המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 11.8.2008
11/8/2008

 

מה חדש? סיכום יומי 11.8.2008

 

בתקציר: ביקורת חריפה בשבועון מצרי נגד שגרירת ארה"ב במצרים * האחים המוסלמים במצרים: להחרים את איטליה *  שה"ח הצרפתי יבקר בדמשק * דיווח: הכרזה קרובה על יחסים דיפלומטיים בין סוריה ללבנון *  בכיר איראני: לשקול  נוכחות "אל-ערביה" באיראן * איראן הציגה בפני סוריה חששותיה מהמו"מ עם ישראל

 

יומון כוויתי: איראן הטמינה מוקשים ימיים במי המפרץ

היומון הכוויתי "אל-וטן" דיווח כי איראן הטמינה מוקשים ימיים במי המפרץ הפרסי.

אל-וטן (כווית), 8.8.08

 

יועץ אחמדי-נז'אד: להתכונן להטבעת אוניות אמריקאיות במפרץ

מוחמד עלי ראמין, יועצו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, קרא להילחם באמריקאים בעיראק, ולהתכונן להוראת המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, להטבעת אוניותיהם במפרץ הפרסי. ראמין טען כי ממשלת סעודיה מתנהלת תחת שלטון ארה"ב, והצהיר כי איראן איננה מכירה בגבולות שיצרה בריטניה באזור והם לא קיימים עבורה. עלי שיראזי, נציג המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, בחיל הים של משמרות המהפכה, הצהיר בכנס של הארגון, כי בתגובה לכל פעולה של אמריקה, "ישקעו כל אוניות המלחמה שלה במעמקי המפרץ הפרסי."

אילנא (איראן), 9.8.08; אירנא (איראן), 11.8.2008

 

המדינות הגרעיניות בעולם השלישי

אל-וטן (עומאן), 9.8.08/ יאסין אל-ח'ליל

 

דיווח: איראן הציגה בפני סוריה חששותיה מהמו"מ עם ישראל

היומון הלונדוני "אל-חיאת" דיווח מפי מקורות בבירות כי נכשל ביקורו האחרון של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בטהראן. ע"פ מקורות אלה, ההנהגה האיראנית העלתה לראשונה בפני סוריה את חששותיה מהמו"מ הסורי-ישראלי, וביקשה פרטים אודותיו. עוד נטען כי הביקור שערך אסד בתורכיה, עם שובו מאיראן, לא היה מתוכנן, והוא נועד לעדכן את הצד התורכי בחששותיה של איראן מהמשך המו"מ עם ישראל.

אל-חיאת (לונדון), 10.8.08

בכיר איראני: לשקול שוב  נוכחות "אל-ערביה" באיראן

יו"ר הוועדה הפרלמנטארית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, עלא אל-דין בורוג'רדי, קרא לממשלה האיראנית לשקול שוב את נוכחות עיתונאי רשת "אל-ערביה" הסעודית באיראן, בטענה שהרשת עוינת לאיראן ומפיצה אודותיה שקרים. היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי שגרירות סעודיה באיראן עושה שימוש במשרדי הרשת בטהראן לצורך איסוף מודיעין. רשת אל-ערביה הכחישה את ההאשמות נגדה וטענה כי היא מקפידה להציג בדיווחיה את העמדה האיראנית הרשמית.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן) אלערביה, 10.8.08

 

ביקורת חריפה בשבועון מצרי נגד שגרירת ארה"ב במצרים

במאמר בשבועון המצרי "רוז אל-יוסף" כינה העיתונאי אסלאם כמאל את שגרירת ארה"ב במצרים, מרגרט סקובי, "ינשופה" - בערבית מצרית כינוי גנאי לבעל פנים מכוערות, או אדם המבשר רעות. המאמר בא בתגובה לביקורת שמתחה סקובי על פסק הדין בעניינו של יו"ר מרכז אבן ח'לדון למחקרים ופיתוח, ד"ר סעד אל-דין אבראהים. כמאל טען כי סקובי היא אורחת בלתי רצויה במצרים, המרבה להתערב בענייניה הפנימיים  ומגבירה את השנאה של מצרים כלפי ארה"ב. הוא גם קרא להעניש את המגיבים על פסקי דין משפטיים.

 לצד המאמר הופיעה התמונה הבאה:

       רוז אל-יוסף (מצרים), 9.8.08

 

משלחת מצרית לארה"ב להפשרת היחסים בין המדינות

משלחת מצרית תצא לארה"ב כדי לטפל במתיחות השוררת ביחסי מצרים-ארה"ב בעקבות הביקורת שנמתחה בארה"ב על פסק הדין בעניינו של יו"ר מרכז אבן ח'לדון למחקרים ופיתוח, ד"ר סעד אל-דין אבראהים.

אל-מצריון (מצרים), 10.8.08

 

האחים המוסלמים במצרים: להטיל חרם על איטליה

צירי תנועת האחים המוסלמים בפרלמנט המצרי, קראו להטיל חרם על איטליה לאחר שממשלתה הורתה לסגור מסגדים במילאנו ובערים נוספות. הצירים מתחו ביקורת על השלטון המצרי שהתעלם ממהלכים אלה, וקראו למדינות הערביות והאסלאמיות לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם איטליה לאלתר.

www.ikhwanonline.com , 6.8.08

 

שה"ח הצרפתי יבקר בסוף החודש בדמשק

שה"ח הצרפתי, ברנרד קושנר, יבקר בסוריה ב-24 אוגוסט על מנת להכין את ביקורו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, האמור להיערך ב-4 בספטמבר 2008.

אל-ספיר (לבנון), 11.8.08 

 

דיווח: הכרזה קרובה על יחסים דיפלומטיים בין סוריה ללבנון

היומון הסורי "אל-וטן" דיווח כי במהלך ביקורו של נשיא לבנון, מישל סולימאן, ביום רביעי (13.8.08) בדמשק תמסר ההחלטה על תחילת היחסים הדיפלומטיים בין סוריה ללבנון. דווח כי שני הצדדים נוטים להשאיר את המועצה הסורית-לבנונית העליונה על כנה ולהסתפק בתיקון כמה סעיפים הנוגעים לחילופי השגרירויות.

אל-וטן (סוריה), 11.8.08

  

סוריה: התחייבנו לאפשר לסבא"א ביקור בודד באתר שהותקף

בתגובה לידיעות על סירובה של  סוריה לאפשר למשלחת סבא"א לערוך ביקור נוסף באתר אל-ח'בר, אמר מקור בכיר במשה"ח הסורי כי סוריה התחייבה לאפשר לסבא"א לערוך ביקור בודד, ואם היא מבקשת הבהרות נוספות, עליה להעבירן לסוריה. המקור הדגיש כי השקרים שהפיצה ארה"ב לגבי אופיו הגרעיני של האתר נועדו להצדיק את התוקפנות הישראלית ולטרפד את מועמדותה של סוריה למועצת הפקחים של סבא"א.

אל-בעת' (סוריה), 10.8.08

 

קריקטורה ביומון הסורי תשרין:

תשרין (סוריה), 11.8.08 / דג'ואר אבראהים

 

מבצע ההפיכה במאוריטניה: הנשיא המודח הקפיא את הדמוקרטיה

מבצע ההפיכה במאוריטניה, גנרל מחמד אולד עבד אל-עזיז, אמר שהנשיא מחמד אולד שיח' עבדאללהי הודח בגלל שהוא "הקפיא מוסדות המדינה הדמוקרטיים" ו"שיתק את הצבא". לדברי עבד אל-עזיז, הנשיא נמצא במצב טוב, אך לא ישוחרר מסיבות ביטחוניות. הוא הבטיח לערוך בחירות דמוקרטיות אך סירב לנקוט במועדן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.8.08  

 

הפיכה צבאית במאוריטניה

אל-חיאת (לונדון), 9.8.08/ חביב חדאד

 

ההפיכה המאוריטניה: האיחוד האפריקאי מטיל סנקציות; הליע"ר משלימה

בעקבות ההפיכה במאורטיניה הוקפאה חברותה באיחוד האפריקאי, על פי המתחייב ממסמכין האיחוד המתייחסים לחילופי שלטון בלתי-חוקתיים. מאידך, לא נראה שהליגה הערבית תעניש את מאוריטניה ואין בסיס במסמכי היסוד שלה התייחסות לפעולה כזו. בביקור סגן מזכ"ל הליגה הערבית אחמד בן חלי במאוריטניה, הוא כינה את אולד שיח' עבדאללהי "הנשיא לשעבר" ואת אולד עבד אל-עזיז, מבצע ההפיכה, "כבוד הנשיא".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.8.08       

 

אמין אל-ג'ומיל קורא למו"מ עם ישראל להחזרת חוות שבעא

יו"ר מפלגת הפלנגות בלבנון, אמין אל-ג'ומיל, תקף בחריפות את סוריה וטען כי היא אינה מכירה בגבולותיה הרשמיים של לבנון ובריבונותה על חוות שבעא. לטענתו, כל הצהרה של סוריה לגבי הריבונות הלבנונית בשבעא היא חסרת תועלת כל עוד היא אינה מציגה מסמך רשמי המוכיח זאת. אל-ג'ומיל אף הביע רצון לנהל מו"מ עם ישראל כדי להחזיר את חוות שבעא ואמר כי אם מותר לסוריה לנהל מו"מ עם ישראל באמצעות תורכיה ולחזבאללה לנהל מו"מ עם ישראל באמצעות גרמניה - גם ללבנון מותר.

אל-מסתקבל (לבנון), 11.8.08

 

פתיחת המשחקים האולימפיים... ופתיחת משחקי מלחמה

על הלפיד כתוב: "אוסטיה"; על הפצצות שבו "רוסיה וגאורגיה"

אל-וטן (קטר), 9.8.08/ אילי צליבא

 

ספינת שבירת המצור אמורה להגיע לעזה

חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית, ג'מאל אל-ח'וצ'רי, המשמש גם כיו"ר "הוועדה העממית נגד המצור" הודיע על פתיחת טקסי קבלת הפנים לספינת "שבירת המצור אל-חוריה", האמורה להגיע לחופי עזה בימים הקרובים לאות הזדהות עם תושבי עזה. נוסעי הספינה הם מבני לאומים שונים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 11.8.08

 

אתר אינטרנט איראני: החיבוק הפוליטי של שני הספורטאים

אתר האינטרנט האיראני רדיו זמאנה, הפועל מהולנד, הציג את תמונת כדורסלן נבחרת איראן, חאמד חדאדי, מחובק עם מאמנה הישראלי של נבחרת רוסיה, דיוויד בלאט, באולימפיאדת בייג'ין.

רדיו זמאנה (הולנד), 10.8.08