המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 18.7.2008
18/7/2008

 

מה חדש? סיכום יומי 18.7.2008

 

סוריה מאשרת שהיא מתווכת בין איראן לצרפת * איום של החמאס לחטוף חיילים ישראליים * ביקור מפתיע של סעד אל-חרירי בעיראק * כווית: הרמטכ"ל לשעבר ימונה לשגריר בעיראק * אחמדי-נז'אד הזמין את נשיא לבנון לבקר באיראן

 

אחמדי-נז'אד הזמין את נשיא לבנון לבקר באיראן

נשיא לבנון, מישל סולימאן, קיבל אתמול (17.7.08) הזמנה רשמית מנשיא איראן מחמוד אחמדי-נז'אד לבקר באיראן. את ההזמנה העבירה משלחת איראנית בראשות חוסני שיח' אל-אסלאם,  יועצו של שה"ח האיראני. סולימאן הבטיח כי יענה להזמנה בהזדמנות הקרובה ביותר.

אל-ספיר (לבנון), 18.7.08

 

סוריה מאשרת שהיא מתווכת בין איראן לצרפת

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, נפגש אתמול (17.7.08) בדמשק עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. אסד עדכן את מותכי לגבי עמדותיה של צרפת ביחס לתיק הגרעין האיראני ואמר כי הוא משוכנע שדיאלוג ודיפלומטיה הם האמצעי היחיד להסדרת הנושא. מותכי בירך על התפקיד שסוריה ממלאת במטרה להסיר את המתיחות בין המערב לאיראן בנוגע לתיק הגרעין האיראני. במסיבת עיתונאים משותפת שערכו שר החוץ האיראני, מותכי, ושר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, אמר אל-מועלם כי נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לא ביקש מסוריה להעביר מסר לאיראן, אלא ביקש שסוריה תפעל כדי להביא מאיראן הבהרות שתכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד. לדברי אל-מועלם, הבכירים האיראנים אישרו כי אכן אלה מטרות התכנית.  בהתייחסו לעסקת חילופי השבויים בין ישראל לחזבאללה אמר מותכי כי שחרור האסירים הלבנונים וחזרתם ללבנון מהווה ניצחון גדול של ההתנגדות הלבנונית.

אל-ת'ורה (סוריה), 18.7.08

 

שיחות בין איראן לארה"ב

 אל-וטן (קטר), 18.7.08/ אילי צליבא

 

איום של החמאס לחטוף חיילים ישראליים

בכיר בחמאס הזהיר כי אם ישראל תדחה את דרישת החמאס לשחרר 450 אסירים, תנסה התנועה לחטוף חיילים ישראליים כדי להחליפם באסירים.

אל-חיאת (לונדון), 18.7.08

 

כווית: הרמטכ"ל לשעבר ימונה לשגריר בעיראק

סגן ראש הממשלה ושר החוץ הכוויתי, מחמד אל-צבאח, הודיע כי כווית צפויה למנות את הרמטכ"ל לשעבר, עלי אל-מואמן, לשגריר הכוויתי הראשון בעיראק מאז שנת 1990.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.7.08

 

ביקור מפתיע של סעד אל-חרירי בעיראק

סעד אל-חרירי, יו"ר זרם אל-מסתקבל בלבנון, ערך ביקור מפתיע בעיראק במהלכו נפגש עם בכירים עיראקיים בהם הנשיא, ג'לאל טאלבאני, ראש הממשלה, נורי אל-מאלכי ויו"ר הפרלמנט, מחמוד אל-משהדאני. כן דווח כי אל-חרירי ביקר בעיר נג'ף ונפגש שם עם הסמכות ההלכתית השיעי איתוללה בכיר עלי אל-סיסתאני, עם הסמכות ההלכתית השיעי מחמד סעיד אל-חכים ועם אישים שיעים נוספים.

אל-מסתקבל, אל-נהאר (לבנון), 18.7.08

 

מלאך המוות אוהב את עיראק

 Syria news (סוריה), 17.7.08/ יאסר אחמד

 

נשיא תימן הכריז על סיום המלחמה עם נאמני אל-חות'י במחוז צעדא

נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, הכריז (17.7.08) על סיום המלחמה עם אנשי מנהיג הדת המורד עבדאללה אל-חות'י, שנמשכה חמש שנים במחוז צעדא, אך לא ציין כיצד קרה הדבר. יום קודם לכן קרא משרד ההגנה התימני לעקורים שברחו מבתיהם במהלך העימותים לשוב לבתיהם.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 18.7.08   

 

תימן: נשים מגנות פסק הלכה האוסר השתתפותן בפעילות פוליטית

איחוד "נשות תימן" גינה פרסומה של פתוא בשם חכמי ההלכה של תימן  ב- 15.7.08,  האוסרת השתתפות נשים בפעילות הפוליטית. הפתוא פורסמה בתגובה להצעה של נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, למפלגות הפוליטיות לשתף את הנשים בפעילות הפוליטית ולהקצות להן ייצוג של 15% בפרלמנט הבא, במסגרת מה שהוגדר "קווטה נשית".

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 18.7.08