המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 15.9.2008
15/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 15.9.2008

 

בתקציר: האקדמיה למחקרים אסלאמיים: תרגום הקוראן – אסור *  דין מוות לממירי דת באיראן *  אמיר קטר ניסה לגשר בין סעודיה לסוריה * קד'אפי לביקור ראשון בבריטניה * בחריין: מרצה אמריקאית מואשמת בפגיעה בנביא * בכיר בליע"ר: שליחת כוח ערבי לעזה לא על הפרק * פגישה בין נציגי חזבאללה לנציגי ג'ונבלאט

 

האקדמיה למחקרים אסלאמיים: אין לתרגם את הקוראן

האקדמיה למחקרים אסלאמיים, בראשות שיח' אל-אזהר, הד"ר מחמד סייד טנטאוי, קבעה כי אין לתרגם את הקוראן, אפילו לא לשפת הסימנים, מפני שהדבר פוגע בקדושתו. חברי האקדמיה התירו להעביר את תוכן הקוראן לשפה זרה, אך לא לתרגמו מילה במילה.

אל-אהראם (מצרים), 14.9.08

 

ספר חדש של סייד אמאם יתפרסם בקרוב

בקרוב יראה אור ספר חדש של סייד אמאם, הוגה דעות ג'יהאדיסטי האסור בכלא המצרי, שקריאתו להפסיק את הג'יהאד נגד המשטרים הערביים והתקפתו על אל-קאעדה, הכו גלים בשעתם. בספר טוען אמאם, שעמדותיו נשענות על פסיקה דתית כנה ואינן תוצר של עסקה בינו לבין המשטר המצרי, המחזיקו בכלא.

אל-מצריון (מצרים), 12.9.08    

 

שיח' סעודי: להתאים את הפתוות לשינויי הנסיבות

מזכ"ל אגודת הצדקה ע"ש השיח' עבד אל-עזיז בן באז, השיח' אחמד בן באז, אמר ליומון הסעודי "אל-וטן" כי יש להתאים את החוק ההלכתי לשינויי הנסיבות ולבחון כל פתוא על-פי צרכי המציאות, בעיקר אם מדובר בפתוא המבוססת על פרשנות אישית.

אל-וטן (סעודיה), 12.9.08

 

בהאים צפויים לגירוש מתימן

השבועון התימני אל-תג'מע דיווח כי שלטונות תימן הודיעו למספר משפחות בהאיות על החלטה לגרשן מן המדינה, וכי עוד כ-250 בהאים - רובם הגיעו לתימן בעקבות המהפכה האיראנית - נמצאים בסכנת גירוש. לדברי השבועון, בחודש יוני השנה נעצרו מספר בהאים וחלק מרכושם הוחרם, לאחר שגורמים אסלאמיים קיצוניים טענו שהבהאים עוסקים בתעמולה למען ישראל.

אל-תג'מע (תימן) 3.9.08     

 

השיח' אל-לחידאן מסייג קריאתו לפגוע בבעלי ערוצי לוויין

יו"ר מועצת השפיטה העליונה וחבר אגודת חכמי הדת הבכירים בסעודיה, השיח' צאלח אל-לחידאן, חזר בו מפתוא שפרסם ב-12.9.08, המתירה את דמם של בעלי ערוצי לוויין המשדרים תכניות בלתי מוסריות. הוא טען כי התכוון רק לערוצים המשדרים תכניות העוסקות במעשי כשפים.

אל-וטן (סעודיה), 14.9.08

 

תיאוריית המפץ הגדול 

  

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 13.9.08/ עאמר אל-זועבי

 

בעל טור סעודי: לדון בקנוניה סביב ה-11 בספטמבר

בעל הטור הסעודי זין אל-עאבדין אל-רכאבי קרא במאמרו לדון באפשרות של קנוניה מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר וטען כי ישנם גורמים המנסים למנוע דיון כזה ע"י לעג או הפחדה כלפי המנסים להעלותו. אל-רכאבי ציטט במאמרו ספרים ואישים אמריקאיים ומערביים המערערים על "הגרסה הרשמית" ל-11 בספטמבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.9.08

 

דיווח: אמיר קטר ניסה לגשר בין סעודיה לסוריה

מקורות דיפלומטיים ערביים דיווחו ליומון הלונדוני "אל-חיאת", כי אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה אאל-ת'אני, ניסה לפני כשלושה שבועות לפעול לישוב המחלוקות בין סעודיה לסוריה, אולם סעודיה התנתה זאת בשינוי מדיניותה של סוריה בלבנון. לדברי ההנהגה הסעודית, סוריה אחראית להסלמה הצבאית בצפון לבנון.

אל-חיאת (לונדון), 14.9.08     

 

ירדן: אין שינוי ביחסנו אל מוג'אהדין ח'לק

בעקבות מחאתה של איראן על השתתפות ירדנים בסמינר של ארגון האופוזיציה האיראני מוג'אהדין ח'לק בפריס, הודיע דובר משה"ח הירדני כי המשתתפים נכחו בכנס על בסיס אישי ואין שינוי בעמדת ירדן כלפי הארגון. לדבריו, ירדן אינה מנהלת קשרים עם ארגון זה והיא חותרת ליחסים טובים עם איראן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.9.08

 

חבר פרלמנט עיראקי: איראן מאיימת על ריבונותנו

מת'אל אל-אלוסי, חבר פרלמנט עיראקי וראש מפלגת "האומה", שהשתתף בוועידה בישראל שדנה במאבק בטרור, אמר כי "שיגעון ההתפשטות של איראן" מאיים על ריבונות ארצו. לדבריו, הוא  לא ביקש אישור משלטונות עיראק לבקר בישראל, כשם שפוליטיקאים אחרים אינם מבקשים אישור לבקר אצל בכירי משמרות המהפכה באיראן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.9.08

 

אחמדי-נז'אד: לחקור את הביזיון באולימפיאדה

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הורה לחקור את הסיבות לתוצאות "העלובות" שהשיגו האתלטים האיראניים באולימפיאדת בייג'ין 2008.

אירנא (איראן), 13.9.2008

 

חזרת ההתנקשויות ללבנון

אל-חיאת (לונדון), 13.9.08/ חביב חדאד 

 

שר ההגנה האיראני לביקור בקטר

שר ההגנה האיראני, מצטפא מוחמד נג'אר, יגיע היום (15.9) לקטר בראש משלחת רמת דרג. הצדדים ידונו בהרחבת קשרי טהראן-דוחא וההתפתחויות האזוריות והבינ"ל.

אירנא (איראן), 14.9.2008

 

דין מוות לממירי דת באיראן

בשבוע שעבר אישר המג'לס האיראני הצעת חוק לפיה מוסלמי שימיר דתו – דינו מוות, ללא אפשרות חנינה. הצעת החוק אושרה ברוב של 196 קולות מול שבעה מתנגדים ושני נמנעים. אמצעי התקשורת הבודדים באיראן שעסקו בנושא, הצניעו את דיווחיהם; בכלי תקשורת אחרים, כמו אתר המג'לס ואתר היומון השמרני רסאלת – הדיווח הוסר תוך שעות ספורות. עפ"י הצעת החוק, עונש המוות יוטל על מי שמצהיר פומבית כי הוא נוטש את דת האסלאם מתוך הכרה ומרצון. בכך קיבל החוק תוקף קבוע לאחר שהוארך כל חמש שנים מאז שהתקבל זמנית ב-1991. יצוין כי פסק הלכה של מייסד המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, קובע כי דינו של מוסלמי שהמיר דתו – מוות, ואולם עד כה לא עוגנה הלכה זו בחוק האזרחי.

איראן (איראן), 10.9.2008, רדיו פרדא (אירופה), 9.9.08

 

קים ז'נוג איל, מנהיג קוריאה הצפונית, המחלים משבץ

מוחי, אומר: "הנה, חזרתי!"; מוחו עונה: "אני לא!"

אל-מסתקבל (לבנון), 13.9.08/ חסן בלייבל

 

טיהור כלי תקשורת באיראן בידי מקורבי אחמדי-נז'אד

יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז דיווח על טיהורים שמבצעת ממשלת אחמדי-נז'אד בכלי התקשורת באיראן. בין השאר נמסר על סילוקם של  59 עיתונאים ממערכת היומון איראן; פיטורי 18 עיתונאים שאינם נמנים עם תומכי אחמדי-נז'אד בסוכנות הידיעות הרשמית אירנא והעברת חברים ממערכת היומון השמרני כיהאן, חלקם בני משפחת עורך היומון, חוסין שריעתמדארי, לעבודה בסוכנות אירנא. רוז טען כי בכך הפכה אירנא למטה הבחירות של אחמדי-נז'אד, המפיץ ידיעות כוזבות על יריביו.

רוז (איראן), 15.9.08

 

יומונים באיראן: סעודיה מנהלת תעמולה אנטי איראנית

יומונים מרכזיים באיראן תקפו את בית המלוכה הסעודי על כך שהוא משתמש בערוץ הטלוויזיה הסעודי MBC להפצת תעמולה אנטי-איראנית ואנטי שיעית.

כיהאן, איראן (איראן), 14.9.08

 

איראן: לא נעלם אורניום ממתקני הגרעין שלנו

איראן הכחישה ידיעות שהופיעו בעיתון דיילי טלגרף הבריטי, לפיהן נעלמה כמות של אורניום ממתקני הגרעין שלה בנטנז ובאצפהאן.

אירנא (איראן), 15.9.08

 

הוצאות להורג של צעירים באיראן

יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז דיווח כי שלטונות איראן צפויים להוציא להורג היום (15.9) צעיר מתחת לגיל 18; עוד דווח כי אתמול הוצא להורג צעיר אחר בגין רצח שביצע בהיותו בן 16 וכי ממרץ 2008 הוצאו להורג חמישה צעירים בני פחות מ-18. לדברי פעילי זכויות אדם כ-130 צעירים, האסורים בכלא באיראן, לצפויים להוצאה להורג.

רוז (איראן), 15.9.08

 

דמותו הבוכה של הדוד סאם מהרהרת: "איפה בן לאדן?!"

אל-וטן (קטר), 12.9.08/ אילי צליבא

 

דיווח בעיראק: מדינה מהאזור מעורבת ברצח איהאב אל-שריף

המודיעין העיראקי חשף כי ברשותו הוכחות למעורבותה של מדינה גדולה מהאזור בחטיפתו ורציחתו של שגריר מצרים בעיראק לשעבר, איהאב אל-שריף, ביולי 2005. לפי המידע, שמקורו בשניים ממנהיגי אל-קאעדה שנעצרו במהלך השנה, אל-שריף עורר את חמתה של המדינה הגדולה, כשניסה לערער את מעמדו של שגרירה בעיראק, ופעל לקירוב בין ערבים סונים לשיעים בעיראק.

אל-ערב (קטר), 14.9.08

 

יומון סורי ממסדי: ארה"ב מאחורי רצח אל-עריצ'י

היומון הסורי הממסדי תשרין טען כי ארה"ב עומדת מאחורי חיסול חבר המפלגה הדמוקרטית הלבנונית, צאלח אל-עריצ'י ב-10.9.08. עורך היומון, עצאם דארי, כתב במאמרו כי ארה"ב שואפת להשתלט על העולם כולו ועל הנפט שבו והדבר מסביר מי אחראי לחיסולם של מנהיגים רבים לאורך ההיסטוריה, בהם ערפאת ומוע'ניה.

תשרין (סוריה), 13.9.08

 

אל-קונטאר: שגרירות ארה"ב לא תהיה בטוחה אם ישראל תתקוף

במהלך הפגנה מול שגרירות ארה"ב בבירות, לציון יום השנה העשירי למעצרם של חמישה אסירים קובנים בארה"ב, איים האסיר הלבנוני המשוחרר סמיר אל-קונטאר, כי שגרירות ארה"ב לא תהיה בטוחה אם תכריז ישראל על מלחמה חדשה נגד לבנון.

אל-ספיר (לבנון), 13.9.08

 

בכיר בליע"ר: שליחת כוחות ערביים לעזה לא על הפרק

מחמד צביח, עוזר מזכ"ל הליגה הערבית לענייני פלסטין, אמר כי הליע"ר איננה בוחנת את הרעיון של שליחת כוחות ערביים לרצועת עזה.

אל-קדס (רש"פ), 14.9.08

 

חבר פרלמנט כוויתי: פעילות איראנית אינטנסיבית נגד כווית

חבר הפרלמנט הכוויתי נאצר אל-דוילה אמר ליומון אל-סיאסה, כי ישנם בקיעים גדולים במנגנוני הביטחון של כווית וכי קיימת פעילות איראנית אינטנסיבית נגדה.הוא הצביע על הערכות לפיהן נמצאים בכווית למעלה מ-25 אלף חיילים מ"כוחות אל-קדס", השייכים למשמרות המהפכה האיראניים. 

אל-סיאסה (כווית), 13.9.08

 

ביקור ראשון של קד'אפי בבריטניה

שליט לוב, מועמר קד'אפי, הוזמן לאנגליה ע"י ראש הממשלה גורדון בראון, כדי להשתתף בכנס בינלאומי בנושא האנרגיה, שיתקיים בחודש דצמבר. קד'אפי לא ביקר באנגליה מאז עלה לשלטון ב-1969.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.09.08     

 

בחריין: מרצה אמריקאית מואשמת בפגיעה בנביא מחמד

יו"ר התביעה הכללית במנאמה בירת בחריין, החליט להעמיד לדין מרצה אמריקאית המלמדת באחת האוניברסיטאות במדינה באשמת פגיעה בנביא מחמד. המרצה הואשמה בהצגת תמונה של הנביא כשהוא בבגדים בלויים.

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 12.9.08

 

פגישה בין נציגי חזבאללה לנציגי ג'ונבלאט

אתר האינטרנט הלבנוני Now Lebanon  דיווח כי הערב (15.9.08) צפויים להיפגש בכירים בחזבאללה ובכירים מהמפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית בראשות המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט ג'ונבלאט, בביתו של השר טלאל ארסלאן. דווח כי ג'ונבלאט עדכן את בעלי בריתו ב"כוחות ה-14 במרץ" לגבי הפגישה. מקורות יודעי דבר מסרו לאתר כי אפשר ובפגישה הערב תהיה "הפתעה", אך סירבו לפרט. ג'ונבלאט אמר כי הוא פתוח לכל פיוס פוליטי ובמיוחד עם הנהגת חזבאללה.

/www.nowlebanon.com, 15.9.08; אל-ספיר (לבנון), 15.9.08

 

בכיר דת שיעי: פיגועי התאבדות הם בניגוד לחוק האסלאם 

מחמד באכר אל-מהרי, נציג ארגון חכמי ההלכה השיעיים בכווית, גינה את אירועי ה-11 בספטמבר ואמר כי פיגועי ההתאבדות בעולם מנוגדים לחוק האסלאמי ומי שמבצע אותם אינו מוסלמי.

אל-דאר(כווית), 10.9.08