המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 8.7.2008
8/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 8.7.2008

 

בתקציר: מחלוקת בעיראק על ההסכם עם ארה"ב * ירדן מיישמת סנקציות על איראן *  בכיר ירדני : אין דיון על חיבור הגדמ"ע לירדן *  קמפיין למען שוויון בין מורות למורים בסעודיה * מתח בין איראן למצרים בשל סרט איראני הפוגע בסאדאת * חכמי דת במצרים תוקפים את המצור המצרי על עזה * לקראת שת"פ סורי-אירופאי

 

עיראק: מזכר הבנה במקום הסכם אסטרטגי עם האמריקאים  

נורי אל-מאלכי, ראש ממשלת עיראק, אמר במהלך ביקור במדינת האמירויות הערביות המאוחדות, כי המו"מ עם האמריקאים נמשך, וכי המגמה היא להגיע למזכר הבנה לגבי פינוי הכוחות האמריקאים, או גיבוש לוח זמנים לנסיגתם. מקור מדיני עיראקי בכיר אמר כי סמכויות האמריקאיים יופחתו בהדרגה, בהתאמה לתכנית נסיגת כוחותיהם. בכיר בקואליציה המאוחדת השיעית אמר כי הטיוטה החדשה להסכם, שהגישה ארה"ב, אינה עונה על דרישותיה של עיראק. שר הפנים העיראקי, ג'ואד אל-בולאני, אמר  כי כדי לממש ריבונות מלאה דרוש ללעיראק צבא חזק היכול לבלום כל איום חיצוני, וכעת אין צבא כזה. הוא הזהיר כי אי חתימה על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב, תמנע מעיראק הזדמנויות לפיתוח וצמיחה ולהגעה למעמד של מדינה מתקדמת.

אל-חיאת (לונדון), אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 8.7.08    

 

נשיא עיראק דרש מה-PKK לעזוב את ארצו

נשיא עיראק, ג'לאל אל-טלבאני, האשים את ארגון ה- PKK הכורדי באחריות להתקפות שמבצעת תורכיה בצפון עיראק מאז דצמבר 2007, וקרא לו לעזוב את שטח עיראק ולא להשתמש בו כבסיס עורפי. אל-טאלבאני גם הביע תמיכה בראש ממשלת תורכיה, רג'ב טייב ארדואן, במאבקיו הפנימיים נגד החילונים והצבא בארצו.

אל-זמאן (לונדון), 6.7.08

 

ירדן משיימת את הסנקציות על איראן

ממשלת ירדן החליטה להקפיא קרנות וכספים של בכירים איראניים וחברות איראניות ואף לאסור את כניסתם של בכירים איראניים לממלכה. צעד זה מהווה יישום של החלטות מועצת הביטחון המטילות סנקציות על איראן בשל פעילות הגרעין שלה.

אל-מסתקבל (לבנון), 8.7.08

 

חוק בחירות חדש בסודאן

הפרלמנט הסודאני אישר (7.7.08)  את חוק הבחירות, הסולל את הדרך לעריכת בחירות בסודאן ב-2009 לנשיאות ולפרלמנט. האופוזיציה, המסתייגת מן החוק, טוענת שאין בו ערובה לכך שהבחירות תהיינה חופשיות ונקיות, ושלא ניתן לקיים בחירות בצל אי היציבות בדרום סודאן ובדארפור.

אל-חיאת (לונדון), 8.7.08

 

כיצד נפל מטוס קרב איראני?

"גדודי כיבוש חבל אהואז" טענו כי הפילו מטוס קרב איראני בדרום איראן. אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען כי המטוס נפל בשל תקלה טכנית וכי שני אנשי הצוות נהרגו.

תאבנאק (איראן), 7.7.08

www.elaph.com 7.7.08

 

בכיר במשמרות המהפכה: איראן מצטיידת בתחמושת מתקדמת ביותר

מפקד יחידות הארטילריה והטילים בזרוע היבשה של משמרות המהפכה, מוחמד צהארבאע'י, אמר כי כוחות משמרות המהפכה מצטיידים בתחמושת חכמה "מהסוג המתקדם ביותר" ובפצצות מצרר, וכי הם מפעילים קו יצור לפצצות מצרר ול"תחמושת חכמה" היכולה לפגוע במטרות קטנות נעות. לדבריו, 'המשמרות' החלו להפעיל ברחבי המדינה יחידות טילים וארטילריה עצמאיות, בנוסף ליחידות הארטילריות של החטיבות הפרושות במחוזות השונים, המצוידות במשגרי טילים מסוג פג'ר 3 ופג'ר 5 וטילי זילזאל לטווח של 150 ק"מ. עוד אמר כי כבר כעת מצוידות 50 יחידות בתותחים כבדים, רקטות וטילי קטיושה שיופעלו אם איראן תותקף. 

פארס, פרס טי וי (איראן), 7.7.08

 

ארגון סטודנטים באיראן: לא נתיר הקמת משרד אינטרסים אמריקאי

תנועת 'הסטודנטים רודפי הצדק' באיראן מחתה בתוקף על דברי שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, בנוגע לאפשרות פתיחת משרד אינטרסים אמריקאי בטהראן, ואיימה כי אם ייפתח, תכבוש התנועה את המשרד ותשבית את פעילותו.

עדלרום (איראן), 7.7.08

 

איראן מעוניינת להיות חברה לא קבועה במועהב"ט

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, קרא בכנס באו"ם בהשתתפות 57 שגרירי מדינות אסלאמיות, לתמוך במועמדותה של איראן מטעם קבוצת אסיה כחברה לא קבועה במועצת הביטחון בבחירות שיהיו השנה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 5.7.08

 

מרכז להערכת התפקוד הממשלתי בסעודיה

ממשלת סעודיה תקים "מרכז להערכת תפקודם של מנגנוני הממשלה". יורש העצר הסעודי, הנסיך סולטאן בן עבד אל-עזיז, שדיווח על ההחלטה, אמר כי המרכז יפרסם מידי שנה דוחות על תפקודה והתנהלותה של הממשלה הסעודית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.7.08.

 

סעודיה: קמפיין למען שוויון זכויות בין מורים למורות

קבוצת מורות סעודיות דורשת ממשרד החינוך הסעודי לפעול למען שוויון זכויות וחובות בין המורים למורות במדינה. כדי לקדם דרישתן, מפעילותהמורות קמפיין באינטרנט שכותרתו: "הקמפיין ההומניטארי לשוויון זכויות בין מורים למורות".    

אל-וטן (סעודיה), 8.7.08

 

מחאה במצרים על סרט איראני המתאר את סאדאת כבוגד

הסרט הדוקומנטרי האיראני "חיסול פרעה", המתאר את סאדאת כבוגד ומהלל את רוצחו, מחולל סערה במצרים. משרד החוץ המצרי מסר כי חסין רג'בי, ראש המשרד לפיקוח על האינטרסים האיראניים בקהיר הוזמן לפגישה, בה יוזהר מפני פגיעה ביחסים בין שתי המדינות.   

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.7.08; אל-חיאת (לונדון), 8.7.08

 

חכמי דת במצרים תוקפים את המצור המצרי על עזה

גילוי דעת של "חזית חכמי הדת של אל-אזהר" מותח ביקורת על החיילים המצריים אשר "סוגרים את שערי הרחמים בפני הפלסטינים ומתייחסים אליהם גרוע יותר ממה שמתייחסים לפושעים היהודים". בגילוי הדעת נטען כי מוסלמי המשתתף במצור על רצועת עזה הוא בחזקת מי שחזר בו מהאסלאם ויצא מהדת, ועל כן יש להפרידו מבת זוגו ואין לקברו בבית קברות מוסלמי. 

אל-מצריון (מצרים), 8.7.08 

 

עיראק קוראת לאיראן להפסיק להפציץ את ישובי חבל כורדיסטן

סגן ראש ממשלת עיראק, ברהם צאלח, קרא לאיראן להפסיק להפציץ את הכפרים העיראקיים בחבל כורדיסטן, הגובלים באיראן. לדבריו, מדיניות ממשלת עיראק מבוססת על שכנות טובה, שמשמעותה: אי התערבות בענייניהן הפנימיים של המדינות השכנות, מניעת יציאה של כל פעולה צבאית או כל ארגון מזוין משטח עיראק נגד כל מדינה שכנה ובכלל זה איראן.

אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 8.7.08 

 

סוריה: עוד צעד לקראת שת"פ עם אירופה

מקורות סוריים רשמיים אמרו כי פסגת הנשיאים בשאר אל-אסד וניקולא סרקוזי תפתח דף חדש ביחסי סוריה-צרפת, וציינו כי שני הצדדים מעוניינים לקדם שת"פ כלכלי בין המדינות. בתוך כך, הצהירו (7.7.08) שה"ח הספרדי, מיגל מורטינוס וחבר הפרלמנט הרומני סטפן גלוואן, כי מדינותיהם תומכות בחתימה על הסכם לשת"פ סורי-אירופאי שיועיל לקידום את היחסים הכלכליים בין המדינות.

אל-וטן; אל-ת'ורה (סוריה), 8.7.08

 

סגירת מייצרי הורמוז "תייבש" את מדינות המפרץ הערביות

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 7.7.08/ עבדאללה מחרקי

 

בכיר בחמאס: וטו אמריקאי מנע פגישה בין עבאס למשעל

חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוחמד נזאל, תקף את יו"ר הרש"פ, אבו-מאזן, לאחר שבמהלך פגישתו (7.7.08) עם מנהיגי הפלגים הפלסטיניים בדמשק כינה את ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, "חכם ההלכה הפלסטיני", דבר המרמז על קשריו עם שלטון חכם ההלכה באיראן. לדבריו, אבו מאזן סירב להיפגש עם משעל בדמשק בשל וטו אמריקאי.

אל-וטן (סוריה), 8.7.08

 

בכיר איראני: ארה"ב מחבלת ביחסינו עם מדינות ערב

סגן שר החוץ האיראני לענייני אפריקה וערב, מוחמד רזא באקרי, האשים את ארה"ב בניסיון לחבל ביחסים בין איראן למדינות ערב ואולם, לדבריו, "השטן האמריקאי והישראלי" לא יוכלו לזרוע סדקים באומה האסלאמית המאוחדת. עו אמר כי מאז נפילת סדאם חוסיין השתפרו היחסים בין איראן לעיראק, ואיראן מעוניינת לקיים דיאלוג עם מדינות ערב במסגרת הליגה הערבית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.7.08

  

משבר התיקים (חלוקת תיקי השרים בממשלה) בלבנון נמשך

אל-ערב (קטר), 7.7.08/ באקי בוח'אלפה

 

הרודיאו האמריקאי

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 7.7.08/ עמאד חג'אג'

 

מקור ירדני: אין דיון על הקמת "ממלכה ירדנית-פלסטינית האשמית"
מקור מלשכתו של עבדאללה מלך ירדן הכחיש כוונה ירדנית להצטרף למו"מ הישראלי-פלסטיני כדי לדון באפשרות להקים "הממלכה הירדנית-הפלסטינית ההאשמית" שתכלול את ירדן והגדה המערבית וטען כי מקור השמועה בגורמים ישראליים. לדבריו, מלך ירדן תומך בהקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל.

אל-חיאת (לונדון), 8.7.08

סעד אל-חרירי הגיש תביעה אישית נגד חשודים ברצח אביו
יו"ר סיעת אל-מסתקבל בלבנון, סעד אל-חרירי, הגיש (7.7.08) תביעה אישית כנגד ארבעת הקצינים הלבנונים החשודים במעורבות ברצח אביו, רפיק אל-חרירי, העצורים מאוגוסט 2005. תביעתו מצטרפת לתביעה שהגישה נגד הארבעה התביעה הכללית בלבנון לאחר שוועדת החקירה הבינ"ל החוקרת את הרצח כללה אותם בין החשודים במעורבות במעשה. נראה כי מהלכו של אל-חרירי בא בתגובה לדרישה של פרקליטי העצורים לשחררם והוא יאפשר לו מעתה לקבל מידע על בקשות לשחרור העצורים ואף להתנגד לכך. בנוסף, יוכלו פרקליטיו של אל-חרירי לדרוש הבהרות לגבי תוצאות החקירה ואף לנכוח בחקירת החשודים.
אל-מסתקבל (לבנון); אל-חיאת (לונדון), 8.7.08

 

ארה"ב ואיראן

אל-וטן (כווית), 7.7.08/ עלי פרזאת