המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.9.2008
12/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 12.9.2008

 

בתקציר: נשים באמירויות משתתפות בקורס טיס * שה"ח האיטלקי על השת"פ עם סוריה * הטאלבאן: לארה"ב צפויה תבוסה היסטורית * המשטר באיראן נגד פעילי זכויות אדם * שיח' בסעודיה: מותר להרוג בעלי ערוצי לוויין סוררים * חזבאללה מזהיר מפני פירוק נשקו * ג'ונבלאט בברית עם מפלגת אופוזיציה

 

פעילות המשטר באיראן נגד פעילי זכויות אדם

שלטונות איראן עצרו את איש הדת הסוני, מולוי אחמד נארואי, מנהל אתר האינטרנט סוני און ליין, וחסמו את הגישה לאתר; בית המשפט באיראן גזר חמש שנות מאסר על הפעיל הפוליטי הערבי ממחוז אחוואז-חוזיסטאן, יוסף עזיזי, באשמת פעילות נגד הביטחון הלאומי וקשר נגד המשטר. עזיזי דרש להשיב את השמות הערביים ההיסטוריים של היישובים במחוז וללמד בבתיה"ס היסודיים שלו את השפה הערבית; ארבע שנות מאסר וגירוש לזנג'אן (צפון מערב איראן), נגזרו על פעילת תנועת הנשים הכורדית זינב באיאזידי, באשמת פעילות נגד המשטר, חברות בארגון זכויות אדם בחבל כורדיסטאן ובקמפיין למען שוויון זכויות לנשים. עוד פעילת נשים כורדית, רונאק צפארזאדה, ממתינה בבית הכלא לגזר דינה, זה כמה חודשים; בראשית חודש זה גזר בית המשפט האיראני חצי שנת מאסר על ארבע פעילות בתנועת הנשים שהואשמו בפעילות נגד ביטחון המדינה; בחודש שעבר פתחו אסירים פוליטיים כורדים רבים בכמה בתי כלא באיראן בשביתת רעב במחאה על יחס המשטר כלפיהם, המתבטאת בענישה קשה ואף בהוצאות להורג. בחבל כורדיסטן דווח לאחרונה על מעצר של ארבעה פעילים כורדים ע"י כוחות הביטחון.

אילאף, 11.9.08; רוז (איראן), 4.9.08, 9.9.08, 10.8.08, 11.9.08 

 

איחוד האמירויות: נשים משתתפות בקורסי טייס

בכנס שנערך באבו ט'בי בנושא תעופה אזרחית, הוצג פרויקט המכשיר טייסים וטייסות אזרחיים מטעם חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות. מנהלת יחסי הציבור של החברה סיפרה כי מבין 44 המשתתפים בקורס הטיס יש שלוש נשים.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 11.9.08

 

שה"ח האיטלקי: לסוריה תפקיד אסטרטגי וחשוב

בסיום הפגישה שהתקיימה (11.9.08) ברומא בין שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, ושר החוץ האיטלקי, פרנקו פראטיני, חתמו הצדדים על הסכמי שת"פ בתחומי התרבות, הטכנולוגיה והכלכלה ועל מזכר הבנות בנושאי חוץ. במסיבת עיתונאים שקיימו השניים אמר פראטיני כי תפקידה של סוריה הוא אסטרטגי וחשוב והוסיף: "אני מביעים קבל עם ועדה את הערכתנו הרבה לפעילות החיובית של סוריה".

אל-ת'ורה (סוריה), 12.9.08  

 

הטאלבאן: לארה"ב צפויה תבוסה היסטורית

בגילוי דעת של תנועת הטאלבאן, במלאת שבע שנים ל-11 בספטמבר, נכתב כי לארה"ב צפויה תבוסה היסטורית באפגניסטאן וכי היא נמצאת "על פי תהום" עקב המדיניות הכלכלית, הצבאית והפוליטית הכושלת של בוש. נכתב גם ש"שומרי האסלאם" יגנו על דתם ויערפו ראשו של כל הכובש אדמה מוסלמית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.9.08

 

שיח' בכיר בסעודיה מתיר להרוג בעלי ערוצי לוויין סוררים

שיח' סאלח אל-לוחידאן, יו"ר הוועדה העליונה למשפט בסעודיה, התיר להרוג בעלי ערוצי לווין המשדרים תוכניות המעודדות שפלות מוסרית. השיח' דיבר במסגרת תכנית ברדיו הקוראני בסעודיה. דווח שדבריו עוררו דאגה מחוץ לסעודיה, בשל היותם של מספר שליטים במדינות המפרץ בעלי ערוצים לווייניים.

www.elaph.com, 12.9.08

 

חזבאללה מזהיר מפני פירוק נשקו

האחראי על קשרי חוץ בחזבאללה, נואף אל-מוסוי, הזהיר את  הבכירים הלבנונים המתכוונים לפעול לפירוק נשק ההתנגדות במסגרת הדיאלוג הלאומי שיחל בשבוע הבא. לדבריו, גם אם הדבר ייעשה במסווה של "שילוב הנשק" בצבא הלבנוני, ניסיונות אלה יעלו בתוהו.

 אל-מסתקבל (לבנון), 12.9.08

 

דו"ח של האו"ם: הגבול בין סוריה ללבנון עדיין פרוץ

דו"ח של הצוות הממונה מטעם האו"ם על הערכת מצב הגבולות בין סוריה ללבנון, קובע כי השיפור שחל בפיקוח על הגבולות בין המדינות הוא קטן מאוד והם עודם ניתנים לפריצה, בעיקר מאזור הבקאע בלבנון.

אל-ראי (כווית), 11.9.08

 

על הדלת כתוב: "לבנון"; על הפצצה הנזרקת אליה כתוב:

"ההתנקשויות"; היד הזורקת החא "ההתערבות החיצונית"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.9.08/ אמג'ד רסמי  

 

ג'ונבלאט מקים ברית פוליטית עם מפלגה מהאופוזיציה

המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט המזוהה עם "כוחות ה14 במרץ", הודיע כי הוא והשר טלאל ארסלאן, יו"ר המפלגה הדמוקרטית הלבנונית המשתייכת לאופוזיציה, החליטו להקים ברית פוליטית.

אל-מסתקבל (לבנון), 12.9.08

 

מפקד צבא לבנון לחייליו: היו בכוננות מתמדת

מפקד צבא לבנון החדש, הגנרל ג'אן קהוג'י, אמר כי על הצבא הלבנוני להתנגד לאויב הישראלי ולדבוק ברוח ההתנגדות נגד כל מי שינסה לפגוע באדמת לבנון ובעמה. לדבריו, ישראל היתה ועודנה האויב הראשון של לבנון. עוד אמר כי חיילי צבא לבנון צריכים להיות בכוננות מתמדת כדי להתמודד עם הסכנות האורבות למדינה.

אל-ספיר (לבנון), 12.9.08

 

יום השנה השביעי לאירועי ה- 11 בספטמבר

אל-מסתקבל (לבנון), 12.9.08/ חסן בלייבל  

 

הרפובליקנים בארה"ב חולבים את פרת ה-11.9 עד תום

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 11.9.08/ עלי ח'ליל