המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 21.7.2008
21/7/2008
 

מה חדש? סיכום יומי 21.7.2008

 

בתקציר: מופתי הר הלבנון: לבנון שבויה בידי חזבאללה * שה"ח הסורי הזמין את נשיא לבנון לביקור בדמשק * התקדמות במהלכים לשת"פ כלכלי בין סוריה לצרפת *  איראן: סרט המשך לסרט על רצח סאדאת * מלך בחריין שולל שיתוף ילדים בהפגנות מחאה * סודאן מגייסת לעזרתה את סוריה בפרשת התביעה נגד הנשיא

 

עיראק: מחאה נגד מניעת הבטחת יצוג לנשים במועצות המחוזיות

חברת פרלמנט עיראקית מחתה ודרשה להשיב על כנו סעיף שנמחק בחוק הבחירות למועצות המחוזיות, המבטיח לנשים יצוג מסוים במועצות אלו. לדבריה, בזכות הבטחת יצוג זו, נכנסו נשים לפרלמנט ומן הראוי שנשים נוספות יגיעו לעמדות מפתח ציבוריות. בכיר בקואליציה הכורדית אמר בהקשר זה, כי אנשי הדת מתנגדים למתן יצוג של 25% לנשים במוסדות. 

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 20.7.08

  

סודאן מבקשת את עזרת רוסיה בנושא בית המשפט הבינ"ל 

שגריר סודאן ברוסיה, שול דינג אלאק, אמר במוסקבה (18.7.08), כי ממשלתו ביקשה מרוסיה לפעול, כחברה קבועה במועה"ב, למען יישוב המשבר בין סודאן לבין בית המשפט הפלילי הבינ"ל בהאג. ראש משלחת הליגה הערבית למוסקבה קרא לרוסיה לנקוט עמדה עניינית כלפי "הפוליטיזציה" של בית המשפט הבינ"ל. העיתון אל-חיאת דיווח כי דיפלומטים ערביים במוסקבה הביעו פליאה נוכח שתיקתה של רוסיה בפרשת התביעה נגד נשיא סודאן. ממשלת סודאן שיגרה שלושה מבכירי המשטר למדינות במזרח התיכון במאמץ לגייס את תמיכתן בנושא התביעה נגד הנשיא. סגן הנשיא, עלי עת'מאן טה יצא ללוב; היועץ המדיני לנשיא בשיר, נאפע עלי נאפע, יצא לקטר ויועץ הנשיא ע'אזי צלאח אל-דין יצא לאיראן. השניים האחרונים העבירו לשליטי קטר ואיראן מסר אישי מן הנשיא בשיר.

אל-חיאת (לונדון), אל-איאם (סודאן), 19.7.08

 

יומוני המשטר באיראן שוללים שיחות ישירות עם ארה"ב

יומוני המשטר האיראני מאוחדים בדעה כי שיחות ישירות עם ארה"ב, לא יועילו לאיראן. היומון כיהאן,המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, טען כי שיחות כאלה הן "מלכודת מסוכנת" ועמידתה האיתנה של איראן מול ארה"ב הביאה להישגים ולוויתורים אמריקאיים. היומון השמרני ג'ומהורי-י אסלאמי, טען כי ארה"ב עודנה "השטן הגדול" והציב שלושה תנאים לחידוש היחסים הדיפלומטיים עימה: בקשת סליחה מאיראן על התערבותה בעבר בענייניה הפנימיים; שחרור הכספים והנכסים האיראניים שהוקפאו ע"י אמריקה, ומתן התחייבות כתובה על הימנעות מהתערבות בענייני הפנים של איראן בעתיד.

ג'ומהורי-י אסלאמי, כיהאן, (איראן), 21.7.08; אירנא (איראן), 20.7.08; אפתאב-י יזד, (איראן)  19.7.08

 

אתר איראני: מתקפה על איראן "תדביק" את המזה"ת

מאמר המערכת באתר האינטרנט האיראני תאבנאק, קבע כי כל "מלחמה נגד איראן תדביק את כל המזה"ת", וכי סוריה, ג'יש אל-מהדי בעיראק, חזבאללה לבנון וחמאס יגיבו נגד מתקפה אפשרית על איראן.

תאבנאק (איראן), 19.7.08

 

מופתי הר הלבנון: לבנון נשבתה בידי חזבאללה

מופתי הר הלבנון, השיח' מחמד עלי אל-ג'וזו, טען כי לבנון השיגה שחרור של כמה אסירים לבנונים מישראל, אך "בתמורה הפכה להיות שבויה של חזבאללה ונישקו ושל איראן והשפעתה." לדבריו, נשק זה מכוון אל ראשי המדינה שנכנעה לו, וזו השפלה של העם הלבנוני ומנהיגיו, הפועלים בתחושה שהנשק הזה מכוון אל ראשיהם.

אל-נהאר (לבנון), 21.7.08

 

נעים קאסם: איננו זקוקים לתירוץ של חוות שבעא כדי להילחם בישראל

סגן מזכ"ל חזבאללה, השיח' נעים קאסם, אמר בטקס מטעם הארגון כי לחזבאללה, כי  אין צורך בתירוץ של חוות שבעא כדי להילחם בישראל. עוד אמר: איננו זקוקים לתירוצים, עצם קיומה של ישראל הוא תכנית תוקפנית. אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני "אל-אח'באר" המקורב לחזבאללה, טען במאמרו, כי מאזן הכוחות החדש קובע שכל עוד ישראל קיימת, ההתנגדות הלבנונית תמשיך להתקיים.
אל-חיאת (לונדון), 20.7.08; אל-אח'באר (לבנון), 21.7.08

  

וושינגטון מודיעה על שינוי מדיניותה כלפי איראן;

מימין החולצה של איראן ומשמאל החולצה של אמריקה

אל-ג'רידה (כווית), 20.7.08/ סטאברו ג'אברה

 

שה"ח הסורי הזמין את נשיא לבנון לביקור בדמשק

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, נפגש היום (21.7.08) עם נשיא לבנון, מישל סולימאן, ומסר לו הזמנה לבקר בדמשק. אל-מועלם אמר כי ביקורו פותח שלב חדש של יחסים דו-צדדיים ושל שת"פ בין סוריה ללבנון, וכי שתי המדינות "מסוגלות לבנות יחסים [על בסיס מעמד] שווה בכל התחומים ולהניח יסודות ליחסים איתנים".

www.champress.net; אל-ספיר (לבנון), 21.7.08

 

בהמשך לביקור אסד בפריז: הידוק השת"פ הכלכלי בין סוריה לצרפת

סגן ר"מ סוריה לעניינים כלכליים, עבדאללה אל-דרדרי, יבקר בצרפת ב-21 וב-22 ביולי, כדי לדון עם בכירים צרפתיים בשיתוף הפעולה הכלכלי והטכנולוגי בין המדינות בתחומי התעבורה, התעופה, האנרגיה, התקשורת והמדע. אל-דרדרי אמר לעיתון אל-וטן, כי החליט לנסוע לפריז רק לאחר שצרפת הסירה את התנגדותה הפוליטית למכירת מטוסי "איירבוס" לסוריה.

אל-בעת' (סוריה); אל-וטן (סוריה), 20.7.08

 

האיחוד האירופי מציב תנאים להסכם כלכלי עם סוריה

הנציג הצרפתי הקבוע באיחוד האירופאי, פייר סלאל, מסר כי צרפת ביקשה מהאיחוד האירופי לפתוח בהליכים שיובילו לחתימת הסכם לשת"פ כלכלי בין האיחוד האירופי וסוריה. ואולם, לדברי מקורות יודעי דבר בנציבות האירופית,ההסכם עם סוריה עודו מוקפא והאיחוד האירופאי ממתין לצעדים מצד סוריה, ביניהם חילופי שגרירים בינה ללבנון.

אל-וטן (סוריה), 20.7.08

 

שבועון איראני: סוריה לא תתרחק מאיראן

מאמר בשבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, טען כי חרף מגעיה עם ישראל, סוריה לא תתרחק מאיראן, מהפלגים הפלסטינים ומחזבאללה. לטענת המאמר, "צעדה האסטרטגי" של סוריה נבע מרצונו של אסד להפחית את איומי ישראל וארה"ב נגד סוריה, ולמנוע פרוץ מלחמה באזור.

צבח-י צאדק (איראן), 14.7.08

 

איראן: סרט המשך על רצח סאדאת

אתר האינטרנט רג'א ניוז, המזוהה עם תומכי אחמדי-נז'אד, דיווח כי עקב הצלחתו של הסרט "הוצאתו להורג של פרעה" בקרב הציבור ונבחרי השלטון, יופק סרט המשך. יוצרי הסרט הביעו תקווה כי סרט ההמשך יוקרן בחודשיים הקרובים.

רג'אניוז (איראן), 21.7.08

 

יומון איראני: המערב הגורם הראשי למתיחות בסודאן

מאמר המערכת ביומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, טען כי הדרישה לעצור את נשיא סודאן עומר אל-בשיר, נובעת ממניעים פוליטיים ומבטאת את התערבות מדינות המערב, בראשות ארה"ב, במאבק הפוליטי בסודאן. לדברי המאמר, למדינות המערב תפקיד ראשי ביצירת המתיחות בדארפור, בשל רדיפתן אחרי הנפט בחבל זה.

כיהאן (איראן), 20.7.08

 

קריקטורה אנטישמית בעיתון סורי: כוונת השלום של ישראל

תשרין (סוריה), 20.7.08/ פואד עיאש

 

סגנו של אחמדי-נז'אד הכחיש דברי שבח שאמר על העם האמריקאי

בנאום בכנס תיירות, הצהיר סגנו של נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, אספנדיאר רחים משאי, כי איראן היא ידידה של העם בארה"ב ובישראל, ושום אומה בעולם אינה אויבת של איראן. לדבריו, איראן רואה בעם באמריקה כנעלה ביותר; בעתיד לא תהיה משמעות לגזעים ולמדינות, ותם העידן בו ירצה מישהו להשליט על העולם דת כלשהי. יום לאחר הצהרה זו, הכחיש משאי את הדברים.

איסנא (איראן), 20.7.08; תאבנאק (איראן), 19.7.08 

 

מלך בחריין: מקומם של ילדינו איננו בהפגנות רחוב

מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, מתח ביקורת על שיתוף ילדים בתהלוכות מחאה בבחריין, דבר המסית אותם לנקוט באלימות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.7.08.

 

הצהרות באיראן בשבח החזבאללה

יו"ר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, עלא אל-דין בורוג'רדי, טען כי חזבאללה חזק היום יותר מבעבר; מאמר המערכת ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי הצלחת החזבאללה להסתיר את גורל שני החיילים החטופים עד לרגע מימוש העיסקה ,מעידה על יכולתו המודיעינית הגבוהה חרף ניסיונות כוחות ה-14 במרץ לפגוע בו. לדברי מאמר המערכת ביומון רסאלת, חזבאללה הצליח להשיג ויתורים מצד ישראל כפי ששום צבא ערבי לא השיג.

אירנא (איראן), 20.7.08; ג'מהורי-י אסלאמי (איראן), 19.7.08; רסאלת (איראן), 18.7.08