המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.10.2008
5/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 5.10.2008

 

בתקציר: חמאס שוללת הקדמת הבחירות למועצה המחוקקת * אסד: "צפוי שיפור מוגבל ביחסינו עם ארה"ב" * יו"ר המג'לס מבקר את המצב הכלכלי באיראן * בכיר סודאני דחה רעיון לאסור טיסות בשמי דארפור * האחים המוסלמים מתנערים משיח' אל-קרדאוי * אל-אזהר: המחשבה הדתית של המשטר האיראני מסוכנת

 

שר הפנים הסעודי: הצלחנו למגר את הטרור

שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, אמר כי סעודיה הצליחה למגר את הטרור בצורה הטובה ביותר, וקרא לאנשי הדת ולאינטלקטואלים בסעודיה לסייע במיגור הקיצוניות במדינה. לדבריו, העצורים המעורבים בטרור יועמדו בקרוב לדין.

עוכאט' (סעודיה), 3.10.08

 

ארגון פלסטיני חדש: "גדודי חזבאללה פלסטין"

האתר הפלסטיני "אח'באר פלסטין" דיווח על ייסוד ארגון בשם "גדודי חזבאללה פלסטין". בין יעדיו: ג'יהאד למען אללה והתנגדות לאויבי האסלאם. בדיווח נאמר כי הארגון הוא סוני ואינו קשור לחזבאללה הלבנוני מבחינה ארגונית, אך הוא מתכוון ללכת בדרכו ולאמץ את שיטותיו. דובר הארגון, "אבו חסן", טען כי הארגון כבר שיגר כמה טילים לעבר יישובים ישראליים.

http://www.psnews.ps 4.10.08

 

חמאס שוללת הקדמת הבחירות למועצה המחוקקת

דובר החמאס, אסמאעיל רצ'ואן, הצהיר כי תנועתו שוללת את הצעת מצרים להקים ממשלת טכנוקרטים כפתרון לסכסוך הפנים פלסטיני ואת הקדמת הבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית, הנשלטת על-ידי החמאס. לדבריו, מטרת בחירות כאלה היא הפיכה נגד העם הפלסטיני והרחקת החמאס מן הפוליטיקה.

אל-איאם (רש"פ), 5.10.08 

 

החזית האהואזית באיראן מבקשת הגנת הערבים
החזית הדמוקרטית העממית באהואז (חבל חוזיסטאן באיראן) ביקשה ממזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, למנוע מסוריה לשוב ולהסגיר לידי איראן פליטים ערביים שנמלטו אליה מחבל אהואז, בחפשם מקלט מדיני. החזית הזהירה מפני טיהור אתני ע"י המשטר האיראני באהואז ומפני דיכוי העם הערבי האהואזי.
אל-סיאסה (כווית) 5.10.2008

 

יומון לבנוני: חילופי השגרירים בין סוריה ללבנון עד סוף החודש

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח כי בימים הקרובים צפויה להתקיים בדמשק פגישה בין שר החוץ הלבנוני, פוזי צלוח', ושר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם במהלכה תידון ההחלטה לכונן יחסים דיפלומטים בין המדינות. דווח כי בעקבות הפגישה תפורסם הודעה משותפת בבירות ובדמשק לגבי המועד של חילופי השגרירים וכי הצעד יתבצע עד סוף החודש הנוכחי.

אל-ספיר (לבנון), 3.10.08

 

חבר פרלמנט לבנוני: צרפת אוסרת מעורבות חיצונית בלבנון

במסיבת עיתונאים של משלחת מטעם "כוחות ה-14 במרץ", שנפגשה בפריז עם בכירים במשרד החוץ הצרפתי, אמרו חברי המשלחת כי קיימת "מפת דרכים צרפתית-סורית" המתווה את יחסי צרפת-סוריה והיא כוללת ביטחונות גדולים ללבנון והבטחה של צרפת למלא את התחייבויותיה כלפיה. בהתייחסו לפריסה הסורית לאורך הגבול עם לבנון, אמר חבר הפרלמנט הלבנוני, מרואן חמאדה, כי צרפת הבהירה שאסור לגורם כלשהו לחצות את גבולות לבנון ולכבוש אותה מחדש.

אל-מסתקבל, אל-ספיר (לבנון), 4.10.08

 

אסד: "צפוי שיפור מוגבל ביחסינו עם ארה"ב"

בראיון לכמה עיתונים בלבנון, העריך נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כי צפוי שיפור מוגבל ביחסי סוריה-ארה"ב לאחר סיום כהונת בוש. לדבריו, אין ביכולתה של ארה"ב – תחת כל ממשל שהוא – להבין את המזה"ת בשל המרחק הגיאוגרפי והשוני התרבותי, ועל כן יש צורך בתפקיד אירופאי באזור.

אל-בירק (לבנון), 3.10.08 

 

 איראן: יוזמת בחריין לשתף בארגון אזורי את ישראל - איננה מעשית

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, דחה והגדיר כ"לא מעשית" הצעה שהעלתה בחריין באו"ם, להקים ארגון  שיורכב מאיראן, מדינות ערב, תורכיה וישראל, לטיפול בבעיות האזור. לדבריו, ישראל היא  "משטר לא חוקי", כובש ובעל נטיות התפשטות.

אירנא (איראן), 3.10.2008

 

כך רואים המועמדים לנשיאות ארה"ב את

המזה"ת: מימין הערבים ומשמאל ישראל

אל-דסתור (ירדן), 4.10.08/ ג'לאל אל-רפאעי 

 

יו"ר המג'לס מבקר את המצב הכלכלי באיראן

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, הודיע כי המג'לס לא יאשר חוקים המגבירים את האינפלציה ולכן התנגד עד כה לאישור הרפורמות הכלכליות של ממשלת אחמדי-נז'אד. לאריג'אני טען עוד כי אין להפוך את הבנקים באיראן לקרנות נטולות ריבית ועליהם לתפקד כיחידות עסקיות העומדות על רגליהם.

טהראן טיימס (איראן),  5.10.08

 

בכיר דתי באיראן: המשטר לא יתקדם בלי האיתוללות

איתאללה מכארם שיראזי, מבכירי אנשי הדת באיראן התומך במשטר, אמר כי התקדמות המשטר האסלאמי באיראן לא תתכן ללא השתתפות אקטיבית מצד האיתוללות והסמינרים הדתיים. הוא אמר כי מתפקידם לספק מנהיגות והדרכה לחברה ולהשפיע בשאלות מגוונות.

אירנא (איראן), 5.10.08

 

בכיר באפגניסטאן על תנאי הטאלבאן לסיום המלחמה

מחמד צדיק תשקרי, יועצו לשעבר של נשיא אפניסטאן, אמר כי כמה מבכירי תנועת הטאלבאן השתתפו בגיבוש היוזמה הסעודית-בריטית לסיום המלחמה באפגניסטאן. לדבריו, נציגי הטאלבאן הציבו כמה תנאים לסיום המלחמה ובהם - מינוי חברים מהתנועה לשרים ונסיגת הכוחות הזרים מהמדינה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.10.08

 

בכיר סודאני דחה רעיון לאסור טיסות בשמי דארפור

בכיר סודאני דחה את הרעיון שהציגו המתמודדים על סגנות הנשיא בארה"ב - ג'וזף ביידן ושרה פיילין – לאסור טיסות מעל דארפור וטען כי צעד כזה יהווה איום על ביטחונה של סודאן ופגיעה בריבונותה. הבכיר גינה את השימוש בסודאן לצרכי מערכת הבחירות בארה"ב ותבע מן המועמדים מקיין ואובאמה ומסגניהם "שלא לסחור בסודאן ובבעיותיה". לדברי הבכיר,  אזהרת המסע שפרסמה מחלקת המדינה האמריקאית לגבי סודאן, איננה מתיישבת עם המציאות, היות וסודאן נהנית מיציבות ביטחונית.

אל-חיאת (לונדון), 5.10.08

 

המשבר הכלכלי נוחת על ראשו של בוש

 אך מותיר סימן על ראשו של הערבי

פלסטין (רש"פ), 4.10.08/ עלאא' אל-לקטה 

 

האחים המוסלמים מתנערים משיח' אל-קרדאוי

מקורות בהנהגת תנועת האחים המוסלמים במצרים מסרו כי בפגישה של לשכת המדריך הכללי סוכם להתנער משיח' יוסף אל-קרדאוי, הידוע כאחד ממנהיגיה הרוחניים של התנועה. הצעד נעשה בעקבות הביקורת שמתח אל-קרדאוי על איראן ועל השיעה, ומשום שחשף מידע על הארגון הבינ"ל של האחים המוסלמים.

רוז אל-יוסף (מצרים), 4.10.08

 

אל-אזהר: המחשבה הדתית של המשטר האיראני מסוכנת

בספר המסכם את הועידה ה-11 של האקדמיה למחקרים אסלאמיים של אל-אזהר, שנערכה לאחרונה במצרים, נכתב כי רעיונות כמו שלטון חכם הדת [ולאית אל-פקיה] ויצוא המהפכה האיראנית עושים סלקציה בין  המוסלמים ומסכנים את אחדותם. משתתפי הוועידה קראו למוסדות האסלאמיים, לאינטלקטואלים ולמוסלמים בכלל, להיאבק במחשבה זו המנוגדת לסונה.

אל-מצריון (מצרים), 4.10.08

 

מימין: בוש על הריסות מגדלי התאומים מכריז

"מלחמה נגד הטרור"; משמאל: בוש על הריסות

וול סטריט והדולר מכריז "מלחמה נגד פשיטת הרגל"

אל-ע'ד (ירדן), 4.10.08/ עמאד חג'אג'