנהיג דת שיעי בנג'ף

כוחות אמריקאיים ועיראקיים משותפים פשטו (24.10.08) על ביתו של פוסק ההלכה השיעי איתאללה אחמד אל-חסני אל-בגדאדי בנג'ף, ערכו בו חיפושים ועצרו את בנו ואנשים נוספים. אל-בגדאדי - השוהה בסוריה וידוע בהתנגדותו לכיבוש האמריקאי - הקים לפני ימים אחדים את "איחוד הכוחות לשחרור עיראק" ובהודעה מטעם האיחוד האשים את הכיבוש ב"פילוג העם העיראקי, בזיזת אוצרותיו  והתרת כבודו". דוברו של אל-בגדאדי האשים מנהיגי דת שיעיים, ובהם אל-סיסתאני, בהסתה שהביאה לביצוע הפשיטה על ביתו של אל-בגדאדי, לאחר שהואשמו על-ידו בבזבוז מיליוני דולרים מכספי השיעים בעיראק לטובת מי שאינם עיראקים.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 25.10.08 ; www.iraqna.com , 26.10.08

 

שרים עיראקיים בכירים תומכים בהסכם עם ארה"ב

מקורות מגוש הקואליציה השיעית המאוחדת דיווחו כי חמשת השרים הבכירים בממשלת עיראק -  שר ההגנה, שר הפנים, שר החוץ, שר האוצר ושר התכנון - מסכימים עקרונית לסעיפי ההסכם הביטחוני עם ארה"ב, להוציא הסתייגויות בלתי משמעותיות מכמה סעיפים.

אל-צבאח (עיראק), 26.10.08

 

עיראק: החלה שיבה של משפחות נוצריות למוצול

מקור ביטחוני במחוז נינוה הודיע כי משפחות נוצריות שנעקרו ממוצול החלו לשוב לבתיהן וכי בימים הקרובים נהיה עדים לחזרה של משפחות רבות נוספות.

אל-צבאח (עיראק), 27.10.08

 

חודשו הטיסות בקו איסטנבול-בגדאד

משרד התחבורה התורכי הודיע על חידוש טיסותיה הסדירות של חברת התעופה התורכית בקו איסטנבול-בגדאד, החל מאתמול, 26.10.08, לאחר הפסקה של 17 שנה.

אל-זמאן (עיראק),  26.10.08

 

ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לעיראק

אל-ג'רידה (כווית), 26.10.08/ מחמד אל-עדואני 

 

סעודיה: בתי"ס לבנות אינם מוגנים

מינהלת החינוך לבנות בסעודיה אסרה על בתיה"ס לבנות להתקשר עם ההגנה האזרחית במזרח המדינה לצורך טיפול במקרים בהם אבטחת בתי הספר וסביבתם לקויה. בתגובה לאיסור, אמר מנכ"ל ההגנה האזרחית באזור כי זו התרשלות והפקרת ביטחונן של הבנות. 

עוכאט' (סעודיה), 25.10.08.

 

מחאה נגד מעצרם של רפורמיסטים בסעודיה

פעילים התומכים ברפורמיסטים העצורים בבתי הכלא בסעודיה, קראו לתושבים לשבות רעב ב-6 וב-7 בנובמבר, במחאה על המשך מעצרם של הרפורמיסטים ועל אי-העמדתם למשפט ציבורי הוגן.

www.islamonline.net, 25.10.08.

 

סודאן: גינוי למשלחת האו"ם במדינה

דובר משרד החוץ הסודאני, עלי אל-צאדק, גינה את משלחת האו"ם בח'רטום, לאחר שהיומון אל-ראי אל-עאם, המקורב למשטר, דיווח כי פקידים במשלחת התכתבו עם התובע הכללי בביהמ"ש הפלילי הבינ"ל. אל-צאדק אמר שהדבר  "חמור", וכי אין למשלחת האו"ם זכות לפעול מחוץ לתחום המנדט שלה - פיקוח על הסכם השלום בין צפון סודאן לדרומה. עוד אמר כי, ממשלת סודאן שומרת על זכותה להחליט על סילוק ארגונים זרים המפרים הסכמים המעגנים את נוכחותם במדינה.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 26.10.08 

 

קניה לסודאן: איננו מבריחים נשק למורדים

שגריר קניה בסודאן, רוברט סונגו, דחה טענות על הברחת נשק מקניה לדרום סודאן והזהיר שהמשך טענות כאלה מצד ממשלת סודאן, ידרדר את היחסים בין במדינות. השגריר הקנייתי ציין כי הנשק שנמצא בספינה האוקראינית שנחטפה ע"י פיראטים סומלים, מיועד לקניה ולא להברחה לדרום סודאן, כפי שנטען.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.10.08 

 

ועידה נוספת בנושא שיח הדתות תתקיים באו"ם

ב-10.11.08 צפויה להיפתח בבנייני האו"ם ועידה לדיאלוג בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות, שתימשך יומיים. הוועידה היא ביוזמתו של מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז. יצוין כי ועידה דומה ביוזמת המלך התקיימה במדריד, ביולי השנה. המלך עבדאללה הודיע כי על כוונתו להגיע לארה"ב כדי להמשיך לקדם את הדיאלוג בין הדתות.

אל-חיאת (לונדון), 25.10.08, אל-וטן (סעודיה), 26.10.08.

 

בלגיה: אישה התמנתה למשרת אמאם

מסגד בדרום בלגיה מינה אישה למשרת אמאם, בלא שיותר לה לשאת דרשות ולנהל את התפילות, אלא לפקח על פעילות הדעוה. "המועצה המבצעת של המוסלמים בבלגיה", האחראית על ענייני הפולחן של המוסלמים במדינה, הודיעה כי זהו צעד זה בלתי חוקי משום שכל מינוי של אמאם צריך לעבור דרכה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.10.08

 

בכיר בחמאס: פגיעה באל-אקצא -  תוביל לעקירת ישראל

נציג החמאס בלבנון – חבר הלשכה המדינית של התנועה, אוסאמה חמדאן - הזהיר כי במקרה של פגיעה במסגד אל-אקצא, תמצא עצמה ישראל  מול כל המוסלמים, המוכנים למות למען אל-אקצא. לדבריו, תהיה זו  תחילת עקירתה של ישראל ולא תחילתה של אינתיפאדה שלישית.

אל-קדס (ירושלים), 25.10.08

 

אלג'יריה: מנהל הספריה הלאומית פוטר בעקבות הרצאה ביקורתית  

שרת התרבות והתקשורת של אלג'יריה פיטרה את מנהל הספרייה הלאומית של אלג'יריה, ד"ר אמין אל-זאוי, בשל  הזמנתו של המשורר הסורי אדוניס להרצות שם. דברי אדוניס, על הצורך להתנתק מהדת ולבנות חברה אזרחית, חוללו סערה בקרב חוגים אסלאמיסטיים במדינה. סופרים ומשכילים אלג'יראים טענו שהפיטורים הם מעשה לא דמוקרטי הנוגד את חופש הביטוי .

www.elaph.com (27.10.08)  

 

המשבר הכלכלי – ארה"ב גוררת את העולם למצולות

פלסטין (רש"פ), 26.10.08/ עלאא' אל-לקטה