המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 8.10.2008
8/10/2008
מה חדש? סיכום יומי 8.10.2008


בתקציר: בקרוב - שגרירות מצרית בעיראק * תורכיה: נגיב צבאית רק נגד אנשי ה-PKK * דיון בחסות סרקוזי ואמי קטר על לימודי הערבית בצרפת * מקורות סוריים: ארה"ב פועלת לשיפור יחסיה עם סוריה * צרפת תומכת ביוזמת התיווך בין אפגניסטאן לטאלבאן * אתר אינטרנט איראני: יש שגרירויות ערביות חתרניות


יומון איראני: שת"פ בטחוני סעודי ישראלי

מאמר ביומון האיראני רסאלת טען כי שגרירויות סעודיה בכמה ממדינות האזור הפכו לבסיסי ריגול וכי פרסומים בסעודיה חשפו קיום פגישות ביטחוניות סודיות בין בכירים ביטחוניים ישראליים וסעודיים. כך, למשל, דווח כי בשלהי אוגוסט 2008 נערכה באחת ממדינות המפרץ פגישה בין בכירים ביטחוניים מישראל, ארה"ב, צרפת וכמה מדינות ערביות מהאזור, כדי לדון בצעדים ביטחוניים נגד מדינות המתנגדות למדיניות האמריקאית במזה"ת. לטענת היומון, בשל ויכוחים בתוך בית המלוכה הסעודי בנושא היחסים עם ישראל, נערכות השיחות האלו בשגרירויות סעודיות במדינות ערביות ובחשאי, מכיוון שאין לסעודיה אומץ לדון עם ישראל בגלוי.

רסאלת (איראן), 6.10.08


גינוי על סגירת אמצעי תקשורת בתימן

ארגון "עיתונאיות ללא מגבלות" גינה את שלטונות תימן על סגירת 21 תחנות רדיו, בשבע שעבור, בטענה של חוסר רישוי. הארגון קרא לכל מי שחופש הדיבור יקר לו, ללחוץ על השלטונות כדי שיעמדו בהתחייבויותיהם הבינלאומיות לכיבוד זכויות האדם.

www.aafaq.org, 7.10.08


איראן מתקדמת בפרויקט הגרעין בזכות מדיניות מניפולטיבית

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.10.08/ אמג'ד רסמי


עיראק: ועידה לקירוב לבבות בין האסכולות השונות

למעלה מ-30 אנשי דת, פוליטיקאים ואנשי אקדמיה עיראקיים, התכנסו (7.10.08) בארביל, כהכנה לוועידה הצפויה להיערך בבגדאד, במטרה לקרב בין האסכולות והדתות השונות בעיראק, ולהביא לדו-קיום ביניהן.

אל-צבאח (עיראק), 8.10.08


מצרים תפתח בקרוב שגרירות בעיראק

תת שר החוץ העיראקי, לביד עבאוי, הודיע כי אחת מתוצאות ביקורו האחרון של שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, בבגדאד, הוא הסכם בדבר העלאת הייצוג הדיפלומטיים בין שתי המדינות לרמת שגרירות. לדבריו, השגרירות המצרית בעיראק תיפתח לאחר שיימצא לה מקום מתאים.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 8.10.08

תורכיה: נגיב רק נגד אנשי ה-PKK

ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לפעולה צבאית אפשרית נגד הלוחמים הכורדים בשטח עיראק - שהרגו 17 חיילים תורכים ב- 1.10.08 - והדגיש כי פעולה כזו תכוון רק נגד הטרוריסטים הכורדים של ה- PKK, ולא נגד תושבי חבל כורדיסטן או ממשל האוטונומיה הכורדית העיראקית שם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.10.08


דיון בחסות הנשיא סרקוזי ואמיר קטר על לימוד הערבית בצרפת

היום ( 8.10.08 ) יתקיים באולם האסיפה הלאומית בצרפת דיון בנושא לימוד השפה והתרבות הערבית בצרפת, בחסות הנשיא הצרפתי ניקולא סרקוזי ואמיר קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אל ת'אני. בדיון ישתתפו פוליטיקאים, אנשי אקדמיה ואינטלקטואלים משתי המדינות.

אל-ראיה (קטר), 7.10.08

אתר אינטרנט איראני מאשים שגרירויות ערביות בחתרנות

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען כי כמה שגרירויות באיראן – ברובן ערביות - מנצלות את חסינותן וחותרות תחת הביטחון הלאומי של איראן. האתר קבל על כך שבכירים בנציגויות הזרות עוסקים בהברחות וגריפת רווחים ביטחוניים וכלכליים באיראן.

תאבנאק (איראן), 7.10.08


הערבים מברכים את האב אחמדי-נז'אד והאם

קונדוליזה רייס על הרך הנולד – עיראק החדשה

אל-ג'רידה (כווית), 7.10.08/ עבד אל-קאדר איוב


שביתה בערי איראן בעקבות הטלת מע"מ

סוכנות הידיעות האיראנית אילנא דיווחה על שביתה שפרצה לפני חמישה ימים בשווקי הזהב באצפהאן, במשהד, בתבריז ובשיראז בעקבות הטלת מס ערך מוסף ע"י הממשלה. על פי הדיווח, בעלי עסקים נוספים הצטרפו לשביתה וכעת היא מקיפה את השוק באצפהאן והחנויות במרכז העיר. לדברי היומון אעתמאד, איימו קמעונאים מהשוק באצפהאן לסגור את חשבונותיהם בבנקים וחלק מראשי הבזאר משכו את פיקדונותיהם.

אעתמאד, כארגוזאראן (איראן), 8.10.08; אילנא, (איראן), 7.10.08


מקורות סוריים: ארה"ב פועלת לשיפור יחסיה עם סוריה

מקורות סוריים יודעי דבר, שהשתתפו בחודש שעבר בעצרת האו"ם בניו-יורק, העריכו כי משה"ח האמריקאי מעוניין להצטרף לקו האירופאי כלפי סוריה לאחר שהבין כי מדיניות הבידוד כלפיה נכשלה. לדבריהם, סוריה מעוניינת בהכשרת הקרקע לשיפור היחסים עם הממשל האמריקאי הבא מאחר ולממשל בוש לא נותר זמן לצעדים מהותיים.

אל-וטן (סוריה), 10.8.08


צרפת תומכת ביוזמת התיווך בין אפגניסטאן לטאלבאן

שה"ח הצרפתי ברנאר קושנר, הודיע כי על תמיכת מדינתו ביוזמת התיווך בין ממשלת אפגניסטאן לבין תנועת הטאלבאן ואף הציע לקיים בפריס ועידה בהשתתפות המדינות השכנות - ביניהן איראן ופקיסטאן - בכדי לסייע בקידום השלום במדינה. דברי קושנר באו לאחר דיווחים על מעורבות סעודית ביוזמה להביא לסיום האלימות באפגניסטאן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.10.08