המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 25.7.2008
25/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 25.7.2008

 

בתקציר: שיבושים חמורים באספקת החשמל והדלק באיראן *  שר ההגנה הלבנוני: הנשק - רק בידי הצבא *  אל-בשיר: המערב נאמן לשטן ואנחנו לאללה * לוב עצרה את יצוא הנפט לשוויץ * אחמדי-נז'אד בשבח מסירת הנפש * בחריין: המלך תובע להגיב בחריפות למחאת השיעים * נעצר ראש משרד אמנסטי באלג'יריה

 

עמר אל-בשיר: המערב נאמן לשטן ואנחנו לאללה

נשיא סודאן , עמר אל-בשיר, אמר בנאום שנשא בחבל דארפור, כי המערב "נאמן לשטן בעוד אנחנו נאמנים לאללה." לדבריו, תושבי דארפור לא זקוקים לאיש כדי ללמוד כיצד לפתור בעיות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.7.08

 

נשיא סודאן עמר אל-בשיר

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 25.7.08/ חסן אידלבי

 

הפסקות חשמל ומחסור בדלק משבשים את החיים באיראן

שיבושים חמורים באספקת המים והדלק ובאספקת תוצרת חקלאית באיראן. השיבושים נגרמים עקב הבצורת הקשה, הפוגעת ביבולים החקלאיים ומקשה על הפעלת הטורבינות המונעות במים. בנוסף, מקשות הסנקציות בנושא הגרעין על רכישת חלקי חילוף ואביזרים לטורבינות, דבר המשבש עוד יותר את פעילותן. מסעוד, פנסיונר איראני, דיווח כי בשל הפסקות החשמל, הוא נאלץ להתעכב במשך שעות בבנק בציפייה לקבל את דמי הקיצבה. יצוין כי איראן צורכת 70 מיליון ליטק דלק ביום, והיא מייבאת שליש מכמות זו.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 25.7.08

 

אחמדי-נז'אד בשבח מסירת הנפש
נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, שיבח את תרבות השהאדה ואמר כי כיום מתגשמות כל שאיפות השהידים  והההגמוניה (האמריקאית) נמצאת על סף חיסול. לדבריו, מסירת הנפש היא הדרך היחידה לגאולה ולכבוד.

אירנא (איראן), 23.7.08

 

בכירה איראנית: הציבור המצרי אוהב את הסרט על רצח סאדאת
מזכ"ל הארגון האיראני, המטה להנצחת זכרם של השהידים של התנועה האסלאמית העולמית, רג'אי-פר, הסבירה כי ארגונה הוא שהפיק את הסרט "הוצאתו להורג של פרעה" במסגרת מפעלו להוקרת השהידים. לטענתה, בניגוד לתגובה השלילית של ממשלת מצרים, הסרט התקבל בברכה בקרב הציבור המצרי, כיוון שהאומה המצרית תמכה במתנקשי סאדאת.

אעתמאד-י מלי (איראן), 13.7.08

 

נעצר ראש משרד אמנסטי באלג'יריה

ראש משרד ארגון אמנסטי הבינ"ל באלג'יריה, מוחי אל-דין בשיר, נעצר ב-24.7.08, כמה ימים לאחר פרסום הדו"ח השנתי של הארגון. מפלגת חזית הכוחות הסוציאליסטיים האופוזיציונית גינתה בחריפות את המעצר.

 www.aafaq.org, 24.7.08 

 

שר ההגנה הלבנוני: הנשק צריך להיות רק בידי הצבא

שר ההגנה הלבנוני, אליאס אל-מר, אמר לערוץ הלבנוני LBC, כי לא יסכים שהנשק ימשיך להיות בידי חזבאללה כפי שקורה כיום, ויש הכרח שהצבא הלבנוני יהיה הגורם היחיד המחזיק בנשק. הוא הוסיף כי יש להעניק ביטחון לאזרח הלבנוני החושש מהנשק של החזבאללה ומפני השימוש שיעשה בו בזירה הפנימית.

אל-מסתקבל (לבנון), 25.7.08

 

דיווח: מנגנוני הביטחון הסוריים חטפו שני לבנונים

היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי מנגנוני הביטחון הסורים, המוצבים במעבר הגבול אל-עבודיה שבין סוריה ללבנון, חטפו אמש את החייל הלבנוני בדרגת רב סמל [רקיב] אסעד ח'אלד אל-מצומעי ואזרח נוסף - אחמד מחמד אל-מחמד. מקורות ביטחוניים דיווחו כי זמן קצר לפני כן נשמע ירי מאסיבי באזור הגבול.

אל-מסתקבל (לבנון), 25.7.08

 

לוב עצרה את יצוא הנפט לשוויץ בעקבות מעצר בנו של קדאפי

החברה הלובית הלאומית להובלה ימית הודיעה על הפסקת ייצוא הנפט לשוויץ ומניעת כניסתן של ספינות שוויצריות לנמלים לוביים. הצעד בא בתגובה למעצרו של חניבעל קדאפי, בנו של שליט לוב, ואשתו, בעקבות תלונה על הכאה שהגישו נגדם עובדי בית מלון בשוויץ. החברה ומקורות לובים אחרים איימו בסנקציות נוספות, אם שוויץ לא תתנצל בפני חניבעל קדאפי, אביו מעמר ובפני העם הלובי כולו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.7.08        

 

בחריין: המלך תובע להגיב בחריפות למחאת השיעים

בעקבות תביעתו של מלך בחריין, השיח' חמד בן עיסא אל ח'ליפה, להעניש את תושבי הכפרים והאזורים השיעיים - המוחים נגד אפלייתם ודורשים לשחרר אסירים פוליטיים שיעיים - החליטה הממשלה לעצור את תוכנית הפיתוח בכפרים שיעים שונים ולפטר כל פקיד שישתתף באירועי המחאה. חבר הפרלמנט הסלפי, ג'אסם אל-סעידי, אף ביקש מהצבא להתכונן להעביר לידיו את  השליטה במוסדות הממשלתיים אם תפתח האופוזיציה במרי אזרחי. יצוין כי בחודש שעבר הוכרז בבחריין על תמרונים צבאיים בקרבת כפרים שיעיים.

www.aafaq.org,24.7.08

 

הערבים גוררים את עגלת הדמוקרטיה וזכויות האדם האמריקאית

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 24.7.08/ עמאד חג'אג'