המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 24.7.2008
24/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 24.7.2008

 

בתקציר: קהיר סגרה תחנת טלוויזיה איראנית * עיראק: הנשיא דחה חוק בחירות שאישר הפרלמנט * אל-בשיר: צרפת הסיתה למלחמה בדארפור * שבועון איראני: הפלסטינים יחטפו חיילים ישראלים *  עיראק תפתח יכולת אווירית עצמאית * סגן ר"מ סוריה: צרפת מוכנה לסייע בהשגת אנרגיה גרעינית

מצרים סגרה את תחנת הטלוויזיה האיראנית "אל-עלם" בקהיר

המשטרה המצרית סגרה שלשום (22.7.08) את תחנת הטלוויזיה האיראנית "אל-עלם" (המשדרת בערבית) והחרימה את ציודה, בטענה שלתחנה אין היתר לשדר במצרים. יצוין כי הסגירה באה בעת ששוררת מתיחות בין קהיר לטהראן, עקב הצגת הסרט המשבח את רצח סאדאת באיראן. לדברי אתר האינטרנט של אל-עלם, טענה המשטרה המצרית שהתחנה היתה שותפה בהפקת הסרט.

אל-זמאן (עיראק), 24.7.08

 

שבועון איראני מעריך: ארגונים פלסטינים יחטפו חיילים ישראליים

מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, טען כי הצלחת החזבאללה בעסקת השבויים מגבירה את הסיכויים שהארגונים הפלסטיניים יישבו חיילים ישראלים במטרה לשחרר את 11 אלף האסירים הפלסטינים בישראל. השבועון הוסיף כי חזבאללה לא ישקוט כל עוד חוות שבעא כבושות בידי ישראל.

צבח-י צאדק (איראן), 21.7.08

 

סגן ר"מ סוריה: "צרפת מוכנה לסייע בהשגת אנרגיה גרעינית"
סגן ר"מ סוריה לעניינים כלכליים, עבדאללה אל-דרדרי, אמר (23.7.08) בסיום ביקורו בפריז, כי צרפת הביעה את רצונה לסייע למדינות ערב בהשגת אנרגיה גרעינית למטרות שלום, ובכלל זאת גם לסוריה, אך סירב למסור פרטים נוספים. אל-דרדרי הודיע שממשלות צרפת וסוריה יחלו בקרוב במו"מ לקביעת מסגרת לשת"פ כלכלי ביניהן, ושצוות מהסוכנות הצרפתית לפיתוח יבקר בחודש הבא בדמשק למטרה זו.
אל-וטן (סוריה), 24.7.08

 

אובאמה בעיראק

אל-מסתקבל (לבנון), 22.7.08/ חסן בלייבל

 

הליגה הערבית שוללת מימוש החלטת ביה"ד הבינ"ל בסודאן

הליגה הערבית דרשה ממועצת הביטחון של האו"ם שלא לממש את החלטה 1593 הנוגעת לשפיטת פושעי המלחמה בדארפור, בבית המשפט הפלילי הבינלאומי. מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, ייפגש בתחילת השבוע הבא עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ויציג בפניו את הדרישה, המהווה חלק מתכנית הליגה הערבית לטיפול במשבר דארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.7.08

 

אל-בשיר: צרפת הסיתה לפשעי מלחמה בדארפור

בנאום שנשא (23.7.08) באל-פאשר, בירת מחוז צפון דארפור, טען נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, כי האשמתו בידי התביעה בבית המשפט הבינ"ל באחריות לפשעי מלחמה בדארפור היא מעשה שקרי. לדבריו, צרפת הסיתה לפשעי מלחמה בדארפור, והאכסניה שהיא מעניקה לעבד אל-ואחד אל-נור, מנהיג תנועת המורדים "התנועה לשחרור סודאן", מעידה שהיא אינה מעוניינת בהשכנת שלום בדארפור.עוד אמר כי ידוע מי הם הכוחות העומדים מאחורי אוקומפו, התובע הכללי בבית המשפט הבינ"ל, וכי מטרתם להסיג את סודאן לאחור.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 24.7.08

 

בכיר עיראקי: איראן משלמת שכר לחמושים במחוז דיאלא

בכיר ביטחוני עיראקי אמר כי איראן משלמת כ- 2,400 דולר מידי חודש לכל אחד מחברי הארגון המכונה "הקבוצות המיוחדות", במחוז דיאלא, שרבים מאנשיו גויסו מקרב תומכי "צבא המהדי". הוא הביע צער על כך שמדינות זרות פועלות כדי לזרוע אנרכיה בעיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.7.08

 

עיראק מפתחת יכולת אווירית עצמאית

ראש ועדת הביטחון וההגנה בפרלמנט העיראקי, האדי אל-עאמרי, הביע תקווה כי עד סוף שנת 2008 תקבל ממשלת עיראק את האחריות הביטחונית בכל מחוזותיה, וציין כי כבר עתה מבצעים כוחותיה את רוב הפעולות הביטחוניות לבדם. הוא הוסיף כי עיראק פועלת לפיתוח יכולת אווירית עצמאית, כולל תכנית לרכישת מטוסי קרב, כדי להשלים את מוכנות כוחותיה לקבל אחריות ביטחונית בכל רחבי המדינה.

אל-צבאח (עיראק), 22.7.08

 

עיראק: הנשיא דחה חוק בחירות שאישר הפרלמנט

נשיא עיראק, ג'לאל טלבאני, סירב לאשר את חוק הבחירות למועצות המחוזיות (למעט העיר כרכוכ שהבחירות בה נידחו) שקיבל הפרלמנט העיראקי אתמול (23.7.08) וטען וכי האופן בו הועבר החוק מהווה הפרה של החוקה.

 אל-בינה אל-ג'דידה (עיראק), אל-שרק אל-אוסט (לונדון),  24.7.08  

 

 ההתנהלות המערבית אל מול תיק הגרעין האיראני

     

אל-ערב (קטר), 23.7.08/ באקי בוח'אלפה

 

הפטריארך המרוני בלבנון מזהיר מפני הפרת האיזון בין העדות

במהלך ישיבת הייסוד של "המוסד המרוני לפזורה", הזהיר הפטריארך המרוני, נאסרללה בוטרוס צפיר, מפני תופעת ההגירה מלבנון וטען כי היא מאיימת על האיזון הקיים בין הנוצרים למוסלמים במדינה. לדבריו, מטרת המוסד החדש שהוקם היא לקשור את הלבנונים המרונים שהיגרו מלבנון בחזרה אל מולדתם. צפיר מתח ביקורת על כך שהאזרחות הלבנונית נשללה ממהגרים לבנונים רבים.

אל-מסתקבל (לבנון), 24.7.08

 

"כוחות ה-14 במרץ": לא ייתכן דו-קיום עם נשק החזבאללה

משתתפי הסדנה "שמירה על הסדר הציבורי ובניית מדינה עצמאית", שארגנה (23.7.08) המזכירות הכללית של "כוחות ה-14 במרץ", קראו להוציא את הנשק של חזבאללה אל מחוץ למשוואה הפנים-לבנונית. לדבריהם, האירועים האלימים שהיו במאי האחרון, מוכיחים כי לא ייתכן דו קיום עם הנשק של החזבאללה ולבנון אינה יכולה להתקיים כמדינה עצמאית כל עוד נשק זה קיים. עוד טענו כי  נשק הנתון בידי קבוצה אחת, יקשה על קיום הבחירות לפרלמנט במאי 2009. 

אל-ספיר, אל-מסתקבל (לבנון), 24.7.08

 

 [בעקבות פיגוע הטרקטור בירושלים] זהירות, טרקטור לפניך!

פלסטין (רש"פ), 24.7.08/ עלאא' אל-לקטה

 

השיעים מוחים על אי הזמנתם לכנס הדת במדריד

בגילוי דעת שהוציאו, מחו אנשי דת מהסמינרים הדתיים בנג'ף, העיר הקדושה לשיעה, על אי הזמנתם של השיעים לוועידה הבינ"ל לדתות, שהתקיימה במדריד במחצית יולי.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 22.7.08