המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 14.7.2008
14/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 14.7.2008

 

בתקציר: בשאר אל-אסד: להבחין בין "שלום" ל"חוזה שלום" * בכיר בחמאס תוקף את פסטיבל השירה והמחול בגדמ"ע * מחאה קופטית מול הבית הלבן * טקס נישואין סלולרי בכווית * אמאם כוויתי ידוע עצור באיראן  * יו"ר הרש"פ: אין גדודי אל-אקצא בעזה * אחמדי-נז'אד: מוכנים לשיחות עם ארה"ב

 

לבנון: ויתור של "כוחות ה-14 במרץ" איפשר הקמת ממשלת אחדות
מזכ"ל ראשות הממשלה הלבנונית, סוהיל בוג'י, הכריז (12.7.08) על הקמתה של ממשלת האחדות החדשה בלבנון, בראשות פואד אל-סניורה. הרכבה -  כפי שנקבע בהסכם דוחה: 16 נציגים מטעם "כוחות ה-14 במרץ"; 11 מטעם האופוזיציה ושלושה מטעם הנשיא, מישל סולימאן. הרכבת הממשלה נתקלה בקשיים רבים והמגעים בין הצדדים התנהלו עד לרגע האחרון. היומון הלבנוני אל-אח'באר, דיווח כי בעקבות לחצים שהפעילו צרפת, קטר והנשיא מישל סולימאן, נאלצו סעד אל-חרירי ופואד אל-סנירה להסכים, למרות התנגדותם, למינויו של חבר המפלגה הסורית הלאומית-חברתית עלי קאנצו, לתפקיד שר בלי תיק מטעם האופוזיציה. אל-חרירי תיאר את הוויתור כ"הקרבה למען לבנון". ישיבתה הראשונה של הממשלה החדשה צפויה להתקיים ב-16.7.08.

אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 12.7.08

 

סולימאן: אין צורך בנורמאליזציה עם סוריה; יחסינו עימה - טבעיים

במסיבת עיתונאים (12.7.08) בארמון האליזה, לאחר פסגה מרובעת בהשתתפות נשיאי צרפת, סוריה, לבנון ואמיר קטר, הכריז סרקוזי במה שהגדיר כ"אירוע היסטורי" על רצונו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לכונן יחסים דיפלומטיים עם לבנון. ואולם נשיא לבנון, מישל סולימאן, אשר הדגיש כי ארצו מתעקשת על כינון יחסים דיפלומטיים, הסביר כי "אין [מדובר] בנורמליזציה של היחסים, שכן היחסים עם [סוריה] 'טבעיים' ואינם [מצריכים] נורמליזציה". לדבריו, סוריה ולבנון יתאמו ביניהן את ההליכים המשפטיים והמנהלתיים על מנת שהיחסים הדיפלומטיים ביניהן יכנסו לתוקף בהקדם האפשרי.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-מסתקבל (לבנון); 13.7.08

 

מקורות באליזה: סרקוזי ביקש את עזרת סוריה בנושא איראן

מקורות בארמון האליזה הביעו תקווה שכינון יחסים דיפלומטיים בין סוריה ללבנון יושלם לפני ביקור סרקוזי בדמשק בספטמבר, אך הדגישו כי הדבר אינו מהווה תנאי לביקור. לדברי המקורות, ביה"ד הבינ"ל לרצח אל-חרירי אינו עומד למיקוח והוא לא עלה בפגישתם של נשיאי סוריה וצרפת. עוד דווח כי בתשובה לבקשת סרקוזי מאסד, לסייע בפתרון הבעיה האיראנית, אמר נשיא סוריה כי יעביר את דברי סרקוזי לבכירים האיראנים, הגם שלפי המידע שברשותו, אין לאיראן תכנית גרעינית צבאית.

אל-ת'ורה (סוריה); אל-וטן (סוריה), 13.7.08

 

תמונת שער ביומון "אל-וטן": "לחיצת היד" בין אסד לסרקוזי

אל-וטן (סוריה), 13.7.08

 

אחמדי-נז'אד: מוכנים לשיחות עם ארה"ב; נקטע את ידי האויבים

נשיא איראן אחמדי-נז'אד הצהיר כי איראן מוכנה לנהל שיחות ישירות עם ארה"ב אם יהיה צורך בכך, ללא תיווך, וכי הוא מוכן באופן אישי לנהל שיחות ישירות עם בוש. בהתייחסו לאיומי המערב, הצהיר אחמדי-נז'אד כי הכוחות המזוינים של איראן "יחתכו את ידי האויבים עוד טרם יניחו אצבע אל ההדק."

אירנא (איראן), 13.7.08

 

בשאר אל- אסד: יש להבחין בין "שלום" ל"חוזה שלום"

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר כי יש להבחין בין "שלום" ל"חוזה שלום". לדבריו, סוריה תחתום על חוזה שלום עם ישראל במידה שיושבו לה זכויותיה, אך שלום אמיתי בין העמים ייכון רק לאחר שיושג שלום כולל באזור.

אל-ת'ורה (סוריה), 13.7.08

 

יומון כוויתי: חזבאללה מצייד טילים בראשים כימיים מתוצרת קוריאה

היומון הכוויתי אל-סיאסה, דיווח מפי מפלגת אופוזיציה סורית היושבת בארה"ב, כי חזבאללה השיג לאחרונה חומרים כימיים, כמו גז חרדל וגז עצבים מצפון קוריאה, על מנת לצייד בהם את הטילים קצרי הטווח שבידיו. היומון ציין שאיראן וסוריה סייעו בהשגת חומרים אלה.

אל-סיאסה (כווית), 12.7.08

 

בכיר בחמאס: פסטיבל השירה והמחול  בגדמ"ע -  בגידה באללה ובדת 

חבר במועצה המחוקקת מטעם החמאס, יונס אל-אסטל, תקף את הפסטיבל לריקוד וזמר המתקיים בימים אלה בגדמ"ע בטענה שהוא פוגע בדת. לדבריו, אירוח המשתתפים בפסטיבל הוא בגידה גדולה באללה, בדתו ובתושבי פלסטין. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.7.08

 

צעדת מחאה על מצב הקופטים במצרים – מול הבית הלבן

ארגוני הקופטים בארה"ב, בשיתוף עם ארגוני זכויות אדם ממצרים, המזה"ת, אירופה וארה"ב קראו לקיים, ביום רביעי הקרוב, צעדה מול הבית הלבן במחאה על "הרדיפות והאפליה להן נתונים הקופטים במצרים מצד הממשלה המצרית וקיצוניים מוסלמים".

הארגונים הציגו מספרי הטלפון לקבלת פרטים: מוניר בשאי בלוס אנג'לס 3106413387; יעקוב קריאקס בניו ג'רסי 7324149451; סלים נג'יב בניו ג'רסי 2014240278; עאטף מקאר בשיקאגו 6308781333

www.aafaq.org , 13.7.08

 

הנשק להשמדה המונית של הערבים

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 12.7.08/ אמג'ד רסמי

 

נשיא לבנון: אם לא נשיב אדמותינו בדיפלומטיה – תהיה פעולה צבאית

נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר במסיבת עיתונאים משותפת הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, כי לבנון תשיב את אדמותיה הכבושות [הכוונה לחוות שבעא] קודם כל בדיפלומטיה וע"י יישום ההחלטות הבינ"ל ובמיוחד החלטה 1701. לדבריו, אם הדיפלומטיה תיכשל תהיינה פעולות צבאיות.

אל-מסתקבל (לבנון), 14.7.08

 

כווית: נישואין באמצעות טלפון נייד

היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח כי איש דת אלמוני ערך טקס נישואין בין שני הודים באמצעות טלפון נייד. עורך הנישואין טען כי לבעל, שגר בכווית ונושא אזרחות הודית, לא היה די כסף על מנת לחזור למולדתו ולהתחתן. דיקן הפקולטה לשריעה וללימודים אסלאמיים באוניברסיטת כווית, ד"ר מחמד אל-טבטבאא'י, אמר כי נישואין  אלה אינם חוקיים.

אל-סיאסה (כווית), 13.7.08

 

יו"ר הרש"פ: אין גדודי אל-אקצא בעזה

מקור פלסטיני אמר כי במהלך ביקורו בדמשק, התייחס מחמוד עבאס לעניין הפרת התהדיאה מצד גדודי חללי אל-אקצא. עבאס טען כי הגדודים בעזה פורקו וכי ישנם גורמים המתחזים לאנשי הגדודים, המקבלים מימון מגורם חיצוני זר.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.7.08   

 

עליית מחירי הנפט לאחר ניסוי הטילים האיראני

 

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.7.08/ עמאד חג'אג'

 

אמאם כוויתי ידוע עצור באיראן

היומון אל-סיאסה מסר כי אחד השיח'ים הידועים בכווית, המשמש אמאם ודרשן במשרד ההקדשים, עצור באיראן זה מספר חודשים על רקע חלוקת כספים לגורמים בתוך איראן. האמן הכוויתי המפורסם, חסין אל-אחמד, עצור אף הוא באיראן באותה האשמה.

אל-סיאסה (כווית), 12.7.08

 

עיראק: הכנות למבצע "תכנית אכיפת החוק" במחוז דיאלא

מקורות ביטחוניים במחוז דיאלא בעיראק דיווחו כי מאז ה- 12.7.08 נעים כוחות צבא עיראקיים, האמורים להשתתף ב"תכנית אכיפת החוק" בדיאלא, אל עבר המחוז לשם הקמת בסיסים קדמיים, בהמתנה להצטרפות יתר הכוחות. לדבריהם, גם הכוח הרב לאומי משלים את היערכותו באזור.

www.alnajafnews.net , 12.7.08 

 

[ההנהגה האיראנית וסוגיית הגרעין]

אל-וטן (כווית), 12.7.08/ עלי פרזאת

 

יומון איראני: התמרון האחרון הציג יכולותינו הטיליות

מאמר ביומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, קבע כי לאור היכולות שנחשפו בתמרון האיראני, נמצאים 70 בסיסי הצבא האמריקאי ו-400 אלף החיילים האמריקאים הפרוסים "מדרום פקיסטאן ועד לכל המדינות והבסיסים הפזורים בחצי האי ערב, עיראק, ירדן, תורכיה, הים האדום, צפון אפריקה" תחת איום איראני.

כיהאן (איראן), 12.7.08

 

נציג הליע"ר ממרר בבכי אל מול הנעשה בלבנון;

הסומאלי שמאחוריו אומר לו:"גם אנחנו חברים בליגה הערבית"

אל-וטן (עומאן), 12.7.08/ יאסין אל-ח'ליל

 

תיאום סורי-לבנוני בפריז

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ונשיא לבנון, מישל סולימאן, סיכמו בפגישתם (13.7.08) בפריז כי כל הסוגיות הנוגעות לשתי המדינות מהוות נושא דו-צדדי וכפופות להחלטה סורית-לבנונית. עוד סוכם על תיאום עמדות סורי-לבנוני בנוגע לתהליך השלום, וכי בעת ביקורו של סולימאן בסוריה, יוחל בצעדים שיתרמו למפנה ביחסי שתי המדינות, לטובת האינטרסים של שני העמים. הנשיא אסד מסר כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, יבוא לבירות כדי להזמין רשמית את נשיא לבנון לביקור בדמשק.

אל-ת'ורה (סוריה), 14.7.08  

 

בכיר איראני: הסכם סורי-ישראלי ישנה את יחסינו עם סוריה

עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדארי, מקורבו של מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, אמר כי תחימה של  סוריה על הסכם שלום עם ישראל והכרה בה תביא ל"שינויים מהותיים" ביחסי איראן-סוריה. לדבריו, איראן איננה מכירה במדינה ששמה ישראל באזור והשיחות שמנהלות תורכיה או סוריה עם "מדינה לא חוקית ולא קיימת זו" אינן לרוחה של טהראן. על השיחות  שמנהלים חמאס וחזבאללה עם ישראל אמר, כי הן שונות מהותית מפני שארגונים אלה, בדומה לאיראן, אינם מכירים בקיומה של ישראל. דווח כי שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, יגיע לדמשק ב-17.7.08, לשיחות עם ההנהגה הסורית.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.7.2008