המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 22.7.2008
22/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 22.7.2008

בתקציר: אחמדי-נז'אד: נוכל להוביל בכלכלה העולמית * משלחת סורית תיפגש עם עוזר של רייס *  מורדי דארפור מוחים על יחס הליע"ר * בשיר: לא נסגיר שערה של סודאני * מזכ"ל חדש למפלגה האסלאמיסטית במרוקו  * דיווח: דיפלומט סורי ערק לאופוזיציה * מושל בצרה: לסגור את הקונסוליה האיראנית במחוז

 

אל-מועלם: "אינני יודע אם הלבנונים מעוניינים בפתיחת שגרירויות"

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אמר במסיבת עיתונאים (21.7.08) בבירות, לאחר פגישתו עם נשיא לבנון, מישל סולימאן, כי ההחלטה על כינון יחסים דיפלומטיים צריכה להיות החלטה סורית-לבנונית משותפת, והוא אינו יודע אם הלבנונים כלל מעוניינים בפתיחת שגרירויות. לדבריו, סוריה איננה מתנגדת לרישום הגבולות בין שתי המדינות, אך יש לקחת בחשבון את צרכיהם של תושבי הכפרים הלבנונים הסמוכים לגבול הסורי. עוד אמר כי יש לשים קץ לכיבוש הישראלי בחוות שבעא וכי מסירתן לידי האו"ם - אין פירושה סיום הכיבוש.

 אל-מוסתקבל (לבנון), 22.7.08       

 

משלחת סורית תיפגש בוושינגטון עם עוזר שרת החוץ האמריקאית

מקור במשה"ח האמריקאי מסר כי עוזר שה"ח האמריקאית לענייני המזה"ת, דיוויד וולש, ייפגש ביום שישי עם משלחת סורית של שלושה יועצים ואקדמאים, המקורבים לממשלת סוריה. מקור בכיר מסר ליומון "אל-נהאר" כי המשלחת הסורית היא שביקשה לקיים את הפגישה, וכי ארה"ב מתייחסת אליה כמבחן לכוונותיה של סוריה. לדברי המקור, אין לראות בפגישה סימן לשינוי בעמדת הממשל האמריקאי כלפי סוריה. שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, אמר (21.7.098) כי סוריה חשה ב"שינוי מסוים" בעמדות הממשל האמריקאי, והיא מקווה שהדבר ישרת את ביטחון האזור ואת יציבותו ויוביל להשגת שלום צודק וכולל.

אל-נהאר (לבנון); אל-מסתקבל (לבנון), 22.7.08

 

 דיווח: דיפלומט סורי ערק לשורות האופוזיציה

מפלגת אופוזיציה סורית דיווחה כי מוחמד לואי, דיפלומט סורי ששרת בשגרירות סוריה באוסטריה, עזב לפני מספר ימים את מקום עבודתו וערק לשורותיה, בשל הסתייגותו ממשטר העריצות הסורי ומהפרות זכויות האדם במדינה.

 www.thisissyria.net, 21.7.08

 

לבנון: הפגנה של משפחות נעדרים ואסירים לבנונים בסוריה 

משפחות של נעדרים ואסירים לבנונים בסוריה קיימו שביתת שבת ליד ארמון הנשיאות בלבנון בעת פגישתם של שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, ונשיא לבנון, מישל סולימאן. כמה מהמפגינים אף ניסו להגיע לארמון והתעמתו עם הצבא. לנציגי המשפחות, שהעבירו לנשיא לבנון מסמך המציג את דרישותיהם, הובטח שמשלחת מטעמם תיפגש עם סולימאן בתוך 48 שעות. אל-מועלם, שהתייחס לנושא בביטול, אמר כי הוא "לא הביא עימו כמה מהמשפחות של הנעדרים הסורים בלבנון כדי שגם הן יפגינו, ומי שחיכה שלושים שנה מאז מלחמת האזרחים יכול לחכות עוד כמה שבועות". לדבריו, הוועדה הסורית-לבנונית המטפלת בסוגיה זו חידשה לאחרונה את פעילותה והוא מקווה שהיא תסיימה בהקדם.

אל-מסתקבל , אל-נהאר, אל-ספיר (לבנון), 22.7.08

 

ג'ונבלאט: התייחסות הליע"ר להחלטת ביהמ"ש הבינ"ל - מסוכנת

המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, הזהיר כי התנגדות הליגה הערבית להחלטת בית המשפט הפלילי הבינ"ל להעמיד לדין את נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, עלולה להוות תקדים להתנגדות להחלטות של בית הדין הבינ"ל שידון את הנאשמים ברצח רפיק אל-חרירי.

אל-אנבאא' (לבנון), 22.7.08

 

דיווח: חזבאללה חידש העבודות על רשת התקשורת הפרטית

מקורות ביטחוניים לבנוניים דיווחו כי חזבאללה חידש לאחרונה את העבודות לפיתוח רשת התקשורת הפרטית שלו. לדברי המקורות מתבצעות עבודות חפירה בכמה מקומות בדרום לבנון ובאזור הבקאע שטרם חוברו לרשת התקשורת.

אל-סיסאה (כווית), 22.7.08

  

האם העימות בין ארה"ב ואיראן קרב?

אל-מסתקבל (לבנון), 21.7.08/ חסן בלייבל

 

מורדי דארפור תוקפים את שתיקת הליגה ערבית

אחמד חוסיין, דוברה הרשמי של התנועה לצדק ולשוויון, מארגוני המורדים בדארפור, אמר כי תמיכת הליגה הערבית בממשלת סודאן ושתיקתה למול רצח העם שמשטר בשיר ביצע, מהווה השפלה לקורבנות דארפור.  לדבריו, על הליע"ר לנקוט עמדה ברורה נגד פשעי רצח עם, ולא לעמוד בצורה גזענית לצד המשטר הסודאני.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.7.08

 

אל-בשיר: לא נסגיר אפילו שערה של סודאני

בתגובה ראשונה לבקשה להוצאת צו מעצר בינלאומי נגדו, אמר (21.7.08) נשיא סודאן עמר אל-בשיר, כי סודאן לא תסגיר ולו שערה מראשו של אזרח סודאני לבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג. הוא הגדיר את דרישות התביעה בהאג כ"התגרות מדינית", והכריז כי סודאן דוחה כל ניסיון חיצוני להתערב בענייניה.

 אל-ראי אל-עאם (סודאן), 22.7.08

 

אחמדי-נז'אד: התביעה נגד בשיר מכוערת

בפגישה עם ע'אזי צלאח אל-דין, יועצו של נשיא סודאן בשיר. כינה נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, את התביעה נגד בשיר בבית המשפט הפלילי הבינלאומי "מכוערת", ואמר שהמעצמות הקולוניאליסטיות מנצלות את בית המשפט כדי לפרק את סודאן. לדבריו, הנאמנות והמהפכנות של האומה הסודאנית הם המפתח לסולידאריות בינה לבין האומה האיראנית. היועץ צלאח אל-דין, שיבח את ההתקדמות ביחסי טהראן-ח'רטום.

אירנא (איראן), 21.7.08

 

אחמדי-נז'אד: איראן יכולה להיות מובילה בכלכלת העולם

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הציג תוכנית כלכלית להתמודדות עם בעיות הכלכלה של איראן ואמר כי איראן יכולה להיות מדורגת במהירות כמספר אחת בכלכלת העולם, אם תסתמך על רצונו האיתן של העם האיראני. 

אירנא (איראן), 21.7.2008

 

שגריר חמאס באיראן: נעמוד לצד איראן אם תותקף
שגריר חמאס באיראן, אבו אוסמה, אמר בראיון, כי אם תותקף איראן ע"י ארה"ב או ישראל, תעמוד תנועת החמאס לצידה, בהתאם ליכולותיה, כפי שצפויים לנהוג כל הערבים והמוסלמים בעולם. לדבריו, חמאס מצויה במלחמה בלתי מוגבלת עם ישראל, והפסקת האש חלה רק ברצועת עזה. במקרה של מתקפה על איראן, תגביר תנועת החמאס את פעילותה בגדה המערבית באופן משמעותי. לטענת היומון האיראני אעתמאד, היקף הסיוע שהגישה איראן לחמאס בשלוש השנים האחרונות מסתכם ב-300 מליון דולר.
אעתמאד (איראן), 20.7.08

 

מושל בצרה דרש לסגור את הקונסוליה האיראנית במחוז

משרד החוץ העיראקי דרש משגרירות איראן במדינה, לחדול מפנייה ישירה לחוגים רשמיים עיראקיים ולעשות זאת רק באמצעות משרד החוץ. הצעד בא בתגובה לפניות של שגרירות איראן לכלי תקשורת עיראקיים, בתביעה להימנע מביקורת על ההתערבות האיראנית בעיראק, תוך איום בפנייה לערכאות. קודם לכן שלח מושל מחוז בצרה מכתב למשרד החוץ, בו דרש לסגור את הקונסוליה האיראנית בבצרה, בשל התערבותה בענייני המחוז.

אל-צבאח (עיראק),  21.7.08

 

מצרים: דאר אל-אפתאא' מסרב להכריע בעניין יצוא הגז לישראל

דאר אל-אפתאא' - המוסד המצרי הרשמי להוצאת פתוות - סירב לפרסם פתוא המתייחסת ללגיטימיות של עסקת הגז עם ישראל, על אף פניות שהוגשו אליו בנושא. דאר אל-אפתאא' אמר כי יש צורך בדיאלוג בין הממשלה לבין מתנגדי העסקה ועד שלא יוכרע העניין, העובדים הקשורים לעסקת הגז, "אינם חוטאים" ויכולים להמשיך בעבודתם. המופתי הראשי של מצרים, הד"ר עלי גומעה  פסל את השימוש בדת, בוויכוח פוליטי זה.

אל-גמהוריה; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 21.7.08

 

הגמאעה האסלאמיה במצרים שוללת הקמת אנדרטה לרוצח סאדאת

הגמאעה האסלאמיה במצרים מחתה בתוקף על ההחלטה האיראנית להפיק סרט המשך לסרט "הוצאתו להורג של פרעה", המשבח את רוצחו של סאדאת, ח'אלד אל-אסלאמבולי, המשתייך לגמאעה וגינתה את הכוונה להקים אנדרטה לכבוד אסלאמבולי בטהראן.

www.alarabiya.net , 22.7.08

 

אמריקה מציבה שתי אופציות בפני איראן – שת"פ או עימות

אל-וטן (קטר), 21.7.08/ אילי צליבא

 

 מזכ"ל חדש למפלגה האסלאמיסטית במרוקו

עבד אל-אלה בן כיראן נבחר על-ידי צירי מפלגת הצדק והפיתוח האסלאמיסטית במרוקו לכהונת מזכ"ל המפלגה ויחליף בתפקיד את סעד אל-דין אל-עת'מאני. בן כיראן הוא בין  מייסדי המפלגה, ומשמש כיום כמנכ"ל עיתון "אל-תג'דיד" המקורב למפלגה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.7.08