המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.9.2008
3/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 3.9.2008

 

בתקציר: ערוץ טלוויזיה לסובלנות דתית בתוניסיה * החמאס: משעל לא עבר מדמשק לסודאן *  מורות סעודיות דורשות שוויון שכר עם הגברים * סטודנטים איראניים תובעים את ממשלת הולנד * אחמד קריע: אפשר שנכריז על מדינה עצמאית * לקראת הסכמה על ועידה לנושא דארפור * איראן סגרה את "אל-ערביה"

 

סין לסודאן: אל תצפו לווטו בעניין בשיר

השליח הסיני לסודאן ז'אי ג'ון אמר שאל לסודאן לצפות להטלת וטו סיני במועה"ב בנושא התביעה נגד הנשיא בשיר ויעץ לממשלתה לשתף פעולה עם בית המשפט הפלילי הבינ"ל בנושא זה. עם זאת הוא הבטיח שסין תפעיל את קשריה בבריטניה ובצרפת כדי לקדם במועה"ב החלטה להשעות את ההליכים בהאג נגד בשיר.

אל-חיאת (לונדון), 3.9.08

 

יומון כוויתי: ארה"ב מעבירה למפרץ הרבה אמל"ח

מקורות יודעי דבר מסרו ליומון הכוויתי אל-וסט שארה"ב פרקה כמויות עצומות של נשק ותחמושת באחד מנמלי המפרץ הפרסי כהכנה למתקפה אפשרית על איראן.

אל-וסט (כווית), 24.8.08

 

אחמד קריע: אפשר שנכריז על מדינה עצמאית

ראש המשלחת הפלסטינית למו"מ עם ישראל, אחמד קריע, הצהיר כי אם ייכשל המו"מ עם ישראל, לעם הפלסטיני יש כמה אופציות ובראשן הכרזה חד-צדדית על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שירושלים בירתה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 3.9.08

 

החמאס: משעל לא עבר מדמשק לסודאן 

דובר תנועת החמאס, פוזי ברהום, הכחיש דיווחים לפיהם ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, עבר מסוריה לסודאן. לדבריו, בין סוריה לחמאס מתקיימים קשרים אמיצים היסטוריים ואסטרטגיים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.9.08

 

רוסיה משגרת טיל בין יבשתי מול עיניה המודאגות של ארה"ב

אל-ראיה (קטר), 2.9.08/ פארס קרהבית 

 

המופתי של סעודיה: אל לנוער לצאת לג'יהאד

בראיון לרגל הרמדאן, קרא המופתי הראשי של סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', לנוער המוסלמי שלא לצאת ממולדתו בשם הג'יהאד, אל אזורי סכסוך ואל מלחמות אחים. על הנערים היוצאים לג'יהאד להיזהר פן ינוצלו ויימכרו כסחורה ופן יהפכו לבשר התותחים של האויב, אמר המופתי.

אל-מדינה (סעודיה), 2.9.08

 

דיווח במרוקו: תא "פתח אל-אנדלוס" תכנן לפגוע בכוחות האו"ם

מקור ביטחוני מרוקאי מסר כי תא הטרור "פתח אל-אנדלוס", שפעיליו נעצרו לאחרונה, תכנן לפגוע בכוחות האו"ם בעיר לעיון בסהרה המערבית, ולבצע פיגועים בערים מרקש ואגאדיר. לפי הדיווח התא היה בקשר עם אל-קאעדה וכבר ערך ניסויים בחומרי חבלה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.9.08      

 

ערוץ טלוויזיה חדש בתוניסיה למען אסלאם סובלני

ערוץ טלוויזיה דתי ראשון הושק בתוניסיה ביום הראשון לחודש רמדאן, במטרה לקדם מחשבה אסלאמית סובלנית. תחנת רדיו דתית, בעלת אופי דומה, החלה בשידוריה אשתקד. שר הדתות התוניסאי אמר שהפעלת ערוצי הדת הממשלתיים נעשית נוכח הדאגה מקיצוניותם של חלק מערוצי הדת הלווייניים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.9.08       

 

מורות סעודיות: להשוות את שכרנו לשכר הגברים

קבוצה של מורות סעודיות מתכוונת להגיש עצומה למלך הסעודי עבדאללה בן עבד אל-עזיז, ובה דרישה לשוויון בשכר ובתנאי ההעסקה בינן לבין המורים הגברים. העצומה, שעד כה חתמו עליה יותר מאלף איש, היא חלק מקמפיין שכותרתו: "הצדק האנושי למען הסרת הקיפוח מעל המורות".

www.alarabiya.net , 3.9.08   

 

קרובה הסכמה על ועידה בלונדון לפתרון משבר דארפור

ממשלות סודאן ובריטניה קרובות להסכמה על קיום שיחות ליישוב משבר דארפור. השיחות, בחסות בינלאומית, צפויות להתקיים בלונדון באמצע החודש הבא. יוזמנו אליהן ממשלת סודאן, מפלגות פוליטיות מסודאן וארגוני המורדים.

אל-אחדאת' (סודאן), 3.9.08

 

נשיא לבנון סלימאן נוסע לקטר כשבידו "הסכם דוחא" החולה

אל-מסתקבל (לבנון), 2.9.08

 

כוחות אל-צחוה יועברו לפיקוחה של ממשלת עיראק

כוחות "אל-צחוה", הכוללים בני שבטים סונים המשתפים פעולה עם הכוחות האמריקאיים, יועברו בחודש הבא לפיקוחה של ממשלת עיראק, אשר תהיה אחראית גם על תשלום השכר לאנשיהם. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.9.08

 

סטודנטים איראניים תובעים את ממשלת הולנד

יותר ממאה סטודנטים איראנים הגישו תביעה משפטית נגד ממשלת הולנד ונגד משרד החינוך ההולנדי, לאחר שגורשו מלימודיהם באוניברסיטאות העוסקות בטכנולוגיית הגרעין, מחשש שיבריחו מידע לטהראן. נציג הסטודנטים טען כי הולנד נוהגת בגזענות וכי לרבים מן הסטודנטים אין דרכונים איראניים והם אינם מקיימים קשר עם איראן.

אל-וטן (סעודיה), 3.9.08 

 

סגירת ערוץ אל-ערביה באיראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק דיווח כי שלטונות איראן סגרו את משרדי רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" בטהראן והורו למנהל הרשת בטהראן, חסן פחאץ, לעזוב את המדינה בהקדם. לאחרונה התרבו הקריאות באיראן לפעול נגד "אל-ערביה" בשל טענות כי הרשת מנהלת תעמולה אנטי איראנית. במקביל דווח באיראן כי בעקבות לחץ סעודי הפסיקו מפעילי הלווין ארבאסט ונילסאט את שידורי הערוץ השיעי אהל אל-בית.

תאבנאק (איראן), 2.9.08 ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 31.8.08

 

המערב מנסה לאלף את הדוב הרוסי

אל-וטן (עומאן), 2.9.08/ יאסין אל-ח'ליל

 

מותכי: הכור בבושהר יופעל לפני מרץ 2009

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, הצהיר כי הכור בבושהר יופעל עוד לפני ראש השנה האיראני הקרוב שיחול ב-21 במרץ 2009. מנגד ציטט היומן הרפורמיסטי אעתמאד בכירים ברוסיה שאמרו כי אין עדיין מועד להפעלת הכור.

טהראן טיימס, אעתמאד (איראן), 3.9.08

 

דיווח בסעודיה: הסכמה בין איראן לארה"ב בנושא מוג'אהדין ח'לק

מקורות איראניים מסרו ליומון הסעודי אל-ריאצ' כי העברת השליטה על מרכזי הארגון האיראני האופוזיציוני מוג'אהדין ח'לק לידי ממשלת עיראק נערכה במסגרת הסכם חשאי שנחתם לאחרונה בין איראן לארה"ב. במסגרת ההסכם ביקשה ארה"ב להבהיר לאיראן כי נוכחותה בעיראק אינה מכוונת נגד המשטר האיראני.

אל-ריאץ' (סעודיה), 3.9.08

 

מפקד צבא לבנון: "עלינו לדבוק ברוח ההתנגדות"

מפקדו החדש של צבא לבנון, ג'אן קהוג'י, קרא אתמול למפקדי צבא לבנון להתנגד בכל הכוח לאויב הישראלי ולטרור ולדבוק ברוח ההתנגדות מול כל מי שינסה לפגוע באדמת לבנון ובשלומה. לדבריו, עיניו של צבא לבנון מופנות דרומה – כדי להשיב את האדמה שנותרה תחת כיבוש, ופנימה – כדי לבסס ביטחון ויציבות שיספקו אווירה מתאימה לדמוקרטיה ולחירויות להן ערבים החוקה והחוק.

אל-נהאר (לבנון), 3.9.08