המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שר סורי לשעבר: למה עברה הבכורה הערבית למדינות המפרץ?
9/7/2008

 

שר סורי לשעבר: מדוע עברה הבכורה הערבית למדינות המפרץ?

 

שר ההסברה הסורי לשעבר, ד"ר מהדי דח'לאללה, פרסם מאמר ביומון הסורי הממסדי "תשרין", בו תהה כיצד מדינות המפרץ "הקטנות" התפתחו והפכו מודרניות, בעוד שהמדינות שהובילו את העולם הערבי בשנות ה-60 – סוריה, לבנון מצרים ועיראק – נותרו מאחור.[1] להלן תרגום עיקרי המאמר:

 

"בראשית שנות ה-60, כאשר אדם היה עולה על מונית בכווית או באחת ממדינות המפרץ הזעירות, הוא היה שומע ברדיו שיר סורי, לבנוני או מצרי. היום כשאדם נוסע במונית בדמשק, בקהיר או בביירות, הוא שומע ברדיו שיר מפרצי. איך זה קרה?

 

משל זה מדגים את ההשוואה בין שני ניסיונות או שני אורחות חיים הקיימים במדינות ערב: זה של 'הנמרות' הקטנות של המפרץ, [קרי] איחוד האמירויות, כווית, קטר ובחרין, וזה של המדינות אשר החלו את צעדי התחייה באמצעות חיקוי המערב, [קרי] סוריה, לבנון, מצרים ועיראק.

 

לצורך השוואה זו אני מעוניין להציג עשר שאלות:

 

  1. מדוע עברה [הבכורה] התרבותית והתקשורתית הערבית מהנילוס, מסוריה ומהפרת והחידקל אל מדינות המפרץ הזעירות?
  2. מדוע ספר מודפס בכווית בחמישים אלף עותקים ואילו בדמשק בשלושת אלפים עותקים [בלבד]?
  3. מדוע תחנות לוויין מודרניות ומקצועיות מוקמות בקטר ובדובאי ולא בביירות, בדמשק או בקהיר?
  4. מדוע תכנון הערים במפרץ מושלם, בעוד שביירות, דמשק וקהיר נראות כמו כפרים גדולים או גושים של תוהו ובוהו וחוסר שלמות?
  5. מדוע הרחובות של דובאי, אבו-ט'בי, דוחה ומנאמה נקיים ומצוחצחים חרף המחסור במים, בעוד שברחובות ובמדרכות של ביירות, דמשק וקהיר ניתן למצוא כל דבר פרט לניקיון?
  6. מדוע ביצוע פרויקטים גדולים בדובאי ובערים דומות [במדינות המפרץ] נמשך רק חודשים ספורים, בעוד שביצוע תוכניות בנייה בסדר גודל קטן בשלוש הערים בעלות המסורת מתחיל במאה אחת ומסתיים בזו שלאחריה...
  7. מדוע סוריה, לבנון ומצרים נזקקות לא פעם לשאוב ידע מודרני מקטר או מאיחוד האמירויות, שמספר תושביהן אינו עולה על שכונה קטנטונת בקהיר?
  8. מדוע מדינות המפרץ הצליחו להסתגל לעובדות הטכנולוגיות והחברתיות של התקופה, תוך שהן שומרות על התרבות הערבית המסורתית שלהן (דוגמת הלבוש), בעוד שהסורים, הלבנונים והמצרים הסתגלו אך ורק למכנסיים, לחולצה ולעניבה?
  9. מדוע האירופאים חולמים לבקר בדובאי, בעוד שמצרים, סוריה ולבנון רודפות אחר התייר לשווא, חרף מורשתן התרבותית העצומה?
  10. יש שאלה עשירית שאני מתבייש לשאול.

 

יתכן שקיימות תשובות לשאלות אלו, ואיני יודע אם הן משכנעות או לא. מכל מקום, אני סבור כי הבעיה שלנו, בסוריה, בלבנון ובמצרים, היא שוויתרנו על חוכמת חיי המדבר, מבלי שהדבקנו את הרציונאליות והמודרניות של המערב."

 

 

 



[1]  תשרין (סוריה), 11.6.2008

תגיות