המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 14.8.2008
14/8/2008

 

מה חדש? סיכום יומי 14.8.2008

 

תקציר: סגן עורך "אל ג'זירה": לא התנצלנו בנושא קונטר * הסכם על הקמת שגרירויות בין סוריה ללבנון * איראן: נפגע "בעורקים חיוניים" אם נותקף * שיח' סעודי אוסר לערוך בופה * מאוריטניה: רוב חברי הפרלמנט תומכים בהפיכה * סעודיה: גבר כבן 50 מסרב לבטל נישואיו לילדה בת 8 * כעס בסודאן על מזכ"ל האו"ם

 

סגן עורך אל-ג'זירה: לא התנצלנו על המסיבה לקונטאר

בעקבות הקליפ שפרסם ממרי על החגיגות של ערוץ אל-ג'זירה, לאסיר המשוחרר סמיר אל-קונטאר, נמתחה ביקורת על האובייקטיביות של הערוץ, ודווח כי הערוץ התנצל על קיום המסיבה. ואולם סגן העורך הראשי ב"אל-ג'זירה", אחמד ג'אד אללה, הכחיש את דבר ההתנצלות כפי שדיווח עליו היומון הישראלי "הארץ". 

אל-אח'באר (לבנון), 9.8.08; www.elaph.com, 10.8.08      

 

קישור לקליפ של ממר"י כפי שהופיע באתר  www.elaph.com

لمشاهدة الفيديو على Memri

 

פגישת אסד-סולימאן: הוסכם על הקמת שגרירויות

בתום פגישה בדמשק (13.8.08) בין נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ונשיא לבנון, מישל סולימאן, הודיעה היועצת המדינית של אסד, בות'ינה שעבאן, כי הנשיאים הסכימו על כינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות ברמה של שגרירויות וכי שרי החוץ של שתי המדינות יפעלו לאלתר לקידום המהלך, במישור המשפטי והחוקתי. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הגדיר את פסגת אסד-סולימאן כ"חשובה", והביע תמיכה בתהליך, המתנהל במסגרת יישום הסכם דוחה. מקורות דיפלומטיים צרפתיים מסרו כי פריז מצפה שפסגת דמשק תוביל ל"הכרזה ברורה" בדבר כינון יחסים דיפלומטיים בין סוריה ללבנון.

אל-מסקתבל (לבנון), 14.8.08; אל-וטן (סוריה), 14.8.08

 

"כוחות ה-14 במרץ": לבנון איננה מחוז שנגזל מסוריה

ערב ביקורו של מישל סולימאן בדמשק, הציגה מזכירות הכללית של "כוחות ה-14 במרץ", במסיבת עיתונאים שכינסה, את השקפתה לגבי הסדרת היחסים בין סוריה ללבנון. בין הדרישות שהעלתה: סוריה תימנע מקיום קשרים צבאיים וביטחוניים עם קבוצות מפלגתיות או צבאיות בלבנון; כינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות והקמת שגרירויות; שרטוט הגבולות ביניהן, תחילה באזור חוות שבעא; שת"פ מצד סוריה בסילוק המרכזים הפלסטיניים החמושים הנמצאים מחוץ למחנות הפליטים; פתרון בעיית האסירים והנעדרים הלבנונים בסוריה; בחינה מחודשת של "הסכם האחווה, השת"פ והתיאום" בין סוריה ללבנון (מ-1991) ואת המוסדות ווהסדרים  שנבעו ממנו. מזכירות ה-"14 במרץ" טענה כי לבנון איננה מחוז שנגזל מסוריה וכעת צריך לשוב לידיה.

אל-מסתקבל (לבנון), 14.8.08

 

איראן: נפגע "בעורקים חיוניים" אם נותקף

מפקד זרוע היבשה ב'משמרות המהפכה', מוחמד ג'עפר אסדי, אמר כי אם תותקף איראן, לא יוכלו הכוחות האמריקאים בעיראק ובאפגניסטאן לחמוק מידיה והוסיף כי היא תעלה את מחיר הנפט לשיאים חדשים. אסדי ציין כי איראן מחזיקה ב"עורקים חיוניים עבור האויב" במפרץ הפרסי ובחלק ממפרץ עומאן וכי 60% מתצרוכת הנפט העולמית עוברת דרך המפרץ.

פארס (איראן), 9.8.08

 

אפקטיביות כוח האכיפה של האו"ם

אל-ראיה (קטר), 13.8.08/ פארס קרהבית

 

שיח' סעודי אוסר לערוך בופה

חבר אגודת חכמי הדת הבכירים בסעודיה, השיח' צאלח אל-פוזאן, פרסם פסק הלכה האוסר על מסעדות ובתי מלון לקיים "בופה פתוח". לדבריו, זוהי פעילות מסחרית אסורה, מאחר שמחיר המזון הנמכר וזהות המוכרים אינם ידועים לצרכנים.

אל-ויאם (סעודיה), 12.8.08

 

משטרת הדת הסעודית: להסיר תמונות נשים על גבי תרופות

משטרת הדת הסעודית דרשה ממשרד הבריאות הסעודי לכסות באמצעות מדבקות תצלומי נשים המופיעים על גבי קופסאות המכילות תרופות.

www.hesbah.gov.sa, 10.8.08

 

מאוריטניה: רוב חברי הפרלמנט תומכים בהפיכה

חברי פרלמנט מאוריטנים התומכים בהפיכה הוציאו גילוי דעת המסביר את עמדתם והמאשים את הנשיא המודח אולד שיח' עבדאללי בהשבתת עבודת הפרלמנט ובמעשים המנוגדים לחוקה. 67 (מתוך 95) חברי פרלמנט ו-39 (מתוך 56) חברי סנאט חתמו על גילוי הדעת.

סוכנות הידיעות המאוריטנית, 13.8.08         

 

גאורגיה מחכה להתערבות מדינות המערב

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.8.08/ אמג'ד רסמי

 

הליגה הערבית על מאוריטניה: זו לא בדיוק הפיכה

מזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, אמר כי הדו"ח של שליח הליגה למאוריטניה, אחמד בן חלי, מלמד שיש חיים פוליטיים תוססים במאוריטניה ומתקיים בה ויכוח בין תומכי ההפיכה למתנגדיה, ולכן "זו אינה הפיכה במובן המילולי הרגיל, היות והיא לא פגעה בחיים הפוליטיים". בן חלי עצמו אמר ש"אין במאוריטניה הפיכה צבאית והחיים מתנהלים באופן נורמלי". יצוין כי על בן חלי נאסר לדבר עם הנשיא המודח אולד שיח' עבדאללהי.

אל-שרק אל-אודט (לונדון), 14.8.08; www.elaph.com, 13.8.08; אל-חיאת (לונדון), 14.8.08              

 

כוחות הביטחון בתימן חיסלו חמישה פעילי אל-קאעדה

כוחות הביטחון של תימן הרגו (11.8.08) חמישה פעילי אל-קאעדה ועצרו שניים במהלך פעילות באזור חדרמוות. כוחות הבטחון החרימו עשרות שקי חומר נפץ, מטענים וציודהמשמש להכנת מכוניות תופת.

אל-ג'רידה, (כווית) 13.8.08.

 

פוטין מעניק למדבדב את גאורגיה כמדליית זהב

 

אל-וטן (סעודיה), 13.8.08/ ג'יהאד עוורתאני 

 

סעודיה: גבר כבן  50 מסרב לבטל נישואיו לילדה בת 8

סעודי בשנות החמישים לחייו הודיע על סירובו  לבטל את נישואיו (לפני שנה וחצי) לילדה בת 8, משום שלא ביצע דבר האסור לפי ההלכה המוסלמית. לדבריו, החוק המוסלמי אינו קובע גיל ספציפי לנישואים, והנביא מוחמד התחתן עם עאישה כשהייתה בת 9.

אל-חיאת (לונדון), 13.8.08.

 

כעס בסודאן על מזכ"ל האו"ם

דבריו של מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ליומון המצרי אל-אהראם (13.8), לפיהם בית המשפט הפלילי הבינ"ל יבצע את החלטותיו בעניין נשיא סודאן בשיר – עוררו זעם בסודאן. עלי צאדק, דובר משרד החוץ הסודאני דרש מבאן קי מון לחדול משימוש בביטויים הפוגעים במדינות החברות בארגון, ואמר כי דבריו מוכיחים שמהלכי בית המשפט הפלילי הבינ"ל - פוליטיים.

אל-צחאפה (סודאן), 14.8.08