המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.9.2008
2/9/2008

מה חדש? סיכום יומי 2.9.2008

 

בתקציר: אישים פלסטינים תומכים במדינה דו-לאומית * בכיר איראני: בעשור הבא נשגר אסטרונאוט לחלל * שני עיתונים נסגרו בסודאן * מצרים הזמינה את הנהגת חזבאללה לביקור רשמי *  עוד תא טרור נחשף במרוקו * קד'אפי: ב-2009 נבטל משרדים ממשלתיים * לאובמה ולסוריה אותו יועץ כלכלי

 

פעילת זכויות אדם סעודית לשלטונות: אל תשתיקו אותנו

פעילת זכויות האדם הסעודית וג'יהה אל-חוידר קראה לשלטונות ארצה, דרך סרטון וידאו אילם, לבטל את האיסור שהוטל עליה לכתוב באמצעי התקשורת המקומיים ולהתיר לה ולכותבים סעודיים אחרים להביע את דעתם בחופשיות. בסרטון נראית אל-חוידר כשעיניה ופיה חסומים.

www.aafaq.org, 31.08.08

 

בכיר איראני: לסגור את משרדי "אל-ערביה" באיראן

חבר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, ג'ואד ג'האנגירזאדה, קרא לממשלת איראן לסגור לאלתר את משרדי רשת הטלוויזיה הסעודית אל-ערביה באיראן ולמנוע את פעילותה במדינה. לטענתו, הרשת פגעה בדיווחה בשמו של מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, ובמהפכה האסלאמית.

אירנא (איראן), 31.8.08

 

בכיר איראני: מתקפה נגדנו תוביל למלחמת עולם

סגן מפקד הכוחות המזוינים של איראן, מסעוד גז'אירי, אמר כי מתקפה על איראן תוביל למלחמת עולם שלישית; האחראי על הבסיג' במפקדת מטה הכוחות המזוינים של איראן, מוחמד באקר ד'ו אלקדר, אמר כי איראן מכירה היטב את נקודות התורפה של הצבא האמריקאי, למדה את שיטותיו ועוצמתו והכינה לו תשובות הולמות; שר ההגנה האיראני, מוצטפא מוחמד נג'אר, הצהיר כי איראן מסוגלת להתמודד עם האיומים האמריקאיים.

אירנא (איראן), 30.8.08; כיהאן (איראן), 25.8.08

 

הנשר האמריקאי והדוב הרוסי

אל-דסתור (ירדן), 1.9.08/ ג'לאל אל-רפאעי

 

בכיר איראני: איראן תשגר אסטרונאוט לחלל

יו"ר ארגון החלל האיראני, רזא תאקי-פור, הצהיר כי איראן מתכוונת לשגר במהלך העשור הבא אסטרונאוט ראשון שלה לחלל. הוא אמר את הדברים לאחר שיגור הטיל "ספיר", היכול לשאת לוויין תקשורת, אשר ישוגר לחלל בתוך שנה.

פרס טי וי (איראן), 20.8.08

 

ביקורת באיראן על מינוי אזרח אמריקאי ליועץ אחמדי-נז'אד

נשיא איראן אחמדי-נז'אד ספג ביקורת מהמחנה השמרני במדינה בעקבות מינויו של האזרח האמריקאי, חמיד מולאנא, מנהל התוכנית לתקשורת בינ"ל באוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון, ליועצו.

תאבנאק (איראן), 21.8.08

 

איראן: מסגד סוני נהרס ע"י כוחות הביטחון

כוחות הביטחון של איראן הרסו (27.8.08) את המסגד הסוני והמרכז ללימודי קודש בזאבול שבמחוז סיסתאן-בלוצ'יסתאן (דרום מזרח איראן) ועצרו כמה תלמידי דת במקום.

 sunnionline.ir 27.8.08

 

קבוצת אינטרנט איראנית: פרצנו לאתרים ציוניים

קבוצת אינטרנט איראנית בשם "ג'יהאדיסטים וירטואלים" הודיעה כי הצליחה לפרוץ ל-450 אתרי אינטרנט "ציוניים", השייכים ברובם למשרדי ממשלה ולמוסדות אקדמיים וצבאיים ישראליים. אחד מחברי הקבוצה הודיע כי מאז יוני 2008, השיגה הקבוצה נגישות לשרתים השייכים למשטר הציוני, ואיים כי אם תתקוף ישראל את איראן, תסב הקבוצה מכה קשה למערכת האינטרנט של ישראל. הקבוצה הודיעה כי תמשיך במבצעי הפריצה שלה עד להשמדת "הגידול הסרטני" הקרוי ישראל.

פארס (איראן), 1.9.08

 

דיווחים סותרים על "עסקה גרעינית" בין איראן לניגריה

משרד המסחר האיראני הכחיש דיווחים בתקשורת האיראנית והעולמית לפיהם חתמה איראן על הסכם ייצוא טכנולוגיה גרעינית לניגריה. עם זאת, לאחרונה הצהירו בכירים בשתי המדינות כי איראן הסכימה לייצא טכנולוגיה גרעינית לניגריה ועמדו על זכותה לחלוק עם ניגריה את הידע שהשיגה בתחום הגרעין. יומון האינטרנט רוז דיווח כי היצוא השנתי של גז, נפט וסחורות מאיראן לניגריה הגיע לכ-40 מליון דולר, ורמז לאפשרות כי הקשר בין המדינות נובע מהיותה של ניגריה יצואנית האוראניום השלישית בעולם.

רוז (איראן), 2.9.08; פרס טי וי (איראן), 29.8.08

 

יומון איראני: הטלנובלות התורכיות – מזימה אנטי שיעית

ביטאון משרד החוץ האיראני, טהראן טיימס, קבע כי שידור הטלנובלות התורכיות "נור" ו-"החתן הזר" ברחבי העולם הערבי, ברשת הסעודיתMBC, הוא חלק ממזימה אנטי-שיעית לה שותפות תורכיה, סעודיה ומדינות במפרץ הפרסי. לדברי היומון, המזימה חותרת לחיזוק מעמדה של תורכיה, להפחתת ההשפעה השיעית-איראנית בעולם הערבי ולבידודה התרבותי והפוליטי של איראן.

טהראן טיימס (איראן), 28.8.08

 

ריקוד רוסי; הדמות הרוסית בועטת באחוריה של דמות

 המחזיקה בידה מסמך שעליו כתוב: "גבולות מדינות הבלקן"

אל-וטן (כווית), 1.9.08/ עלי פרזאת

 

יומון איראני: משטרים ערביים בוגדים בפלסטינים

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי כמה משטרים ערביים בוגדניים פועלים כדי לבטל את זכות השיבה של הפלסטינים ובכך מסייעים לישראל. היומון דרש מישראל לשחרר את כל האסירים הפלסטינים בתמורה לשחרור גלעד שליט וטען כי אבו מאזן ומקורביו חותרים תחת ממשלת חמאס בעזה ומכשילים חתימת הסכם על הסרת המצור מעל עזה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 1.9.08

 

אישים פלסטינים תומכים במדינה דו-לאומית

כשלושים אישים פלסטינים, החברים ב"צוות הפלסטיני למחקר אסטרטגי", קראו להפסקת המו"מ עם ישראל על "שתי מדינות לשני עמים" ולאימוץ החלופה הדו-לאומית של  "מדינה אחת לשני עמים". בצוות למחקר אסטרטגי  חברים אישים מכל גוני הקשת הפוליטית הפלסטינית, כולל מן החמאס, ובכירים  בפת"ח דוגמת מחמד אשתיה וג'בריל רג'וב.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 1.9.08

 

סודאן: נסגרו שני עיתונים

מועצת העיתונות הלאומית בסודאן שללה את רישיונם של שני יומונים היוצאים לאור באנגלית בדרום סודאן, ה-סיטיזן ו-סודאן טריביון. לדברי המועצה, זהו צעד מנהלי ולא פוליטי, הננקט בשל סירובם של בעלי העיתונים להעביר את המערכות לח'רטום. ניאל בול, העורך הראשי של הסיטיזן, טען כי מועצת העיתונות הענישה אותו על סירובו לפטר, כדרישתה, את העורך בפועל שהוא בן דארפור; ויליאם איזקיאל, עורך הסודאן טריביון, טען כי הסגירה היא תגובה למאמרי ביקורת שפרסם העיתון על משטרו של בשיר.

אלסודאני, אל-צחאפה, www.sudantribune.com  (סודאן), 2.9.08

 

סודאן מאיימת לסלק ארגוני הסיוע הבינלאומיים

בכנס משותף למשרד לעניינים הומאניטאריים ולמשרד ההגנה שנערך ביום ה' (28.8.08) בח'רטום, אמר צלאח קוש, ראש שירותי הביטחון הסודאניים, כי בכוונת ממשלת סודאן לעיין מחדש בחוקים המסדירים את עבודת ארגוני הסיוע הבינלאומיים. קוש איים כי סודאן תנקוט בצעדים נגד כל ארגון סיוע בינ"ל שיפר את המנדט שקיבל מממשלת סודאן, וכי ארגון שלא יחתום על הסכם עם הממשלה יסולק מסודאן.

אל-ראי אל-עאם, אל-סודאני (סודאן), 29.8.08

 

לאובמה ולסוריה אותו יועץ כלכלי

אתר www.syria-news.com דיווח כי סוריה והמועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ברק אובאמה, חולקים את שירותיו של היועץ הכלכלי וזוכה פרס נובל לכלכלה, הרננדו דה-סוטו. לדברי האתר, התחייב דה-סוטו להוביל פרויקט כלכלי בסוריה עוד טרם התמנה ליועצו של אובאמה והוא צפוי לבקר בה בחודש זה, שלושה חודשים לאחר ביקורו הקודם. האתר טען כי אובמה השיב ב"אין בעיה, אני וסוריה נחלוק [בשרותיך]", כאשר דיווח לו דה-סוטו על פעילותו.  

ww.syria-news.com, 29.8.08

 

דיווח: נשיא לבנון דחה הזמנה לביקור דחוף בסעודיה
היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי נשיא לבנון דחה הזמנה לביקור דחוף ביותר בריאצ', שהעביר לו השגריר הסעודי בלבנון, עבד אל-עזיז חוג'ה. סולימאן התנצל והסביר כי אינו יכול לבוא בשל ביקורו בקטר [ב-1.9.08]. היומון דיווח כי סולימאן חשש שביקורו בסעודיה יתפרש כצעד נגד קטר. שר החוץ הלבנוני פוזי צלוח' ציין סולימאן צפוי להודות בביקורו לקטר על הסכם דוחה. 

אל-אח'באר (לבנון) 30.8.08

חזבאללה: הסגרנו את האדם שירה על המסוק הלבנוני
ארגון חזבאללה הביע צער עמוק על הירי של פעיליו לעבר מסוק של צבא לבנון ב-28.8.08, והודיע כי הטיפול באירוע הועבר למערכת המשפט הלבנונית "בהיותה מקור הסמכות הטבעי והמשפטי בעניין". חזבאללה הבטיח לשתף פעולה במידה רבה ביותר עם הצבא הלבנוני ועם הגורמים המשפטיים כדי להבטיח את חשיפת האמת. סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, אישר כי מבצע הירי הוסגר לידי הגורמים המוסמכים ואמר כי חזבאללה וצבא לבנון נמצאים בשוחה אחת ואף אחד לא יצליח לסכסך ביניהם.  
www.hizbollah.tv , 29-
30.8.08

 

ברי: דמותו של מוסא אל-צדר תרדוף את קד'אפי

בנאום לרגל יום השנה ה-30 להיעלמותו של האמאם מוסא אל-צדר, האשים נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני ויו"ר תנועת 'אמל', את שליט לוב, מעמד אל-קד'אפי באחריות אישית להיעלמותו של אל-צדר. ברי הבטיח לקד'אפי כי דמותו של מוסא אל-צדר תרדוף אותו "לאורך כל  היום וכל הלילה" ותגרום לו לסיוטים.

www.hizbollah.tv , 31.8.08

 

מצרים הזמינה את הנהגת חזבאללה לביקור רשמי

מצרים הזמינה רשמית את הנהגת חזבאללה לביקור בקהיר והביעה תקווה שבראש המשלחת יעמוד בכיר רם דרג. ראש ממשלת לבנון לשעבר, עמר כראמא, שביקר בשבוע שעבר במצרים, אמר כי בכוונת מצרים  לארח בכירים לבנונים מכל הצדדים הפוליטיים כדי לקדם פיוס לאומי בלבנון.

אל-נהאר (לבנון), 31.8.08 , אל-אח'באר (לבנון), 1.9.08

 

דיווחים: חשש מפני פלישה סורית לצפון לבנון

חבר הפרלמנט הלבנוני, מצטפא עלוש, הביע חשש כי העימותים האחרונים באזור עכאר שבצפון לבנון, בין עלווים לסונים, יהוו תירוץ להתערבות סורית באירועים, בשם ההגנה על המיעוט העלווי. היומון הכוויתי אל-סיאסה, טען כי המודיעין המצרי חשף תכנית סורית לפלוש לצפון לבנון וכי נשיא מצרים, חוסני מבארכ, מיהר לשגר ללבנון שר החוץ שלו, אחמד אבו אל-ע'יט. לדברי היומון – אשר לא הוציא מכלל אפשרות הכרזה סורית על סיפוח אזור זה - הורה הנשיא אסד לכוחותיו לגבש תכנית להשתלטות על צפון לבנון בעילה של עזרה למיעוט העלווי. אתר האינטרנט Now Lebanon  דיווח (1.9.08) כי  מאות תושבים עלווים עזבו את שכונת ג'בל מוחסן  שבטריפולי ועברו לשטחי סוריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-מסתקבל (לבנון), אל-סיסאה (כווית), 2.9.08;  www.nowlebanon.com, 1.9.08

 

אובאמה ומקיין יושבים על ערימת מסמכים

עליה כתוב: "נקודות מחלוקת" ואוחזים

 בנקודה היחידה המוסכמת עליהם - ישראל

אל-וטן (סעודיה), 1.9.08/ ג'יהאד עוורתאני

 

עוד תא טרור נחשף במרוקו

שלטונות מרוקו הודיעו על חשיפת תא טרור חדש המכונה "פתח אל-אנדלוס" (כיבוש אל-אנדלוס). 15 חברים בתא נעצרו כשברשותם חומרים לייצור פצצות. לדברי ההודעה, התא קיים קשר עם גורמים הנאמנים לאל-קאעדה מגרב ותכנן לפוצץ את בניין הפרלמנט. קיים חשש שמפקד התא וחברים נוספים בו עודם מסתובבים חופשי, וכוחות הביטחון פועלים בצפון המדינה למניעת בריחה אפשרית שלהם לספרד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30-31.8.08   

 

דיווח: משעל עזב את דמשק
מקורות פלסטיניים מסרו ליומון הכוויתי, "אל-ראי", כי ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, עזב את דמשק ועבר להתגורר בסודאן, במסגרת הסכם בלתי מוצהר בינו לבין שלטונות סוריה. מקורות אלה לא שללו אפשרות כי עזיבת משעל את דמשק באה בעקבות התקדמות במו"מ הסורי-ישראלי.
אל-ראי (כווית), 2.9.08

 

קד'אפי: ביטול משרדי ממשלה החל מתחילת 2009

בנאום לציון יום השנה ה-39 ל"מהפכה הלובית", הבטיח מנהיג לוב, מועמר קד'אפי, לבטל החל משנת 2009 את כל משרדי הממשלה למעט משרדי החוץ, ההגנה, הפנים, והמשפטים ולחלק את רווחי הנפט ישירות לאזרחים. בכך, לדבריו, תכוּנן דמוקרטיה ישירה אמיתית. הוא אמר כי צפויה  אנרכיה בשנתיים הראשונות לשיטה החדשה, אך אט אט העם ילמד לנהל את ענייניו בעצמו.

www.alarabiya.net, 1.9.08  

 

ממשלת טכנוקרטים למאוריטניה

מדיחי הנשיא, השולטים במאוריטניה מאז ההפיכה שחוללו בתחילת אוגוסט, הודיעו על הקמת ממשלה חדשה שרוב שריה יהיו טכנוקרטים. הצעד ננקט בעקבות סירובם של פוליטיקאים רבים, כולל אלה החברים במפלגות שתמכו בהפיכה, לכהן בממשלה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.8.08      

 

מנכ"ל אל-ערביה: בחירת אובאמה לא תיטיב עם הערבים והמוסלמים

עבד אל-רחמן אל-ראשד, מנכ"ל אל-ערביה, רמז במאמר שכתב, כי בחירתו של ברק אובאמה לנשיא ארה"ב לא תשרת בהכרח את הערבים ואת המוסלמים. לדבריו, אובאמה עלול לחשוש מפני הצגתו כמי שנוטה לטובת המוסלמים והדבר יחליש את מעמדו בניהול המו"מ בין ערבים לבין ישראל וכן בטיפול בסוגיות מוסלמיות בינלאומיות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.8.08

 

פסגה מרובעת בדמשק ביום חמישי הקרוב

מקור סורי רשמי אישר כי ביום חמישי הקרוב (4.9.08) תתכנס בדמשק פסגה מרובעת בהשתתפות הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ר"מ תורכיה ואמיר קטר. מוקדם יותר השבוע מסרו מקורות צרפתיים כי הפסגה תוקדש למו"מ הבלתי ישיר בין סוריה לישראל, לשיחות הפלסטיניות-ישראליות ולמצב בלבנון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.8.08; אל-ספיר (לבנון), 2.9.08