המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 1.7.2008
1/7/2008

מה חדש? סיכום יומי 1.7.2008

 

בתקציר: בתי"ס בקהיר מסרבים לקבל תלמידים בהאאים *  110 חשודים בכוונה לבצע פיגועים נעצרו במצרים * שינוי במערך הכוח הצבאי באיראן * אל-זהאר מכחיש כוונה לרדוף אחר פעילי ההתנגדות * חמאס מעדיפה תיווך אירופאי בעסקת השבויים * איראן מוחה על הכרת ירדן במוג'אהדין חלק

 

אל-מעלם: "כאזרח, הייתי מקווה שתהיה לסוריה תכנית גרעינית"

שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, אמר אתמול (30.6.08) במסיבת עיתונאים, כי אם היתה לסוריה תכנית גרעינית חשאית, היא לא הייתה מאפשרת לפקחי סבא"א לבקר באתר הצבאי שהותקף. עם זאת, הוא הוסיף כי כאזרח סורי היה מקווה שתהיה לסוריה תכנית שכזו, לאור ההתקדמות הרבה שהשיגה ישראל בייצור פצצות גרעיניות. עוד אמר, כי למרבה הצער, תגובתה של סעודיה לנכונותו של הנשיא בשאר אל-אסד לבקר בריאץ', הייתה "לא חיובית".

אל-וטן (סוריה); אל-אח'באר (לבנון), 1.7.08

 

בתי ספר בקהיר מסרבים לקבל תלמידים בהאאים

בתי ספר בקהיר מסרבים לקבל תלמידים בהאאים לשורותיהם מפני שבתעודת הזהות שלהם מופיעה משבצת ריקה, במקום המיועד לזהות הדתית. מנהלי בתי הספר אמרו כי קיבלו הוראות שלא לקבל תלמידים שבתעודת הזהות שלהם לא רשום "מוסלמי" או "נוצרי".  הורי התלמידים הבהאאים התלוננו בעניין זה בפני משרד החינוך המצרי, אך טרם נענו.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 1.7.08

 

מצרים: נעצרו 110 חשודים בכוונה לבצע פיגועים

מנגנוני הביטחון המצריים עצרו שלוש חוליות טרור גדולות, במספר אזורים במצרים, שהתכוונו לבצע פיגועים בערים מרכזיות במדינה. מקורות ביטחוניים מסרו כי נעצרו כ- 110 חשודים כשברשותם חומרי נפץ, כלי נשק רבים ומפות של מנגנונים ומוסדות שלטון מצריים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 30.6.08

 

איראן מוחה על הכרת ירדן במוג'אהדין ח'לק

משרד החוץ האיראני מחה בפני שגריר ירדן בטהראן על השתתפות חברי פרלמנט ובכירים ירדניים בכנס שערך הארגון האופוזיציה האיראני מוג'אהדין ח'לק בפריז.

אירנא (איראן), 30.6.2008

 

שינוי במערך הכוח הצבאי באיראן

מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי, אמר כי 'משמרות המהפכה' נערכו מחדש למקרה של מתקפה אפשרית על איראן. לדבריו, איראן חולקה ל-31 מחוזות צבאיים, ובכל מחוז יפעל כוח מקומי של משמרות המהפכה, בסיוע הבסיג', אשר יקושר ישירות לשלטון המרכזי בטהראן.

כיהאן (איראן), 30.6.2008; אפתאב (איראן), 27.6.2008

 

אל-זהאר: אין כוונה לרדוף אחר פעילי ההתנגדות

מחמוד אל-זהאר, ממנהיגי תנועת חמאס, הכחיש בראיון לתחנת רדיו בעזה, כי טען שחמאס מתכוונת לרדוף אחר פעילי ההתנגדות, שכן, לדבריו, חמאס דבקה בדרך ההתנגדות.

אל-קדס (רש"פ), 1.7.08

 

כוננות במדינות המפרץ למקרה של סגירת מיצרי הורמז

שרי החוץ של מדינות המפרץ ייתכנסו בדחיפות כדי לדון בהיערכותן של מדינות האזור לאפשרות של סגירת מיצרי "הורמז" על ידי איראן ובהכנת תכנית להבטחת המשך יצוא הנפט. במקביל תצא משלחת מפרצית, בראשות קטרית לטהראן, בניסיון להסיג את איראן מאיומי סגירת המיצרים. יו"ר ארגון הנפט הכוויתי, סעד אל-שויב, אמר כי ישנן תכניות חירום שנועדו להבטיח את המשך יצוא הנפט במקרה של סגירת מיצרי "הורמז", וכי התנגשות צבאית באזור, עלולה להעלות את מחיר הנפט עד ל-200 דולר לחבית.

אל-ג'רידה (כווית), 1.7.08

 

[המצב בלבנון – דרך ללא מוצא]

אל-חיאת (לונדון), 1.7.08/ חביב חדאד

 

חמאס מעדיפה תיוון אירופאי בעסקת השבויים

היומון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט" דיווח מפי בכיר ישראלי כי הסכם חילופי האסירים בין ישראל לחמאס עלול להימשך זמן רב מאחר וחמאס איננה מעוניינת בהמשך התיווך המצרי בעסקה ומעדיפה תיווך אירופאי כדי לזכות בהכרה מערבית. לדברי היומון אל-קדס אל ערבי, השינוי ביחסה של חמאס לתיווך המצרי הוא בשל המשך כליאתם במצרים של שלושה פעילי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.

אל-שרק אל-אוסט; אל-קדס אל ערבי (לונדון), 1.7.08

 

 מימין: חמאס מכשיל את הסכם התהדיאה של פתח;

משמאל: פתח מכשיל את הסכם התהדיאה של חמאס

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 30.6.08/ אמג'ד רסמי

 

קוריאה מחסלת את כוריה הגרעיניים; האיראני אוחז בטיל אטומי

ואומר לנציג סבא"א: "גם אנחנו נחסל אותו... בישראל"

אל-ערב (קטר), 30.6.08/ באקי בוח'אלפה