המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.9.2008
10/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.9.2008

 

בתקציר: משפט בזק לבלוגר מרוקאי * בכיר איראני תוקף את אחמדי-נז'אד * יוזמת פיוס של הליע"ר למשבר דארפור * איראן: הגבלות על נישואים לאישה שנייה *  יומון כוויתי: איראן רוצה בהשתלטות החמאס על הרש"פ * שר סודאני: מעצר הנשיא בשיר יחולל "צונמי" אזורי

 

ארגוני זכויות אדם במרוקו מגנים מאסרו של בלוגר

הבלוגר המרוקאי מוחמד אל-ראג'י (בן 29) נעצר ב- 5.9.08 ונדון, במשפט בזק, לשתי שנות מאסר, לאחר שהואשם בפגיעה במלך. אל-ראג'י טען, במאמר שפרסם, כי טובות ההנאה הניתנות לעם גורמות לתלותו בשלטון. ארגוני זכויות אדם מרוקאיים מיהרו לגנות את המעצר וטענו כי אל-ראג'י לא זכה למשפט הוגן.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 9.9.08; www.aafaq.org, 10.9.08     

 

יוזמה ערבית לשיחות שלום לדארפור

מועצת שרי החוץ של הליגה הערבית הכריזה (9.9.08) על יוזמה חדשה ליישוב הסכסוך בין ממשלת סודאן למורדי דארפור והקימה ועדה להכנת שיחות בין הצדדים, שנועדו להתקיים בקטר. בוועדה - בראשה יעמדו ראש ממשלת קטר חמד בן ג'אסם ומזכ"ל הליע"ר עמר מוסא - חברות  סעודיה, לוב, קטר, מצרים, אלג'יריה וסוריה. ממשלת סודאן בירכה על היוזמה ואולם המורדים התייחסו אליה בביטול וטענו שהיא נועדה להציל את נשיא סודאן, בשיר מן התביעה נגדו בבית המשפט הפלילי הבינ"ל. לדבריהם, הליע"ר נגועה בגזענות ובמשוא פנים, בשל סירובה לגנות את רצח העם שמבצעת ממשלת סודאן בדארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.9.08  

 

איום סודאני: מעצר בשיר יחולל "צונאמי" באזור

במסיבת עיתונאים בירדן איים שר המשפטים הסודאני עבד אל-באסט סבדראת, כי  צו מעצר בינלאומי נגד הנשיא בשיר  "יחולל רעידת אדמה וצונאמי שיסעירו ויחריבו את האזור כולו וישרפו, לא רק את האצבעות של מי שיגישו צו זה, אלא גם את הכבדים שלהם".

אל-דוסתור (ירדן), 9.9.08

 

בכיר איראני תוקף את אחמדי-נז'אד

חסן רוחאני, מקורבו של האשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי של  נשיא איראן אחמדי-נז'אד, תקף את  אחמדי-נז'אד וטען כי הצהרותיו על השמדת ישראל יוצרות רושם בעולם כאילו לאיראן יש תוכנית צבאית לחיסולה של ישראל. רוחאני גם חלק על עמדתו של אחמדי-נז'אד שאיננה מייחסת חשיבות למועהב"ט.

דניא-י אקתסאד (איראן), 9.10.08

 

אובמה מזמין את מקיין למשחק כדורסל

 

אל-וטן (סוריה), 10.9.08/ פארס קרהבית

 

 תיאום פעילות בין כוחות אל-קודס האיראניים לחזבאללה

מקורות לבנוניים דיווחו לאתר האופוזיציה הסורי רפורמסוריה כי משלחת חשאית של כוחות אל-קודס האיראניים הגיעה לבירות בשבוע שעבר לשיחות עם הנהגת חזבאללה לתיאום פעילות משותפת בלבנון, "לנוכח השתלטות דה-פאקטו של חזבאללה על לבנון." דווח כי המשלחת הציעה לחזבאללה להיות תחת פיקודו מפקד כוחות אל-קודס, גנרל קאסם סולימאני, במסגרת פעילותו בלבנון ובגבול ישראל.

reformsyria.org, 6.9.08

 

הגבלות באיראן על נישואים לאישה שנייה

בעקבות לחץ של אנשי דת ומחשש לביקורת ציבורית, הקפיאה ממשלת אחמדי-נז'אד הצעת חוק שהוגשה למג'לס האיראני, המתירה נישואי אישה שנייה ללא הסכמת האישה הראשונה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 10.9.08

 

הליע"ר: חמאס ואיראן מעכבות את הדיאלוג הפלסטיני

מקורות פלסטיניים דיווחו שמצרים והליגה הערבית הטילו על תנועת החמאס ועל איראן – הלוחצת על החמאס ומסייעת לה כספית - את האחריות לעיכוב הדיאלוג הלאומי הפלסטיני. לדברי המקורות, מצרים הציעה לחמאס למסור את הנהגת הרצועה לגורם ערבי עד לסיום הפילוג הפנים פלסטיני, אולם חמאס סירבה בתוקף. 

אל-ג'רידה (כווית), 10.9.08

 

יומון כוויתי: איראן הורתה לחמאס להשתלט על נשיאות הרש"פ

היומון הכוויתי "אל-סיאסה" דיווח כי בפגישה שנערכה לאחרונה בדמשק בין בכירים סוריים ואיראניים לבין בכירים מתנועת חמאס, דרשה איראן מהחמאס להשתלט על נשיאות הרש"פ בתום כהונתו של מחמוד עבאס (ינואר 2009), כהכנה להשתלטות התנועה על הגדה המערבית וכדי למנוע הסכמים עם ישראל. כמו כן הביעה איראן אכזבה מן ההתקרבות בין תנועת החמאס לירדן.

אל-סיאסה (כווית), 10.9.08   

 

הבחירות לנשיאות ארה"ב

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 9.9.08/ עאמר אל-זועבי

 

איראן מצפה לצעדים חיוביים מצד בריטניה

סגן שר החוץ האיראני, מהדי צפארי, המבקר בלונדון  אמר כי איראן מצפה לצעדים חיוביים מצד בריטניה כדי לקדם את היחסים בין שתי המדינות.

אירנא (איראן) 10.9.08

 

סולימאן: הדיאלוג הלאומי יייפתח ב-16 בספטמבר

בארוחת שבירת צום שערך אתמול (9.9.08), הודיע נשיא לבנון, מישל סולימאן, כי ישיבות הדיאלוג הלאומי ייפתחו בארמונו ב-16 בספטמבר. הוא קרא לכל הכוחות והמנהיגים החתומים על הסכם דוחה ליטול חלק בדיאלוג, והביע תקווה כי הוא יפתח עבור הלבנונים שער רחב לתחייה אמיתית.

אל-מסתקבל (לבנון), 10.9.08  

 

הסכם הפיוס של טריפולי – מלכודת

אל-בלד (לבנון), 9.9.08/ סטאברו ג'אברה