המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.9.2008
25/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 25.9.2008

 

בתקציר: אל-קרדאוי חוזר ותוקף את השיעים * מהלכים לפיוס בין סעד אל-חרירי לנאסרללה * הצעה במצרים: תרומת איברים רק בין קרובי משפחה * עורך אל-סיאסה: נאומי נאסרללה, כנאומי היטלר * מפגש אקדמי להחייאת יוזמת השלום הערבית * מחמוד עבאס: אינני תומך בהתנגדות מזוינת * לקראת יום ירושלים באיראן

 

אל-קרדאוי חוזר ותוקף את השיעים

בראיון ליומון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט", חזר השיח' יוסף אל-קרדאוי לתקוף את השיעים והשיעיזציה במדינות הערביות והמוסלמיות. הוא טען כי התקרבות בין השיעה והסונה היא בלתי אפשרית וכי הפצת השיעה במדינה בה שלטת הסונה, היא בגדר פלישה למדינה הסונית ולחברה שבתוכה. לדבריו, "כאשר חברה [סונית] תבחין בהפצת השיעה היא תתנגד לכך ותגיב בעוינות." על איראן אמר, שהיא איננה מדינה עוינת אלא מדינה בעלת שאיפות אימפריאליסטיות מהתקופה הפרסית הקדומה ומהתקופה הסאסאנית, וכי היא משקיעה מיליונים או מיליארדים בהפצת השיעה. לטענתו, המקבל על עצמו את השיעה, הופך להיות נאמן לאיראן ולא למולדתו ולפיכך, השיעים בלבנון חשים קרובים יותר לאיראנים מאשר לאחיהם במדינתם. אל-קרדאוי הביע נכונות לקיים דיאלוג עם נציגי כל הדתות - כולל הפגאניות, כמו הדת הבודהיסטית - אולם הוא מתנגד לדיאלוג עם ציונים או עם שיעים עושקים הרוצים לפלוש למדינתנו [הסונית]." לדבריו, אזהרותיו מפני הסכנה השיעית, נועדו "למנוע פתנה [מלחמת אחים] גדולה בעתיד" וכי דבר זה הוא בבחינת "ראיית העתיד והתכוננות למחר".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.9.2008

 

תנועה המקורבת לחמאס תומכת בעמדת אל-קרדאוי נגד השיעה

"תנועת ההתנגדות האלקטרונית" המקורבת לחמאס, מציינת מדי שנה את "יום ירושלים הבינלאומי" בוועידה אינטרנטית של נציגי תנועות אסלאמיות פונדמנטליסטיות, המתקיימת באתר הארגון (www.hamasna.com). שלא כמו בוועידה בשנה שעברה, בה השתתפו שיח'ים שיעים כמו סגן מזכ"ל חזבאללה, השיח' נעים קאסם, השנה לא שותפה נציגות כזו. הדבר נעשה כאות הזדהות עם שיח' יוסף אל-קרדאוי, הנתון למתקפה תקשורתית שיעית, בעקבות התבטאויותיו נגד התפשטות השיעה בעולם הערבי.

אל-מצריון (מצרים), 25.9.08

 

פעילות באיראן לקראת יום ירושלים

לקראת יום ירושלים (26.9.08) לציון ההזדהות של איראן עם הפלסטינים, טען מזכ"ל 'האגודה האיראנית לתמיכה באנתיפאדה הפלסטינית', עלי אכבר מוחתשמי-פור, כי לישראל יש כוונות התפשטות גם לעבר איראן  ולכן יש להקדים ולעצור אותה שטחה. הוא גם קרא לתומכי הפלסטינים להשליך ביום זה בו-זמנית שבע אבנים בשבע מדינות שונות לעבר השגרירות האמריקאית בכל מדינה. ביומונים המרכזיים באיראן נכתב כי "הגידול הסרטני הקרוי ישראל" קרוב לקיצו.

ג'ומהורי-י אסלאמי, כיהאן, (איראן), 25.9.08; אעתמאד-י מלי (איראן), 24.9.08

 

פיגועי דריסה – הנשק החדש של ההתנגדות הפלסטינית

אל-מסתקבל (לבנון), 24.9.08/ חסן בלייבל  

 

מג'אהדין ח'לק: איראן האיצה פיתוח ראשי קרב גרעיניים

במסיבת עיתונאים בווינה, דיווח הארגון האיראני האופוזיציוני מג'אהדין ח'לק, כי איראן האיצה בשנתיים האחרונות את פיתוח ראשי הקרב הגרעיניים והרכבתם על גבי טילים בליסטיים, בסיוע מומחים מצפון קוריאה. הארגון פרסם פרטים על חברות קש, באמצעותן מייבא המשטר האיראני רכיבים לראשי הקרב, הרחק מעיני סבא"א. עוד נמסר כי באתר מוז'דה (צפון-מזרח טהראן) מפתחים ראשי קרב גרעיניים להרכבה על  טילי שיהאב 3 ו-קדר, ובאזור חוג'יר (דרום-מזרח טהראן) שם נחפרו מנהרות תת קרקעיות, ישנו מתקן בו מייצרים ראשי קרב גרעיניים וטילים בליסטיים. איראן הכחישה את הטענות על שת"פ צבאי בינה לבין צפון קוריאה.

אירנא (איראן), 24.9.08;  mojahedin.org, 23.9.08

 

דיווח: איראנים מאחורי הפיגועים האחרונים בעיראק

דובר 'התוכנית לביטחון בגדד', קאסם עטא, הזהיר את תושבי העיר מפני פעולות התאבדות של מסתננים איראניים במקומות הקדושים, בתקופת חג עיד אל-פיטר. לטענתו, איראנים שהסתננו לעיראק עומדים מאחורי פיגועי ההתאבדות האחרונים במדינה.

אל-שרק אל-אוסט, אל-זמאן (לונדון), 25.9.2008

 

שיח' סעודי בכיר: לפקח על פרסום פסקי הלכה

השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, יועץ במשרד המשפטים הסעודי וחבר מועצת השורא, אמר כי יש להקים גוף הלכתי שיפקח על פרסום פסקי הלכה, שיכלול לפחות מאה אנשי דת מוסלמים מכל האסכולות באסלאם, שיבדקו את פסקי ההלכה טרם פרסומם. לדבריו, לעתים זהותו של מפרסם פסק ההלכה ומקור הפרסום אינם ידועים לציבור, ולא ברור אם ניתן להסתמך על הפסק שהוציא. 

אל-ריאץ' (סעודיה), 25.9.08.                  

 

גאנה: אין כל כוונה לעצור את בשיר בעת ביקורו

מקור בגאנה מסר שגם אם יוצא צו מעצר בינ"ל נגד נשיא סודאן עמר אל-בשיר, ממשלת גאנה לא תפעל לעצרו במהלך ביקורו הצפוי במדינה בשבוע הבא, זאת על אף חברותה של גאנה בבית המשפט הפלילי הבינ"ל. התובע בביהמ"ש הפלילי הבינ"ל, לואיס אוקמפו, אמר ל'רדיו סוא' שהוא אינו צופה שיוצא צו מעצר נגד בשיר לפני סוף השנה, אך ציין כי עד כה נענו השופטים לכל בקשותיו להוצאת צו מעצר.

שרק אל-אוסט (לונדון), אל-ראי אל-עאם (סודאן), 25.9.08

 

פגישת הכנה לקראת פיוס בין סעד אל-חרירי לנאסרללה

בתום פגישה (24.9.08) בין יו"ר סיעת אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי, ומשלחת של חזבאללה בראשות מחמד' רעד, יו"ר סיעת הנאמנות להתנגדות, הודיע רעד כי אל-חרירי ונצארללה צפויים להיפגש בקרוב מאוד. הוא אמר שהפגישה עם אל-חרירי, שהיתה כנה ומועילה, נועדה לבסס את היציבות במדינה והדגיש כי לאף צד אין עניין לעורר מלחמת אחים.

אל-מסתקבל (לבנון), 25.9.08

 

ארה"ב מציירת חיוך על פני כלכלתה הפצועה והחבולה

אל-וטן (עומאן), 24.9.08/ יאסין אל-ח'ליל

 

עורך אל-סיאסה הכוויתי: נאומי נאסרללה, כנאומיו של היטלר

בתגובה להאשמותיו של חסן נאסרללה (16.9.08), כי היומון הכוויתי אל-סיאסה הוא חלק מהמטבחון האמריקאי-ישראלי, כתב עורך היומון אחמד אל-ג'אראללה, מאמר תגובה חריף בו השווה את האופן שבו נאסרללה משלהב את ההמונים בנאומיו לאופן שעשה זאת היטלר בשעתו. הוא קרא לנאסרללה ללמוד לקח מגורלן של כל הדיקטטורות הפאשיסטיות והנאציות לאורך ההיסטוריה וטען כי נאסרללה מכפיף את הלבנונים לאינטרסים של המשטרים בסוריה ובאיראן ומצית פתנה בין השיעים לסונים בלבנון.

אל-סיאסה (כווית), 21.9.08

 

הצעת חוק במצרים: תרומת איברים רק בין קרובי משפחה

ראש איגוד הרופאים במצרים הגיש הצעת חוק לפיה תרומת איברים תיעשה רק על ידי מצרי התורם איבר למצרי אחר בעל קרבה משפחתית עד לדרגה רביעית, וזאת ללא כל תמורה.

אל-גומהוריה (מצרים), 25.9.08

 

חוטפי התיירים במצרים: כופר מגרמניה בלבד

מקורות במצרים המקורבים לתיק פרשת התיירים שנחטפו ב-19.9.08 והועברו לסודאן, מסרו כי החוטפים דרשו שממשלת גרמניה לבדה תשלם את הכופר של ששה מיליון יורו בתמורה לשחרורם. עוד מסרו המקורות כי שלטונות מצרים, הפועלים לאיתור את החטופים, מעדיפים להגיע לפתרון ללא שימוש בכוח. ואולם, מקור צבאי מצרי מסר כי ממשלת סדאן נתנה למצרים אור ירוק לפעולה צבאית מוגבלת באזור בו עשויים להיות החטופים.

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.9.08  

 

התקפות [מילוליות] בין בוש ואחמדי-נז'אד בעצרת האו"ם

אל-ג'רידה (כווית), 25.9.08/ סטאברו ג'אברה

 

דיווח: מפגש ערבי-ישראלי-אירופאי להחייאת יוזמת השלום הערבית

היומון הלונדוני אל-קדס אל-ערבי דיווח כי "קבוצת אוקספורד למחקרים" - ארגון לא ממשלתי המפרסם מחקרים על בנושא המזה"ת ופועל לקידום השלום באזור – זימן למפגש סגור שנועד לאמצע החודש הבא באזור אוקספורד - אנשי אקדמיה ערבים, ישראלים, אמריקאים ואירופאים, כדי לדון בהחייאת יוזמת השלום הערבית. בין המוזמנים: שגריר סעודיה בארה"ב, תורכי אל-פיצל ואלון ליאל, בעבר שגריר ישראל בתורכיה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.9.08

 

מחמוד עבאס: אינני תומך בהתנגדות מזוינת מול ישראל

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר כי הוא אינו תומך באינתיפאדה צבאית ובהתנגדות מזוינת נגד ישראל. לדבריו, האינתיפאדה הרסה את העם הפלסטיני ואת כל התשתית הפלסטינית.

אל-חיאת (לונדון), 25.9.08