המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חלומות באספמיא של סורי בשמי חיפה
30/6/2008

 

חלומות באספמיא של סורי בשמי חיפה

 

ב-30 במאי 2008 פירסם האתר  הערבי הליברלי אל-אואן מאמר פרי עטו של העיתונאי הסורי אבי חסן. במאמר  מספר הכותב מה היה עושה אילו היה דורך על אדמת ישראל. להלן תרגום חלקים ממאמרו:[1]

 

חלומות באספמיא שפיתו אותי מעל שמי חיפה.

 

הטיסה שלנו בחברת התעופה המצרית, [יצאה] משדה התעופה של קהיר כשפניה מועדות לשדה התעופה של דמשק. מול מושבי הנוסעים היה מסך שהציג את ציר הנסיעה והמקום מעליו טס המטוס.

 

מהמסך נראה היה לנו שהמטוס אמור לטוס מעל שמי פלסטין, ובאופן מדויק יותר, מעל שמי העיר חיפה. קצת לפני שהגענו לשמי חיפה הפסיק מסך התצוגה לשדר את ציר הנסיעה ואת המקום שאנו טסים מעליו, ובמקום זאת הציג פרסומות סביב חשיבות החג'אב, קריאה [ללבישתו] ודברים הנוגעים לכך.

 

נראה שצוות המטוס התחשב ברגשות הנוסעים הסורים ולכן חדל להציג את ציר הנסיעה מעל שמי חיפה. [ואולם] עד עכשיו איני יודע מה ההיגיון בהצגת פרסומת על החג'אב וחשיבותו בעת ההיא ובמקום ההוא בדיוק! האם בעלי העניין רצו להזכיר למאמינים שמבין הנוסעים ששחרור חיפה מתחיל מהחג'אב ומההקפדה [על לבישתו]?

 

יהא מה שיהא הדבר, דמיינתי לעצמי שתקלה טכנית אירעה במטוס ואילצה את הקברניט לנחות בחיפה או במקום [אחר] בישראל, ותהיתי מה הייתי עושה. האמת היא שמחשבות שונות, מייסרות, פיתו אותי, ובפרט שמאז ילדותי, בהתאם לחינוך של החברה ושל בית הספר, אני רווי בשנאה לישראל ובאהבה לפלסטין, אך למרות זאת, תקפוני מחשבות שטניות שלא היה ביכולתי לעמוד בפניהן, על אף מרירותן.

 

אילו נחתנו בישראל, בוודאי שהייתי מנסה להסתובב ברחובות עריה ושכונותיה, לא במטרה לחפש אחרי זיכרון המנוצחים והעייפים ... אלא במטרה לוודא האם נמצאות באחת מערי ישראל שכונות כשכונת בולאק או אמבאבה בקהיר ... או שמא יש שם תושבים ישראלים הגרים בבתי קברות כפי שקיים בקהיר של חוסני מבארכ (החוקרים מעריכים את מספר שוכני בתי הקברות בקהיר בסביבות 500 אלף איש!). איני יודע אם הייתי רואה בחיפה שכונות עוני כמו השכונות המקיפות את דמשק בירת סוריה ...

 

כן, קיוויתי לנחות בחיפה כדי לראות האם אתקל במשטרת דת כדוגמת המשטרה הסעודית הווהאבית/הטרוריסטית הידועה לשמצה, הנקראת: "הרשות [האחראית] לצוות על הטוב ולאסור על המגונה". כמה נחמד היה אם הייתי פוגש ברב כדי לשאול אותו האם הוא מאמין שכדור הארץ עגול או לא. שהרי ידוע שהמופתי של סעודיה המנוח, עבד אל-עזיז בן באז, האשים עד יומו האחרון בכפירה כל מי שאומר שכדור הארץ עגול!

 

הנחיתה בחיפה הייתה מפתה ללא ספק. יתכן שהייתי פוגש בערבי מערביי 48, לא כדי לשאול אותו האם הוא מעדיף לגור בגדה המערבית ובעזה על פני מגורים בתוך מדינת "הישות" המלאכותית, [ישראל], אלא כדי לשאול אותו, האם הוא מעדיף את החיים במכה או בקום על פני חיפה, על מה ומי שבה.

 

כן, זה היה יכול להיות נחמד לנחות בחיפה. יתכן שהייתי נתקל שם בחוקים לשעת חירום כמו החוקים (התמידיים) המעכבים את ההתפתחות הטבעית של החברות האנושיות ברוב המדינות דוברות הערבית. וכמה בר מזל הייתי אילו נפגשתי עם מדינאי ישראלי כדי לשאול אותו על הסוד [הטמון בעובדה] שהמדינה שלהם, סליחה, כוונתי לישות המלאכותית שלהם, היא היחידה שנערכות בה בחירות חופשיות ונקיות וחילופי שלטון בדרכי שלום, [וזאת] בנוסף לאפשרות שאצלם ניתן לדרוש מכל אחראי דין וחשבון. וכל זאת בניגוד לבני דודיהם הערבים ...

 

נחמד היה לפגוש רב ישראלי ... [הייתי רוצה לשאול אותו] האם הרבנים אצלם מתערבים בתוכניות הלימוד, כפי שמתערבים הפטריארכים של האסלאם במספר לא קטן של מדינות ערביות ואסלאמיות, שעל ידי התערבותם בתוכניות הלימוד הם יוצרים מחיצה מבוצרת בין השכל לבין התלמידים ... אך ורק לשם פחד מפני אללה...

 

הייתי רוצה לנחות בחיפה כדי לעמוד על דעתם של אנשי הדת היהודים ועמדתם לגבי הזלזול של המדען הגדול איינשטיין בתורה, ומדוע שלא יתעוררו כאיש אחד כדי לקלל את איינשטיין מעל לבימות [בתי הכנסת] שלהם כפי שקיים אצלנו? הייתי מעוניין לדעת מהי דעתם על הארכיאולוג היהודי/הישראלי שהכריז לא מזמן שהוא סבור שמשה רבנו היה מכור לחשיש.

 

לבסוף, באמת מוזר היה שלא פיתו אותי שום מחשבות בנושא השמדת המדינה העברית או הישות הציונית, כפי שחלק אוהבים לכנותה! כלל לא חשבתי לזרוק את השכן הזה, המבקש את הידידות של הערבים בסתר ובגלוי, אל הים, כפי שקראו לכך הסיסמאות של הפאן ערבים והאסלאמיסטים בעבר. התפלאתי מאוד שלא נזכרתי באף אחת מהצהרותיו של הנשיא האיראני מחמד אחמדי-נז'אד המבטיחה את חיסול ישראל.

 

חלומות באספמיא, [חלומות] רבים פיתו אותי מעל שמי חיפה, עד שנחיתת המטוס בשדה התעופה של דמשק קטעה אותן בפתאומיות. אז ידעתי שבא הקץ לחלומותיי...

 

 


[1]  www.alawan.org, 30.5.2008

תגיות