המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.10.2008
7/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 7.10.2008

 

בתקציר: יומון איראני: לרסן את קרדאוי * משלחת פרלמנטרית עיראקית באיראן * קריאות בעזה להעמיד את מחמוד עבאס לדין * סעודיה: פתוא נגד צפייה הדדית של מאורסים במסנג'ר * מי עומד מאחורי "חזבאללה" הפלסטיני? * סיוע אמריקאי לצבא לבנון *  אלג'יריה: אבנים הושלכו על רה"מ ושר הפנים

 

דיווח על יירוט מטוס פאלקון אמריקאי בידי איראן

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה – בלא ציון תאריך - כי מטוסי קרב איראניים יירטו מטוס פאלקון אמריקאי שחדר למרחב האווירי של איראן מכיוון תורכיה ואילצוהו לנחות בשדה תעופה באיראן. אתר האינטרנט ג'האן טען כי המטוס אולץ לנחות בשדה התעופה מהראבאד, בטהראן. לפי הדיווחים, חמשת אנשי הביטחון ושלושת האזרחים שהיו במטוס, נחקרו בשדה התעופה ושוחררו למחרת על מטוסם, כשהתברר שהם חדרו למרחב האווירי של איראן בטעות כשהיו בדרכם לאפגניסטאן.

פארס, ג'האן, (איראן), 7.10.08

 

יומון איראני: על ממשלת קטר לפעול נגד קרדאוי

מאמר ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי, המזוהה עם הסמינרים הדתיים בקום, טען כי השיח' יוסף קרדאוי מוביל לפילוג בעולם האסלאם וקרא לו להתנצל על דבריו נגד השיעים. המאמר תבע ממשלת קטר לפעול נגד קרדאוי והאשים תחנת אל-ג'זירה הקטרית - "הרמקול של אלקאעדה" - בהסתה נגד השיעים, שנועדה לחולל מלחמת אחים בין המוסלמים.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 4.10.08

 

אתר איראני: איראן לעולם לא תוותר הריבונות בשלושת האיים

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק איים כי אם תמשיך איחוד האמירויות הערביות לתבוע ריבונות על שלושת איי המריבה במפרץ (טנב הגדול, טנב הקטן ואבו מוסא), תתבע איראן לחדש את "ריבונותה ההיסטורית" על בחריין ועל האיים והחופים בצפון ובדרום המפרץ. האתר קבע כי איראן לעולם לא תוותר על ריבונותה באיים, המהווים אתר אסטרטגי השולט על תזוזות כל כלי השיט במפרץ. 

תאבנאק (איראן), 5.10.08

 

איראן קובלת בפני סולאנה

במכתב ששיגרה (6.10.08) למתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי ונציג ה-5+1, חאוויר סולאנה, טענה איראן כי ה-5+1 נוקטות כלפיה מדיניות של  "סחבת" ואיומים במקום לגלות רצון כן לפתור את משבר הגרעין האיראני באמצעות דיאלוג. איראן חזרה על הצעתה מלפני כחצי שנה לפתרון הבעיות הגלובלית, הכוללת דרישה להתפרקות המעצמות מנשק גרעיני שברשותן.

אירנא (איראן), 7.10.08

 

יומון איראני: אין לסמוך על סין ורוסיה

היומון האיראני ג'ומהורי אסלאמי קרא לאיראן שלא לסמוך על גיבוי דיפלומטי מצד סין ורוסיה במועה"ב לאחר שתמכו מסיבות אינטרסנטיות בהחלטה 1835 של המועצה בנושא הסנקציות על איראן. מאותה סיבה העריך ציר המג'לס האיראני, חשמתאללה פלאחת-פישה, שרוסיה לא תפעיל את זכות הווטו שלה לטובת איראן במועצת הביטחון.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7.10.08; פארס (איראן), 5.10.08

 

מפגש בעיראק בין מצבאח יזדי לעלי סיסתאני

סוכנות הידיעות האיראנית אירנא דיווחה כי במסגרת ביקור בן שבוע שהוא מקיים בעיראק, נפגש איתאללה מצבאח יזדי, פטרונו של אחמדי-נז'אד, עם האיתאללה הבכיר בעיראק, עלי סיסתאני. הפגישה התקיימה בעיר נג'ף. 

אירנא (איראן), 6.10.08

 

משלחת פרלמנטרית עיראקית באיראן

יו"ר הפרלמנט העיראקי מחמוד אל-משהדאני יצא היום בראש משלחת פרלמנטרית לביקור רשמי בן יומיים באיראן, ע"פ הזמנת עמיתו האיראני עלי לאריג'אני. לדברי אל-משהדאני, מטרת הביקור היא ללמוד על עמדתה הרשמית של איראן כלפי ההסכם הביטחוני בין עיראק לבין ארה"ב, שהובא לאישורה הסופי של ממשלת עיראק. יצוין כי הביקור נועד להתחיל אתמול, ואולם מטוסו של אל-משהדאני לא קיבל אישור נחיתה בשדה התעופה "אל-ח'ומיני" בטהראן ושב לבגדאד. איראן התנצלה, ייחסה את התקרית לסיבות טכניות, ושלחה מטוס מיוחד שהביא היום את המשלחת לטהראן.

www.aswataliraq.info , אירנא (איראן), 7.10.08 

 

בחירות בארה"ב – אובאמה ומקיין מחזרים אחרי לבני

אל-דסתור (ירדן), 6.10.08/ ג'לאל אל-רפאעי

 

הוגה דעות סודאני: הערבים התעלמו ממעשי הזוועה בדארפור

האופוזיציונר והוגה הדעות הסודאני חסן אל-תראבי, האשים את הערבים בכך שעד להגשת התביעה נגד הנשיא בשיר הם התעלמו מאנשי דארפור, למרות שנשותיהם המוסלמיות נאנסו וכפריהם נשרפו. לדבריו, על הנשיא בשיר, שידע על הפשעים בדארפור, לעמוד לדין בביהמ"ש הפלילי הבינ"ל, כיוון שלפי חוקי האסלאם אין חסינות לאיש – גם לא לראשי מדינות. אל-תראבי דחה את הטענות שמדובר במשפט פוליטי, והביע אמון בתובע לואיס אוקמפו.

אל-קבס (כוית), 5.10.08   

 

שיח' סעודי אסר על מתארסים לראות את ארוסותיהן במסנג'ר

השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן פרסם פתוא האוסרת על מתארסים לצפות בתמונות ארוסותיהן באמצעות המסנג'ר (באינטרנט), מחשש שגולשים אחרים יראו אותן טרם סיום הליכי הנישואים. פתוא זאת נוגדת פתוא קודמת של אל-עביכאן, המתירה לבני זוג לצפות זה בזו באמצעות המסנג'ר וקובעת שהדבר עדיף על פני ביקורי בית.

www.islamonline.net, 6.10.08

 

נשיא תימן: חשפנו חוליית טרור הקשורה למודיעין הישראלי

נשיא תימן אמר כי מנגנוני הביטחון בארצו עצרו לפני כמה ימים חברים בתא טרור אסלאמיסטי, הקשור למודיעין הישראלי. דברי הנשיא התימני נאמרו על רקע הפיגועים שהיו לאחרונה בתימן, ביניהם הפיגוע נגד השגרירות האמריקאית בצנעא, בחודש שעבר.

אל-חיאת (לונדון), 7.10.08

 

קריאות בעזה להעמיד את עבאס לדין

המועצה המחוקקת הפלסטינית הצביעה אמש בעזה נגד הארכת כהונתו של נשיא הרש"פ, מחמוד עבאס. במהלך הישיבה נשמעו קריאות להעמיד את עבאס לדין עם תום כהונתו  (9.1.09) באשמת בגידה.

אל-חיאת (לונדון), 7.10.08

 

מי עומד מאחורי "חזבאללה" הפלסטיני?

ויכוח בין פת"ח לחמאס על זהות העומדים מאחורי ארגון "חזבאללה" הפלסטיני. מקורות בפת"ח טענו כי בראש הארגון עומד אדם – שבשמו לא נקבו - הקשור לאיראן וממומן על ידה; תנועת החמאס טענה כי פת"ח  עומד מאחורי הארגון והקמתו נועדה להביך את חמאס. מקור בחמאס אמר כי התנועה תחקור האם מחמד דחלאן מהפת"ח קשור לארגון זה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.10.08

 

ארה"ב הזהירה את אזרחיה בלבנון מאיומים ביטחוניים

היומון הלבנוני אל-לואא' דיווח כי ב-3.10.08 פרסמה שגרירות ארה"ב בלבנון – באתר האינטרנט שלה –  אזהרה לאזרחים אמריקאים השוהים בלבנון, מפני אירוע ביטחוני העלול להתרחש בחלקו הראשון של החודש וקראה להם לנקוט משנה זהירות, בעיקר במקומות הומי אדם.

אל-לואא' (לבנון), 7.10.08

 

סיוע אמריקאי של 63 מיליון דולר לצבא לבנון

בתום פגישות בלבנון בין משלחת אמריקאית בראשות עוזרת שר ההגנה האמריקאי, מארי בת' לונג, לבין שר ההגנה הלבנוני, אליאס אל-מר, מפקד צבא לבנון וקצינים מצבא לבנון, חתמו הצדדים על הסכמי סיוע אמריקאי של 63 מיליון דולר לצבא לבנון, בתחומי החימוש והתקשורת. בהודעה משותפת מסרו הצדדים כי הם דנו בסיוע האמריקאי לצבא לבנון לשם חיזוק יכולותיו במאבק בטרור, וכי תקום ועדה צבאית אמריקאית-לבנונית להסדרת הקשרים הצבאיים בין המדינות. 

אל-מסתקבל (לבנון), 7.10.08

 

מניות בעולם צונחות אך מניית הטרור עולה ועולה

אל-מסתקבל (לבנון), 6.10.08/ חסן בלייבל

 

בכיר אמריקאי: "אין שינוי במדיניותנו כלפי סוריה"

בכיר במשה"ח האמריקאי הכחיש כי הפגישות שקיימו שה"ח האמריקאית, קונדוליסה רייס ועוזרה לענייני המזה"ת, דיוויד וולש, עם שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, מצביעות על "הערכה מחודשת" של מדיניות האמריקאית כלפי סוריה. לדבריו, הפגישות מבטאות הכרה בצעדים המוגבלים שעשתה סוריה לאחרונה, והן נועדו לעודדה לנקוט בצעדים נוספים. עם זאת, הוא הדגיש כי לא חל כל שינוי במדיניות כלפי סוריה או בתוכן השיחות עמה.

אל-נהאר (לבנון), 7.10.08    

 

אלג'יריה: ארבע שנות מאסר בגין אכילה ברמדאן

העיתון האלג'ירי אל-וטן תקף החלטה של בית המשפט, לדון לארבע שנות מאסר ששה אזרחים, בעוון אכילה בשעות היום בחודש רמדאן. הששה נתפסו בגן ציבורי כשברשותם אוכל. העיתון הזהיר כי בעתיד עלולים לעמוד למשפט מי שמתפללים ביחידות במקום ללכת למסגד בימי שישי.

אל-וטן (אלג'יריה), 7.10.08      

  

אלג'יריה: אבנים הושלכו על רה"מ ושר הפנים

רמ"מ אלג'יריה אחמד אויחיא ושר הפנים יזיד זרהוני נאלצו לקטוע ביקור במחוז ע'רדאיה, לאחר שתושבים זועמים השליכו עליהם אבנים, במחאה על אופן טיפול השלטונות בהצפות שאירעו לאחרונה באזור וגרמו למותם של עשרות אנשים.

www.elaph.com, 6.10.08            

 

אלג'יריה: עונש מאסר לעיתונאי

כתב בעיתון אל-ח'בר האלג'ירי נדון לשנתיים מאסר בגין הוצאת דיבה, לאחר שדיווח כי ראש עיריית סידי בל עבאס סירב לקבל דיפלומט אפריקאי לביקור נימוסים. כמה עיתונאים הזהירו שהחלטת בית המשפט היא ניסיון לסתום את פי העיתונות המקומית.

אל-וטן (אלג'יריה), 7.10.08         

 

עיראק: אושר חוק הבחירות למועצות המחוזיות

מועצת הנשיאות העיראקית - הכוללת את הנשיא ג'לאל טלאבני ואת שני סגניו: עאדל עבד אל-מהדי וטארק אל-האשמי - אשררה פה אחד את חוק הבחירות למועצות המחוזיות שהתקבל בפרלמנט ב- 24.9.08. מן החוק שאושר בפרלמנט, הושמט הסעיף שהעניק למיעוטים מכסת ייצוג בכמה מועצות מחוזיות. השמטת הסעיף מעוררת זעם בקרב גורמים הקשורים למיעוטים.

www.aswataliraq.info , 7.10.08 

 

חבר פרלמנט עיראקי: העולם הערבי נפתח אלינו

חבר הפרלמנט העיראקי עבאס אל-ביאתי, הצביע על הפתיחות הערבית הגוברת כלפי עיראק וטען כי ביקוריהם של שרי החוץ הערבים במדינה - כמו ביקור המשלחת המצרית (5.10.08)  שנועד לחדש את היחסים הדיפלומטיים עימה – הם ביטוי לפתיחות זאת. לדבריו, רוב המדינות הבינו שממשלתה הנוכחית של עיראק מייצגת את העם העיראקי ואת רצונו להתנסות בחוויית הדמוקרטיה, לאחר מאות שנים של עריצות.

אל-צבאח (עיראק), 7.10.08  

 

המשבר בארה"ב: חילופי האשמות בין אובאמה ומקיין

אל-וטן (קטר), 6.10.08/ אילי צליבא

 

מצרים: חנינה לעורך עיתון "אל-דסתור"

הנשיא מובארכ החליט לחון את עורך עיתון "אל-דסתור", אבראהים עיסא, אשר הואשם בפרסום ידיעות כוזבות בדבר התדרדרות במצבו הבריאותי של מובארכ.

אל-גמהוריה (מצרים), 7.10.08