המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 22.10.2008
22/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 22.10.2008

 

בתקציר: אנשי דת באלג'יריה נגד המשורר אדוניס * מה הציע מישל עון לאיראנים? * שגרירות כוויתית בעיראק אחרי כ-20 שנה * איראן קוראת לשותפות אסטרטגית עם רוסיה * מנהיגים אסלאמיסטים מלבנון ביקרו בסוריה * רוסיה, איראן וקטר מקימות אופ"ק גז * דיווח על עסקת נשק גדולה בין לוב לרוסיה

 

רוסיה, איראן וקטר מקימות אופ"ק גז

שלוש יצרניות הגז הגדולות בעולם - רוסיה, איראן וקטר, סיכמו על הקמת ארגון גז משולש, לפי מודל אופ"ק. הארגון יתכנס ארבע פעמים בשנה וידון בסוגיות עיקריות בהתפתחויות שוק הגז העולמי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.10.08  

 

איראן קוראת לשותפות אסטרטגית עם רוסיה

בפגישתו עם סגן שר החוץ הרוסי סרגי ריבקוב, קרא מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, סעיד ג'לילי, למוסקבה לכונן "שותפות אסטרטגית מאוזנת" עם טהראן.

טהראן טיימס (איראן) 19.10.08

           

בכיר איראני: המערב נלחם במשבר הפיננסי ע"י מכירת נשק

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, המבקר בבחריין, אמר כי מדינות המערב פתחו במלחמה פסיכולוגית במזה"ת כדי למכור עוד נשק למדינות האזור, במטרה ליישב את המשבר הפיננסי הנוכחי.

אירנא (איראן), 22.10.08

 

דיווח: עון מציע לאיראנים לתמוך בפעולה סורית בלבנון

היומון האנטי-סורי, אל-סיאסה, דיווח כי יו"ר סיעת השינוי והרפורמה בלבנון, מישל עון, הציג לבכירים עמם נפגש באיראן תכנית הכוללת תמיכה איראנית בפעולה סורית קרובה בצפון לבנון נגד הקיצונים האסלאמיים; גיוס נוצרים עיראקים ככוח מאזן לסונים בלבנון; תיקון סעיפי הסכם טאא'ף לטובת השיעים והנוצרים; קיצור כהונת הנשיא סולימאן ובחירות מוקדמות לנשיאות בהן יוצג עון כיורשו. ע"פ הדיווח, האיראנים לא קיבלו, אך גם לא דחו את התכנית.

אל-סיאסה (כווית), 22.10.08

 

החפירות מתחת להר הבית

אל-דסתור (ירדן), 21.10.08 / עבדאללה דרקאוי  

 

אלג'יריה: אנשי דת נגד המשורר הסורי אדוניס

המשורר הסורי הידוע אדוניס, חולל סערה באלג'יריה בעקבות קריאתו להתנתק מהדת ולבנות חברה אזרחית, ובשל טענתו כי האסלאם איננו מכיר באישה כישות עצמאית וחזרה אליו - פירושה הכחדה תרבותית. דברי אדוניס נאמרו במסגרת הרצאה שנשא, עפ"י הזמנת הספרייה הלאומית של אלג'יריה. חכמי דת, מטיפים, וחברי פרלמנט אסלאמיסטים תקפו את אדוניס ואת שרת התרבות ח'לידה תומי, כמי שאחראית להזמנתו.

www.aafaq.org, 18.10.08; www.islamonline.net, 20.10.08  

 

השגריר הכוויתי המיועד הגיע לעיראק

השגריר הכוויתי המיועד בעיראק, עלי אל-מא'מן, הגיע אתמול לבגדאד ויגיש בקרוב לנשיא ג'לאל טלבאני, את כתב האמנתו. אל-מא'מן יהיה השגריר הכוויתי הראשון בעיראק מאז פלישתה לכווית בקיץ 1990.

אל-סיאסה (כווית), 22.10.08

 

דיווח: עסקת נשק גדולה בין לוב לרוסיה

סוכנות הידיעות הרוסית נובוסטי דיווחה שלוב עומדת לחתום על עסקת נשק עם רוסיה בשווי של שני  מיליארד דולר. העסקה תכלול טילי קרקע-אוויר S300PMU-2, Tor-M1, ו- Buk M1-2; מטוסיMiG 29SMT ו- Sukhoi 30MK; מטוסי אימון, מסוקים, כ-50 טנקים, וציוד אחר. העיתון המקוון אילאף דיווח שבתוך המשטר הלובי חלוקות הדעות סביב העסקה.

www.elaph.com, 22.10.08               

 

כותרת: "הפגנות בעיראק נגד ההסכם הביטחוני

[עם ארה"ב]";  באיור: איראן מפעילה בובה עם

השלט: "לא לכיבוש האמריקאי,  לא להסכם הביטחוני" 

 

אל-ג'רידה (כווית), 20.10.08 / מוחמד אל-עדואני      

 

סעד אל-דין אבראהים יגן על עצמו במשפט נגדו

מנהיג מפלגת החזית הדמוקרטית המצרית, ד"ר אוסאמה אל-ע'זאלי חרב, הודיע כי מפלגתו תערוך משפט עממי ליו"ר מרכז אבן ח'לדון למחקר ופיתוח, ד"ר סעד אל-דין אבראהים, ב-2.11.08 במטה המפלגה בקהיר. סעד אל-דין אבראהים ייצג את עצמו בדיונים באמצעות video conference.

אל-מצריון (מצרים), 21.10.08

 

מנהיגים אסלאמיסטים מלבנון ביקרו בסוריה

כמה מנהיגים של הזרמים האסלאמיים בטריפולי שבצפון לבנון אמרו כי ביקרו לאחרונה בדמשק ומסרו  להנהגה הסורית איגרת בה כתבו כי הם אינם נאמנים לסוריה, אך גם לא מתנגדים לה. מקורות לבנוניים מסרו כי צעד זה נועד ככל הנראה להוכיח כי לארגונים אלה אין קשר לסוריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.10.08

 

דייויד וולש מציג תנאים לשיפור יחסי סוריה-ארה"ב

דיוויד וולש, עוזר שרת החוץ האמריקאית, אמר כי כינון יחסים דיפלומטים בין סוריה ללבנון הוא צעד חשוב, אך על סוריה לפעול בעוד כמה תחומים כדי שיחסה של ארה"ב כלפיה תשתנה, ובהם: לחדול מהתערבות בנעשה בלבנון ולמנוע מעבר טרוריסטים לעיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.10.08

 

SONY דחתה שיווק משחק מחשב חדש בשל מחאת מוסלמי ארה"ב

חברת SONY החליטה לדחות את שיווקו של משחק המחשב החדש Little Big Planet, שאמור היה לצאת לשווקים מחרתיים, לקראת חג המולד. הסיבה לדחייה: מחאתם של נציגי הקהילה המוסלמית בארה"ב שטענו כי פסקול המשחק, המשלב פסוקי קוראן, פוגע באסלאם. חברת SONY התנצלה והתחייבה לתכנת את המשחק מחדש.

עקידתי (מצרים), 21.10.08

 

"בעיית הנוצרים במזרח"

אל-וטן (סוריה), 20.10.08 / פארס קרהבית  

 

דיווח: חשש באירופה מפני פיגוע התאבדות ימי שמקורו בלבנון  

היומון הלבנוני, אל-אח'באר, דיווח כי מדינות אירופאיות, בפרט כאלו השוכנות לחופי הים התיכון, הביעו חשש מפני פיגוע התאבדות ימי שיבצעו קבוצות קיצוניות בלבנון, או פיגוע בכוחות יוניפי"ל בדרום לבנון. במסר מרגיע של מדינות אלה לסוריה, הן מגלות הבנה לצעדיה מול הקיצוניות האסלאמית בלבנון ומציינות כי בבירותיהן מתוכננת פעילות לחשיפת קבוצות האופוזיציה הסוריות, הממומנות ע"י סעודיה.

אל-אח'באר (לבנון), 22.10.08