המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 20.10.2008
20/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 20.10.2008


בתקציר: מדליה לגב' אסד על תרומה לאנושות * נשיא רומניה חולק מחמאות לסוריה * מפגש באוקספורד בין בכירים ערביים וישראליים * "הג'יהאד" המצרי: יזמנו את המשבר העולמי * הסכם עיראקי-איראני בנושא נעדרי המלחמה * כווית תגרש 800 אלף עובדים זרים * ארה"ב: הסיוע ללבנון – יותר ממיליארד דולר


תיק דארפור: גם המורדים עומדים להיתבע

שופטי בית המשפט הפלילי הבינ"ל בהאג הקציבו לתובע לואיס אוקמפו עוד חודש לשם הגשת ראיות נוספות בתיק נגד נשיא סודאן עמר אל-בשיר, לפני שיחליטו אם להוציא צו מעצר נגדו. בכיר בממשלת סודאן אמר שהדבר מוכיח כי הנשיא חף מפשע והראיות נגדו קלושות ומפוברקות. בתוך כך הכריז התובע אוקמפו כי יגיש בקרוב תביעה נגד ארגון מורדי דארפור באשמת פשעי מלחמה, בגין התקפה שביצע בשנה שעברה על כוחות שמירת השלום של האו"ם בדארפור .

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.10.08, 19.10.08


סעודיה: כדורגל ללא סיסמאות דתיות

התאחדות הכדורגל הסעודית פרסמה בשבוע שעבר (13.10.08) הודעה שבה היא מקבלת את החלטת התאחדות הכדורגל הבינלאומית, האוסרת על השחקנים ללבוש חולצות הנושאות סיסמאות דתיות.

www.islamonline.net, 15.10.08


מדליה לאסמאא' אל-אסד על תרומה לאנושות

רעייתו של נשיא סוריה, אסמאא' אל-אסד, הוזמנה לאיטליה על מנת להשתתף בוועידה השנתית של מרכז המחקר Pio Manzù, ממנו תקבל את "מדליית הזהב של נשיא איטליה", המוענקת מדי שנה לאנשים התורמים לשיפור מצב האנושות.

אל-וטן (סוריה), 19.10.08


נשיא רומניה: "סוריה – המדינה החשובה באזור"

בראיון ליומון הסורי, אל-וטן, הביע נשיא רומניה, טראיאן בססקו, המגיע (20.10.08) לביקור רשמי בסוריה, תמיכה בהסכם לשת"פ הכלכלי בין סוריה לאירופה וציין כי סוריה היא המדינה החשובה באזור, היכולה לסייע לפיתרון המשברים במזה"ת.

אל-וטן (סוריה), 19.10.08


ראש חכמי הדת בפקיסטן: מותר להרוג אמריקאים בעיראק

ראש ארגון "מועצת חכמי הדת המאוחדים" הפקיסטני, אשר פרסם לפני כמה ימים פתוא האוסרת על ביצוע פיגועי התאבדות, אמר כי מותר לבצע פיגועי התאבדות נגד אמריקאים בעיראק היות ומדובר בחיילים כופרים שרוצים להרוג מוסלמים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.10.08


מפגש בין בכירים ערביים וישראלים באוקספורד

קבוצת אוקספורד למחקרים יזמה דיון בנושא יישום יוזמת השלום הסעודית, בהשתתפות מומחים ובכירים ערביים וישראליים. בין המשתתפים:תרכי אל-פיצל- ראש המודיעין הסעודי, שאמר כי אינו מייצג את סעודיה; ג'יבריל רג'וב- יועצו לשעבר של ערפאת; האלוף (מיל) דני רוטשילד, יו"ר המועצה הישראלית לשלום ובטחון.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 18.10.08


נתק בין חמאס לג'יהאד האסלאמי

מקורות פלסטינים דיווחו על נתק בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, עקב אי הזמנתם של ראש הג'יהאד האסלאמי, רמדאן שלח ובכיר נוסף בארגון ל"וועידת ירושלים", שנערכה בדוחא בשבוע שעבר. לדברי המקורות, תנועת החמאס מחקה את שמותיהם של חברי הג'יהאד מרשימות המוזמנים. בכיר בג'יהאד האסלאמי טען כי חמאס רצתה להשתלט לבדה על כספי התרומות בוועידה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 18.10.08


"הג'יהאד" המצרי לוקח אחריות על המשבר העולמי

חברי ארגון "הג'יהאד" המצרי אמרו כי הסיבה למשבר הכלכלי העולמי הם מאות מיליוני דולרים מזויפים שהפיצו קבוצות ג'יהדיסטיות בשווקי ההון בעולם, במטרה לפגוע בכלכלת ארה"ב. בגילוי דעת מטעם חברי הארגון, האסורים בבתי כלא במצרים, נכתב כי קרובה תבוסתם של אמריקה ובנות בריתה, וזהו גמול אלוהי.

www.islamouna.info , 19.10.08


עיראק: מסרים מרגיעים לכווית ערב ביקור אל-מאלכי

ערב ביקורו בכווית ומינוי שגריר כוויתי בעיראק, שלח ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, מסרים מרגיעים לכווית, לפיהם "תשנה עיראק את כל תוכניות הלימודים הפוגעות באחרים", שהוכנו בימי שלטונו של סדאם חוסיין, ובכלל זה תכניות המבטאות את השאיפה לספח את כווית לעיראק. אל-מאלכי הוסיף, כי דרוש זמן לשינוי, בשל המורכבות האתנית והדתית של האוכלוסיה בעיראק.

אל-סיאסה (כווית), 19.10.08


ארבעה חיילים איראנים חמושים נעצרו בעיראק

כוחות משמר הגבול העיראקי במחוז דיאלא, הגובל באיראן, עצרו ארבעה חיילים איראנים חמושים שנכנסו לתחום עיראק, צפונית-מזרחית לעיר בעקובה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.10.08


הסכם עיראקי-איראני בנושא נעדרי המלחמה

עיראק ואיראן חתמו על מזכר הבנה עם הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום, לפיו יפעלו שתי המדינות למען חשיפת גורלם של נעדרי המלחמה שהיתה ביניהן השנים 1988-1980.

אל-דוסתור (עיראק), 17.10.08


הדוד סאם מוכן לאיראן ולזולתה

www.krikater.net , 16.10.08/ מצטפא חסין


כווית: תוכנית לגירוש 800 אלף עובדים זרים

מחקר של המזכירות הכללית של הפרלמנט הכוויתי מגלה כי הכוויתיים הפכו למיעוט בארצם (31% מכלל התושבים) וכי לממשלה תכנית לגרש 800 אלף עובדים זרים בתוך שלוש שנים. בין המגורשים - 300 אלף עובדים ממדינה ערבית אחת; אנשים חולים; אנשים שברחו מגיוס בארצם, ומי שבאו לכווית מטעמי רמת חיים.

אל-סיאסה (כווית), 18.10.08


תנאי הטאלבאן למו"מ עם אפגניסטן

שר החוץ של טאלבאן לשעבר, אחמד מתוכל, הציג את תנאי תנועתו לקיום מו"מ עם ממשלת אפגניסטן: יציאת הכוחות הזרים מהמדינה והחלפתם בכוחות אסלאמיים; יישום השריעה האסלאמית באפגניסטן.

אל-וטן (סעודיה), 20.10.08


שגרירת ארה"ב בלבנון: הסיוע ללבנון מעל מיליארד דולר

שגרירת ארה"ב, מישל סיסון, אמרה כי הסיוע האמריקאי ללבנון הוא בסך של למעלה ממיליארד דולר וכי תכנית האימונים והציוד של צבא לבנון תעלה יותר מ-400 מיליון דולר . לדבריה, סיוע זה מעיד על התמיכה האמריקאית בלבנון שתימשך גם בתקופת הממשל החדש.

אל-ראי (כווית), 20.10.08


ההסכם הביטחוני בין ארה"ב ועיראק;

מימין: נורי אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק

אל-שרק (קטר), 18.10.08/ עלאא' אל-לקטה


ירדן: משורר נעצר בגין "פגיעה באסלאם"

התובע הכללי בירדן עצר את המשורר הירדני אסלאם סמחאן לפני 15 יום ועד לתום חקירתו, בגין "פגיעה בדת האסלאם". סמחאן נעצר בשל תביעה שהגישה נגדו הרשות לפרסומים והפצה שטענה כי הוא פרסם והפיץ שירים הכוללים פסוקים מהקוראן, בלא שקיבל היתר מן הרשות.

אל-מסתקבל (לבנון), 20.10.08


אל-מאלכי: הסכם עם וושינגטון, יקדם הסכם עם בריטניה

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר כי אישור ההסכם הביטחוני עם ארה"ב, יקל על חתימת הסכם עם בריטניה לגבי עתיד כוחותיה בעיראק. הוא הדגיש את רצונה של ממשלתו להדק את שיתוף הפעולה הכלכלי, המדעי והתרבותי עם בריטניה וקרא לחברות בריטיות להשקיע בעיראק.

אל-צבאח (עיראק), 19.10.08


סיסתאני מזהיר מפני ויתורים במסגרת ההסכם עם ארה"ב

אחמד אל-צאפי, נציגו של פוסק ההלכה השיעי הבכיר, עלי אל-סיסתאני, הזהיר את הפרלמנט העיראקי, העומד להכריע בנושא ההסכם הביטחוני עם ארה"ב, מפני האחריות ההיסטורית הרובצת לפתחו. לדבריו, "העם העיראקי יסרב לכל ויתור על הריבונות והעצמאות; דור זה והבאים אחריו, לא יסלחו למי שיתרשל במילוי תפקידו ההיסטורי החשוב". עוד אמר, כי העובדה שאל-סיסתאני הסמיך את הפרלמנט להחליט על ההסכם, איננה מלמדת שהוא חסר עמדה בנושא.

www.nahrainnet.net, 17.10.08


החמור הדמוקרטי והפיל הרפובליקאי – סמלי הבחירות בארה"ב -

מול סמל הבחירות בארצות ערב

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 18.10.08/ עמאד חג'אג'