המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 28.7.2008
28/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 28.7.2008

 

בתקציר: ג'ונבלט לנאסרללה: בוא נפתח דף חדש *  סין ולוב פועלות להקפאת ההליכים נגד בשיר  * פתוא במצרים שוללת  הורשת השלטון * המופתי של סעודיה פוסל את סדרות הלוויין התורכיות *  איראן ל"בלתי מזדהות": תמכו  במועמדותנו למועה"ב * אפגניסטן: חמושים חודדרים לשטחנו דרך איראן

 

הרש"פ: האם יוכרז על רצועת עזה כעל  אזור מרד?

עזאם אל-אחמד, יו"ר תנועת הפת"ח בפרלמנט הפלסטיני, גילה כי נוכח סירובו של החמאס לכל ניסיונות התיווך, בוחנת הרש"פ,  מזה כמה שבועות, הצעה להכריז על רצועת עזה כעל אזור מרד הנתון לשליטתה של כנופיה צבאית שחוללה מרד מזוין.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.7.08   

 

ג'ונבלאט קורא לנאסרללה לפתוח דף חדש

המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, קרא למזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בראיון בערוץ "אל-ג'דיד", לפתוח דף חדש  וטען כי כוחות ה-14 במרץ טעו כאשר סטו בשלוש השנים האחרונות מהעקרונות הערביים שלהם, דבר שהביא להתבדלותם. הוא אף קרא לכינון יחסים מיוחדים עם סוריה בהתאם להסכם טאא'ף. לדברי ג'ונבלט רצף ההתנגדות [לישראל] נמשך מעז אל-דין אל-קסאם ועד נאסרללה, עבור באביו, כמאל ג'ונבלאט ובנשיא מצרים לשעבר, גמאל עבד אל-נאצר.

אל-אח'באר, אל-ספיר (לבנון), 28.7.08

 

סולימאן: "לסוריה וללבנון אויב משותף"

בפגישה עם "הוועדה המשפטית הסורית-פלסטינית לזכות השיבה", אמר נשיא לבנון, מישל סולימאן, כי לסוריה וללבנון יש "אויב משותף, [קשרים] משפחתיים משותפים, רעיונות משותפים, אינטרסים משותפים וים משותף", וביכולתן "להשיג כל דבר באמצעות חיבה ושת"פ".

אל-וטן (סוריה), 27.7.08  

 

נכונות אירופאית לשיפור היחסים עם סוריה

שרי החוץ של גרמניה, ספרד ואיטליה, שלחו איגרת לשה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, ובה הביעו את נכונותו של האיחוד האירופי לשפר את היחסים הבילטראליים עם סוריה, בתנאי שתושג התקדמות ביחסים בין סוריה ללבנון. באיגרת מובטח כי האיחוד האירופי יבחן את ההתקדמות שתושג עד סוף שנת 2008, ולאחר מכן יזמין את סוריה לחתום עמו על הסכם שת"פ כלכלי.

אל-חיאת (לונדון) 27.7.08.

 

סין ולוב מקדמות הצעה להקפאת ההליכים נגד בשיר

סין ולוב מקדמות הצעת החלטה במועה"ב לפיה המשך הפעולה של כוח שמירת השלום בדארפור, המשותף לאו"ם ולאיחוד האפריקאי (UNAMID), יותנה בהקפאת ההליכים נגד נשיא סודאן בשיר בבית המשפט הפלילי הבינלאומי. המנדט של כוח שמירת השלום בדארפור יסתיים בסוף החודש הנוכחי.

אל-חיאת (לונדון), 27.7.08

 

שר סודאני: אויבי סודאן יישרפו באש התביעה נגד בשיר

עבד אל-באסט סבדראת, שר המשפטים הסודאני, אמר כי הסודאנים לעולם לא יסגירו את מפקדם [בשיר] והזהיר את אויבי סודאן כי התביעה נגד בשיר בהאג היא משחק באש, שהם יהיו הראשונים להישרף בה.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 27.7.08

 

המופתי של סעודיה: אסור לצפות בסדרות הלוויין התורכיות

המופתי של סעודיה, השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', הזהיר את הנוער מפני צפייה בסדרות הלוויין התורכיות, כיוון שמדובר בסדרות חוטאות, מגונות ומתירניות, המשחיתות את המידות.

אל-וטן (סעודיה), 27.7.08

 

פתוא במצרים: הורשת השלטון במצרים איננה אפשרית

פתוא שהוציא דאר אל-אפתאא' - המוסד המצרי הרשמי להוצאת פתוות – בראשות המופתי הראשי של מצרים, הד"ר עלי גומעה - אוסרת הורשת השלטון במצרים מאב לבנו, שכן אין מדובר במסגרת של ח'ליפות אסלאמית. עפ"י הפתוא, על העברת השלטון להיות בהתאם לחוקה, בבחירות ישירות וחשאיות.

אל-מצרי אל-יום; אל-מצריון (מצרים), 27.7.08 

  

בוש יוצא, אובאמה נכנס

אל-דסתור (ירדן), 25.7.08/ עבדאללה דרקאוי

 

מצרים: צנזורה על ספר קופטי המבקר את החוקה

האקדמיה למחקרים אסלאמיים ב"אל-אזהר" הלךיטה למנוע את הפצת הספר "הזלזול באחת מהדתות השמימיות", מאת נגיב גבראא'יל - מנהל "ההתאחדות המצרית לזכויות האדם" ואחד מפרקליטי הכנסיה הקופטית במצרים. לדברי האקדמיה, הספר מעורר פתנה על רקע עדתי בין מוסלמים ונוצרים ומגנה את הסעיף בחוקה המצרית, הרואה בשריעה מקור חקיקה ראשי במדינה. הספר קורא לביטול סעיף זה, המכשיר את התנשאותו של הרוב המוסלמי מעל המיעוט הנוצרי, ואת שאר הסעיפים "הדתיים" בחוקה.

אל-מצריון (מצרים), 27.7.08  

 

אחמדי-נז'אד: לא נוותר על העשרת האורניום

בנאום במשהד (26.7.08) הצהיר אחמדי-נז'אד כי איראן לא תוותר על זכותה להעשיר אורניום והודיע על הסכמתן של  מדינות ה-5+1 לכך שאיראן תחזיק ב-6,000 צנטריפוגות בנטנז. לדבריו, הפעלתן "לא תהווה בעיה" ותשמש בסיס להמשך שיחות הגרעין. על השתתפותה של ארה"ב בשיחות ז'נבה אמר, כי ללא קשר לתוצאות השיחות, זהו ניצחון לאיראן, בשל נסיגת האמריקאים מן הדרישה להקפאת ההעשרה. יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי נחוץ זמן נוסף לגישור בין ה-5+1 לאיראן, כדי להגיע למודל שלישי, לתועלת שני הצדדים, כהצעת איראן. בכירי הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, בורוג'רדי וג'לאלי, דחו את האולטימטום שהציב המערב ואמרו כי איש לא יכפה ויתורים על איראן באיומים.

פרס טי וי, מהר, אירנא (איראן), 27.7.08; אירנא, פרס טי וי (איראן), 26.7.08

 

 ארכת השבועיים [האמריקאית לאיראן] – הגזר משתנה למקל

אל-וטן (סעודיה), 26.7.08/ ג'יהאד עוורתאני

 

שר החוץ האיראני לבלתי מזדהות: תמכו במועמדותנו למועהב"ט

בכנס המדינות הבלתי מזדהות, שנפתח בטהראן  ב-27.7.08, קרא שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, לנציגי 114 המדינות הבלתי מזדהות לתמוך במועמדותה של איראן במועהב"ט. לדבריו, איראן אינה נכנעת ללחצים, ותתמקד במימוש שאיפות המדינות הבלתי מזדהות לנוכח המדיניות החד צדדית הננקטת ע"י המעצמות. עוד אמר כי מאמצי ההתגרענות של איראן הם במסגרת מטרות גוש הבלתי מזדהות.

אירנא, פרס טי וי (איראן), 27.7.08

 

יומון איראני: אמריקה רוצה לשפר יכולות המודיעין באיראן

היומון השמרני האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי פתיחת משרד אינטרסים אמריקאי בטהראן הוא "אי הבנה", כיוון ששגרירות שוויץ בעיר כבר משמשת ככזו, ומשלוח דיפלומטים אמריקאים לשגרירות זו נועד לשפר את יכולות המודיעין של ארה"ב באיראן. לדברי כיהאן, שיגור ויליאם ברנס לשיחות הגרעין בז'נבה, היא צעד טקטי בלבד וארה"ב עודה פועלת להגברת הלחץ על איראן.

כיהאן (איראן), 26.7.08

 

אפגניסטן: חמושים חודדרים לשטחנו דרך איראן

שלטונות אפגניסטן האשימו את איראן כי הפכה ל"מעבר הראשי" לחמושים הבאים לאפגניסטאן כדי להילחם לצד הטליבאן. לאחרונה נעצרו שלושה לוחמי טאליבן זרים שנכנסו לאפגניסטן דרך איראן. כלי תקשורת אפגניים, המקורבים לנשיא חמיד קרזאי, טענו כי העם האפגני אינו יכול להבליג מול ההתנהלות האיראנית, וקראו לממשלה לסגור את המעברים עם איראן בכל דרך.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.7.08

 

בכיר עיראקי: עיראק יכולה להוות גשר בין הערבים לאיראן

עמאר אל-חכים, סגן ראש המועצה האסלאמית העליונה - הפלג השיעי הגדול ביותר בפרלמנט העיראקי - שבראשה עומד אביו, עבד אל-עזיז אל-חכים, אמר בקהיר כי חששן של מדינות ערב הסוניות מפני ההשפעה האיראנית בעיראק אינו מוצדק. לדבריו, עיראק אינה יכולה לשמש כמגן או כשער המזרחי של האומה הערבית כפי שכונתה בעבר, אולם היא יכולה להוות פתח לגישור ביחסים בין האומה הערבית לבין איראן ולחיפוש מסגרת אסטרטגית לשותפות אזורית.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 28.7.08   

 

"אמריקה וקבלת איראן הגרעינית"

כיהאן (איראן), 27.7.08/ מזיאר ביזהאני