המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 13.10.2008
13/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 13.10.2008


בתקציר: איראן: כרובי רץ לנשיאות * צרפת ואיטליה מציעות לצרף את מצרים ל-G8 * מרוץ חימוש בין ח'רטום לדרום סודאן * תשרין: "ארה"ב – אימפריה מקרטון" * בכיר בחמאס: חיילנו יגיעו לעכו כמנצחים * שר הפנים הסעודי מזהיר מפני "אל-קאעדה" * בכיר איראני: אנחנו מייצרים כלי שיט המופעלים מרחוק


סעודיה: אין לקיים מופעי רחוב חריגים בחג

המשרד הסעודי לעניינים עירוניים וכפריים אסר לקיים במהלך חגיגות "עיד אל-פטר" מופעי רחוב דוגמת גרירת מכוניות בשיניים, שכיבה על מסמרים, משחק בחיות וכד'. האיסור נסמך על פסק הלכה שפורסם בעבר על-ידי המוסד לפסיקה הלכתית בסעודיה ["דאר אל-אפתאא"] האוסר קיום מופעי רחוב יוצאי דופן.

שמס (סעודיה), 11.10.08


שר הפנים הסעודי: להיזהר מ"אל-קאעדה"

שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, הזהיר כי הסכנה הטמונה באידיאולוגיה של ארגון אל-קאעדה עדיין מאיימת על ביטחונה של סעודיה, ואמר כי משרד המשפטים הסעודי בחר יו"ר שיהיה אחראי על משפטם של הקיצונים המעורבים בטרור במדינה.

עוכאט' (סעודיה), 13.10.08


עיראק: התנכלות לנוצרים במחוז נינווה

גורמים במחוז נינווה אישרו כי נגד הנוצרים במחוז מתנהל מסע של רצח וגירוש, שהביא לעקירתם של 200 משפחות ממרכז העיר מוצול לכיוון הפרברים והכפרים שמצפון לה. ראש מועצת נפת תלכיפ, דרמאן חאג'י, הטיל את האחריות למעשים על "ארגוני טרור" וטען כי מדובר בתגובה לדרישת הנוצרים להחזיר לחוק הבחירות למועצות המקומיות את סעיף 50 [העוסק בזכויות המיעוטים].

אל-מדא (עיראק), 11.10.08


ח"פ עיראקי: איראן ונאמניה מונעים הסכם עם ארה"ב

חבר הפרלמנט העיראקי סאמי אל-עסכרי, החבר בגוש הקואליציה [השיעית] העיראקית המאוחדת, האשים את איראן ואת המועצה האסלאמית העליונה - הגורם הגדול בקואליציה זו - בהכשלת החתימה על ההסכם העיראקי-אמריקאי, אף שרוב הגורמים הפוליטיים במדינה תומכים בו. לדבריו, התקרבות מועד החתימה תחריף את ההתנגדות העממית לחתימה מצד גורמים שבשמם סירב לנקוב.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 13.10.08


המשבר הכלכלי העולמי

אל-מדינה (סעודיה), 11.10.08/ עלאא' אל-לקטה


אל-מלאכי: סוגיית חסינות האמריקאים מעכבת ההסכם עימם

בעקבות ביקור (9.10.08) שערך נורי אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק, אצל פוסק ההלכה השיעי הבכיר איאתאללה עלי אל-סיסתאני, בנג'ף – שנועד לעדכנו בפרטי ההסכם הביטחוני בין עיראק לארה"ב - אמר אל-מאלכי כי נושא החסינות המשפטית לחיילים ולאזרחים האמריקאיים בעיראק עדיין מעכב את השגת ההסכם, אף "שארה"ב עשתה ויתורים גדולים ביותר". לדבריו, הוסכם כי נוכחות הכוחות האמריקאיים בשטח עיראק תסתיים לחלוטין ב-31.12.2011 והנוכחות בערים ובריכוזי אוכלוסין ב-31.6.2009.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 12.10.08


מרוקו: "התנועה העממית" במו"מ להצטרפות אל סיעת אל-המה

מפלגת "התנועה העממית" במרוקו מנהלת מו"מ על הצטרפותה לסיעה המאוחדת החדשה של פואד עלי אל-המה. אם התוכנית תצא לפועל, לסיעה יהיו למעלה מ-100 מושבים בפרלמנט, דבר שיהפוך אותה לכוח הדומיננטי ברשות המחוקקת. התנועה העממית היא מפלגה כפרית/בֶרבֶרית.

www.elaph.com, 10.10.08

היום הלאומי לאישה המרוקאית

ביום 10.10.08 צוין במרוקו היום הלאומי של האישה המרוקאית. לרגל יום זה פרסמה קבוצת מחוקקות מרוקאיות דרישה להקמת מנגנונים שיבטיחו ייצוג הולם לנשים, במיוחד במוסדות השלטון המקומי. ההודעה גם הצביעה על הישגי השנים האחרונות, בהם - חוק המשפחה שהתקבל ב-2004.

www.aafaq.org, 10.10.08


איראן: כרובי מועמד לבחירות לנשיאות ב-2009

מזכ"ל הקבוצה האופוזיציונית אעתמאד-י מלי ויו"ר המג'לס לשעבר, מהדי כרובי, הודיע כי יתמודד בבחירות לנשיאות ביוני 2009. כרובי הפסיד בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות 2005 והתפטר מכל תפקידיו במשטר במחאה על זיוף תוצאותיהן.

אירנא (איראן), 12.10.08


דיווח: כוחות הבסיג' באיראן הרגו ארבעה כורדים

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי כוחות הבסיג' האיראניים הרגו ארבעה פעילים כורדים במהלך מהומות שאירעו בשבוע שעבר במחוז כורדיסטאן האיראנית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.10.08


בכיר איראני: אנחנו מפתחים כלי שיט הנשלטים מרחוק

סגן מפקד חיל הים במשמרות המהפכה של איראן, עלי פדאוי, אמר כי משמרות המהפכה מפתחים כלי שיט לא מאוישים הנשלטים מרחוק, ולהפעלתם תהיה השפעה רבה על הנעשה במפרץ הפרסי.

פארס (איראן), 8.10.08


איראן: פעיל זכויות אדם בולט שוחרר ממאסר

שלטונות איראן שחררו, לאחר שנת מאסר, את פעיל זכויות האדם עמאד א-דין באקי, ראש האגודה להגנה על זכויות האסירים במדינה. באקי, שהואשם בתעמולה נגד המשטר ופגיעה בביטחון הלאומי, שהה לאחרונה בביתו בשל הידרדרות במצבו הבריאותי. לבאקי מצפים עוד שני אישומים בבית-המשפט.

כארגוזאראן (איראן), 11.10.08; advarnews.us, 10.10.08


ארה"ב והמשבר הכלכלי; בתמונה: קארל מרקס

אל-וטן (קטר), 11.10.08/ אילי צליבא


תשרין: "ארה"ב – אימפריה מקרטון"

מאמר המערכת ביומון הסורי הממסדי תשרין, טען כי בעקבות המשבר הכלכלי העולמי הפכה ארה"ב ל"אימפריה מקרטון" וישנה הסכמה בינ"ל על כך שבגין מדיניותו השגויה של ממשל בוש, איבדה ארה"ב לעד את מעמדה כמנהיגת הכלכלה העולמית.

תשרין (סוריה), 11.10.08


שה"ח הסורי: "מצפים ליוזמה סעודית לשיפור היחסים"

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, הביע תקווה שסעודיה תנקוט ביוזמה לשיפור היחסים בין שתי המדינות, בדומה ליוזמות שנקטו לאחרונה ארה"ב ומדינות אירופה כלפי סוריה.

אל-וטן (סוריה), 13.10.08


דיווח: אפשרות של פעולה סורית מוגבלת בלבנון

מקורבים להנהגה הסורית הזהירו כי הכוחות הסוריים עשויים לבצע פעולה מוגבלת בלבנון - כדי להגן על בטחונה וקיומה של סוריה - אם תמשיך הנהגת לבנון למנוע מן הצבא למלא את תפקידו בצפון המדינה ולשים קץ לקבוצות הסלפיות-פונדמנטליסטיות הפועלות שם. ברמזו לדברי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כי "אזור צפון לבנון הפך להיות מעוז של קיצוניות המהווה סכנה לסוריה", אמר (12.10.08) נשיא לבנון, מישל סולימאן כי חברותו של לבנוני מאזור מסוים בחוליית טרור, אין פירושה שהאזור ממנו בא הוא אזור טרוריסטי. לדבריו, צפון לבנון ידוע כאזור בו יש תמיכה בצבא ובמולדת. עורך היומון הסורי אל-וטן, וצ'ח עאבד רבה, כתב במאמרו כי "סוריה יצאה מלבנון לבלי שוב והיא לא תקריב קורבנות נוספים למענה".

אל-נהאר (לבנון), 13.10.08; אל-וטן (סוריה), 13.10.08; אל-ראי (כווית), 11.10.08


קריקטורה בסעודיה: מקיין ואובאמה – בובות בידי היהודי

אל-וטן (סעודיה), 11.10.08/ ג'יהאד עוורתאני


לבנון: נעצרה חוליה שביצעה הפיגועים בטריפולי

צבא לבנון הודיע (12.10.08) על מעצרם של כמה מחברי חוליית הטרור שביצעה את הפיגועים האחרונים בטריפולי. על פי הדיווח, חברי החוליה נתפסו כשבידיהם חגורת נפץ שנועדה לביצוע פיגוע נוסף. מקורות ביטחוניים מסרו לערוץ הלבנוני אל-מסתקבל, כי העצורים קשורים לארגון "פתח אל-אסלאם". היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי בעקבות מעצר החוליה ביקשה לבנון מסוריה להגביר את צעדיה הביטחוניים לאורך הגבול עם לבנון כדי למנוע מחברי חוליה שלא נתפסו לעבור לשטח סוריה. דווח כי סוריה נענתה לבקשה והבטיחה כי אם תעצור את מי מחברי החוליה, הוא יוסגר ללבנון.

אל-ספיר, אל-מסתקבל (לבנון), 13.10.08


מישל עון: איראן - הכוח היחיד הניצב על רגליו במזה"ת

יו"ר סיעת השינוי והרפורמה בלבנון, מישל עון, אמר ערב ביקורו באיראן, כי לבנון זקוקה לידידות ולתמיכה של איראן - הכוח האזורי היחיד הניצב על רגליו. לדבריו, רבים יצטרפו לעמדתו כשיבינו שהנתונים באזור ישתנו בקרוב. היומון הלבנוני אל-מסתקבל תקף את עון, אותו כינה "גנרל איראני", וטען כי ביקורו באיראן מהווה נקודת שיא במדיניותו שהעדיפה את הציר הסורי-איראני, וכל שחסר היה שיקרא: "מוות לאמריקה".
אל-ספיר, אל-אח'באר (לבנון), 11.10.08; אל-מסתקבל (לבנון), 12.10.08


בכיר בחמאס: חיילנו יגיעו לעכו כמנצחים

מזכיר סיעת החמאס במועצה המחוקקת, מושיר אל-מצרי, הצהיר בעצרת תמיכה בתושבי עכו, כי יבוא יום שבו ייכנסו חיילי החמאס לעכו כמנצחים. לדבריו, ערביי ישראל ביפו, בחיפה, בצפת ובעכו ממתינים לצבא השחרור, כדי להצטרף אליו ולשחרר את הארץ. בכיר בג'יהאד האסלאמי, ד"ר מחמד אל-הנדי, אמר כי האירועים בעכו מקרבים את הפלסטינים לניצחון ולסילוקה של ישראל.

www.palestine-info.info, 11.10.08; אל-חיאת (לונדון), 13.10.08


שרי המשפטים הערבים דוחים את התביעה נגד בשיר

בתום ישיבה מיוחדת בקהיר (12.10.08) הודיעו שרי המשפטים של הליע"ר על הזדהותם עם סודאן בעמידתה מול ביהמ"ש הפלילי הבינ"ל בהאג וציינו כי אין בסיס משפטי לבקשת התביעה בהאג להוציא צו מעצר נגד הנשיא בשיר. בניסיון להתמודד עם התביעה הבינ"ל, הודיע שר המשפטים הסודאני, עבד אל-באסט סבדראת כי עלי כושייב, סודאני המבוקש בגין פשעים בדארפור, יובא בקרוב למשפט בסודאן; בנוסף, דיווח דיפלומט אירופי שסודאן הביעה בפני צרפת את נכונותה להעביר מתפקידו את השר לעניינים הומאניטאריים אחמד הארון, המבוקש אף הוא בידי ביהמ"ש הבינ"ל. ואולם, ממשלת סודאן סירבה לדרישת צרפת לשתף פעולה עם ביהמ"ש הבינ"ל בהעמדתו לדין.

אל-צחאפה, Sudan Tribune (סודאן), 13.10.08


מרוץ חימוש בין ח'רטום לדרום סודאן

מקורות צבאיים בסודאן מסרו כי מתנהל כעת מרוץ חימוש חשאי בין התנועה העממית לשחרור סודאן, המייצגת את דרום סודאן, לבין מפלגת הקונגרס הלאומי של הנשיא אל-בשיר. פרשנים הסבירו שהצדדים מתחמשים נוכח התגברות החשש לפריצה מחודשת של מלחמת אזרחים בין צפון סודאן לדרומה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.10.08


דוחה: ועידה כלל אסלאמית בנושא ירושלים

ועידה שהתקיימה בדוחה בירת קטר (12.10.08), דנה בתמיכה בפלסטינים, בירושלים ובמאבק נגד ייהודה. בין המשתתפים: השיח' יוסף אל-קרדאוי; ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, וסגנו מוסא אבו מרזוק; מזכ"ל 'האגודה האיראנית לתמיכה באינתיפאדה', עלי אכבר מוחתשמי-פור; יועצו הבכיר של מנהיג איראן ח'אמנאי, עלי אכבר ולאיתי, שהוזמן כאורחו האישי של קרדאוי.

אל-ראיה (קטר), .0811.10; מהר (איראן), 11.10.08


עלי אכבר וליאתי והשיח' אל-קרדאוי

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 13.10.08


עלמאא' מאל-אזהר: פתרון אסלאמי למשבר הכלכלי העולמי

עלמאא' מאל-אזהר קראו לקיים פסגה של מומחים לכלכלה אסלאמית שתפעל לפתרון מהיר של המשבר הכלכלי העולמי בכלים אסלאמיים. ד"ר עבד אל-פתאח אל-שיח', חבר האקדמיה למחקרים אסלמאיים, אמר כי הכלכלה האסלאמית היא גלגל ההצלה ליציאה מהמשבר; השיח' צאלח כאמל, יו"ר התאחדות הבנקים האסלאמיים, טען כי בשל הפרת איסורו של אללה בעניין הריבית, השטן מעניש כעת את העולם.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.10.08


צרפת ואיטליה מציעות לצרף את מצרים ל-G8

במהלך פגישת שה"ח הצרפתי ברנאר קושנר ונשיא מצרים חסני מובארכ, אמש (11.10.08) בקהיר, אמר קושנר כי צרפת תומכת ברעיונותיה של איטליה בעניין צירופה של מצרים לקבוצת ה- G8.

אל-אהראם (מצרים), 12.10.08