המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 19.6.2008
19/6/2008

מה חדש? סיכום יומי 19.6.2008

 

בתקציר: שה"ח הסעודי על פיתוח יחסי סעודיה – איראן * אחמדי-נז'אד: האמריקאים תכננו לחטוף אותי; הסדר העולמי מתמוטט כקוביות דומינו  * ביקורת על ביקור רייס בלבנון * הסכמה עיראקית - אמריקאית על הסכם ביטחוני בחודש הבא * בכיר באיראן: חזבאלה וחמאס – חלוצי השינוי בעולם

 

קדאפי שב לתקוף את תכנית איחוד מדינות הים התיכון

שליט לוב מעמר קדאפי שב לתקוף את התכנית ליצור איחוד של מדינות הים התיכון וטען כי זהו ניסיון לצרף את צפון אפריקה לאימפריה רומית חדשה. לדבריו, האיחוד אפשרי רק אם יכלול את מדינות אפריקה ואירופה השוכנות לחופי הים התיכון, אך לא את מדינות צפון אירופה. כמו כן, הוא התנגד לצירוף מדינות מהמזרח התיכון, הדוברות בינן לבין עצמן "רק באמצעות טילים, הפצצות, וירי".

www.elaph.com, 18.6.08              

 

סודאן: מחאה על מניעת זכויות מעצורים

בסודאן נפתח משפטם של עשרות עצורים בפרשת ההתקפה של מורדי דארפור על ח'רטום ב-10.5.08. ארגון בשם 'ועד ההגנה על זכויות העצורים באירועי העשירי למאי', הפועל להגנה על זכויות האזרח של העצורים, מחה על-כך שהמשפטים החלו מבלי שניתנה להם אפשרות להיפגש עם עורכי דין; ללא פרסום שמות העצורים; ללא מסירת מקום מעצרם וללא מסירת הסיבות למעצר.

Sudaneseonline.com, 18.6.08

 

שה"ח הסעודי: פיתוח יחסים בין סעודיה ואיראן יועיל לאזור

שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, אמר במהלך פגישה עם שגריר איראן בסעודיה, מוחמד חוסייני, כי מלך סעודיה שולל ניסיונות של אויבים לעורר מחלוקות בין המוסלמים וכי הרחבת היחסים בין סעודיה לאיראן תיטיב על כל האזור. הוא גם קרא לקהילה הבינלאומית לפקוח עין על הפעילות הגרעינית של ישראל.

אירנא (איראן), 18.6.08                  

 

פרויקט [הגרעין האיראני] למטרות שלום

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 18.6.08/ עאמר אל-זועבי

  

הסכמה עיראקית-אמריקאית: הסכם ביטחוני עד סוף יולי 2008

בהודעת של משרד החוץ העיראקי, שפורסמה בעקבות פגישתם של שר החוץ העיראקי הושיאר זיבארי וסגן נשיא ארה"ב דיק צ'ייני בבית הלבן, נאמר כי שני הצדדים החליטו להשלים את המו"מ על הסכם הביטחון ארוך הטווח ביניהם עד סוף יולי 2008, כדי למנוע היווצרות ואקום משפטי עם סיום המנדט שנתנה מועצת הביטחון (סוף 2008) לנוכחות הכוחות הזרים בעיראק. בתוך כך, אמר חבר פרלמנט מהזרם הצדרי, כי החלטת ארה"ב להוציא מעיראק 30 אלף מחייליה ביולי 2008, באה בעקבות הלחץ רחב ההיקף מצד הכוחות הלאומיים העיראקיים ומצד הרחוב האמריקאי.

www.aswataliraq.info ,17.6.08, 18.6.08 ; אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 19.6.08

 

אחמדי-נז'אד: האמריקאים תכננו לחטוף אותי בעיראק

בפגישה עם אנשי דת (19.6.08) טען אחמדי-נז'אד כי נחשפה תוכנית אמריקאית לחטוף אותו במהלך ביקורו בעיראק ולהעבירו לארה"ב. לטענתו, שינוי בלוח הזמנים שלו שיבש את התוכנית.

תאבנאק (איראן), 19.6.08

 

[ישראל מציעה לפלסטינים] הסכם שלום ללא ירושלים

אל-דסתור (ירדן), 18.6.08/ עבדאללה דרקאוי

 

ביקורת באיראן ובלבנון על ביקור רייס בלבנון

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ביקור קונדוליסה רייס בלבנון נועד להשפיע על הרכבת הממשלה הבאה; ביטאון משרד החוץ האיראני, טהראן טיימס, קבע כי מטרת הביקור היא לקעקע את הסכם דוחה; סגן ראש המועצה האסלאמית השיעית העליונה בלבנון, שיח' עבד אל-אמיר קבלאן, אמר כי ביקורה של רייס הוא "הסתננות של מלכת השדים" למדינה, שנועדה לתדרוך תומכיה ועוזריה של ארה"ב ולשם יצירת אנרכיה בלבנון. יצירת אנרכיה היא, לדבריו, גם סיבת ביקוריה בפלסטין ועיראק.

אל-מסתקבל (לבנון), 18.6.08, ג'ומהורי-י אסלאמי, טהראן טיימס (איראן), 19.6.08

 

אחמדי-נז'אד: הסדר העולמי מתמוטט כמו דומינו

בפגישה עם סטודנטים (16.6.08) אמר אחמדי-נז'אד כי השנה תעמוד הממשלה בפני מתקפה קשה, כתוצאה מלחצי האויב המבקש לנקום בעם אשר בחר בה. לדבריו, הסדר העולמי מתמוטט כקוביות דומינו וקרוב היום בו נהיה עדים להתקוממויות חברתיות כבדות בעולם.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 19.6.08

 

תועמלני הקיצוניות זורקים לטובע נשק במקום

 גלגלי ההצלה עליהם כתוב "חינוך" ו"פיתוח"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.6.08/ אמג'ד רסמי

 

לבנון: יידוי אבנים בנבטיה לעבר מ"מ השגריר האמריקני

היומון הלבנוני "אל-מסתקבל" דיווח כי תומכי חזבאללה בנבטיה קידמו את פניה של מישל ששון, ממלאת מקום השגריר האמריקאי בבירות, ביידוי אבנים וקריאות נגד אמריקה.

אל-מסתקבל (לבנון), 19.6.08

 

בכיר באיראן: חזבאלה וחמאס – חלוצי השינוי בעולם

יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, אמר כי אם האמריקאים יעשו "טעות נוספת באזור, הם ייתקלו בגיבורים [האיראנים]  שיאלצו אותם לארוז את חפציהם ולברוח." הוא הסתייג ממדיניות השלילה המוחלטת של אחמדי-נז'אד כלפי המערב וטען שיש להפעיל "התנגדות מושכלת" כדי להגן על שרידות המשטר האיראני. לדבריו, כוחות הג'יהאד, חזבאללה וחמאס הם חלוצי השינוי בעולם כיום מכיוון שהם "חיילי אללה."

אירנא, (איראן), 19.6.2008