המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.10.2008
6/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 6.10.2008

 

בתקציר: עמדה אמריקאית חדשה ביחס לסוריה? * כתב אל-חיאת בדמשק: למה התפטרתי * סרט המשך באיראן - "34 כדורים בשביל פרעה" * משרד התקשורת הכוויתי: זהירות מהאקרים * עיראק: ארמונות סדאם בבבל הפכו לאתרי תיירות * מצרים: בקרוב נפתח מחדש את השגרירות בעיראק

 

דיווחים סותרים על עמדת ארה"ב ביחס לסוריה ולבנון

בכירים לבנונים שנפגשו לאחרונה עם סגן עוזר שה"ח האמריקאית, דיוויד הייל, העריכו באוזני היומון אל ספיר, כי צפוי שינוי במדיניות האמריקאית במזה"ת, במיוחד ביחס ללבנון וסוריה. לדבריהם, ארה"ב נוטה היום לחדש את יחסיה עם סוריה, להכיר בה כשחקן ראשי באזור ולהגביר את המגעים הישירים עימה. לגבי לבנון, האמריקאים השלימו עם הכישלון לפרק את נשק החזבאללה והחליטו להתמקד בנושא הטרור במדינה, ולפיכך הם מחמשים את הצבא הלבנוני ויוצרים קשרים עם כל הקבוצות והגורמים בלבנון. מדיווחי שני חברי פרלמנט לבנוני - סמיר ג'עג'ע ובוטרוס חרב - שנפגשו עם דיוויד הייל, עולה עמדה אמריקאית ביקורתית כלפי סוריה. לדברי ג'עג'ע, הביע הייל תמיהה על הפריסה הסורית בגבול לבנון ואמר כי ארה"ב לא תסכים לכל פגיעה בריבונות הלבנונית או לכניסת כוחות זרים לתחומה. בוטרוס חרב אמר כי הייל הדגיש בפניו שארה"ב תמנע חזרה למצב שבו מדינה זרה תכנס ללבנון.

אל-חיאת (לונדון),  אל-נהאר, אל-ספיר (לבנון), 6.10.08

 

דיווח: שינויים עמוקים בגישת צרפת ואירופה כלפי סוריה

היומון הסורי הממסדי, תשרין, מסר כי המשלחת מטעם "כוחות ה-14 במרץ" שביקרה לאחרונה בפריז חשה בשינוי העמוק שחל בגישתן של צרפת ואירופה כלפי סוריה. ע"פ הדיווח, כאשר ניסו חברי המשלחת להצביע על הסכנה שמהווה הפריסה הצבאית הסורית ביחס לריבונות לבנון, הדגיש בפניהם קושנר כי "[לאחרונה] חלו שינויים רבים שכפו משוואה חדשה באזור", וכי "אם 'כוחות ה-14 במרץ' לא יסתגלו במהרה [לשינויים אלה] ויבינו את תוצאותיהם, הרי שהם יישארו מחוץ אליהם". עוד דווח כי צרפת הדגישה בפני חברי המשלחת כי צמיחת תנועות הטרור בצפון לבנון "אינה מאיימת על ביטחונה של סוריה בלבד, אלא גם על ביטחון אזור [המזה"ת] ואירופה".

תשרין (סוריה), 6.10.08

 

כתב אל-חיאת בדמשק מסביר את פשר התפטרותו

אבראהים חמידי, הכתב הוותיק בדמשק מטעם היומון הסעודי אל-חיאת, היוצא לאור בלונדון, הודיע כי החליט להתפטר מתפקידו על רקע המתקפה שמנהל היומון נגד סוריה. לדבריו, אין לו כוונה ליטול חלק במתקפה נגד ארצו, ולכן החליט להתחיל את חייו המקצועיים מחדש. חמידי הוסיף כי החלטת הצנזורה הסורית לאסור את הפצת אל-חיאת בסוריה, באה בעקבות פרסום ידיעות שפגעו בתדמיתה.  

www.syria-news.com, 5.10.08

 

דיווח: סוריה מחפשת עילה לפעולה מוגבלת בלבנון

היומון הכוויתי האנטי-סורי, אל-סיאסה, דיווח כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, הודיע לשה"ח האמריקאית, קונדוליסה רייס, ולעוזרה, דיוויד וולש, כי סוריה לא תשב בחיבוק ידיים נוכח התגבשות קבוצות קיצוניות על גבולה, והיא תיאלץ לפעול נגד הקבוצות המבקשות להגיע לעיראק כדי להילחם בכוחות האמריקאים. לטענת היומון, הסורים משתמשים בעילה של מניעת מעבר של טרוריסטים לסוריה ודרכה כדי לקבל גיבוי אירופאי-אמריקאי לפעולה צבאית מוגבלת בצפון לבנון, במטרה ללחוץ על תושבי כפרים המזוהים עם "כוחות ה-14 במרץ" לקראת הבחירות לפרלמנט הלבנוני.

אל-סיאסה (כווית), 10.6.08

 

סרט המשך באיראן - "34 כדורים בשביל פרעה"

בכיר בבסיג' הסטודנטים באוניברסיטת טהראן אמר כי הסרט האיראני "34 כדורים בשביל פרעה" – סרט המשך ל"חיסול פרעה" – יוקרן ב-5.10.08, בטקס באוניברסיטה, לציון יום השנה למותו של "הבוגד" אנור סאדאת. לדברי הבכיר, בתום הסרט ישאו דברים מזכ"ל 'המטה להנצחת זכר השהידים בתנועה האסלאמית העולמית', פירוז רג'אי-פר, שהוא ממפיקי הסרט, ונציג חזבאללה באיראן, עבדאללה צפי א-דין. היומון האיראני אעתמאד-י מלי ציין, כי ההחלטה להפיק את סרט ההמשך התקבלה על אף ההשלכות הצפויות לקשרי איראן ומצרים. אידך אמר דובר משה"ח האיראני שיחסים אלה נמצאים בתהליך נרמול.

אירנא (איראן), 6.10.08; אעתמאד-י מלי (איראן), 5.10.08; פארס (איראן), 4.10.08

 

יומון איראני מזהיר מפני מתקפה ישראלית

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי הזהיר מפני מתקפה ישראלית משולבת על איראן, סוריה, לבנון ועזה, וקרא למוסלמים להכות בה כדי להחיש את קריסתה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 4.10.08

 

מונתזרי: המשטר האראני מפעיל דיכוי

בנאום לרגל עיד אל-פיטר, תקף איתאללה חוסין עלי מונתזרי, מבכירי אנשי הדת המבקרים את המשטר האיראני, את "סיסמאות" נשיא איראן אחמדי-נז'אד בארה"ב, לפיהן "איראן היא המדינה בה קיים החופש הגדול ביותר". הוא טען כי המשטר באיראן מפעיל מדיניות דיכוי בניגוד להתחייבותו במהפכה האסלאמית והציג כדוגמה את ההגבלות של המשטר עליו ועל נאומיו בכלי התקשורת.

הבלוג של מונתזרי (איראן), 2.10.08

 

התנגדות באיראן לפתיחת משרד אינטרסים אמריקאי

היומון ג'ומהורי אסלאמי, המקורב להאשמי רפסנג'אני, הזהיר מפני תמיכה ביוזמתו של אמיר אחמדי, איש עסקים אמריקאי ממוצא איראני, להקים משרד אמריקאי-איראני (NGO) בטהראן, וטען כי זו תוכנית לחידוש פעילות "קן הריגול" באיראן. לדברי היומון, הסכמת בכירים בממשלת אחמדי-נז'אד לבחון פתיחת משרד כזה, סותרת את מדיניות המנהיג העליון ח'אמנאי ומהווה התערבות בסמכויותיו.

ג'ומהורי-י אסלאמי, (איראן), 6.10.08

 

מזכ"ל מועצת השת"פ במפרץ יבקר באיראן בסוף החודש

מזכ"ל מועצת שיתוף הפעולה במפרץ, עבד אל-רחמן אל-עטיה, יבקר באיראן (28.10.08) בהתאם להזמנתו של שר החוץ האיראני, מנוצ'ר מותכי. מקורות במפרץ ציינו שמדובר בביקור חשוב במהלכו ידון אל-עטיה עם בכירים איראניים בראשות אחמדי-נז'אד ומותכי, בהידוק הקשרים בין המדינות.

אל-חיאת (לונדון), 6.10.08                    

 

"הכלכלה האמריקאית"

אל-דסתור (ירדן), 5.10.08 / עבדאללה דרקאוי

 

משרד התקשורת הכוויתי: זהירות מהאקרים

מקור בכיר במשרד התקשורת הכוויתי הזהיר מפני החמרת תופעת הפריצה לאתרים ממשלתיים ואזרחיים חשובים על ידי האקרים במהלך התקופה הקרובה. זאת לאחר שהאקרים איראניים פרצו לאתר של משרד ההקדשים והעניינים האסלאמיים ולחשבונות בנק של מספר אנשים. 

אל-ג'רידה (כווית), 5.10.08                    

 

כווית: הופעה של זמר הופסקה לאחר שמעריצה נישקה אותו

במהלך הופעה (3.10.08) של הזמר המצרי תאמר חוסני בבית מלון בכווית, התפרצה אחת המעריצות לבמה, חיבקה ונישקה את הזמר.ההופעה הופסקה בגין הפרת התקנות החלות על הופעות כאלה ע"י החברה המארגנת והמלון. נמסר כי משרד התקשורת הכוויתי מתכוון לתבוע את מפיקי האירוע.

אל-ג'רידה (כווית), 5.10.08.                 

 

דיווח: לחץ אמריקאי על סעודיה לארח דיאלוג בין אפגניסטן לטאליבאן

אתר האינטרנט הליברלי www.aafaq.org דיווח כי ארצות הברית מפעילה לחצים על ההנהגה הסעודית לארח דיאלוג ישיר בין הממשלה האפגאנית בראשות הנשיא חאמד כרזאי, לבין תנועת הטאליבאן. זאת במטרה לטרפד ניסיונות התערבות איראנית בעניינים האפגאניים ולהביא להסכם שלום שישים קץ לאלימות באפגניסטן.

www.aafaq.org, 6.10.08

 

עיראק: מתח במחנה השיעי סביב הקמת "מועצות הסיוע"

גובר המתח בין מפלגת "אל-דעוה אל-אסלאמיה", של ראש ממשלת עיראק נורי אל-מאלכי, לבין "המועצה העליונה העיראקית", בראשותו של עבד אל-עזיז אל-חכים, ראש "הקואליציה השיעית העיראקית המאוחדת", שבה חברים שני הגופים. העילה למתיחות -  הקמת "מועצות הסיוע" במחוזות דרום עיראק ומרכזה על ידי אל-מאלכי. לדברי אנשי המועצה העליונה, הקמת מועצות אלה נועדה לחזק את מפלגת אל-דעוה על חשבונה של המועצה העליונה ולא את הביטחון והפיוס הלאומי בעיראק, כפי שנטען.  

www.elaph.com ,  www.iraq-ina.com , 4.10.08

 

עיראק: ארמונות סדאם בבבל הפכו לאתרי תיירות

משרד התיירות העיראקי דיווח כי מיליוני  אזרחים עיראקים ביקרו במהלך עיד אל-פטר בארמונות ובגנים של נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, במחוז בבל ובבגדאד, שהפכו לאחרונה לאתרי תיירות ונופש.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 6.10.08

 

בקשה עיראקית לחידוש הדיאלוג האמריקאי-עיראקי-איראני

בתגובה להודעתו של שגריר עיראק בטהראן, מוחמד מג'יד אל-שיח', כי ארצו ביקשה לקיים סבב שיחות עם איראן וארה"ב בנושא ביטחון עיראק וכי לאיראן תפקיד חשוב בביסוס היציבות בעיראק, אמר דובר בשם שגרירות איראן בבגדאד כי איראן לא קיבלה עדיין בקשה רשמית לחידוש שיחות כאלה. הדובר שב והביע את התנגדותה של איראן לנוכחות הכוחות הזרים באזור המפרץ ובעיראק והגדירה כ"בלתי רצויה".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.10.08   

 

שה"ח המצרי בעיראק: פתיחת שגרירות מצרים בבגדאד בקרוב

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, ביקר אתמול בעיראק בראש משלחת מצרית שכללה גם את שר הנפט, סאמח פהמי. המשלחת בחנה מספר אתרים להקמת שגרירות מצרים בעיראק, שנסגרה מאז נרצח השגריר המצרי לשעבר בבגדאד, איהאב אל-שריף, לפני שלוש שנים. כמו כן נבחנה אפשרות שמצרים תיקח חלק בשיקום מתקני הנפט בעיראק, ושעיראק תצטרף לפרויקט צינור הגז הערבי יחד עם ירדן, סוריה ולבנון. זהו ביקור ראשון של שר חוץ מצרי בבגדאד מזה 18 שנה.

אל-אהראם (מצרים), אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.10.08