המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 2.7.2008
2/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 2.7.2008

 

בתקציר: מופתי הר הלבנון תוקף את חזבאללה * איראן מוכנה לשקול נורמליזציה עם ארה"ב * מגעים לשת"פ ביטחוני בין הודו לאיראן *  המלך עבדאללה: על צרכניות הנפט להסתגל למחירו בשוק * אסמאא' אל-אסד:  ליצור שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים

 

 מופתי הר הלבנון: חזבאללה מסוכן יותר ללבנון מאשר לישראל

מופתי הר הלבנון, השיח' מחמד עלי אל-ג'וזו, אמר כי חזבאללה הרס את לבנון יותר מאשר את ישראל וכי הוא גורם המאיים על לבנון יותר מאשר על ישראל. אל-ג'וזו השווה את חזבאללה לקרמטים - תנועה שיעית אסמאעילית מן המאה התשיעית, שנהגה להקים כנופיות של שודדי דרכים ורוצחים - וכינה את אנשי הארגון - "הקרמטים החדשים".

אל-מסתקבל (לבנון), 2.7.08

 

איראן מוכנה לשקול נורמליזציה עם ארה"ב

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותקי, אמר כי איראן מוכנה לשקול את הצעת מזכירת המדינה רייס בדבר פתיחת משרד אינטרסים של ארה"ב בטהראן. לדבריו, "מגעים בין איראנים לעם האמריקאי יהיו צעד מועיל להבנה טובה יותר של שתי האומות." יצוין כי איראן הגישה בקשה לחידוש הטיסות הישירות בין טהראן לניו יורק כדי להקל על איראנים המתגוררים בארה"ב לבקר באיראן.

אירנא (איראן), 2.7.08

 

מגעים לשיתוף פעולה ביטחוני בין איראן להודו

בכירים איראניים והודיים קיימו פגישה ראשונה במטרה להגיע לתכנית פעולה לשיתוף פעולה בטחוני. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, אמר כי לטהראן ולניו-דלהי יש פוטנציאל מיוחד והן יכולות להפיג את המתיחות באזור ובעולם.  

אירנא (איראן), 2.7.08

 

שגריר איראן ברומא: אחמדי-נז'אד היה מטרה לחיסול באמצעות קרינה

שגריר איראן ברומא טען כי אחמדי-נז'אד היה מטרה לחיסול באמצעות קרני רנטגן בעת ביקורו ברומא.

טהראן טיימס (איראן), 2.7.08.

 

"מה שמרגיז אותי, ד"ר, זה שאני רואה הכל כפול... חוץ מאת הכסף"

אל-אהראם (מצרים), 1.7.08

 

המלך עבדאללה: על צרכניות הנפט להסתגל למחירו

מלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, אמר ליומון הכוויתי "אל-סיאסה", כי ארגון אופק אינו אחראי לעלייה במחירי הנפט וכי זו נובעת מסיבות אחרות. לדבריו. מחירו הנוכחי של הנפט נחשב נמוך בהשוואה למחיריהן של אנרגיות חלופיות, וכי על הצרכניות להסתגל למחיר זה.

אל-סיאסה, (כווית), 1.7.08

 

המכשולים הניצבים בפני בוגרת האוניברסיטה בעולם הערבי

אל-איאם (בחריין), 1.7.08/ ח'אלד אל-האשמי

 

פתיחת חלקית של המעברים [ברצועת עזה]

אל-ג'זירה (סעודיה), 1.7.08/ עבדאללה ג'אבר

 

אסמאא' אל-אסד:  ליצור שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים

בראיון ראשון לתקשורת הסורית, סיפרה רעייתו של נשיא סוריה, אסמאא' אל-אסד, על הפרויקטים עליהם היא מפקחת בתחומי החינוך, התרבות, המורשת ופיתוח האזורים הכפריים. לדבריה, יש להשקיע מאמצים נוספים ביצירת שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים ובמניעת אפליה ביניהם, כדי להגביר את מעורבותם של כל רכיבי החברה וכדי לקדם את התחייה הלאומית. על התנגדותה להופעת ילדיה בכלי התקשורת, אמרה כי היא ובעלה מעוניינים ששלושת ילידיהם יחיו חיים רגילים ויהיו כיתר הילדים.

אל-וטן (סוריה), 2.7.08   

 

דיווחים סותרים על  הסכמה איראנית זמנית להקפאת העשרת אוראניום

יו"ר ועדת האנרגיה, חמיד רזא קאטוזיאן, הכחיש דיווח של אתר האינטרנט האיראני פארארו, לפיו איראן תהיה מוכנה להקפיא את העשרת האוראניום למשך ששה שבועות כהקדמה לשיחות בינה לבין ה-5+1.  לדברי אתר האינטרנט תאבנאק, איראן תוכל לקבל את תמריצי ה-5+1, בתמורה לקבלת דרישותיה,  הכוללות התחייבות מערבית לבניית כורי מים קלים באיראן; היתר לאיראן להמשיך בהעשרת אוראניום לצורך מחקרי, או, לחילופין, להמשיך בהעשרה מלאה לתקופה מוגבלת. ראש הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית, ע'ולאם רזא אקאזאדה, אמר כי בשבוע הבא צפויים להיפגש מזכיר המועצה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, והממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, חאוויאר סולאנה.

טהראן טיימס (איראן), 2.7.08; פארארו, תאבנאק, כיהאן (איראן), 1.7.08