המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 9.9.2008
9/9/2008

 

מה חדש? סיכום יומי 9.9.2008

 

בתקציר: ביקורת באיראן על התנהלותה של צרפת * אירופה מגבירה מעורבות במזה"ת * המורדים בסודאן: הצבא כבש שלוש עיירות * כפר נוצרי בעיראק הקים מליציה עצמאית *  קמפיין נגד נישואי קטינים בסעודיה *  רוסיה: הפעלת הכור בבושהר – בקרוב *  הצנזורה בסוריה פסלה סדרת טלוויזיה לשידור

 

נאסרללה מזהיר את ישראל לבל תתקוף

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה האיראני, כי לא ניתן לקבוע מה תהיינה ההשלכות של תקיפה ישראלית נגד לבנון, איראן, סוריה, או רצועת עזה. לדבריו, האפשרות שתהיה מלחמה עם ישראל תלויה בנסיבות ובאירועים האזוריים והבינ"ל ובהם תיק הגרעין האירני, המו"מ הלא ישיר בין סוריה לישראל, ההתפתחויות ברצועת עזה, המצב בפלסטין ואף המלחמה בין רוסיה לגאורגיה.

אל-ספיר (לבנון), 9.9.08

 

יומונים איראנים: צרפת מבזה את עצמה

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי קרא למדינות ערב לסגור את שווקיהן בפני צרפת ולאלצה לבחור בין ישראל לבין העולם הערבי והאסלאמי. היומון ציין כי צרפת בהנהגת סרקוזי מבזה עצמה בהפכה לכלי שרת בידי ישראל. היומון אעתמאד-י מלי טען כי צרפת לא הפנימה את עוצמתה של איראן מחד ואת היחלשותה שלה באזור מאידך, ואיים בפגיעה באינטרסים הצרפתיים בשל ציותה העיוור של צרפת לארה"ב.

 ג'ומהורי-י אסאלמי, אעתמאד-י מלי (איראן), 9.9.08

 

אירופה תגביר מאמציה לפתרון במזה"ת

היומון הכוויתי אל-ג'רידה מסר מפי מקורות אירופאים שאירופה רוצה ב"שיח חדש" במזה"ת, שיחזק את מעמדה בפתרון המשבר באזור. שה"ח הצרפתי ברנרד קושנר, המוביל קו זה, יציגו בישיבת תיאום של הקוורטט [ארה"ב, האיחוד האירופי, האו"ם ורוסיה] שתתקיים בניו יורק ב-26.9. לנציגי הקוורטט נועדו  פגישות עם  כמה משרי החוץ הערביים ועם מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא. לדברי מקורות אירופאים אחרים, העוסקים במזה"ת, בכוונת האיחוד האירופי להמשיך במאמצי השלום בתקופת "הריק הפוליטי" שייווצר בארה"ב בין תום תקופת כהונתו של בוש לכניסת נשיא חדש לבית הלבן.

אל-ג'רידה (כווית), 9.9.08

 

סודאן: נפיק תועלת מארה"ב, ללא הרוע שלה

נאפע עלי נאפע, יועצו הבכיר של נשיא סודאן, אמר בכנס בקהיר כי השיחות עם ארה"ב על נרמול היחסים בין שתי המדינות יחודשו במהלך החודש הקרוב. נאפע הדגיש שסודאן מעוניינת ביחסים טובים עם מעצמות המערב, ואמר כי סודאן תפעל להפיק תועלת מארה"ב אך תימנע מהרוע שלה.

אל-צחאפה, אח'באר אל-יום (סודאן), 9.9.08

 

המורדים: צבא סודאן השתלט על שלוש עיירות

דובר מטעם ארגון המורדים בדארפור 'התנועה לשחרור סודאן', מסר כי צבא סודאן השתלט על שלוש עיירות בצפון דארפור לאחר יומיים של קרבות עזים בהם נעשה שימוש בנשק כבד ומסוקי קרב.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.9.08

 

חבר מפלגתו של צ'לבי: ממשלת עיראק רוצה בחיסולו

חבר המפלגה הלאומית העיראקית בראשות אחמד צ'לבי, האשים גורמים ממשלתיים בניסיון לחיסול צ'לבי ע"י מכונית תופת ב-5.9.08. לדבריו, מחקירה ראשונית עולה שאחת המכוניות הקשורה לניסיון החיסול שייכת לממשלה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.9.08

 

כפר נוצרי בעיראק הקים מיליציה להגנה על תושביו

הכפר תלסקף בצפון עיראק, שבו יש רוב נוצרי, הקים מיליציה חמושה להגנה על תושביו מפני התקפות של קיצונים אסלאמיסטים על רקע דתי. אנשי המיליציה עורכים חיפושים בקרב באי הכפר, למניעת כניסת זרים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.9.08

 

אמריקה מרגלת אחר אל-מאלכי [ראש ממשלת עיראק]

אל-ג'זירה (סעודיה), 8.9.08/ עבדאללה ג'אבר

 

סעודיה: קמפיין נגד נישואי קטינים

האגודה להגנה על זכויות האישה בסעודיה פרסמה גילוי דעת בו דרשה לקבוע גיל מינימאלי שמתחתיו לא יותר להינשא, ולאפשר לזוגות הנישאים לבחור את בן זוגם ללא התערבות מצד בני משפחותיהם. האגודה הודיעה על כוונתה להגיש ביום הלאומי של סעודיה (23.9.08), עצומה בנושא לאגודה לזכויות האדם ולאגודה הלאומית לזכויות האדם בסעודיה.

www.saudiwomenvoice.com, 9.9.08.

 

רוסיה: הפעלת הכור בבושהר – בפברואר 2009

בכיר רוסי אמר כי רוסיה מתכוונת להפעיל את הכור בבושהר בפברואר 2009.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.9.08

 

כדור הארץ בסכנה

אל-חיאת (לונדון), 8.9.08/ חביב חדאד

 

סוריה: הצנזורה מנעה שידור סדרת טלוויזיה 

היומון הסורי, אל-וטן, דיווח כי הצנזורה הסורית מנעה את שידור סדרת הטלוויזיה, "רוחות חמסין", העוסקת בעציר פוליטי מהעיר אל-לאד'קיה המשתחרר מהכלא לאחר עשר שנים ופועל לשיפור מצב משפחתו שהידרדר. הבמאי, השאם שרבתג'י, טען כי הסדרה לא באה לבקר תקופה כלשהי והביע צער על צינזורה. מקורות בטלוויזיה הסורית טענו כי שידור הסדרה נמנע מסיבות טכניות שאינן קשורות לתכנה. ואולם, לאל-וטן נודע כי משרד ההסברה הסורי ניסה למנוע את שידור הסדרה גם בערוץ הטלוויזיה הלבנוני, אל-ג'דיד.

אל-וטן (סוריה), 9.9.08    

 

פוטין מנסה להחיות את המשטר הסובייטי במזה"ת

אל-ערב אל-יום (ירדן), 8.9.08/ נאצר אל-ג'עפרי